Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Jeg har spist etter PF siden april i år. Liker det veldig godt, da det hjelper meg å kontrollere inntaket bedre.

Jeg har som mål for tiden, å kvitte meg med siste rest på mage og det krever jo sitt..

Alltid siste resten som er venskelig. Men markert mage, er det jeg ønsker meg til jul:rolleyes:

Anyway.. Jeg er sååå sulten på formiddagen, altså før jeg har spisevinduet oppe. (Faster fra ca 2200 og frem til 1400)

Mitt siste måltid for tiden ( tatt i betraktning at jeg skal kvitte meg med rest-fett) er ca 250 gr grønnsaker m 250 gr karbonadedeig.

2 ss magerkesam alt blandet og til dessert 1 boks CC m 1 ts syltetøy uten sukker.. Er dette virkelig for lite mat? Har lite fett å gå på, men nok til at jeg ikke får frem markeringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at det er anbefalt for jenter å ha et ti timers spisevindu.

Ditt siste måltid ser veldig fint ut. Mye fiber og proteiner som hjelper på mettheten.

Det hender jeg plutselig blir veldig sulten på formiddagen også, men de sultfølelsene bli borte like fort som de kommer.

Siden du har problemer med det siste fettlaget som klamrer seg fast (Sta fett). Kan du regne over kalori inntaket ditt en gang til. Stemmer det kan du gå over hvordan du manipulerer macro næringsstoffene til din fordel, iht. Martin sine rettningslinjer.

Martin deler opp i tre kategorier: Slanking, Kroppkomposisjons-endring og sakte-bulk (kanskje dårlig oversatt:p).

For slanking er det 10% kalorioverskudd på treningsdager og -40% kaloriunderskudd på hviledager.

Husk at på en treningsdag, hvor du spiser mest karbohydrater, forbrenner du også karbohydrater og siden du spiser i kalorioverskudd så vil i teorien alt fettet du spiser bli lagret. Omvendt på hviledager, hvor vi ønsker å bruke fett som energikilde.

Av en eller annen rar grunn så holdt vekten min seg alltid konstant når jeg slanket meg, helt til jeg spiste karbohydrater. Morgenen etter en strategisk oppkarbing var jeg merkbart "strammere" i kroppen :p Tror det har noe med at kroppen holder på vann elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har min andre dag på PF, men har ikke kommet opp med en strukturert å god matplan enda. tenkte jeg skulle sette meg ned i morgen å regne litt på det:P

men er det noen som allerede har en måltidsplan på ca 2200kcal per treningsdag? og 1900kcal på hviledag?

noen andre som ligger på det samme som kan skrive hva di spiser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på min andre dag med PF og er frelst allerede. Det går finfint å vente med frokost, energien er på topp, og mye bedre å spise store måltider! I dag var energien litt borte, men skylder på altfor svak kaffe på morgenen;)

har min andre dag på PF, men har ikke kommet opp med en strukturert å god matplan enda. tenkte jeg skulle sette meg ned i morgen å regne litt på det:p

men er det noen som allerede har en måltidsplan på ca 2200kcal per treningsdag? og 1900kcal på hviledag?

noen andre som ligger på det samme som kan skrive hva di spiser ?

Jeg spiser ca 2200 på treningsdager:

M1: tunfisk, 100 g mager kesam, 1/2 avokade, 1 eple og et stykke brød + gulrot og banan.

M2: 2 kyllingfileter, 2 poteter, 250 g wok grønnsaker. 50 g CC 50 g mager kesam + et eple.

M3: 2 dl 4-korn, 3 dl skummet melk, 70 g CC

Sånn cirkus 2200 kcal,

P: 170 g- 32%

K:190 -40%

F: 167-28 %

Dette var det jeg spiste i går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på et par ting til:) :

- Hva er den store forskjellen på å spise disse tre måltidene fordelt på 12 timer, og 8 timer slik som PF? fungerer kroppen på forskjell måte med disse to variantene?

- Og har PF noe for seg om man bruker dette spisemønsteret et par ganger i uken? eller er det lurest å holde deg til et fast spisemønster (enten det er 6 eller 3 måltider daglig)? ..

