Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Er du stasjon eller samvirke?

For lite mat og mye aktivitet -> sulten, sliten, ukonsentrert, u name it ;)

Hvordan var livsstilen din da du kjørte pf sist og responderte bra?

Samvirke.

Livsstilen min sist gang jeg drev på med det var MYE utholdenhetstrening. Drev aktivt med det, og når jeg fastet var jeg mest fokusert på øktene, og jeg slapp blodsukkersvigningene. 2-3 timers langkjøring var null problem. Konsentrasjonen økte og jeg ble ikke så trøtt på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samvirke.

Livsstilen min sist gang jeg drev på med det var MYE utholdenhetstrening. Drev aktivt med det, og når jeg fastet var jeg mest fokusert på øktene, og jeg slapp blodsukkersvigningene. 2-3 timers langkjøring var null problem. Konsentrasjonen økte og jeg ble ikke så trøtt på morgenen.

Siden du spurte så fikk du et svar, det beste ville vel vært om jeg sa "prøv og se" - for det er jo da du finner ut om det fungerer eller ikke..

Men uansett.. Jeg hadde periodisk faste før Forsvaret og fortsatte i Forsvaret - i samme tjeneste som du er i nå.

Jeg fant fort ut av at mat måtte spises når det ble servert - andre ting kan en gjøre når en kommer hjem og har forutsigbar hverdag. Kjipt om en misser kveldsmat og beretløpet er påfølgende dager :p...

For å slippe blodsukkersvigninger kan du vel heller velge litt mer fornuftig mat når du spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spurte så fikk du et svar, det beste ville vel vært om jeg sa "prøv og se" - for det er jo da du finner ut om det fungerer eller ikke..

Men uansett.. Jeg hadde periodisk faste før Forsvaret og fortsatte i Forsvaret - i samme tjeneste som du er i nå.

Jeg fant fort ut av at mat måtte spises når det ble servert - andre ting kan en gjøre når en kommer hjem og har forutsigbar hverdag. Kjipt om en misser kveldsmat og beretløpet er påfølgende dager :p...

For å slippe blodsukkersvigninger kan du vel heller velge litt mer fornuftig mat når du spiser?

Fantastisk å få et ærlig svar! :)

Velger fornuftig mat etter min mening, og har ikke blodsukkersvigninger nå. Men bare likte periodisk faste godt når jeg gikk på det. Beretløp har jeg litt kontroll på når er, så det er ikke det største problemet. Jeg er ikke en stor fan av frokost, og sliter med å få i meg nok mat da. Så det er hovedproblemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å få et ærlig svar! :)

Velger fornuftig mat etter min mening, og har ikke blodsukkersvigninger nå. Men bare likte periodisk faste godt når jeg gikk på det. Beretløp har jeg litt kontroll på når er, så det er ikke det største problemet. Jeg er ikke en stor fan av frokost, og sliter med å få i meg nok mat da. Så det er hovedproblemet.

Ærlighet varer lengst ;)

Det er mye som skjer og energiforbruket er langt større enn man tror (jeg undervurderte iallefall dette kraftig!) selv om man "bare" har teori en hel dag.. Mental energi er også energi!

Forstår at periodisk faste er komfortabelt, men dersom du sliter med å få i deg nok mat så blir det litt klønete å skulle begrense måltidene sine. Hvis du begynner å spise litt så tro meg - apetitten vil øke! ;)

Heldige dere som nå har skikkelig personale i messa og ikke ansatte fra ISS som skal please sjefen med et smalt budsjett så det går utover soldatene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlighet varer lengst ;)

Det er mye som skjer og energiforbruket er langt større enn man tror (jeg undervurderte iallefall dette kraftig!) selv om man "bare" har teori en hel dag.. Mental energi er også energi!

Forstår at periodisk faste er komfortabelt, men dersom du sliter med å få i deg nok mat så blir det litt klønete å skulle begrense måltidene sine. Hvis du begynner å spise litt så tro meg - apetitten vil øke! ;)

Heldige dere som nå har skikkelig personale i messa og ikke ansatte fra ISS som skal please sjefen med et smalt budsjett så det går utover soldatene :D

Får i meg mer enn nok til lunsj, middag og kvelds! :) Men målet er å gå ned i fettprosent.

Maten er veldig god, så er ikke noe problem å spise seg mett. Spiser mest når jeg spiser 2-3 måltider for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får i meg mer enn nok til lunsj, middag og kvelds! :) Men målet er å gå ned i fettprosent.

