Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må ikke legge for mye i en slik enkelthendelse. Hvis du skal ta med deg noe fra det, bør det være at kroppen og sulthormonene vil reagere når du går bort fra den tilvente måltidsrytmen. Det er en grunn til at det selv på PF anbefales å ha en fast måltidsrytme.

Nei, det var mer en litt interesant observasjon :-) Spiste mine normale porsjoner resten av dagen, var kun akkurat denne perioden etter vi hadde hatt smaksprøver, at jeg følte det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som følger dette, klarer dere og opprettholde faste 7 dager i uken?

Vil en dag med spising til andre tider ødelegge mye?

Tenker typ i helger hvor man plutselig skal noe hele dagen og ikke har mulighet til å lage noe mat

Ingen problem det. Bare lag klar matpakker dagen før hvis det plutselig skulle dukke opp noe. Ikke værre enn det! Eller er det masse sunt på butikken som kan gjøres til en matpakke uten noe hokus pokus tilberedning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matsbg:

De første ukene kan være greit å kjøre strikt. Men etter det tilpasser kroppen seg måltidsmønsteret og det gjør ikke noe å bryte dette.

Jeg har kjørt PF sammenhengende i litt over et år nå og jeg bryter ofte mønsteret en helg iblant og spesielle anledninger som familie middager etc.

Ofte starter jeg fasten en time tidligere, oftere avslutter jeg fasten en time tidligere.

Siden du startet med PF regner jeg med at du vil forandre kropps komposisjonen din. Husk at en helg med overdrevet stor kcal inntak kan ødelegge ganske mye. Er mye skjulte kalorier i god drikke (og jeg som har en forkjærlighet for white russian...)

Sist lørdag spiste jeg en kebab i fylla kl 4 på natta selv om jeg er på "slankern", brydde meg ikke nevneverdig da jeg på søndag kun spiste 1000kcal totalt og det fra kun biff og broccoli for å veie opp for helgens utskeielser.

Dette er kanskje litt individuelt, men har ikke hatt noe ubehag ved å løsne litt på restriksjonene etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette M:

Ville ikke tatt noe BCAA utenfor fasteperioden.

Myth: Maintain a steady supply of amino acids by eating protein every 2-3 hours. The body can only absorb 30 grams of protein in one sitting.

Truth

Whenever you hear something really crazy you need to ask yourself if it makes sense from an evolutionary perspective. It's a great way to quickly determine if something may be valid or if it's more likely a steaming pile of horseshit. This myth is a great example of the latter. Do you think we would be here today if our bodies could only make use of 30 grams of protein per meal?

The simple truth is that more protein just takes a longer time to digest and be utilized. For some concrete numbers, digestion of a standard meal is still incomplete after five hours. Amino acids are still being released into your bloodstream and absorbed into muscles. You are still "anabolic." This is a fairly standard "Average Joe"-meal: 600 kcal, 75 g carbs, 37 g protein and 17 g fat. Best of all? This was after eating pizza, a refined food that should be quickly absorbed relatively speaking.

Think about this for a second. How long do you think a big steak, with double the protein intake of the above example, and a big pile of veggies would last you? More than 10 hours, that's for sure. Meal composition plays an important role in absorption speed, especially when it comes to amino acids. Type of protein, fiber, carbohydrates and prior meals eaten all affect how long you'll have amino acids released and being taken up by tissues after meals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop begynt å forskyve kostholdet mitt nærmere periodisk faste for et par dager siden (hadde ikke klart å plutselig begynne) og har virkelig merket forskjell! Drikker en kopp te rundt frokosttid mens jeg lager lunsjene mine og har gradvis klart å forskyve lunsjen min til type 10-11 tiden (som er stor forskjell fra tidligere da jeg spiste frokost klokken 6).

Forstår ikke hvordan det kan ha så stor forskjell! Hadde plutselig energi til hele skoledagen og var ikke plagd av sult i dat hele tatt resten av dagen, selv om jeg har et kalloriunderskudd på ca 500. Anbefales! Selv klarer jeg ikke lukke spisevinduet mitt til mindre enn 11 timer, men bare den 5 timers forskjellen har gjort en enorm forskjell!

Noen som har en link til en artikkel som forklarer hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Jeg har levdt etter PF siden mars i år.. Og trives med det, da jeg har bedre "kontroll" på inntaket av måltider. Før spiste jeg HELE tiden:eek: så dette er absolutt noe jeg trives med. MEN leser her stadig at "alle" ikke merker noe til sultfølelse osv osv.. Jeg er DØDS sulten omtrent fra 1000 ( første måltid er 1400, siste rundt 2200) lurer på om det er noe gærent med meg jeg...:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Jeg har levdt etter PF siden mars i år.. Og trives med det, da jeg har bedre "kontroll" på inntaket av måltider. Før spiste jeg HELE tiden:eek: så dette er absolutt noe jeg trives med. MEN leser her stadig at "alle" ikke merker noe til sultfølelse osv osv.. Jeg er DØDS sulten omtrent fra 1000 ( første måltid er 1400, siste rundt 2200) lurer på om det er noe gærent med meg jeg...:meh:

Det er nok ingen ting galt med deg, haha! :D

Vet ikke nøyaktig hvordan du gjør det, men jeg for min del syns at det hjelper veldig å drikke mye te, vann og kaffe i løpet av morningen. Drikker gjerne over en liter vann + 2 store kopper te i løpet av morningen, og er det krise spiser jeg en gulrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist etter periodisk faste i mange år uten å tenke over det. Trodde jeg bare hadde sære matvaner.

Har aldri vært noen frokostperson, og siden jeg jobber til litt forskjellige tider så har fast spisemønster aldri passet for meg.

