Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Ja, det er egentlig ganske utrolig, sluttet å være så mye sulten da jeg gikk over til denne spisesyklusen. Ikke har jeg lyst på potetgull/smågodt/brus og sånne ting heller, gi meg noen glass med vann så er jeg veldig fornøyd :p Hvor mange måltider blir det på deg hver dag da ?

Det blir som regel 3 måltider i løpet av 6-7 timer, skal se om jeg får det ned til 2 siden det noen dager blir litt mye mat :p

Drikker også veldig mye mer vann enn jeg har gjort før! Har også merket at all lysten til å småspise mellom måltidene er som forduftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det rom for å innta noe annet enn BCAA-tilskudd før/etter trening på fastende mage? Litt kesam eller Skyr, f.eks?

Har ei venninne som prøver å gå litt ned i vekt, men som ikke er spesielt frokostsulten. Lurer på om jeg skal foreslå PF for henne - og hun går neppe med på å kjøpe/bruke BCAA-tilskudd. Ikke bedriver hun tung styrketrening heller (selv om jeg prøver å overtale på denne fronten :)), om det skulle ha noe å si.

PS! Har prøvd å lese litt rundt på siden til Berkhan, men finner den litt rotete. Ikke så lett å finne svar på det man lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rom for å innta noe annet enn BCAA-tilskudd før/etter trening på fastende mage? Litt kesam eller Skyr, f.eks?

Har ei venninne som prøver å gå litt ned i vekt, men som ikke er spesielt frokostsulten. Lurer på om jeg skal foreslå PF for henne - og hun går neppe med på å kjøpe/bruke BCAA-tilskudd. Ikke bedriver hun tung styrketrening heller (selv om jeg prøver å overtale på denne fronten :)), om det skulle ha noe å si.

PS! Har prøvd å lese litt rundt på siden til Berkhan, men finner den litt rotete. Ikke så lett å finne svar på det man lurer på.

BCAA mener jeg kan erstattes av en kopp kaffe :)

Personlig mener jeg det går fint å spise noe så lenge det er under 30 kcal, f.eks en gullerot, en liten dråpe melk i kaffen o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rom for å innta noe annet enn BCAA-tilskudd før/etter trening på fastende mage? Litt kesam eller Skyr, f.eks?

Har ei venninne som prøver å gå litt ned i vekt, men som ikke er spesielt frokostsulten. Lurer på om jeg skal foreslå PF for henne - og hun går neppe med på å kjøpe/bruke BCAA-tilskudd. Ikke bedriver hun tung styrketrening heller (selv om jeg prøver å overtale på denne fronten :)), om det skulle ha noe å si.

PS! Har prøvd å lese litt rundt på siden til Berkhan, men finner den litt rotete. Ikke så lett å finne svar på det man lurer på.

Om hun ikke skal trene før første måltid er ikke BCAA en nødvendighet heller tror jeg. Ettersom det inntas for å holde proteinsyntesen "igang" i forbindelse med trening.(håper jeg har forstått det rett)

Det bør uansett ikke være noe problem å ikke ta det :) Jeg har klart meg i 4 mnd på kaffe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BCAA mener jeg kan erstattes av en kopp kaffe :)

Personlig mener jeg det går fint å spise noe så lenge det er under 30 kcal, f.eks en gullerot, en liten dråpe melk i kaffen o.l.

En kopp kaffe kan ikke erstatte BCAA i forkant av styrketrening. Kaffe gjør ingenting med hverken proteinsyntese eller proteinnedbryting, og det er henholdsvis stimuli og reduksjon av disse prosessene som er hensikten med å innta BCAA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kopp kaffe kan ikke erstatte BCAA i forkant av styrketrening. Kaffe gjør ingenting med hverken proteinsyntese eller proteinnedbryting, og det er henholdsvis stimuli og reduksjon av disse prosessene som er hensikten med å innta BCAA.

oja, men det går vel fint med morgencardio med bare kaffe først? Rekker skjelden trene styrke før lenge etter første måltid uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et noe vanskelig spørsmål til dere som kan alt;

Jeg skal ned i vekt og har regnet meg frem til at jeg bør ligge på 1500 kcl på hviledager og ca 1600-1700 kcl på treningsdager. Jeg har roen på det å spise etter PF prinsippet nå og føler dette fungerer superbra for meg, samt at jeg har stålkontroll på det jeg spiser hjemme. Problemet mitt er lunsjen her på jobben.. Jeg jobber i et stort firma og spiser i en enorm kantine med masse folk. Her er det mye god mat! Jeg kjenner jeg blir litt vel stresset av å ikke vite hva jeg får i meg av kcl i lunsjen (for jeg begynner IKKE å veie/måle maten min med 100 tilskuere!). Ja, jeg kunne sikkert kuttet ut å gå til lunsj og heller spist på kontoret, men da mister jeg det lille jeg får av menneskelig kontakt i løpet av dagen (+ digg mat!) så det er pr nå uaktuelt. Lunsjen på jobben er forøvrig det første måltidet mitt etter fasten og etter treningsøkten jeg har tidlig på morgenen.

Jeg pleier å spise som følger: 1 grov skive med egg/kjøttpålegg/ost, en stor knytteneve med salat, tre ss linser og eller bønner, halv neve pasta, 3 mellomstore fiskekaker, 2 glass melk.

Har noen der ute noen formening om hvordan jeg kan utifra disse øyemålene, telle kaloriene?

Når jeg leser over dette her nå, kjenner jeg at jeg er bekymret for at jeg får i meg litt lite mat til det første måltidet...

Påforhåndtusentakk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Fastende" trening blir det vel da :=)

* The immediate pre-workout meal should contain no more than a moderate amount of low glycemic index carbs. The exact amount would depend on many factors, total workout volume being the biggest one to consider, but a good guideline for a moderate volume weight training session is approximately 0.6 - 0.8 g carb per kilogram body weight or 0.3 - 0.4 g per pound of body weight. Have this meal 1.5 - 2.5 hours before your training session."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker ut kalkulatoren jeg posta lenger opp, står fordelinga av prot/karb og fett.

OG ja du faster i 16, spiser i 8. Det kan virke som et stress å spise så mye på 3-4 måltider, men du blir vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å kunne spise seg skikkelig mett uten å tenke på at man "ødelegger" for neste måltid 2 timer senere :p Jeg brukte kanskje en ukes tid på å bli vant til og hoppe over frokost, men ved å drikke en fløtekaffe eller to (da har man egentlig brutt fasten, men ikke spist, lissom) de første par dagene i ti-tiden så gikk det greit. Etter dette har jeg ikke hatt behov for mat om morgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om jeg faster 16/8 eller 19/5?.. står opp 8 hver morgen og spiser ikke før 17 rett etter trening til og med 22 ca. Liker denne måten å spise på da jeg studerer på dagtid og vil ikke bruke tid på spising da :)

Passer på og få i meg 10g BCAA og litt glutamin rett før trening.

Har også sluttet med raske carbs rett etter trening, stoler på at Asle Bøe vet hva han prater om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om jeg faster 16/8 eller 19/5?.. står opp 8 hver morgen og spiser ikke før 17 rett etter trening til og med 22 ca. Liker denne måten å spise på da jeg studerer på dagtid og vil ikke bruke tid på spising da :)

Passer på og få i meg 10g BCAA og litt glutamin rett før trening.

Har også sluttet med raske carbs rett etter trening, stoler på at Asle Bøe vet hva han prater om!

Så lenge du får i deg det du trenger av kalorier og næringsstoffer og presterer på trening, spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...