Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Hvor har du tallet 30 kcl fra? :)

hehe, har bare valgt det tilfeldig fordi det passer til så mye, og fordi det samtidig høres lite nok ut til at jeg ikke føler at jeg har brutt fasten ;)

ting under 30:

en skvett melk i kaffen

en gulrot

en liiten plomme

en kokt eggehvite (eller to små)

to skiver røkt kalkunskinke

en tredjedels (liten) banan

buljongsuppe av en buljongterning

osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, kanskje du føler at du ikke har brutt fasten, men spørs hva kroppen din føler, da ;) Altså.. dere som har peil, er ikke dette ganske motarbeidende for kroppen - spise bittelitt - om man skal følge PF?

Jeg vet ikke om det hemmer muskelvekst/vektnedgang, for PF for meg handler bare om det at jeg ikke lengre tenker på mat hele tiden. Før tenkte jeg konstant på hva neste måltid skulle være og hva jeg skulle spise da og det førte faktisk tli konsentrasjonsproblemer på skolen, etter jeg begynte PF forsvant det helt og jeg "lærte meg" å la kroppen bli sulten før jeg spiste. I begynnelsen fulgte jeg reglene 100 %, men etterhvert prøvde jeg ut mitt 30 kcal "juksemåltid" og det hadde ingen effekt på de psykologiske effektene :)

Når det kommer til muskelvekst/nedgang er vell det viktigste kcal brent vs kcal spist regnestykket, så så lenge det ikke ødelegger spisemønsteret resten av dagen burde vell det gå fint? (noen som vet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan bidra?

Jeg spiser etter pf og bruker if kalkulatoren med innstilling -20% på ikke treningsdager og +20% kcal på treningsdager.

Skal jeg ha pluss eller minus på kcal de dagene jeg kjører KUN kardio med 60-70% puls.

-20%kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle flinke, fine forummedlemmer! Jeg håper dere kan hjelpe meg litt her:)

Jeg har lest endel om periodisk faste, men jeg føler jeg eier litt for liten forståelse og kunnskap til å komme godt, og ordentlig, i gang med dette, så jeg henvender meg til dere!

Mitt mål er å gå ned i fettprosent, men opp i muskelmasse, og bli mer definert. Spesielt rumpe, mage og tildels rygg er steder jeg ønsker å gjøre godt muskulerte. - Målet skal nås innen jeg blir 20, som er i sommer. DA skal jeg være stolt og fornøyd med kroppen min, og jeg har troen på at jeg kan klare det.Jeg har hittil prøvd å vende meg til det å faste i 16 timer, spise i 8 - og det har gått utrolig greit. Har riktig nok ikke lagt veldig stor vekt på hva og hvor mye, men har holdt meg til vedlikeholdsinntak eller litt under.

For å ha litt basic info om meg så er jeg rundt 167 høy, 65 kg at the moment. Har trent gjevnlig styrke nå de siste 2 mnd, men har før det ikke trent aktiv styrke på ca. et halvt år. Veldig glad i løping, og vil prøve å jobbe for å forbedre kondisjonen og teknikken her også, samtidig som jeg ønsker å få det kombinert i forhold til styrketreningen. Jeg har skole fra 09-14. Spisevinduet mitt har hittil vært fra 12-20, hvor jeg har trent rundt kl 18.

Så her kommer alle spørsmålene jeg håper dere er lysne til å svare på!

1. Hvor mye burde inntaket mitt ligge på? Noen som har et dagsforslag av inntak?

2. Jeg er veldig glad i å gå turer om morgen, før skolen, men jeg får ikke det til å passe med spisemønsteret jeg har, med å spise første måltid ca. kl 12. Kan jeg fremdeles ta disse morgenturene uten å måtte ta noe ekstra tilskudd? Lengden på turen er ca. 45-60 min, og her kommer et spørsmål til de som har kunnskap om "powerwalk": Hvor mye skal man egentlig ligge på i puls for best resultat med disse turene? Vi tar de riktig nok mest for å komme oss ut av senga og få en god start på dagen, men vi sier ikke nei takk til om vi kan få litt resultater ved å ligge i rett "sone".

