Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Syntes det er kjempebra at det åpnes opp for flere "lovlige" spisemønster, og at det da ikke blir en fasit for hvordan alle bør spise. Likevel har jeg noen spørsmål om PF:

- For ligner ikke denne spisemåten merkelig mye på hvordan store trailersjåfører spiser?

- har PF noen retningslinjer for hva dagens måltider bør inneholde (andel karbo, proteiner og fett)?

- og hva forbrenner egentlig kroppen av når den ikke har mat i magen(siden frokosten inntas så sent)?

-og føler ikke dere PF- tilhengere dere sulten når det går en stund mellom måltidene, synker ikke blodsukkeret? :)

- Store trailersjåfører er ikke store fordi de har et slikt måltidsmønster, de er store fordi de spiser for mye og beveger seg for lite.

- PF i seg selv legger ingen føringer for sammensetning av makronæringsstoffer, utover det at du bør tilstrebe et så proteinrikt kosthold som mulig (type 40%) for å gi langvarig metthetsfølelse gjennom fasteperiodene.

- Kroppen forbrenner ikke mat direkte fra magen. Det er først etter at maten er tatt opp i systemet at denne brukes til eller lagres som energi.

- Blodsukkeret hos friske personer er meget godt regulert og tilpasser seg det måltidsmønsteret du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge selv fundert på pf, men når jeg følger sl 5x5 får jeg ikke i meg nok kalorier. Samtidig spiller jeg fotball 2-3 ganger i uken, og passer ikke meg. Andre som spiller fotball/utholdenhet og kjører på med leangains?

Litt avhengig av hvor tung du er, bør 4000 kcal dalig holde til å ha fremgang på SL 5x5 i tillegg til å spille aktiv fotball. Det er ca. 1350 kcal per måltid hvis du spiser tre måltider. Tatt i betraktning at noen av mine egne måltider inneholder vel over 2500 kcal, burde dette fint la seg gjøre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er kjempebra at det åpnes opp for flere "lovlige" spisemønster, og at det da ikke blir en fasit for hvordan alle bør spise. Likevel har jeg noen spørsmål om PF:

- For ligner ikke denne spisemåten merkelig mye på hvordan store trailersjåfører spiser?

- har PF noen retningslinjer for hva dagens måltider bør inneholde (andel karbo, proteiner og fett)?

- og hva forbrenner egentlig kroppen av når den ikke har mat i magen(siden frokosten inntas så sent)?

-og føler ikke dere PF- tilhengere dere sulten når det går en stund mellom måltidene, synker ikke blodsukkeret? :)

1. what Andy said

2. Ja og nei. Periodisk faste er ikke en diett, men en måte å legge opp måltidene sine på. Leangains har likevel retningslinjer for de som velger å følge disse

3. Dersom kroppen var avhengig av å ha mat i magesekken for å kunne overleve/holde metabolismen i gang så hadde vi ikke vært der vi er i dag(heller en type døgnflue). Det hadde rett og slett vært rent upraktisk og hvertfall ikke noe lignende "survival of the fittest" me "fullest"? :D

4. Jeg kan ikke svare for alle men jeg personlig liker å spise meg skikkelig mett og kunne lage noen skikkelige måltider i stedet for å "holde igjen" på ditt og datt og la hele dagen bestå av smaksprøver. Blodsukkeret har en litt annen sammenheng enn måltidsfrekvens, heller hva du dytter i deg.

EDIT: litt for treig der gitt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er kjempebra at det åpnes opp for flere "lovlige" spisemønster, og at det da ikke blir en fasit for hvordan alle bør spise. Likevel har jeg noen spørsmål om PF:

- og hva forbrenner egentlig kroppen av når den ikke har mat i magen(siden frokosten inntas så sent)?

Fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler magesekken har krympet etter at jeg begynte med PF, orker ikke så store måltid lenger. Vekta ned med 4,5 kg på 2,5 mnd, men sliter med å få i meg nok protein, ligger typisk på 1,0-1,5 gram pr kg kroppsvekt pr dag. Hater egg, blir fort mett med store mengder kjøtt (ca 300 gram filet\kjøttdeig går greit, men ikke mer pr dag) og er lei av alle proteinpulversmakene (har prøvd 15 forskjellige). Noen tips da? Spiser mye kylling, svinekjøtt og biff samt noe hvitost, røkt laks og nøtter nå som proteinkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler magesekken har krympet etter at jeg begynte med PF, orker ikke så store måltid lenger. Vekta ned med 4,5 kg på 2,5 mnd, men sliter med å få i meg nok protein, ligger typisk på 1,0-1,5 gram pr kg kroppsvekt pr dag. Hater egg, blir fort mett med store mengder kjøtt (ca 300 gram filet\kjøttdeig går greit, men ikke mer pr dag) og er lei av alle proteinpulversmakene (har prøvd 15 forskjellige). Noen tips da? Spiser mye kylling, svinekjøtt og biff samt noe hvitost, røkt laks og nøtter nå som proteinkilder.

Hva med cottage cheese og kesam? 30g protein pr boks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler magesekken har krympet etter at jeg begynte med PF, orker ikke så store måltid lenger. Vekta ned med 4,5 kg på 2,5 mnd, men sliter med å få i meg nok protein, ligger typisk på 1,0-1,5 gram pr kg kroppsvekt pr dag. Hater egg, blir fort mett med store mengder kjøtt (ca 300 gram filet\kjøttdeig går greit, men ikke mer pr dag) og er lei av alle proteinpulversmakene (har prøvd 15 forskjellige). Noen tips da? Spiser mye kylling, svinekjøtt og biff samt noe hvitost, røkt laks og nøtter nå som proteinkilder.