Er ikke spesielt opptatt av hvordan jeg spiser, men merker at jeg trives godt med store måltid sent på dagen. Spiser som regel bare 2 måltid for dag. Første måltid inntar jeg en gang mellom kl 16:00 og 18:00. Som regel 2-3 knekkebrød med pålegg på jobb. Trener etter jobb sånn rundt kl 20. Når jeg kommer hjem dusjer jeg og lager mat igjen. Da spiser jeg meg 'brytmætt'.

Har litt fucka døgnrytme (alltid hatt det) så står opp i 10-11 tiden og legger meg ikke før 2-3-4 på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå har jeg vel lest nest alt i denne tråden og sjekka linkene.. og prøvde ut detta i dag..

har gått bort i fra lavkarbo pga lite energi og null fremgang på treninga siden jeg begynte.

så er vant til få måltider iløpet av en dag. så det har gått greit.

synes det er kjipt å spise tidlig og små måltider.. blir så fort sulten igjen og tenker jo kun på mat ved å spise sånn.

er godt å kunne spise 3 store måltider å føle seg god og mett

men har jeg forstått det riktig :p

skal ned i vekt. og tenkte å ligge på ca 1600-1700kcal om dagen, har målt det til at mitt daglige engergiforbruk er 2300kcal

trener styrke storsett 5-6 dager i uka

første måltid kl 13 530kcal

andre måltid kl 17 470kcal

trening i 20tida

tredje måltid kl 22 670kcal

Fett: 88.95

Karbohydrat: 111.91

Protein: 106.87

blir dette en riktig sammensettning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det anbefales et større spisevindu for kvinner? Selv har jeg naturlig falt inn i en måltidsrytme på 2 store måltider pr. dag - lunsj kl. 11 og middag 19. Begge måltidene er kraftige (har aldri pirket kokett i maten her, nei), og så hender det titt og ofte at det blir litt nøtter mellom disse to måltidene. I helgene hvor jeg slipper å forholde meg til spisetider på jobb og slikt blir gjerne lunsj en time senere og middag kanskje noe tidligere - da trenger jeg ikke mellommåltid/nøtter. Jeg innbiller meg at jeg fint holder den lange fasten siden jeg er glad i store måltider og greier å spise nok til å beholde metthetsfølelsen i fasteperioden.

Jeg spiser jo også lavkarbo og en god del fett, noe jeg føler metter bedre enn et magert måltid, selv om det magre måltidet skulle være proteinrikt. Jeg kjenner meg ikke igjen i at protein virker særlig mettende - for min egen del føler jeg meg bare full i magen av det. Tilsetter jeg smør/creme fraiche/saus el. l. stiller saken seg helt annerledes og jeg har ingen problemer med pf. Jeg tror altfor mange kvinner lider av fettskrekk og ikke greier å få i seg nok til å kunne spise sjeldnere.

Vil bare understreke at dette er mine personlige erfaringer/betraktninger og at jeg ikke støtter meg på noen form for forskning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Jåbekk har skrevet en artikkel om hvorvidt protein er så mettende som vi skal ha det til. Kanskje er dette den neste myten som står for fall? Jeg har ingen kvalifisert mening om dette - kanskje det kan tas opp til diskusjon blant fitnessbloggens kost-vitere?

Artikkelen: http://paljabekk.blogspot.com/2011/07/er-proteiner-mettende.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å vurdere denne måten å spise på sterkt.. Jeg sliter med ustabilt blodsukker og enormt søtsug, hater å lage mat og har et litt anstrengt forhold til hele greia. I tilegg er jeg en liten jente og har dermed også et veldig lavt kalori inntak, så istedet for å spise et knekkebrød her og en halv gullerot der så virker det utrolig befriende å kunne lage seg noen store måltider å slippe å tenke mer over det.

Men jeg må si jeg blir litt forvirra når jeg har fått prenta inn hele tenårene at man skal se på seg selv som en ovn som trenger jevn fyring for å holde koken og så stemmer det ikke. Whyyyyy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å vurdere denne måten å spise på sterkt.. Jeg sliter med ustabilt blodsukker og enormt søtsug, hater å lage mat og har et litt anstrengt forhold til hele greia. I tilegg er jeg en liten jente og har dermed også et veldig lavt kalori inntak, så istedet for å spise et knekkebrød her og en halv gullerot der så virker det utrolig befriende å kunne lage seg noen store måltider å slippe å tenke mer over det.

Men jeg må si jeg blir litt forvirra når jeg har fått prenta inn hele tenårene at man skal se på seg selv som en ovn som trenger jevn fyring for å holde koken og så stemmer det ikke. Whyyyyy!

Jeg er også liten (153 cm høy), og denne måten å spise på fungerer ypperlig for meg! For meg er frokost bare en stressfaktor, og kveldsmat helt unødvendig. Deilig å slippe og tilberede mer enn to måltider hver dag - hvis man ser bort fra matpakkene jeg lager til barna, da. Det frigjør masse tid til andre ting, som vitterligen er morsommere enn å lage mat og spise den :p

Edit: Når det gjelder måltidsfrekvens og forbrenning, så tror jeg det er en myte. Tror totalen i løpet av døgnet har mye mer å si enn akkurat NÅR og hvor ofte man spiser. Man kan sikkert legge alle måltidene til morgen/formiddag eller til middag/kveld også - her må man vel bare prøve seg fram. Jeg merker iallefall ingen forverring i hverken konsentrasjon på jobb eller yteevne på trening, så for min del er det bare positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, er 157cm selv så det er godt å se at det er flere av oss^^ Tenkte jeg skulle begynne denne uka. Må bare bestemme meg for klokkeslett. Og så stusser jeg litt på hva jeg skal gjøre når jeg trener litt tidlig.. For meg har det blitt obligatorisk med protein smoothie etter trening, men det bryter vel fasten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...