Maten er veldig god, så er ikke noe problem å spise seg mett. Spiser mest når jeg spiser 2-3 måltider for dagen.

I verste fall vedlikeholder du formen gjennom tjenesten din - å gå ned i fettprosent er gjort på null tid, men det blir fort litt uforutsigbart i din tjeneste :)

Dette er biologi, ikke matte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei! :)

Kan noen som har peiling svare meg på dette med jenter og fasting. Blir man ufruktbar om man faster lengre enn 14 timer?

Liker å spise om kveldene og det passer meg best å vente ca 16 timer før mat.

Ser ikke at man skulle bli ufruktbar ved å faste lengre enn 14 timer, men i det lange løp tror jeg ikke en slik protokoll er en langsiktig løsning uansett.

Fra en av Børge Fagerli's artikler:

"Matinntaket vårt var altså tilpasset relativt høy aktivitet, med lettfordøyelig og enkelt tilgjengelig mat. Det er også derfor periodisk faste protokoller fungerer så bra for mange. Når kvelden kom samlet vi oss rundt leirbålet og fråtset i dagens fangst, kroppen falt til ro og vi sovnet mette og gode. Nå skal det nevnes at kvinner var ansvarlige for å passe på ”redet” eller leiren og derfor hadde lagret mat lettere tilgjengelig. Dette ser vi også i studier at kvinner responderer mer negativt på lengre fasteperioder med overproduksjon av kortisol og dårligere blodsukkerkontroll. Mine erfaringer sammenfaller med dette, og jeg anbefaler kvinner som vil følge periodisk faste å begrense fasteperioden til 12 timer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

Jeg har litt lyst til å prøve meg på periodisk faste, mest fordi jeg er fæl på å spise ofte, men lite, noe som gjør at jeg aldri er ordentlig sulten, men heller aldri ordentlig mett. Og etter å ha lest om positive følger av PF, spesielt med tanke på konsentrasjon etc, så har jeg lyst til å teste det ut. Jeg tenker at jeg kommer til å spise ca. samme som jeg gjør nå, bare I ett kortere vindu. Ser for meg følgende:

Klokken 10:30 - Havregrøt med linfrø, chiafrø, mandler, kokos og bær
                          Cals: 427, Karbo: 52, Fett: 14g, Protein: 12g
Klokken 12:30 - Eggerøre med tunfisk, vårløk og paprika, to knekkebrød, rå grønnsaker
                           Cals: 403, Karbo: 38g, Fett: 11g, Protein: 32g
Klokken 15:30 - Gresk yoghurt med linfrø, chiafrø, mandler, kokos og bør
                           Cals: 340, Karbo: 38g, Fett: 10g, Protein: 14g
(Klokken 17:00 - Banan (før trening, kun på treningsdager) 
                            Cals: 105, Karbo: 27g: Fett 0g, Protein: 1g) 
Klokken 19:00 - Proteinshake med mandelmelk
                          Cals: 201, Karbo: 28g: Fett 8g, Protein: 18g
Klokken 20:00 - Knekkebrød med ost og agurk
                          Cals: 354, Karbo: 25g: Fett 19g, Protein: 18g) 

Totalt:                1830 Cals, 208g karbo, 62g fett, 95g protein. Litt mindre på treningsfri dager.

Drikker stort sett bare vann, svart kaffe og grønn te.

Til info er jeg 27 år. jente, 179cm og 79kg. Målet mitt er bli sterkere og minske fettprosenten betraktelig. Den ligger vel nå på rundt 29.5%, skulle gjerne hatt den ned I 21-22 %. Trener 4-5 ganger I uka, både styrke og kondisjon. I tillegg går jeg ca 10 km om dagen frem og tilbake fra jobb og trening, litt mindre på treningsfri dager.

Mitt spørsmål er da altså om noen har noe konstruktiv kritikk å komme med. Burde jeg spise mer? Hva med sammensetningen av karbo, fett og protein, burde den se annerledes ut? Er det dumt at jeg spiser så mange måltider I løpet av de 10 spisetimene mine? Burde det kuttes ned?  Er forresten ikke vegetarianer, er bare ikke noe særlig glad I kjøtt eller kylling. 

Og hva med kosttilskudd? Tar for øyeblikket multivitaminer som eneste. Hva er egentlig BCAA? Er dette anbefalt å ta?

