Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Hvor tett har du måltidene dine?

Hmm... Det kommer litt an på når jeg trener den dagen og om jeg jobber eller ikke. Men har 2 store måltider og 2-3 mindre. De to store inneholder kjøtt/fisk/fugl, grønnsaker, samt egg på det ene og ris/pasta o.l på det andre. De små er proteinshakes, riskaker og havregryn + bær/frukt. Hovedproblemet er egentlig at jeg ikke rekker bli sulten mellom de to store måltidene. Og siden jeg skal spise karbohydratene på slutten av dagen så må jeg jo også spare meg litt til havregrøten til kvelds - så føler det blir mye mat på kort tid, siden jeg jo aller helst bør være ferdig å spise innen 21-22-tida om det ikke skal gå for langt utpå dagen før jeg kan spise neste dag igjen... Mulig det bare tar litt tid å vende seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal i praksis i tre uker nå og kjenner at jeg sliter litt i forhold til maten.. praksis foregår i barnehage der måltidene er kl 11 og klokken 14, disse måltidene består jo selvsagt av brød, brød og atter brød.. noe jeg egentlig ikke spiser. Jeg liker helst å ha den go gamle kesamen min klokka 12 i pausen. Problemet, slik jeg ser det er at både de ansatte og barna sannsynligvis kommer til å reagere på at jeg ikke spiser lunsj kl.11 (her skal vi jo kooooose oss, og spiiise og prate). Jeg har IKKE lyst til å si at jeg følger noe som heter periodisk faste (som jeg mener at jeg ikke gjør! -hater å kalle kostholdet mitt for "ting"), så jeg lurer litt: hva synes dere? Er det holdbart å bare si: jeg er ikke sulten før klokka 12/jeg spiser i pausen/siser ikke brød. Ønsker virkelig ikke å få stempel som "slanke-fantomet". Ser hellst problemet blant de voksne, barna skal jeg alltids klare å snakke bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Noen som vil se litt på dette; Min PT har "satt" meg på periodisk fasting. Han sier at jeg ikke skal spise før kl 14:00. Ok her er problemet. Jeg begynte med dette i går,så er veldig ny, men lurer på noen ting for det:-)

Dette er planen hans; Jeg skal spise første måltid kl 14:00 og de dagene jeg trener kan jeg ta en protein shake etter trening. neste måltid komme kl 16:00 og deretter et til kvelds i 20-21:00 tida. MEN.. samtidig så skal jeg spise low carb med høy fett. I natt fikk jeg ikke såve,fordi jeg var så utrolig sulten å utrolig i kroppen. Jeg føler at å kjøre PF & Low carb ikke passer så godt sammen? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelle; det tar en 2 ukers tid før kroppen blir vant til low-carb. Du kan bli litt "fysen", trøtt og sliten, men etter dette blir kroppen vandt til alt fettet og du vil sove bedre. Vil derimot ikke anbefale low-carb dersom du er veldig aktiv, da resultatene med treningen vil avta på low-carb. Sier han du skal kjøre lowcarb? Burde nå spør du meg fokusere på karbs og proteiner på PF, da det er sammenhengen av disse to makronæringsstoffene som gjør at du bygger muskler (proteinsyntese vs. nedbrytning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:)) foreks: dagen i dag

Første måltid 12:30

1/2 polarbrød extrem med 3 ss cottage chees + litt blåbær på toppen

1/2 polarbrød med 2 ss mager kesam ,2 lakse karbonader og 1/2 tomat

Neste måltid 15:30

1 blokk torsk med litt pesto på toppen,sammen med masse grønnsaker som har godt med olivenolje på seg.

Trening 19:35 - Da har jeg 30 min aerobic og 30 min lett styrke

Kvelds: 21:00

2 kokte egg

blåbærkrem; blåbær,linfrø,dadler og vann balndes sammen. 3 ss cottage chees

Men her må jeg vel ha mer mat? Jeg burde vel ha noe før trening også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er midt i PT-samling med Idrettshøyskolen og har i dag hatt om kosthold. Trenger litt hjelp her….

Det er virkelig ikke meningen å henge ut noen men jeg blir veldig usikker på om jeg kan ha misforstått noe.