- Trenger man å innta BCAA om man har gått en times tur i rask gange, eller er det bare ved hard kondisjonstrening og styrke man trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom å spise 8 og 12 timer er at ved å faste 12 timer, kan de positive effektene av PF vare i fire timer ekstra.

Det er anbefalt 8 timer for jenter, pga at å faste i 12 timer KAN være vanskelig fra naturens side.

Leangains varianten av PF burde du absolutt ikke gjøre ett par ganger i uken, fordi sultsignalene tilpasser seg spisemønsteret ditt.

Men husk at PF ikke bare er Leangains, er veldig mange varianter der ute. F.eks. Eat-Stop-Eat kan fint implementeres en til to ganger i uken.

Du trenger kun innta BCAA før styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) men hva er forskjellen på Leangains varianten og Eat-stop-eat?

Det jeg egentlig mente med det første spørsmålet var hva forskjellen er å spise de tre måltidene gjennom en hel dag (altså frokost type kl.07 og kvelds type kl.19.. altså gjennom 12 timer) og periodisk faste der de tre måltidene er innenfor et tidsrom på cirka 8 timer? Man vil jo fortsatt spise like mange kalorier, men kroppen reagerer vel kanskje annerledes?! noen påstår jo at man forbrenner fettet når man ikke har spist noe?

.. Mange spørsmål, men syntes dette med PF er skikkelig interessant, da jeg har blitt oppfostret med at man alltid må spise frokost og helt få i seg mat hver 3-4 time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så BCAA inntas kun i forbindelse med trening under fasten? Om man trener på morgenen, for eksempel kardio, betyr det at man tar BCAA før kario og annenhver time etter kardio fram til første måltid. La oss si treningsøkten skjer 8 på morgenkvisten. 10 g BCAA i forbindelse med treningen og 10 g BCAA annenhver time etterpå fram til f.eks 13.00. Derimot; om man ikke trener på morgenen i fastende tilstand betyr dette at man ikke inntar BCAA i det hele tatt fra man våkner til man spiser første måltid kl. 13.00.

Håper jeg har forstått det nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil:

Hvis jeg skulle velge å spise etter PF-mønsteret, hvordan ville en dag sett ut for meg -typisk mengde og når på dagen (ift. trening)?

-jente, 24 år, 61kg, 170 høy

-MÅL: ned i fett%, økt styrke, ergo -vekk med fett som omslutter musklene ;)

-trener 2-split (4 ganger i uken) og noe kardio/intervall (2 ganger i uken) gjerne mer kardio..

-klarer meg uten frokost fram til kl.10 (tidlig oppe), og har lettere for ikke å spise på kvelden, kontra formiddagen.

-matvarer jeg liker: egg, salat, agurk, eple, banan, mager kesam, skyr (med mango og appelsin f.eks) cottage cheese, tunfisk, karb.deig, kylling, svin, lakst, torsk, sei, brokkoli, blomkål, rosenkål, knekkebrød, peanøttsmør, ris, pasta, funsaft, havregryn, nøtter, proteinpulver (zero carb el. iso-gold)

-foretrekker 3-4 måltider

-hvis du anbefaler BCAA, hvilken? (student, så billig og go kvalitet ønskes)

Hvordan ville du anbefalt og lagt dette opp?

Håper på svar.. Er litt sån at jeg må ha det inn med t-skje og gjerne et opplegg å gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har nå fulgt PF i ei uke, uten problemer i det hele tatt. Er ikke nevneverdig sulten, og je synes energien er mer stabil en noen gang før. Men jeg erfarte noe veldig interesant i dag!

