Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Hei

Har super lyst å prøve dette fra mandag av har ca 10 kg jeg vil ha av :eek:

Sliter Med å få i meg nok mat ellers og ligger som regel på 900 til 1200kalorier. Trener så å si hver dag bortsett fra søndag. Jobber åtte til fire og har ingen problem m å ikke spise på jobb;) er som regel ikke sulten før middagstider anyway.

Men hva er anbefalt spisevindu da? Trener forresten fra 1900 og utover.

For jenter er anbefalt 14 timer faste og 10 timer spisevindu. Men - om du sliter med å spise nok bør du fokusere på det før du korter ned på tiden du kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For jenter er anbefalt 14 timer faste og 10 timer spisevindu. Men - om du sliter med å spise nok bør du fokusere på det før du korter ned på tiden du kan spise.

Åh kom litt feil ut. Hehe mente sliter med å få i meg det som mange før har anbefalt med å spise hver tredje time. Hehe synes det blir for ofte. Spiser som regel frokost lunsj middag og en Shake etter trening :D

Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh kom litt feil ut. Hehe mente sliter med å få i meg det som mange før har anbefalt med å spise hver tredje time. Hehe synes det blir for ofte. Spiser som regel frokost lunsj middag og en Shake etter trening

Ahhh...høres bedre ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh...høres bedre ut :)

Haha ja! :)

Men hvis du skal trene fastende og jeg trener kl syv på kvelden, eller rettere sagt hvor langt ut i fasten skal du trene?

Kan jeg feks bare spise etter trening og tiiidlig på morran? Hvis jeg faster fra 07 - 21 og spiser to måltid. Ett kl 21 og ett halv sju på morgenen, blir det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som sier at du skal trene fastende. Fastende trening er katabolt, og derfor må man i så fall ta BCAA for å forhindre noe av det. Det beste er å trene når du har masse næringsstoffer i blodet. Det er også flere og flere som går bort fra å anbefale fastende cardio for å gå ned i vekt...Tren på kvelden, du, og spis fra 12-22 eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som sier at du skal trene fastende. Fastende trening er katabolt, og derfor må man i så fall ta BCAA for å forhindre noe av det. Det beste er å trene når du har masse næringsstoffer i blodet. Det er også flere og flere som går bort fra å anbefale fastende cardio for å gå ned i vekt...Tren på kvelden, du, og spis fra 12-22 eller noe :)

Ok, takk for svar Lars ;)

Skal begynne på mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nokon her inne som har klart å gå opp i muskelmasse, men ned i feittprosent med PF, som i utgangspunktet er utrent og slank?

Eg er ikkje tung eller har spesielt høg feittprosent, men jo lengre eg ligg med overskot, jo meir feitt vil det legge seg. Det som så langt har hindra meg frå å prøve PF er skepsis til kva muskelvekst og styrkeauke eg kan få med PF. Eg har ikkje trent lenge og har langt igjen for å bli stor. Difor lurer eg på om det er lurt å gå for PF, eller om det vil ha negativ innverknad på muskelvekst kontra eit vanleg kosthald med 4-500kc overskot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon her inne som har klart å gå opp i muskelmasse, men ned i feittprosent med PF, som i utgangspunktet er utrent og slank?

Eg er ikkje tung eller har spesielt høg feittprosent, men jo lengre eg ligg med overskot, jo meir feitt vil det legge seg. Det som så langt har hindra meg frå å prøve PF er skepsis til kva muskelvekst og styrkeauke eg kan få med PF. Eg har ikkje trent lenge og har langt igjen for å bli stor. Difor lurer eg på om det er lurt å gå for PF, eller om det vil ha negativ innverknad på muskelvekst kontra eit vanleg kosthald med 4-500kc overskot.

Det er det som er et av konseptene i IF, ja. Søk etter "body recomposition intermittent fasting" på google ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Eg ville ikkje legge for mykje tid ned i å lese om PF før eg visste om det var aktuelt. Eit kjapt spørsmål til: kva kalorimengd bør eg ligge på? Overskot, underskot eller så det går i null?

Prøvde du deg på noe så enkelt som http://www.google.no/search?q=intermittent+fasting+calculator ? Jeg fant i hvert fall en veldig god kalkulator der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja! :)

Men hvis du skal trene fastende og jeg trener kl syv på kvelden, eller rettere sagt hvor langt ut i fasten skal du trene?