3. Treningssenteret har stengt søndag, så jeg har 6 dager til å få gjennomført styrkeøkter. Hvordan burde øktene fordeles, og hvor mange, i forhold til at man går på periodisk faste og at jeg også ønsker å ha løpeøkter? Gjerne kom med forslag!

4. Spørsmål på vegne av en venninne; hun har som mål å gå opp i muskelmasse, men hun føler hun ikke vet hvor mye hun skal få i seg. Hun er rundt 160-165, vekt rundt 60. Trener hard styrke ca. 4-5 ganger i uken.

Om dere er snille og hjelper meg litt på vei begynner jeg som sagt etter jul, og skal da begynne å logge her på fitnessbloggen, så dere kan følge meg om ønskelig og komme med innspill :) På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, alle flinke, fine forummedlemmer! Jeg håper dere kan hjelpe meg litt her:)

Jeg har lest endel om periodisk faste, men jeg føler jeg eier litt for liten forståelse og kunnskap til å komme godt, og ordentlig, i gang med dette, så jeg henvender meg til dere!

Mitt mål er å gå ned i fettprosent, men opp i muskelmasse, og bli mer definert. Spesielt rumpe, mage og tildels rygg er steder jeg ønsker å gjøre godt muskulerte. - Målet skal nås innen jeg blir 20, som er i sommer. DA skal jeg være stolt og fornøyd med kroppen min, og jeg har troen på at jeg kan klare det.Jeg har hittil prøvd å vende meg til det å faste i 16 timer, spise i 8 - og det har gått utrolig greit. Har riktig nok ikke lagt veldig stor vekt på hva og hvor mye, men har holdt meg til vedlikeholdsinntak eller litt under.

For å ha litt basic info om meg så er jeg rundt 167 høy, 65 kg at the moment. Har trent gjevnlig styrke nå de siste 2 mnd, men har før det ikke trent aktiv styrke på ca. et halvt år. Veldig glad i løping, og vil prøve å jobbe for å forbedre kondisjonen og teknikken her også, samtidig som jeg ønsker å få det kombinert i forhold til styrketreningen. Jeg har skole fra 09-14. Spisevinduet mitt har hittil vært fra 12-20, hvor jeg har trent rundt kl 18.

Så her kommer alle spørsmålene jeg håper dere er lysne til å svare på!

1. Hvor mye burde inntaket mitt ligge på? Noen som har et dagsforslag av inntak?

2. Jeg er veldig glad i å gå turer om morgen, før skolen, men jeg får ikke det til å passe med spisemønsteret jeg har, med å spise første måltid ca. kl 12. Kan jeg fremdeles ta disse morgenturene uten å måtte ta noe ekstra tilskudd? Lengden på turen er ca. 45-60 min, og her kommer et spørsmål til de som har kunnskap om "powerwalk": Hvor mye skal man egentlig ligge på i puls for best resultat med disse turene? Vi tar de riktig nok mest for å komme oss ut av senga og få en god start på dagen, men vi sier ikke nei takk til om vi kan få litt resultater ved å ligge i rett "sone".

3. Treningssenteret har stengt søndag, så jeg har 6 dager til å få gjennomført styrkeøkter. Hvordan burde øktene fordeles, og hvor mange, i forhold til at man går på periodisk faste og at jeg også ønsker å ha løpeøkter? Gjerne kom med forslag!

4. Spørsmål på vegne av en venninne; hun har som mål å gå opp i muskelmasse, men hun føler hun ikke vet hvor mye hun skal få i seg. Hun er rundt 160-165, vekt rundt 60. Trener hard styrke ca. 4-5 ganger i uken.

Om dere er snille og hjelper meg litt på vei begynner jeg som sagt etter jul, og skal da begynne å logge her på fitnessbloggen, så dere kan følge meg om ønskelig og komme med innspill :) På forhånd tusen takk!

1. - http://www.1percentedge.com/ifcalc/

2. - Lav intensitetskardio er fantastisk, kjapp gange altså.

4. - http://www.1percentedge.com/ifcalc/ - "leangains"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist etter LG-protokollen i over et år nå og alt har vært blomster og bier.

I det siste har jeg for øvrig vært sulten konstant. Kan for eks. spise et proteinrikt måltid på over 2000 kalorier og fortsatt ha lyst på mat (særlig søtsaker) etter det. Spiser på vedlikehold (-20% / +20%). Gode resultater.

