Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Hvordan er det egentlig på denne dietten vis jeg skal jobbe nattskift?

Har ikke lest alt for mye enda, men skal lese alt når jeg kommer offshore.

Men tenkte vis jeg spiste mellom 18:00 og 24:00 vil dette virke like bra når jeg går tilbake til vanslige spise mønsteret?

Er ikke alltid like lett å kombinere bra kosthold og offshore jobbing så må prøve å finne ut helt hvordan jeg skal få til dette her :)

Du kan alltids flytte på spisevinduet. Det er ikke anbefalt pga at mange opplever at de ikke får de sultdempende effektene av PF. Men å bytte litt av og til har ingenting å si. Jeg følger ikke PF i prinsippet, jeg drøyer bare frokosten noe veldig. Spiser gjerne frokost rundt 12 - 13 i verdager, mens i helgene blir det fort 10 - 11.

PF skal jo være et mer laxed spisemønster, så whatever works :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan alltids flytte på spisevinduet. Det er ikke anbefalt pga at mange opplever at de ikke får de sultdempende effektene av PF. Men å bytte litt av og til har ingenting å si. Jeg følger ikke PF i prinsippet, jeg drøyer bare frokosten noe veldig. Spiser gjerne frokost rundt 12 - 13 i verdager, mens i helgene blir det fort 10 - 11.

PF skal jo være et mer laxed spisemønster, så whatever works :)

Takk for svar :) Skal teste dette her ut da :) Må bare bestille meg et lass med BCAA nå jeg komme ut så jeg kan ha med neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, noen poenger her. Jeg har nå sett at dette er et fenomen, selv om studier viser noe annet og ingen jeg har snakket med før har nevnt dette som et problem. Jeg har altså tilgode og møte en frisk, sunn, trent, fitt person som spiser en stor omelett og to grove skiver rapportere om sult 30 min etterpå. Martin mener jo at dette skjer med flere uavhengig av mat valg.

Men Jeg lurer på et par ting. Og dette er ikke for og kritisere artikkelen (enda mer). Om jeg forstår Martin riktig, vil man bli mer sulten av å spise frokost enn hvis man spiser det samme måltidet senere på dagen fordi man spiser måltidet idet cortisol nivåene når en topp, da blir insulin produksjonen boostet som videre fører til et raskere/større fall av bloduskker nivåer som gjør deg sulten, sant? Dette skjer hos 12-14% ish står det (Som da er hans erfaring?) . Hvorfor skjer dette hos 12-14% og ikke resten? Slik det blir lagt frem høres jo det ut som en prosess som bør være lik for de fleste? Høye kortisol nivåer på morgenen, økt effekt av insulin og et raskere/større fall i blodsukker som gjør deg mer sulten enn på kvelden feks. Hva skjer hos de 12 prosentene? Får de en super boost? Er de super sensetive? Hvorfor blir ikke de andre sultne når den samme prosessen skjer hos de? Ta meg til eksempel, jeg går rundt med 6-10 i fett prosent hele året. Litt egg, brød, frukt til frokost og jeg spiser lunsj av ren rutine, ikke av sult spesielt. Stiller spørsmålet kritisk ser jeg når jeg leser igjennom. Men dersom dette er en fenomen hos noen få personer hadde det vært spenene og vite hvorfor. srs.

Enig i at dette er spennende, men Berkhan forklarer det i artikkelen sin.

Tanken er at Fit Joe, i dette tilfellet <12 % fett, har betraktelig høyere insulinsensitivitet enn Average Joe, som har høyere fettprosent, er i betraktelig dårligere form og er vant til et litt crappy kosthold. Den økte insulinsensitiviteten til Fit Joe er det som gir han en høyere topp på insulinnivået, og følgelig et raskere fall; som igjen fører til den kraftige sultfølelsen.

Så prosessen er med andre ord lik, men den er forsterket hos personer som er i bedre form og har lavere fettprosent.