Kan jeg feks bare spise etter trening og tiiidlig på morran? Hvis jeg faster fra 07 - 21 og spiser to måltid. Ett kl 21 og ett halv sju på morgenen, blir det riktig?

Regner med du planlegger å spise mer enn 900-1200kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så faste i 16 timer er best? Tenkte jeg skal faste 2 timer før jeg legger meg sove ca 8 timer og så faste de resterende 6..

Anbefaler dere og spise før trening? eller trene på tom mage? tom mage treninga vil da bli helt på slutten av fastinga. aka middag rett etter trening+shake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så faste i 16 timer er best? Tenkte jeg skal faste 2 timer før jeg legger meg sove ca 8 timer og så faste de resterende 6..

Anbefaler dere og spise før trening? eller trene på tom mage? tom mage treninga vil da bli helt på slutten av fastinga. aka middag rett etter trening+shake..

Kommer litt an på hva som passer deg best, men hvis du skal trene på tom mage bør du ta ca. 10 g BCAA rett før treningen:

"The gist of it is this: if you don't get some aminos into your bloodstream around your workout, protein synthesis and breakdowns basically cancel each other out. Some studies show a negative protein balance. When you eat, protein balance turns positive again. By having aminos available around workout time, you'll be getting more hours in a protein positive state, which will favor muscle growth in the long term." - http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

Hvordan kroppen resonderer på fastende trening tror jeg er veldig individuelt. Jeg kan jobbe i barnehage en hel dag og leke med barna (barn er aktive som få), dra på trening rett etterpå når det har gått 17 timer siden siste måltid, innta BCAA, og prestere like bra som jeg ville gjort med et lite måltid på forhånd. Hva du spiser dagen før har også betydning, det siste du ønsker er jo at du ikke har aminosyrer tilgjengelig i blodet når fasten begynner å nærme seg slutten, så et høyt proteininntak --> viktig :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du deg på noe så enkelt som http://www.google.no/search?q=intermittent fasting calculator ? Jeg fant i hvert fall en veldig god kalkulator der...

Nei, eg gjorde ikkje det, men takk igjen! :p

Har bestemt meg for å gå for PF no. Eg har aldri vore noko frukostmenneske og har ingen problem med å droppe den. Faktisk er det nærmare det normalen min har vore heile livet, heilt til eg begynte å trene og ete frukost. Kveldsmat rundt 8-9-tida og første måltid rundt lunch. Den saken blir nok veldig grei. Pluss at eg sparer tid tidleg på dag. Vinn vinn!

Konseptet i seg sjølv er jo ganske enkelt. Det som gjenstår no er å koma fram til kaloriinntak på treningsdag og kviledag. Har prøvd meg litt med kalkulatoren, men det er ikkje alt eg forstår. Må lese litt meir.

I Leangains-guiden står det berre at detaljane kjem i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det noko eg må finna ut av sjølv. Det eg ikkje er heilt sikker på er korleis eg skal fordele kaloriene. På kalkulatoren står det fleire eksempel på fordeling, avhengig av kva mål ein har. Det blir kanskje rundt -20% på kviledag og +10-20% på treningsdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kalkulatoren står det fleire eksempel på fordeling, avhengig av kva mål ein har. Det blir kanskje rundt -20% på kviledag og +10-20% på treningsdagene.

Den velger riktig for deg om du velger riktig under presets. Om du vet veldig godt hvorfor du ikke skal gjøre som Martin har beskrevet på de forskjellige versjonene kan du også stille på alt mulig. Men ja, for en recomp er det -20%/+20%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ein recomp vil ein ikkje planlegge vektnedgang sidan det går bortimot i null. Då vil det jo ta litt tid å få erstatta feittet med musklar sidan det er begrensa kor mykje masse ein nan legga på seg i månaden. Alternativet er ein periode med weight loss for å få vekk litt feitt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ein recomp vil ein ikkje planlegge vektnedgang sidan det går bortimot i null. Då vil det jo ta litt tid å få erstatta feittet med musklar sidan det er begrensa kor mykje masse ein nan legga på seg i månaden. Alternativet er ein periode med weight loss for å få vekk litt feitt først.

Joda, men om du vet sånn ca hva du er ute etter vil kalkulatoren fortelle deg hvordan du skal gjøre det "Leangains style". Selv kjører jeg PSMF/ad libitum (200g+ protein om dagen uansett) med gode resultater. Når jeg kommer meg ned til 10% skal jeg gå på -20%/+20% eller kanskje -10%/+20%. Men når man vet målene er det enkelt å finne makroene i kalkulatoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...