Beklager tusen spørsmål, er bare så mye å sette seg inn I!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mona Iren, det virker som du er ganske aktiv, så du kan nok trygt spise noen hundre kalorier mer. Du kan spise noen gram proteiner mer, og litt mer karbo eller fett alt ettersom hva du foretrekker.

Så lenge du spiser variert så skal det ikke være nødvendig med multivitaminer (det er heller ikke negativt å ta det). Du bør kanskje vurdere tran om du ikke spiser fet fisk ofte.

Bcaa trenger du ikke ta. Du kan bruke det om du har planer om å trene på tom mage, men ellers er det liten vits.

Ang. antallet måltider så må du gjøre det som passer deg, og sørger for at du får i deg all maten du skal i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FrkHoel Tusen takk for svar! Skal se om jeg klarer å presse inn ett per hundre kalorier mer, spesielt på treningsdager :)

Har ett spørsmål til, nå har jeg prøvd mellom 14 og 15 timer faste hver dag og spist ca. som jeg skrev ovenfor, men litt mer protein og fett, og litt mindre karbo enn det ovenfor. Det har egentlig gått utrolig bra, går overaskende bra å vente så lenge med frokosten, og føler meg faktisk mer konsentrert på morgenen nå. Det eneste jeg har merket som er litt uvanlig, er at jeg er utrolig kald på morgenen nå, hendene mine er som is! Men så snart jeg spiser første måltidet, er det akkurat som en hetebølge kommer over meg, og jeg blir skikkelig varm og svett. Ca en halv time etter det første måltidet stabiliserer det seg, og jeg har normal kroppstemperatur resten av dagen. Noen som har opplevd dette? Er det noe jeg burde være bekymret over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mona Iren skrev:

@FrkHoel Tusen takk for svar! Skal se om jeg klarer å presse inn ett per hundre kalorier mer, spesielt på treningsdager :)

Har ett spørsmål til, nå har jeg prøvd mellom 14 og 15 timer faste hver dag og spist ca. som jeg skrev ovenfor, men litt mer protein og fett, og litt mindre karbo enn det ovenfor. Det har egentlig gått utrolig bra, går overaskende bra å vente så lenge med frokosten, og føler meg faktisk mer konsentrert på morgenen nå. Det eneste jeg har merket som er litt uvanlig, er at jeg er utrolig kald på morgenen nå, hendene mine er som is! Men så snart jeg spiser første måltidet, er det akkurat som en hetebølge kommer over meg, og jeg blir skikkelig varm og svett. Ca en halv time etter det første måltidet stabiliserer det seg, og jeg har normal kroppstemperatur resten av dagen. Noen som har opplevd dette? Er det noe jeg burde være bekymret over?

Helt normalt! :)

Mange som reagerer med å enten begynne å fryse eller svette når de spiser, så ingenting å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har holdt på med periodisk faste nå 1 uke selv, og har gått ned 1,5 kg. Merker også som deg @Mona Iren at jeg er mer konsentrert og opplagt på morgenen, samt at jeg ikke føler meg sulten selv mot slutten av fastevinduet. Merker dog at jeg også fryser når jeg sitter på jobb. Må alltid ta på meg en ulljakke før lunsj, som jeg kan at av meg etter lunsj :). Er vel kroppen som forsøker å bruke mindre energi pga fasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med periodisk faste og liker det veldig godt. Er jente/kvinne. Har lest at vi tåler langvarige faster dårligere enn menn og at vi bør begrense fasten til 14 timer. Jeg liker å faste lengre, gjerne 16-17 timer. Vil en slik faste være negativ med tanke på økte kortisolnivåer eller hormonforstyrrelser? Prøve å lete på google, men var ikke så lett å få konkrete svar på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, vixit skrev:

Jeg driver med periodisk faste og liker det veldig godt. Er jente/kvinne. Har lest at vi tåler langvarige faster dårligere enn menn og at vi bør begrense fasten til 14 timer. Jeg liker å faste lengre, gjerne 16-17 timer. Vil en slik faste være negativ med tanke på økte kortisolnivåer eller hormonforstyrrelser? Prøve å lete på google, men var ikke så lett å få konkrete svar på det. 

Svarer du ikke på ditt eget spørsmål her?