Spiste første måltid kl 11.30 (ble litt tidlig grunnet pause), og 1 tiden hadde smakstester (pølse) i undervisning som resulterte i at vi spiste mange små pølsebiter (uten noen form for mettsomhet) utover den neste timen. Og av dette ble jeg utrolig sulten og kjesken! Jeg har ikke pleid å blitt sulten på mange timer senere når jeg har spist etter PF, men det var akkurat som at pølsene trigget sulten min. Jeg var så kjesken etterpå, at jeg stappet i meg litt av ettertreningsmåltidet før trening. Og kjeskenhet er noe jeg føler har stoppet opp etter PF, da jeg ikke føler noe særlig cravings utenom måltidene. Pølsene både trigget sulten og lysten på mat, føltes det som. Er dette noe som støttes opp med fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil:

Hvis jeg skulle velge å spise etter PF-mønsteret, hvordan ville en dag sett ut for meg -typisk mengde og når på dagen (ift. trening)?

-jente, 24 år, 61kg, 170 høy

-MÅL: ned i fett%, økt styrke, ergo -vekk med fett som omslutter musklene ;)

-trener 2-split (4 ganger i uken) og noe kardio/intervall (2 ganger i uken) gjerne mer kardio..

-klarer meg uten frokost fram til kl.10 (tidlig oppe), og har lettere for ikke å spise på kvelden, kontra formiddagen.

-matvarer jeg liker: egg, salat, agurk, eple, banan, mager kesam, skyr (med mango og appelsin f.eks) cottage cheese, tunfisk, karb.deig, kylling, svin, lakst, torsk, sei, brokkoli, blomkål, rosenkål, knekkebrød, peanøttsmør, ris, pasta, funsaft, havregryn, nøtter, proteinpulver (zero carb el. iso-gold)

-foretrekker 3-4 måltider

-hvis du anbefaler BCAA, hvilken? (student, så billig og go kvalitet ønskes)

Hvordan ville du anbefalt og lagt dette opp?

Håper på svar.. Er litt sån at jeg må ha det inn med t-skje og gjerne et opplegg å gå ut i fra.

Jeg er litt usikker på nøyaktig hva du vil at jeg skal anbefale, utover de generelle punktene jeg har repetert en del ganger på forumet og i artiklene på bloggen:

- Forhold deg til et spisevindu på 8-10 timer og distribuer 3-4 måltider utover dette på en måte som passer inn i timeplanen din.

- Fokusér på proteiner og karbohydrater i kostholdet ditt (dette ser ikke ut til å være noe stort problem ut i fra matvarelisten din).

- Legg mesteparten av dagens kaloriinntak til ETTER trening, og spis mesteparten av karbohydratene oppimot treningen.

- Skal du trene på tom mage, ta 10g BCAA før trening og 10g BCAA hver andre time påfølgende trening hvis du ikke spiser første måltid umiddelbart etterpå. Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellige varianter av BCAA. Selv bestiller jeg Xtend fra Bodybuilding.com.

- Bruk Fitnessbloggens kalorikalkulator for å regne ut hvor mange kalorier du bør ligge på. Litt avhengig av hvor mye fett du faktisk vil kvitte deg med, vil jeg anbefale et lite kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har nå fulgt PF i ei uke, uten problemer i det hele tatt. Er ikke nevneverdig sulten, og je synes energien er mer stabil en noen gang før. Men jeg erfarte noe veldig interesant i dag!

Spiste første måltid kl 11.30 (ble litt tidlig grunnet pause), og 1 tiden hadde smakstester (pølse) i undervisning som resulterte i at vi spiste mange små pølsebiter (uten noen form for mettsomhet) utover den neste timen. Og av dette ble jeg utrolig sulten og kjesken! Jeg har ikke pleid å blitt sulten på mange timer senere når jeg har spist etter PF, men det var akkurat som at pølsene trigget sulten min. Jeg var så kjesken etterpå, at jeg stappet i meg litt av ettertreningsmåltidet før trening. Og kjeskenhet er noe jeg føler har stoppet opp etter PF, da jeg ikke føler noe særlig cravings utenom måltidene. Pølsene både trigget sulten og lysten på mat, føltes det som. Er dette noe som støttes opp med fakta?

Du må ikke legge for mye i en slik enkelthendelse. Hvis du skal ta med deg noe fra det, bør det være at kroppen og sulthormonene vil reagere når du går bort fra den tilvente måltidsrytmen. Det er en grunn til at det selv på PF anbefales å ha en fast måltidsrytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...