Gå til innhold

Negative pull-ups eller med strikk?


tinii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mange gode tips her, men han der tar kun halve pull-ups da... Han går verken helt ned eller helt opp.... ;) Man skal strekke helt ut i albueleddet og ha haka over stanga... mener jeg ihvertfall :) Jeg ville uansett gjort BÅDE negative og med strikk :)

http://bodywork.blogg.no/1332775942_nskereprise_intro_til.html

Denne er også grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen formeninger om hvor ofte jeg bør trene pullups og nedtrekk i løpet av en uke? Og skal jeg ha pullups og nedtrekk i samme økt eller dele de i hver sin økt? Har 4 styrkeøkter i uka :)

Det man vil bli god på må man trene ofte, så jeg ville hvertfall tatt det med i 3 av de 4 øktene :) Ingenting i veien for å ha pullups og nedtrekk i samme økt syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å få til pull-ups, per dags dato klarer jeg 0.

Hvordan er det best å gå frem for å mestre det? Negative eller med strikk?

Vil virkelig anbefale deg å heller kjøre nedtrekk fremfor negativer.

Negativer har svært lite overføringsverdi for å kunne greie pull-ups, og med nedtrekk går det an å gradvis øke vekten til du er oppe i kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil virkelig anbefale deg å heller kjøre nedtrekk fremfor negativer.

Negativer har svært lite overføringsverdi for å kunne greie pull-ups, og med nedtrekk går det an å gradvis øke vekten til du er oppe i kroppsvekt.

Helt uenig. Selv hadde jeg kjempegode resultater m å kjøre negativer + strikk. Alltid vært sterk i nedtrekk uten at det gjorde meg god i pullups. Var først når jeg begynte å trene på pullups (negative, m strikk, chins) at det skjedde noe. Brukte vel 4-5 uker på å klare én. Nå tar jeg 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har funket for meg:

- Strikk etterfulgt av alltid å prøve meg på èn for å se hvordan jeg ligger an

- Negative en sjelden gang (syns det er dørgende kjedelig)

- Støtteøvelser: nedtrekk og sittende roing (dog klarte jeg faktisk pullups før jeg klarte kroppsvekten min i nedtrekk)

- Har også brukt sånn minusvektmaskin noe for det er lettere å måle fremgangen, men synes strikk har fungert mye bedre og mye mer naturlig i bevegelsen

Når jeg først klarte 1 (nå klarer jeg 5) så var det bare å prøve å gjøre det så ofte som mulig for å vedlikeholde. Nå har jeg chins (med ekstra vekter) på programmet 1 gang i uka, men kjører i tillegg litt ekstra chins eller pullups på slutten av økter for å ta ut det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pull ups vil jeg også anbefale at du velger strikk og nedtrekk fordi bevegelsen er mye mer lik den øvelsen du skal utføre.

Med negative pull ups ender man som regel med nakken langt opp under øra, i tillegg så utøves ikke startbevegelsen som er ganske viktig i pull ups.

Jobb med nedtrekk og pull ups i strikk. Lær deg teknikk skikkelig --> alfa omega for bra utvikling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Selv hadde jeg kjempegode resultater m å kjøre negativer + strikk. Alltid vært sterk i nedtrekk uten at det gjorde meg god i pullups. Var først når jeg begynte å trene på pullups (negative, m strikk, chins) at det skjedde noe. Brukte vel 4-5 uker på å klare én. Nå tar jeg 14.

At negativer blir anbefalt er omtrent utelukkende fordi folk liker å henge i stanga, fordi det ser ut som om man kjører pullups.

Dersom du var meget sterk i nedtrekk, hadde du allerede styrken og negativer ga deg bare bevegelsesbanen du trengte å venne deg til.

På mange måter skrev du nettopp selv nå at nedtrekk gjorde deg sterk i pull-ups.

Negativer trener en helt annen bruk av musklene, og å anbefale det blir som å anbefale folk å bli sterke i markløft ved å rolig sette ned stranga og drite i å løfte den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja takk, begge deler.