Konkrete svar om ditt kosthold eller din egen trening får du ikke svar på internett, men her er iallefall en pålitelig kilde du kan trekke noen fakta utifra

http://www.alanaragon.com/an-objective-look-at-intermittent-fasting.html

Conclusion

 

It's given that personal goals and individual response are the ultimate navigators of any protocol.  Therefore, training and meal schedules should be built upon individual preferences & tolerances, which undoubtedly will differ. However, the purpose of this article is to arm the reader with the facts, so that opinions and anecdotes can be judged accordingly. Personal testimony is invariably biased by the powerful placebo effect of suggestion, and sometimes by ulterior agenda. Science is perched on one end of the epistemological spectrum, and hearsay is on the opposite end. As the evidence clearly indicates, IF is not a bed of roses minus the thorns - there are definite pros and cons. 

 

In the world of fitness, recommendations for improving performance and body composition often gain blind acceptance despite a dearth of objective data. This is common in a field where high hopes and obsessive-compulsive tendencies are united with false appeals and incomplete information. In order to be proven effective beyond the mere power of suggestion, supposed truths must be put through the crucible of science. Drawing conclusions from baseless assumptions is a good way to get nowhere - fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎22‎.‎02‎.‎2016 at 6:04 PM, Mona Iren said:

Hei,

Jeg har litt lyst til å prøve meg på periodisk faste, mest fordi jeg er fæl på å spise ofte, men lite, noe som gjør at jeg aldri er ordentlig sulten, men heller aldri ordentlig mett. Og etter å ha lest om positive følger av PF, spesielt med tanke på konsentrasjon etc, så har jeg lyst til å teste det ut. Jeg tenker at jeg kommer til å spise ca. samme som jeg gjør nå, bare I ett kortere vindu. Ser for meg følgende:

[snip]

Litt sent svar, men tenkte å komme med noen kommentarer:

Som @FrkHoel sier så må du til syvende og sist gjøre som du vil med måltidsstørrelse og frekvens, men PF som et konsept ble populært fordi man fjerner mye av stresset rundt mat. Dvs, få men store måltider. Jeg tenker for meg selv at hvis jeg skulle rekke 5-6-7 måltider ila spisevinduet på ~8 timer, så hadde jeg ikke gjort annet enn å lage og spise mat.

Videre så ville jeg forskjøvet prosentene noe slik at størsteparten av kaloriene du inntar i løpet av en dag kommer etter trening, ikke før. En populær oppdeling som bl.a. Berkhan har snakket om ved flere anledninger for klienter som jobber 8-16, er "måltid 1" 25%, "måltid 2" 25%, "trening", "måltid 3" 50% :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@okveine Takk for svar. Skjønner hva du mener, men foreløpig nyter jeg å spise flere måltider. Blir ekstremt fort mett, så jeg ser for meg at jeg ville slitt med å for eksempel spise ett måltid på ca. 1000 kalorier (50% for meg). Såvidt jeg klarer presse I meg de måltidene jeg spiser nå, og de er jo ikke akkurat store. 
Og jeg har lest det om å spise det største måltidet etter trening. Problemet her er bare det at jeg sjeldent er hjemme fra trening før 8-9, og synes det er ukomfortabelt å skulle spise ett stort måltid så nært leggetid.

Foreløbig funker det fint sånn som jeg gjlr det nå, men etter hvert er det mulig jeg gjør noen justeringer, og da skal jeg absolutt ha forslagene dine I bakhodet! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vixit skrev:

Takk for svar @FrkHoel:) Livsstilen liker jeg, og å slippe tid og stress med mat konstant, Jeg søkte en bekreftelse/avkreftelse av påstanden jeg kom med egentlig :p Altså om man får så mye økt kortisol at det har en negativ effekt på helsen, men det er vel noe jeg skal kjenne etter selv?  

Jeg har tidligere nevnt her inne at et langt fastevindu kan være uheldig for kvinner, men i ettertid har jeg sett en del eksperter i bransjen påstå at det er litt myte at vi tåler det dårligere enn menn. Personlig vil jeg si "alt med måte". Altså ingen vits å presse seg inn i et unødvendig langt fastevindu om man ikke føler for det, og et kortere fastevindu vil ikke være noe problem det heller så lenge det passer livsstilen.

Mitt råd er at du gjør det som føles riktig for deg. Om fastevindu blir for langt eller det skal dukke opp andre problemer i sammenheng med spisemønster så vil du nok merke det, og da kan du jo gjøre endringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...