Hvorfor du (og forsåvidt jeg – jeg kan også fint spise frokost uten å bli grisesulten etterpå) ikke opplever dette kan jeg ikke svare på, og jeg skulle gjerne likt å vite hva disse individuelle forskjellene kommer av selv. Sult er nå en ganske kompleks og sammensatt ting, så det har helt sikkert en ganske naturlig forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er at Fit Joe, i dette tilfellet <12 % fett, har betraktelig høyere insulinsensitivitet enn Average Joe, som har høyere fettprosent, er i betraktelig dårligere form og er vant til et litt crappy kosthold.

Det er ingen automatikk i at det er slik.. Hvis en person går ned i fettprosent vil han få en bedre insulinsensitivitet, men det betyr ikke at man kan sammenligne insulinsensitiviteten mellom to personer med ulik fettprosent på denne måten. (Forutsatt at det ikke er veldig store forskjeller i fettprosent)

Den økte insulinsensitiviteten til Fit Joe er det som gir han en høyere topp på insulinnivået, og følgelig et raskere fall; som igjen fører til den kraftige sultfølelsen.

Økt insulinsensitivitet vil redusere behovet for insulin, og insulintoppen blir dermed lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i at det er slik.. Hvis en person går ned i fettprosent vil han få en bedre insulinsensitivitet, men det betyr ikke at man kan sammenligne insulinsensitiviteten mellom to personer med ulik fettprosent på denne måten. (Forutsatt at det ikke er veldig store forskjeller i fettprosent)

Økt insulinsensitivitet vil redusere behovet for insulin, og insulintoppen blir dermed lavere.

Alright, isåfall har jeg enten misforstått argumentasjonen til Berkhan, eller så er argumentasjonen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Well, which is it, Vegard Lysne? Don't leave me hanging!

Har ikke sett argumentasjonen til Berkhan selv, men om den sier at en tynn person automatisk har bedre insulinsensitivitet enn en med høyere fettprosent så er den i beste fall veldig upresis.

Men, en høyere insulinsensitivitet vil tilsi at det kreves mindre insulin for å gjøre jobben, og insulinproduksjonen blir derfor mindre. Så om det hevdes at insulintoppen blir større med god insulinsensitivitet vil jeg hevde at argumentasjonen er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er faktisk litt enig i at det krever planlegging, som med han over her skriver.

I dag hadde jeg gledet meg til hjemmelaget pizza i heeeele dag! lang historie kort: kardemomme kan brenne i helvete, og har ikkeno i nærheten av kryddersamlingen min å gjøre lenger.. kasta hele pizza'n og kompenserer med... 115g prot shake og 300g bød med skinke. yeeey!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, er ingen forkjemper for hverken pf, psmf, lchf eller noe annet. Virker som enkelte forhøyer tankene om spesielle spisemønster så til de grader, brukte pf under diett tidligere i vår (og da fungerte veldig bra, ble mye mer skjerpa til å overholde dietten enn med vanlig spisemønster) men ikke ellers. Deilig å spise hva man vil, når man vil. Liker ikke å lage så mange regler og begrensninger i hverdagen, beklager at det kom litt skeivt ut i innlegget til Christian.

Var grinete i går.. :p

Shit happens. var ikke i super godt hum;r. Ville i utgangspunkt bare dele den teksten jeg skrev i loggboka, i retrospekt burde jeg ha utdypt den.. Naar jeg kommer tilbake til Norge skal jeg pr;ve [ fylle inn hulla =) Bra med kritikk, selv om den til tider blir litt kvass:P haha:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er faktisk litt enig i at det krever planlegging, som med han over her skriver.