Foredragsholderen vår er ernæringsfysiolog og jobber med overvektige.

I dag sa hun at hun anbefaler sine pasienter å spise frokost i tillegg til å spise lite og ofte. Jeg spurte selvsagt hvorfor. Hun svarte at ”Forskning viser at det er mest gunstig å spise en frokost da sjansen for å overspiste blir mindre enn om man ”sparer” seg til senere". Altså for å unngå overspising og ”fysenhet”. Hun sa videre at det var for å få i gang forbrenningen (da holdt jeg på å falle av stolen).

Jeg er en periodisk faster og trives med det. Skjønner selvsagt at dette ikke passer alle men jeg trodde vi alle var enige om at det er det gamle myter som sier at vi må spise frokost og spise ofte og lite.

Da lurer jeg på....kan det være forskning som viser til at det for overvektige kan være gunstig å spise frokost, og spise ofte og lite utover dagen? Kanskje for en slags opplærende effekt og kontroll?

Hun frarådet i tillegg til å bruke Cocosa…sa faktisk at det var kvakksalveri å anbefale det…Innspill?

Det er faktisk svært individuelt om man kommer til å overspise om man hopper over frokosten. Hva er vitsen å tvinge i seg frokost om man virkelig ikke er sulten bare fordi det er det som skal være riktig? Jeg opplever hvertfall at sultfølelsen REDUSERES og at fysenheten forsvinner totalt om jeg hopper over frokosten og jeg kan spise mindre kalorier til dagen og likevel være mett. Under faste så løsner fett fra fettcellene for å gi energi til kroppen, derfor det er gunstig med periodisk faste for overvektige, i tillegg til at noen spiser mindre da de faktisk holder seg mette en stund!! Kjenner jeg blir kvalm av frokost anbefalingen ala "starte forbrenningen etter nattens faste"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er kjempebra at det åpnes opp for flere "lovlige" spisemønster, og at det da ikke blir en fasit for hvordan alle bør spise. Likevel har jeg noen spørsmål om PF:

- For ligner ikke denne spisemåten merkelig mye på hvordan store trailersjåfører spiser?

- har PF noen retningslinjer for hva dagens måltider bør inneholde (andel karbo, proteiner og fett)?

- og hva forbrenner egentlig kroppen av når den ikke har mat i magen(siden frokosten inntas så sent)?

-og føler ikke dere PF- tilhengere dere sulten når det går en stund mellom måltidene, synker ikke blodsukkeret? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PF er det mest geniale jeg har satt meg inn i på lang tid. Testet det først ut i begynnelsen av sommerferien, men det gikk rett vest fordi jeg ikke satt på nok informasjon til å klare å gjennomføre det. Dessuten trodde jeg at jeg måtte følge ETT mønster og ikke justere på noenting etter hva som passet for meg og min hverdag. Nå etter to måneder med lesing og planlegging er jeg derimot på rett kjøl og digger det!

Kjenner jeg blir litt småflau når jeg trekker opp en kilotung matpakke på skolen en god stund etter at alle andre har spist sin ett-knekkebrød-med-salami-på-lunsj, men ellers stortrives jeg og føler at jeg har mye mer energi på trening (særlig fordi at jeg vet at det venter et fanfuckintastic stort og digg måltid på meg når jeg er ferdig).

Er litt vanskelig å få foreldre helt med på dette da jeg har en fortid som anorektiker og har trøblet en del med bulimi nå det siste halvåret. Selv om akkurat det er en annen historie som ikke hører hjemme her, føler jeg at jeg må tilføye at jeg har et mye mer avslappet forhold til mat i seg selv og har MYE lettere for å hanskes med bulimi/overspising etter jeg endret måltidsfrekvens. Dessuten er det veldig praktisk i en travel hverdag.

Win x uendelige ganger!!

Kjetil, jeg tror jeg elsker deg litt for PF-entusiasmen din, for alt av informasjon og linker til artikler du deler og for å ha åpnet øynene mine for dette :D

Så flott å høre at PF funker bra for deg! Og ikke minst setter jeg veldig stor pris på det når du forteller at du faktisk har fått et sunnere forhold til mat ved å følge et slikt kosthold, ettersom spiseforstyrrelsekortet er veldig lett å spille mot PF. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...