Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

hei folkens!:D

si jeg trener klokken 08.00, ferdig ca 9.00. spiser jo vanligvis første måltid i 12-tiden, men tenker det kanskje er en ide å få i seg noe før den tid når man har trent? tanker rundt dette? tips? tar jo bcaa, men næring rett etter trening er jo viktig har jeg fått inntrykk av! mulig dette er tatt opp før, men jeg orket faktisk ikke bla gjennom 38 sider(tilgi meg..:whistle: )

Nei har ikke noe å si om du spiser 30 min etter trening eller 4 timer. Drikk mye vann. Mange bodybuildere som f.eks hodgetwins venter 3 timer etter de har trent med å spise. Så nei ikke tenk på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har dere tips til kaloririke ettertreningsmåltider eller andre måltider generelt på periodisk faste? Trives veldig godt med det spise men jeg har litt problemer med å finne kaloririke billige måltider som jeg kan ha med på skole jobb o.l jeg er 198 cm høy, trener styrke 3 ggr i uka, 2 ganger lett kardio.. på ikke-styrkedager skal jeg ha 2600 kcal og på styrkedager skal jeg ha 3600. Har dere noen tips? Trenger litt budsjett mat også.

Idag bruker jeg ting som :

Whey-80

Mandler

Musli Frukt frokostblanding.

Selolje

bananer

havregryn.

Ekstra lett melk.

Er det noen som har noen tips? Er det en fordel å spise som leangaings sier (60%) av kcal som etter-treningsmåltidet? Spiser vanligvis fra 12-18. Skal jo ikke være noe problem å få i seg nok kcal men bare lurer på om det er noen studenter osv som har tips til billige og bra produkter for en som er litt på "farta" :)

Takk for svar

Hva med laks, tunfisk, egg og nøtter - First Price;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke noe å si om du spiser 30 min etter trening eller 4 timer. Drikk mye vann. Mange bodybuildere som f.eks hodgetwins venter 3 timer etter de har trent med å spise. Så nei ikke tenk på sånt.

Fett% er relevant i forhold til om man skal bruke BCAA eller ikke. Hvorfor anbefaler du å drikke mye vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett% er relevant i forhold til om man skal bruke BCAA eller ikke. Hvorfor anbefaler du å drikke mye vann?

Hvorfor jeg anbefaler å drikke mye vann når man faster? Erfaringsmessig har jeg sett det at hvis jeg f.eks trener 0800, ikke spiser før 12/13, så hjelper det på sulten å drikke mye vann. Det føles også at kroppen blir "renset" nå jeg drikker mye vann fastende. Uansett, å drikke vann er vel bra for deg uansett om du spiser rett etter trening eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
:

08:00: 5g kreatin monohydrat + 10g bcaa + fiskeolje (skal jeg droppe dette? Kan da umulig han noe negativt å si for faste-effekten)

12:00: 200g kylling/fisk + broccoli + bittelitt ris eller potet + proteinshake (myse) + kreatin + bcaa + vitaminer + fiskeolje

14:30: samme som over + mager kesam (en boks)

15:10 (20min pre-wo): 5g kreatin monohydrat + 10g bcaa

17:20 (post-wo): 1 banan + proteinshake (myse) + 5g kreatin monohydrat + 10g bcaa

18:30: 300g random kjøtt/fugl/fisk + broccoli + sopp + ris/potet

!

Spisevindu fra 0800 til 1830? Hvordan passer det inn i pf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nyter fadderuka og skaper et fint og stort sosialt nettverk + blir kjent med de nye folka du skal gå på skole med!! Så har du GOD tid til å bygge/gå ned på uansett... Men om du er så streng med deg selv, så drikk moderat/ikke vær med ut hver dag, også drikkeru sprit + pepsi max f. eks..