Du må bare bli vant med å spise større måltider. Eventuelt drite i å spise etter IF-prinsippene :) En proteinshake eller to burde du uansett klare - lei av smaken, eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare bli vant med å spise større måltider. Eventuelt drite i å spise etter IF-prinsippene :) En proteinshake eller to burde du uansett klare - lei av smaken, eller ei.

Enig med Longcat (navnet <3). Selv om shakes ikke alltid faller i smak, er det ikke noe i veien for å pimpe de litt med f.eks ekstra søtning, kanel, litt kakaopulver, en dæsj melk eller lignende (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler magesekken har krympet etter at jeg begynte med PF, orker ikke så store måltid lenger. Vekta ned med 4,5 kg på 2,5 mnd, men sliter med å få i meg nok protein, ligger typisk på 1,0-1,5 gram pr kg kroppsvekt pr dag. Hater egg, blir fort mett med store mengder kjøtt (ca 300 gram filet\kjøttdeig går greit, men ikke mer pr dag) og er lei av alle proteinpulversmakene (har prøvd 15 forskjellige). Noen tips da? Spiser mye kylling, svinekjøtt og biff samt noe hvitost, røkt laks og nøtter nå som proteinkilder.

Det høres veldig rart ut at magesekken din skal ha krympet etter at du begynte med PF. Om noe så burde magevolumet øke for å gi plass til større måltider etter hvert som du venner deg til dette. Hvis det er slik at du sliter med å få i deg nok proteiner og energi generelt, ville jeg ha revurdert det å spise etter PF i utgangspunktet. Jeg har dog vanskelig for å forestille meg at du ikke vil kunne venne deg til større måltider hvis du virkelig ønsker det og går inn for det.

Ellers må du lære deg å like cottage cheese! Det er en kanongod og mager proteinkilde. I tillegg anbefaler jeg tunfisk. Du får i deg bortimot 30g proteiner fra én liten boks tunfisk i vann, og praktisk talt null fett og karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttinntaket varierer veldig, jeg opplever ofte å ikke være sulten etter 18 timers faste, ser ut som kroppen min ønsker meg raskt ned i vekt, blir sinnsykt mett etter selv relativt små måltid, der for jeg nesten lurer på om den ahr krympet litt ;) Jeg drikker 1-2 shaker hver dag (ca 25-30 gram protein i hver) i tillegg blir det som regel et kjøttmåltid med alt fra 2-400 gram, 300 gram er et estimert gjennomsnitt på daglig fisk\kjøttinntak. Går rundt og blir kvalm når jeg prøver å presse i meg mye mat og blir skikkelig kvalm av shakene (tar ingefær for å reduserer kvalme, hjelper litt), kan hende PF ikke passer så bra selv om jeg liker måten å spise på veldig godt. Får prøve å venne meg på cottage cheese da, kesam skal jeg ihvertfall bli flinkere med framover :) Er skikkelig hardgainer da, var et slit å gå opp fra 78 til 96 som var toppen (trente da styrkeløft 3 ganger i uka og åt som en hest, mye usunt og).

En vanlig dag ser kanskje sånn ut:

Lunsj: Frøknekkebrød med skinke, 0,5 l sjokomelk 20-25 gram protein

Middag: 300 gram svinekjøtt (litt avhengig av hva jeg spiser det sammen med, må nesten spise det samme som resten av fam) + ris, saus og grønnsaker. 65 gram

Kvelds: 10 ml selolje og litt EV olivenolje, evt 50 gram røkt laks. 1-2 shaker 25-60 gram protein, men hender jeg er så mett at jeg ikke orker noe.

Dagsinntak: 100-140 gram protein

Høres sikkert lite ut, men jeg sliter skikkelig med at jeg er stappmett og blir kvalm av å presse i meg mer. Drømmesituasjon for de fleste overvektige? ;)

Skal prøve å øke kjøttinntaket med ca 100 gram hvis jeg greier 20-25 gram ekstra p, og spise 1 boks cottage cheese eller kesam 30-40 gram protein? Da kommer jeg forhåpentligvis nærmere målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ble det 130 gram idag, ca 1,5 gram pr kg kroppsvekt, noe jeg sier meg fornøyd med. Å presse i seg 2 shaker på tross av kvalme + litt lettkesam, sistnevnte fungerte fint og smakte mye bedre enn cottage cheese.

Jeez, det høres ut som om du piner seg selv, mann. Det skal da ikke være nødvendig. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Om jeg spiser første måltid i lunsjen på skolen (ca. 11.30), trener styrke fra 13.30 til ca 14.30 og går de fem kilometerne jeg har til hybelen min fra treningssenteret rett etterpå... holder det da at jeg spiser neste (og største) måltid mellom 15.30 og 16.00, eller bør jeg spise et eller annet i mellomtiden her?

Edit: Bruker ikke så mye som en hel time på å gå hjem, men la til litt ekstra tid på tiden jeg bruker på å skifte etter trening, lage mat når jeg kommer hjem etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Om jeg spiser første måltid i lunsjen på skolen (ca. 11.30), trener styrke fra 13.30 til ca 14.30 og går de fem kilometerne jeg har til hybelen min fra treningssenteret rett etterpå... holder det da at jeg spiser neste (og største) måltid mellom 15.30 og 16.00, eller bør jeg spise et eller annet i mellomtiden her?

Edit: Bruker ikke så mye som en hel time på å gå hjem, men la til litt ekstra tid på tiden jeg bruker på å skifte etter trening, lage mat når jeg kommer hjem etc.

Ta med en proteinshake og banan som du spiser etter treningen, for så å spise pwo-meal 1-2 timer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...