Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mange sider å lese igjennom, så jeg spør bare: Hvordan er det med kardio? Det er ikke noe man skal slutte med?

Hvis jeg starter spisevinduet kl.14, kan jeg ha kardio før det?

Periodisk faste har ingenting med hvordan du trener, bare hvordan du spiser.

Så om du vil ha kardio som en del av opplegget ditt - gjør du det.

Personlig så liker jeg å drikke BCAA hvis jeg skal ta meg en intervalløkt på tom mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sider å lese igjennom, så jeg spør bare: Hvordan er det med kardio? Det er ikke noe man skal slutte med?

Hvis jeg starter spisevinduet kl.14, kan jeg ha kardio før det?

Hva mener du med kardio? Og hva er målet ditt med det? Om kardio er en gåtur så er det vel ingen krise, har du derimot mål om å bedre utholdenheten din, og kjører på med intervaller i høy sone som LeandermLøberg over her skriver, så vil du antagelig få en dårlig økt, særlig mht kvalitet og utbyttet vil bli langt dårligere enn om du har et måltid i magen. Om du absolutt vil kjøre kardio før spisevinduet ditt håper jeg du i alle fall legger det tett opptil slik at du kan fylle på lagrene når du er ferdig.

Men som sagt, det kommer an på hva du mener med kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare rapportere om at jeg merket nesten ingen forskjell fra å spise måltider spredt ut over hele døgnet til periodisk faste med spisevindu fra 12:00 til 21:00.

Men har derimot kuttet ned spisevinduet, og spiser nå fra 12:00 til 18:00, får i meg omtrent samme mengde kcal, men har fått en helt annen respons på å miste fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eksperimenterer en del med fasting for tiden. Ett måltid om dagen med 23 timer i mellom for tiden (23/1, The Warrior Diet). Andre uker spiser jeg ad libitum annenhver dag i løpet av 1-2 timer (48/2). Det interessante er at sultfølelse som regel ikke indikerer konkret næringsmangel, kroppen har jo fett å ta av, men snarere innarbeidede mønstre for spising til nå. Vann og te slukker det ikke-eksisterende behovet stort sett.

PF med 16/8-spisevindu har neppe spesielle fordeler over 8/16 annet enn kalorirestriksjon, til det trengs nok lenger fasteperioder, mer i tråd med hvordan næringstilgangen var i førhistorisk tid, men det blir lekmannsspekulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tankene rundt mye fiber og PF? Har ofte kun 5-6 timer spisevindu hvor jeg får i meg mellom 35g og 40g fiber. Har egentlig opplevd noen problemer, men kan det være overdrevent mye fiber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "må" ha i meg over 20g om dagen, og ender ofte opp på 35-40g. Dette fordelt på 8-9 timer.

Om jeg får i meg lite fiber over noen dager, så går tarmsystemet tregere enn en kolonne med bo biler fra Tyskland/Nederland i oppoverbakke..

Men.. mye fiber kan gi mye luft i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest hele denne tråden men syntes allikevel det var vanskeligst forstå.

Jeg er 163 cm og veier 73 kilo, vil ned til 60 kilo. Hvordan gjør jeg det med denne fasten?

Du opprettet nettopp en annen tråd hvor du spurte om mye av det samme, og jeg ber deg ta til deg rådene du fikk der. Du har en sykdom som gjør kosthold og vektnedgang annerledes enn for andre, og dermed vil ditt tilfelle være unikt. Få hjelp av legen din og samarbeid med han for å finne ut hva som er riktig vei for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opprettet nettopp en annen tråd hvor du spurte om mye av det samme, og jeg ber deg ta til deg rådene du fikk der. Du har en sykdom som gjør kosthold og vektnedgang annerledes enn for andre, og dermed vil ditt tilfelle være unikt. Få hjelp av legen din og samarbeid med han for å finne ut hva som er riktig vei for deg.

Jeg forstår at dere ikke vil gi råd om dette fordi jeg har diabetes. MEN jeg går til diabetes lege hver 4 uke og får tett oppfølging. Det som er med leger, og det gjelder alle jeg har vært innom i løpet av de 15 årene jeg har hatt diabetes, de kan ingenting om kosthold annet enn det staten og diabetes forbundet kommer med! Det inneholder mye karbohydrater, og spis det du vil så lenge du får i deg nok insulin teorien. Det jeg ønsket ut av dette forumet var noe konkret som kan hjelpe MEG som jeg kan ta med til munnlege og presentere. Så hvis det er sånn at det kan dere ikke gjøre Pga av andre som kanskje vil ta rådene uten lege tilsyn så kunne jeg kanskje fått noe info på en privat melding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dere ikke vil gi råd om dette fordi jeg har diabetes. MEN jeg går til diabetes lege hver 4 uke og får tett oppfølging. Det som er med leger, og det gjelder alle jeg har vært innom i løpet av de 15 årene jeg har hatt diabetes, de kan ingenting om kosthold annet enn det staten og diabetes forbundet kommer med! Det inneholder mye karbohydrater, og spis det du vil så lenge du får i deg nok insulin teorien. Det jeg ønsket ut av dette forumet var noe konkret som kan hjelpe MEG som jeg kan ta med til munnlege og presentere. Så hvis det er sånn at det kan dere ikke gjøre Pga av andre som kanskje vil ta rådene uten lege tilsyn så kunne jeg kanskje fått noe info på en privat melding?

Du skriver selv at du er dårlig regulert og går til pumpebehandling. Omlegging av kostholdet vil blant annet kreve justering av behandlingen, og derfor er dette feil sted.

Hvis du går til legen din og presenterer en klar målsetning om at du vil ned i vekt, så bør han kunne hjelpe deg med dette. Diabetesspesialister kan mer om kosthold enn det staten og diabetesforbundet kommer med, og det som kommer fra disse kanalene er heller ikke spesielt dumt. Hvis ikke legen kan hjelpe deg med din målsetning, så bør du be om en henvisning til klinisk ernæringsfysiolog, som kan tilrettelegge kostholdet ditt i samarbeid med legen som er ansvarlig for behandlingen din.

Periodisk faste er f.eks. noe du kan snakke med legen din om, og hvordan du skal legge opp medisineringen med tanke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på PF i 4 mnd nå, og stortrives! Er så sykt matvrak, så å ha begrensning i antall timer jeg kan spise gjør ting mye enklere. Har spisevindu fra 12-20 (altså 8 timer), men de fleste dager blir det betydelig mindre siden jeg enten er opptatt når spisevinduet starter og/eller slutter. Mange dager blir spisevinduet nok nærmere 4 enn 8 timer. Er dette problematisk? Siden jenter visstnok ikke bør ha under 10 timers spisevindu...

Liker ikke å må ta med meg maten og spise den i hast, liker å sette meg ned hjemme og kose meg med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et lite spørsmål i hodet...

Jeg vet at man ikke skal stresse med mat, trening etc, men lurer læl..

Hva bør vektlegges mest? Fasten eller spisevinduet?

Skal man etterstrebe å ha minst 16timers faste, eller maks 8 timers spisevindu?

Tipper selv at det har så lite å si at det er bare å følge magen/døgnryttmen å bare ta det som det kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrew fra Rippedbody mener man skal tilstrebe å holde seg til ønskede makronæringsstoffmengder før absolutt spisevinduoverholdelse vies stor oppmerksomhet. Det er sannsynligvis ubetydelige forskjeller mellom et spisevindu på 8, 10 eller 12 timer annet enn at sjansen for å ødelegge det diettære regimet øker dess flere muligheter man får (lenger spisevindu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...