Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Jeg driver å vurderer om jeg skal starte med PF! Er ei jente på 22 år og veier ca 51-52 kg. Har fortiden jobbet med å gå ned i fettprosent og opp i styrke samt hatt en lavkarbo diett, men skal begynne på et muscle up program (4 styrke økter i uken) om få uker. Jeg er student og har som regel forelesning fra 10 til 14. Er det noen som har et forslag til hvordan jeg bør legge opp måltidene (og evt. trening) etter PF? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen til FB!

Når du spørs om forslag til hvordan du bør legge opp måltidene, lurer du på makroer da eller tidspunkt? Er og student. Bryter fasten klokken rett etter 12 og så spiser jeg 3 eller 4 ganger i løpet av mine 8 timer. Siste måltidet kommer ca 20:00. Trener tidlig 5 dager i uken, og bryter fasten med det største måltidet. (Har vurdert å starte med Biorytmedietten til Børge sammen med PF'en min - du kan jo søke det opp her på FB). Avslutter spisevinduet med noe som tar tid å fordøye - kesam, cottage cheese, egg osv.

Jeg prøver å variere litt hva jeg spiser på skola rundt 12. Funker fint å ta seg noe lett mat da, og noe større når du kommer hjem, men jeg anbefaler tupperware. Store middager i tupperware fører ofte til Får du tyn fordi du lever sunt? - Fitnessbloggen . I allefall når det skjer ofte :p!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til FB!

Når du spørs om forslag til hvordan du bør legge opp måltidene, lurer du på makroer da eller tidspunkt? Er og student. Bryter fasten klokken rett etter 12 og så spiser jeg 3 eller 4 ganger i løpet av mine 8 timer. Siste måltidet kommer ca 20:00. Trener tidlig 5 dager i uken, og bryter fasten med det største måltidet. (Har vurdert å starte med Biorytmedietten til Børge sammen med PF'en min - du kan jo søke det opp her på FB). Avslutter spisevinduet med noe som tar tid å fordøye - kesam, cottage cheese, egg osv.

Jeg prøver å variere litt hva jeg spiser på skola rundt 12. Funker fint å ta seg noe lett mat da, og noe større når du kommer hjem, men jeg anbefaler tupperware. Store middager i tupperware fører ofte til Får du tyn fordi du lever sunt? - Fitnessbloggen . I allefall når det skjer ofte :p!

Jeg lurer i grunn på både makroer og tidspunkt? :)

Nå leste jeg om biorytmedietten, og det er etter Børge sine prinsipper kostholdet mitt er satt opp ser eg! :) Bør blir flinkere til å få i meg karbohydrater på kvelden eneste. Har nesten blitt litt "redd" karbohydrater etter jeg begynnte å legge om kostholdet mitt.

Har allerede tyn for å dra opp kyllingsalaten på jobb når resten av gjengen rundt bordet har brødniste! hehe

Bonus spørsmål til deg som også er student! Er jo litt dyrt når man kjøper seriøse mengder kjøtt (!), kesam, bær og grønnsaker. Har du noen tips til hvordan det går an å spare inn litt penger der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å starte med Biorytme selv, men er litt usikker på hvordan det er å vente 10-12 timer med å ta inn noe særlig karbo etter trening. Sånn som det er nå venter jeg 3/4 timer. Skal prøve å finne ut av det. (Har ikke lest alt på google om biorytme enda, så venter med å stille spørsmålet).

Ouff, ja jeg kjenner til den. Jeg skal opp i vekt, så jeg spiser nok en del mer enn deg. Men når du drar opp 400g karbonadedeig, 200g ris og grønnsaker i en eller annen variant, så går en del øyenbryn opp... Men men :p!

Både ja og nei. Få deg en jobb på siden, om du ikke allerede har det. Og handle på Rema. Jeg er glad i coop sin Karbonadedeig, den får du billig på Coop Extra. Samme plass har de ganske rimelig kyllingfile. Laks som jeg og spiser en del av er ikke så fryktelig dyrt. Verre med kesamen. Men nå har jeg kuttet ut X-flasker pepsi max om dagen, så jeg sparer det inn der (og jeg er ikke på flatfylla 2x per uke, så sparer en hel der og :p). Børge snakker jo og om å redusere total mengden protein man spiser til 1-2g (litt usikker her, sjekk artiklene til Børge) per kropps kg, da fra rene protein kilder som: Egg, kjøtt, fisk, melkeprodukter. Så da skal jeg "bare" ha 75-150g protein, helst mot 150 siden jeg trener og er aktiv.

(Kan prøve å finne artikkelen om du vil, men kan være du har lest den allerede?)

Jeg har satt opp noen "eksempler" for meg selv på google docs, kan jo bruke en av dem for macroer. Spiste litt frukt osv. så jeg kom opp i 2700. Nå justert til 2700 + mager kesam med/uten bær.