Skaper nok nye nettverk, men jeg er fadder. Så er ikke så sterkt behov for å skape så mange nye nettverk da jeg allerede kjenner de i klassen min ganske godt :p Det jeg egentlig lurte på var om det er "anbefalt" å faste i en hel dag for å så å åpne vinduet neste dag til den "vanlige" tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan banne på at du ikke kjenner alle de nye jentene som er fadderbarna dine ;)

Så jeg vet hva jeg ville ha gjort i allefall :cool:

men sånn i forhold til maten.. så vet jeg ikke. spis mye protein, LITE fett og lite karbs, på dagen du skal drikke? Kan ikke se for meg at det er no særlig digg å feste på tom mage? evt spis ETT måltid den dagen, og press inn proteinkvota der + litt karbs. whatever flaots your boat. Er vel ikke den ene dagen som blir make or break, tenker jeg. Om du er flink 90% av tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X2... Og definitivt ikke fast hele dagen for så å drikke alkohol på tom mage. Nei nei og atter nei. Men forleng gjerne fasten frem til et par timer før festen, og spis mer protein og mindre carb enn til vanlig.

Jeg var forresten upresis i hva jeg sa. Hadde ikke tenkt til å faste på en "drikkeddag", men gjerne dagen etter. For å "nullstille" alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Men problemet er at jeg jobber offshore hvor jeg ikke har mulighet til og ha periodisk faste

Jeg jobber også offshore. Kan ikke se hvorfor dette ikke er forenelig med pf. Bare droppe frokosten her også akkurat som hjemme, bryte fasten med lunch kl 11-13.30 avhengig av lunchtidspunktet der du er. Siste måltid etter arbeidsdagens slutt kl. 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også offshore. Kan ikke se hvorfor dette ikke er forenelig med pf. Bare droppe frokosten her også akkurat som hjemme, bryte fasten med lunch kl 11-13.30 avhengig av lunchtidspunktet der du er. Siste måltid etter arbeidsdagens slutt kl. 19.

Kommer litt ann på humøret til kokken, men lager han bra mat og deler ut tunfisk så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at PF er bra dersom du studerer, og at du får enklere for å konsentrere deg på PF enn "vanlig" måltidsfrekvens. Kan noen bekrefte dette, og eventuelt forklare hvorfor? Jeg er bare nysgjerrig, og litt usikker på om jeg har drømt dette/ønsketenkning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at PF er bra dersom du studerer, og at du får enklere for å konsentrere deg på PF enn "vanlig" måltidsfrekvens. Kan noen bekrefte dette, og eventuelt forklare hvorfor? Jeg er bare nysgjerrig, og litt usikker på om jeg har drømt dette/ønsketenkning. :)

"Overall, the evidence points to regular breakfast consumption improving cognitive function, test grades, school attendance, memory, and nutrient status. The latter effect pertains to macronutrients and essential vitamins and minerals. The impact of skipping breakfast on the intake of other functional nutrients hasn't been studied."

An Objective Look at Intermittent Fasting - AlanAragon.com - Fitness Based on Science & Experience

Berkhan vil nok avfeie dette med at frokost er mer vanlig i "møblerte hjem", og vi vet jo at barn med rike foreldre ofte gjør det bedre på skolen. Hva som fungerer best for enkeltindivider vil variere. Prøv deg frem og se hva du trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Overall, the evidence points to regular breakfast consumption improving cognitive function, test grades, school attendance, memory, and nutrient status. The latter effect pertains to macronutrients and essential vitamins and minerals. The impact of skipping breakfast on the intake of other functional nutrients hasn't been studied."

An Objective Look at Intermittent Fasting - AlanAragon.com - Fitness Based on Science & Experience

Hva som fungerer best for enkeltindivider vil variere. Prøv deg frem og se hva du trives med.

Takk for svar! Er ganske sikker på at noen har påstått at det er bedre for konsentrasjonen, men det kan være hvor som helst på internettet jeg har lest det, så er vel ikke noe som er vitenskapelig bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på humøret til kokken, men lager han bra mat og deler ut tunfisk så går det fint.

Pf har ikke noe med hva du spiser. Bare når.

Generelt har vi det bra med mat i nordsjøen. Tunfisk er heller sjelden, men kylling, sei, torsk og laks, og koltbord om varmrettene ikke frister..

Trenger du kosttilskudd, så kan du ta både BCAA, protein og kreatin og sikkert mye annet fritt med ut sålenge forpakningen er uåpnet ved ankomst heliporten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...