Men ikke så mange negative. 4 sett med 1 kontrollert rep (5-15s) er nok for én treningsøkt. Som andre påpeker er restitusjonstiden lengre, men samtidig får du mye igjen for det.

Ring rows/liggende roing i ringer/stang er også en utmerket øvelse. For å ikke glemme passiv heng. Det er viktig at man trener opp både passiv og aktiv heng i stang. Det styrker både rygg- og gripemuskler.

Nedtrekk er jeg ikke så fan av. Da foretrekker jeg assisterte pull ups. Men samtidig så tager man vad man haver. Har man bare nedtrekksapparat så får det duge.

Husk at du ikke trenger å trene kun en øvelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pullups med strikk og ro øvelser i trx/ ringer var det som funket for meg. Mest mulig arbeid med egen kroppsvekt.

+1

Som påpekt, negative repetisjoner av og til, strikk langt oftere og suppler med andre øvelser for rygg.

At negativer blir anbefalt er omtrent utelukkende fordi folk liker å henge i stanga, fordi det ser ut som om man kjører pullups.

Dersom du var meget sterk i nedtrekk, hadde du allerede styrken og negativer ga deg bare bevegelsesbanen du trengte å venne deg til.

På mange måter skrev du nettopp selv nå at nedtrekk gjorde deg sterk i pull-ups.

Negativer trener en helt annen bruk av musklene, og å anbefale det blir som å anbefale folk å bli sterke i markløft ved å rolig sette ned stranga og drite i å løfte den opp.

Likesom at man bruker saktebøy og negativ-bøy (100%+) for å øke styrken i bein?

Negativer er en flott øvelse og har høy overføringsverdi til selve pullupsen da de samme muskler og stort sett den samme bevegelsbanen blir brukt.

Nedtrekk er en fin øvelse, men har noe mindre overføringsverdi enn nevnte råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tor.

Negativer har et klart bruksområde, og for mange begynnere så er bevegelsesbanetreningen svært effektiv.

Men, det jeg har lest om det konsentriske treningsutbyttet av eksentrisk trening så gir det lite mening når vektene er såvidt lave.

Du vil ikke anbefale negative bøy til en funksjonsfrisk stakkar som har halv kroppsvekt som 1RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superenkel forskning:

Kompisen min som ikke klarte en eneste kroppsheving hverken med overhåndsgrep eller underhåndsgrep. Prøvde jevnlig med negative, og med overhåndsgrep fikk han gode resultater, klarte 2 kroppshevinger etter ca 6 uker. Underhåndsgrep var det lite progresjon å spore. Tipper Raptorial har en forklaring på det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste program for pull ups sier at negative pull ups er bra for fremgang. Det er også slik jeg trener, tar maks pull ups og på siste rep tar jeg én negativ. (dette er én av flere måter for å bli sterkere i pull ups på). Klarer du ikke en enste pull up starter du i øverste posisjon og slipper deg så sakte ned du kan.

Edit: pull up er med overhåndsgrep.

Nedtrekk kan være en fin tilleggsøvelse, men det blir vel nesten som med benpress kontra knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tor.

Negativer har et klart bruksområde, og for mange begynnere så er bevegelsesbanetreningen svært effektiv.

Men, det jeg har lest om det konsentriske treningsutbyttet av eksentrisk trening så gir det lite mening når vektene er såvidt lave.

Du vil ikke anbefale negative bøy til en funksjonsfrisk stakkar som har halv kroppsvekt som 1RM.

Flaks at pullups ikke er såvidt lave vekter for kroppen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for negativer. Jeg startet x 2-3 i uken med 4x4 negative pronert hvor jeg aimet for 4 sekunder senkning og mener jeg hadde min første pullup etter 3 uker. Trente ikke styrke fra før av og var egentlig overrasket over hvor fort det gikk. Du må nok ha evnen til å pine deg selv litt i starten, men jeg ser mange som har trent med strikk og nedtrekk i evigheter nesten uten fremgang.

(edit: ville gjerne startet litt forsiktig i tilfelle det blir litt overkill med 4x4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...