Obs; følger som sagt ikke biorytme. Dette ville ha vært en dag jeg ikke var på skola. Hadde jeg vært på skola hadde jeg tatt M2 eller M4 på skolen.

M1 ca 12: 200g grøtris m/1l hel melk. (Jeg elsker Geisha sin risengrynsgrøt!)

M2 ca 15: 4egg

M3 ca 17/18: Karbonadedeig, 125g ris, paprika og løk.

M4 ca 20: Mager kesam m fun light eller mager vanilje kesam med bær.

Etter biorytme burde jo M1 være M4. Så ikke så vanskelig å forandre på.

kcal -- protein -- fett -- karbo

http://i.imgur.com/0yHRD1V.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha spisevindu om morgenen? Vil prøve periodisk faste, men føler meg avh. Av frokost!! Siste måltid feks kl 18??

Ja, det går helt fint. Spisevinduet ditt har du når du føler det er best for deg. Når det er sagt; Etter en tilvenningsperiode, mister de fleste behovet for å spise frokost, og blir ikke plaget med sult i morgentimene. Det gjelder så klart ikke alle - vi er skrudd sammen forskjellig, alle sammen. Eneste problemet med å ha et spisevindu tidlig, er at du ikke får i deg noen langsomt fordøyelige protein før du legger deg.

Du bestemmer selv hvor lenge du vil faste. IF/PF standarden for menn er 16t faste. Men går fint an å ha 12t faste og. Se hva som passer best for deg.

Edit: Jeg har spisevinduet mitt fra 14-22ish. Har hatt det mellom 12-20 og 13-21. Alt fungerer for meg. Flyttet det en time bak nå da jeg skal prøve ut biorytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg har spist etter PF-prinsippet i et års tid, ca. mellom 18/6 og 20/4 i ukedagene og noe slappere i helgene men prøver å holde meg innenfor 16/8. Kalorimessig har det vært omtrent på vedlikehold i gjennomsnitt, noen uker litt over også pga ferie osv, men jeg har ikke gått ned i vekt (heller opp etpar kilo men egoet mitt sier at det bare er muskler...). Jeg trener styrke 3 ganger i uken.

Men; jeg har oppdaget en ting som jeg lurer litt på, nemlig at jeg er mye mindre sulten de dagene jeg trener! Hvis jeg først har tatt dagens første måltid er det ofte vanskelig å bli mett/fornøyd, men det er mye lettere de dagene jeg trener fordi sultfølelsen rett og slett er svakere. Jeg er mer opplagt, sterkere, mindre sulten og mindre trøtt de dagene jeg spiser mindre også - noe som kan ha sammenheng med IBSen jeg noen ganger sliter med men det forklarer ikke endringen i sultfølelse. De dagene jeg ikke trener er det som et stort svart hull på midten, selv om jeg fyller på med balanserte måltider som normalt sett metter godt får jeg cravings av en annen verden og det er utrolig vanskelig å ikke spise når jeg først har begynt.

Er det noen andre som har erfart dette eller kan ha en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist etter PF-prinsippet i et års tid, ca. mellom 18/6 og 20/4 i ukedagene og noe slappere i helgene men prøver å holde meg innenfor 16/8. Kalorimessig har det vært omtrent på vedlikehold i gjennomsnitt, noen uker litt over også pga ferie osv, men jeg har ikke gått ned i vekt (heller opp etpar kilo men egoet mitt sier at det bare er muskler...). Jeg trener styrke 3 ganger i uken.

Men; jeg har oppdaget en ting som jeg lurer litt på, nemlig at jeg er mye mindre sulten de dagene jeg trener! Hvis jeg først har tatt dagens første måltid er det ofte vanskelig å bli mett/fornøyd, men det er mye lettere de dagene jeg trener fordi sultfølelsen rett og slett er svakere. Jeg er mer opplagt, sterkere, mindre sulten og mindre trøtt de dagene jeg spiser mindre også - noe som kan ha sammenheng med IBSen jeg noen ganger sliter med men det forklarer ikke endringen i sultfølelse. De dagene jeg ikke trener er det som et stort svart hull på midten, selv om jeg fyller på med balanserte måltider som normalt sett metter godt får jeg cravings av en annen verden og det er utrolig vanskelig å ikke spise når jeg først har begynt.

Er det noen andre som har erfart dette eller kan ha en forklaring?

Jeg føler det på samme måte når det gjelder treningsfrie dager, sulten og cravingsene er mye mer tilstede da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trener du? Og hvilket spisevindu har du?

Trener styrke 3- 4 ganger i uken og en spinning eller to :)

Spiser fra 11.30 til 21.30... passer best i forhold til både jobb og trening.

Spiser da to til tre måltider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener styrke 3- 4 ganger i uken og en spinning eller to :)

Spiser fra 11.30 til 21.30... passer best i forhold til både jobb og trening.