I dag hadde jeg gledet meg til hjemmelaget pizza i heeeele dag! lang historie kort: kardemomme kan brenne i helvete, og har ikkeno i nærheten av kryddersamlingen min å gjøre lenger.. kasta hele pizza'n og kompenserer med... 115g prot shake og 300g bød med skinke. yeeey!

haha uforsiktig med kardemomme i børges pizza? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei. Jeg tok tak i feil krydder, siden jeg stressa så sykt :p Smakte RELATIVT udigg.. haha! SYKT bittert, da jeg endte opp med å kaste hele greia.. men men! Lever i dag fordet :)

haha jaaa skal være forsiktig med det krydderet :p kjipe greier, men ja som du sier, du lever jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 dager på med ca 1000 kcal og 180 protein, 1 dag carbup med 200g protein og resten carb totalt ca 2000kcal.

Kjørt slik to runder.

Hvordan kan jeg ha gått OPP (ca 1 kg) i vekt? Ja, jeg har talt, veid og notert absolutt alt jeg har trykka i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dager på med ca 1000 kcal og 180 protein, 1 dag carbup med 200g protein og resten carb totalt ca 2000kcal.

Kjørt slik to runder.

Hvordan kan jeg ha gått OPP (ca 1 kg) i vekt? Ja, jeg har talt, veid og notert absolutt alt jeg har trykka i meg.

Vann:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dager på med ca 1000 kcal og 180 protein, 1 dag carbup med 200g protein og resten carb totalt ca 2000kcal.

Kjørt slik to runder.

Hvordan kan jeg ha gått OPP (ca 1 kg) i vekt? Ja, jeg har talt, veid og notert absolutt alt jeg har trykka i meg.

Var forholdene like når du veide deg? Hadde du spist det samme dagen i forveien? Mye som kan spille inn på vekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen forskjell i speilet heller. Hvordan skal jeg klare å komme under 10-12% fett hvis en ekstremdiett som dette ikke funker? Prøvde i fjor den langsomme varianten med 3-4 mnd på 1600-1700kcal til ingen nytte.

En ekstrem diett er ikke gunstig for lav fettprosent. Og hvordan skal vi kunne si noe om deg og diett når du ikke har lagt ut noe info om vekt, høyde alder aktivitetsnivå etc? Faktum er at går du ikke ned har du et problem med energi balansen

edit: Jeg har kun gått ned rundt ca 2 kg i vekt på 12 uker med diett, men sett store forbedringer i fettprosent. Og med ser så mener jeg måler med fettklype. Om du skal måle framgang med å se deg selv i speilet går det fort dårlig, psyken har en tendens til å ikke se resultatene andre kan se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstrem diett er ikke gunstig for lav fettprosent. Og hvordan skal vi kunne si noe om deg og diett når du ikke har lagt ut noe info om vekt, høyde alder aktivitetsnivå etc? Faktum er at går du ikke ned har du et problem med energi balansen

edit: Jeg har kun gått ned rundt ca 2 kg i vekt på 12 uker med diett, men sett store forbedringer i fettprosent. Og med ser så mener jeg måler med fettklype. Om du skal måle framgang med å se deg selv i speilet går det fort dårlig, psyken har en tendens til å ikke se resultatene andre kan se

Hvordan er det mulig å ha positiv energibalanse med et gjennomsnitt inntak på 1250kcal om dagen? Min BMR er på 1800 kcal iflg div kalkulatorer på nettet, og med en hard styrkeøkt om dagen burde jeg vær minimum 1000 kcal i minus hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dager på med ca 1000 kcal og 180 protein, 1 dag carbup med 200g protein og resten carb totalt ca 2000kcal.

Kjørt slik to runder.

Hvordan kan jeg ha gått OPP (ca 1 kg) i vekt? Ja, jeg har talt, veid og notert absolutt alt jeg har trykka i meg.

Mener du dager eller uker her?

To slike runder gir knapt en uke... og om du veide deg dagen etter oppkarbingen på 300g har kroppen lett bundet rundt 900g med vann. Videre er det mange faktorer som spiller inn på vekten som Vegard Lysne sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...