Har prøvd spisedager, ulik sammensetning av makronæringsstoffer. Hjelper ikke. Dette har ikke vært noe "problem" før de siste ukene.

Noen som har opplevd det samme? Evt. noen som ruger på en teori om hvorfor jeg plutselig opplever det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist etter LG-protokollen i over et år nå og alt har vært blomster og bier.

I det siste har jeg for øvrig vært sulten konstant. Kan for eks. spise et proteinrikt måltid på over 2000 kalorier og fortsatt ha lyst på mat (særlig søtsaker) etter det. Spiser på vedlikehold (-20% / +20%). Gode resultater.

Har prøvd spisedager, ulik sammensetning av makronæringsstoffer. Hjelper ikke. Dette har ikke vært noe "problem" før de siste ukene.

Noen som har opplevd det samme? Evt. noen som ruger på en teori om hvorfor jeg plutselig opplever det slik?

Hva har endret seg "i det siste"? Alt kan ha betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger periodisk faste, men har begynt å slite med at jeg fryser mye raskere enn andre og at blodsirkulasjonen raskt stopper i tær og fingre, slik at de får en ekkel gul/hvit farge, noe jeg er ganske sikker på skyldes at kroppen ikke har noen kallorier å hive på ovnen. :/

Noen andre som sliter med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger periodisk faste, men har begynt å slite med at jeg fryser mye raskere enn andre og at blodsirkulasjonen raskt stopper i tær og fingre, slik at de får en ekkel gul/hvit farge, noe jeg er ganske sikker på skyldes at kroppen ikke har noen kallorier å hive på ovnen. :/

Noen andre som sliter med dette?

Ja, mange som opplever det. Det har noe med katekolaminene i kroppen å gjøre når det fastes, og den termiske effekten av mat.

Jeg har for øvrig alltid vært kald i mine ytre ekstremiteter (dårlig blodsirkulasjon, tror jeg), men er ekstra kald på vinteren, noe som gjør vinterfastingen litt mer ubehagelig, men allikevel overkommelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover 7-8 timer (vanlig). Har ikke veid meg på en stund, men i speilet ser jeg i hvertfall ingen økning i fettmasse, kun muskelmasse. Ingen skader.

Vanskelig den der gitt. Martin Berkhan var visst litt slapp de siste 2 ukene der han deffa ned til 5,5% kroppsfett - men det normaliserte seg når han begynte å spise etter maintenance igjen.

Ikke at det helt hjelper deg. Prøvd noe apetittdempende som koffein på morran? Vet ikke helt jeg. Ikke om du spiser slik du beskriver xD Hadde et 2k kcalmåltid i dag selv, noe som gjorde meg helt ekstremt mett - frityrstekt kylling med ris. Ikke noe du finner i ei "sunn" kokkebok, men bra mat for vektøkning ^^, Mangler ikke fett eller noe i kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Mulig det er kombinasjonen av å ha flyttet (og de som bor her fra før er veldig glad i snop og har nesten alltid noe stående ute i stua), eksamen og en noe mer ujevn søvnrytme.

Nå som jeg først har fått så enorm apetitt, har jeg bestemt meg for å bulke med PHAT + PF etter siste eksamen (15. desember). Da må jeg uansett spise mye :cool:

Edit: Drikker allerede mye kaffe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange som opplever det. Det har noe med katekolaminene i kroppen å gjøre når det fastes, og den termiske effekten av mat.

Jeg har for øvrig alltid vært kald i mine ytre ekstremiteter (dårlig blodsirkulasjon, tror jeg), men er ekstra kald på vinteren, noe som gjør vinterfastingen litt mer ubehagelig, men allikevel overkommelig!

Esj, hadde håpet at det var noe osm kunne løses ved en eller annen enkel endring, typ ta BCAA tabletter :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og de som bor her fra før er veldig glad i snop og har nesten alltid noe stående ute i stua)

Si meg, går søtsuget over etter 5 min om du distraherer deg med noe annet? Synet og lukten av mat kan føre til en liten dropp i blodsukker - noe som igjen stimulerer apetitt. Går raskt over, om du spiser eller distraherer deg med noe anna. Les mer! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...