Spiser da to til tre måltider :)

Hm... kanskje jeg skal prøve å få til en dag til med trening og se om det gjør noen forskjell :) du trener hver dag nesten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Hvor mange her har gått ned i vekt ved hjelp av periodisk faste?

Jeg bruker periodisk fast til å holde kontroll på kaloriinntaket så sånn sett har det hjulpet meg. Men jeg har og gått opp i vekt mens jeg hadde et kort spisevindu så jeg kan ikke si at det var PF alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg vurderer å prøve meg på periodisk faste, men syntes det er vanskelig med fordelingen av karbohydrater/fett og proteiner utover de oppsatte måltidene. Jeg tenkte å legge meg på denne planen:

12.00 – 13.00: Måltid før trening (20-25 % av totalt energiinntak)

15.00 – 16.00: Trening

16.00 – 17.00: Måltid etter trening (dagens største)

20.00 – 21.00: Dagens siste måltid

Noen som kan komme med et konkret forslag til hvordan jeg kan sette sammen måltidene?

Jeg er ei jente, 1.65 høy, 68 kg, trener styrke 4-5 dager i uken i tillegg til fotball 3 ganger i uken. Jeg skulle gjerne ha kvittet meg med 5-6 kilo, uten å miste for mye muskelmasse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vurderer å prøve meg på periodisk faste, men syntes det er vanskelig med fordelingen av karbohydrater/fett og proteiner utover de oppsatte måltidene. Jeg tenkte å legge meg på denne planen:

12.00 – 13.00: Måltid før trening (20-25 % av totalt energiinntak)

15.00 – 16.00: Trening

16.00 – 17.00: Måltid etter trening (dagens største)

20.00 – 21.00: Dagens siste måltid

Noen som kan komme med et konkret forslag til hvordan jeg kan sette sammen måltidene?

Jeg er ei jente, 1.65 høy, 68 kg, trener styrke 4-5 dager i uken i tillegg til fotball 3 ganger i uken. Jeg skulle gjerne ha kvittet meg med 5-6 kilo, uten å miste for mye muskelmasse ;)

Jeg har ingen fasit for deg, men jeg kan kanskje dele hvordan jeg trives med PF. Jeg er 1.63 høy og veier rundt 55 kg.

Du vil nok merke etterhvert hva som funker for deg, men jeg spiser ihvertfall 3 måltider på opptil 700 kcal per. Noen ganger spiser jeg mellommåltider, spørs hvor lang tid det tar mellom hvert måltid og når jeg trener og trenger påfyll.. Spiser noenlunde like mye proteiner og fett i hvert måltid, mest karbohydrater i måltidet etter trening og minst karbohydrater før leggetid. Jeg liker å legge meg mett, og karbohydrater før leggetid gjør meg vanligvis bare mer sulten og rastløs.

Det er lett å droppe for mye kalorier på PF da du hopper over et måltid, og dermed ende opp med å spise alt for lite. Men med ditt aktivitetsnivå bør du sørge for å få i deg nok næring, ellers vil du krasje ganske raskt. Prøv deg fram, husk at det bør være en måltidsrytme og ikke en diett. :) Du har et fint utgangspunkt, og du vil nok raskt merke resultater på PF så lenge du sover og spiser nok proteiner for å ikke miste muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fasit for deg, men jeg kan kanskje dele hvordan jeg trives med PF. Jeg er 1.63 høy og veier rundt 55 kg.

Du vil nok merke etterhvert hva som funker for deg, men jeg spiser ihvertfall 3 måltider på opptil 700 kcal per. Noen ganger spiser jeg mellommåltider, spørs hvor lang tid det tar mellom hvert måltid og når jeg trener og trenger påfyll.. Spiser noenlunde like mye proteiner og fett i hvert måltid, mest karbohydrater i måltidet etter trening og minst karbohydrater før leggetid. Jeg liker å legge meg mett, og karbohydrater før leggetid gjør meg vanligvis bare mer sulten og rastløs.

Det er lett å droppe for mye kalorier på PF da du hopper over et måltid, og dermed ende opp med å spise alt for lite. Men med ditt aktivitetsnivå bør du sørge for å få i deg nok næring, ellers vil du krasje ganske raskt. Prøv deg fram, husk at det bør være en måltidsrytme og ikke en diett. :) Du har et fint utgangspunkt, og du vil nok raskt merke resultater på PF så lenge du sover og spiser nok proteiner for å ikke miste muskelmasse.

Okei, takk for svar, det hjelper meg! :-) Så det beste er å ligge på oppunder 2000 kcal om dagen, og evt kutte litt de dagene jeg ikke trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar, det hjelper meg! :) Så det beste er å ligge på oppunder 2000 kcal om dagen, og evt kutte litt de dagene jeg ikke trener?

Regnet ut at du vedlikeholder på 2600 kcal med ditt aktivitetsnivå, så hvis du ligger på 2000-2100 kcal vil du gå ned i vekt. Evt kan du ligge høyere på treningsdager og lavere på fridager, som du sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...