Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg surfet kk.no og fant denne oppskriften - og tenkte nam dette så godt ut!

1549ahf.png

Men så tenkte jeg meg litt om...

1 dl sukker er ca. 85 gram, og ettersom 100 gram sukker er ca 400 kcal blir dermed 1/2 dl 170 kcal. En dl ekstra lett melk er 38 kcal, og allerede der er en porsjon av kaffen i artikkelen oppe i 208 kcal. Easy sjokoladeis - en kule er mer vanskelig å beregne, men la oss si 30 gram på en passende kule (de fleste tar kanskje mer enn det, hva er en kule?) - dermed er en porsjon kaffe oppe i ca 245 kcal. Altså mer enn dobbelt så mye som de nevnte 115 kcal.

KK påstår at det er Grete Roede som har gitt dem feil info, men på GR sin nettside er oppskriften uten sukker og dermed mer korrekt kcal-innhold - de kan da umulig sjekke noe som helst før de kopierer og limer inn på siden sin :mad: . Sånne ting ser jeg temmelig ofte; hadde jeg ikke vært såpass obs på ting som jeg er, ville jeg gått på en smell, gitt! Linken er her: - så får jeg da se om de forandrer oppskriften eller kaloriinnholdet :confused:

Hva er det verste dere har sett av feil i oppskrifter eller næringsinnhold?

Fortsetter under...

Annonse

14 stk itillegg til ett normalt kosthold vær dag??? da ligger du jo 1610kcal i + hver dag, selv uten sukker i drikken...

tror det er grunnen til att man kjenner forandring:p

jeg håper du skjønner ironien i svaret hennes...:whistle:

Annonse

Nei det er ikke rett. Det ble oppgitt til å være rundt 60kcal pr hundre gram, altså nærmere 120kcal til sammen i hele begeret. Deretter viste det seg at det var ikke medregnet kornblandingen som er med, og hele sulamitten ender derfor opp med å være litt over 200kcal.

For all del, jeg mener ikke å være hysterisk, ei heller tenker jeg at det er de ekstra 100kaloriene som gjør deg feit liksom. Poenget er at korrekt merking av næringsinnhold faktisk er noe forbrukere bør få tilgang på. Lemper en på kravene og godtar små feil her og der viser en jo manglende respekt for korrekt merking, noe som jo ikke akkurat bidrar til bedre og mer merking av mat og næringsinnhold. Og da tenker jeg jo ikke bare på kalorier, men også av næringsstoffer, tilsetningsstoffer osv. Vi har merking for en grunn, nettopp pga matvaretrygghet og opplysningsplikt overfor forbrukerne, og da må en kunne ha tillit til at det som står oppgitt faktisk medfører korrekthet.

Ikke rart folk blir spiseforstyrra...

Les:

For all del, jeg mener ikke å være hysterisk, ei heller tenker jeg at det er de ekstra 100kaloriene som gjør deg feit liksom. Poenget er at korrekt merking av næringsinnhold faktisk er noe forbrukere bør få tilgang på. Lemper en på kravene og godtar små feil her og der viser en jo manglende respekt for korrekt merking, noe som jo ikke akkurat bidrar til bedre og mer merking av mat og næringsinnhold. Og da tenker jeg jo ikke bare på kalorier, men også av næringsstoffer, tilsetningsstoffer osv. Vi har merking for en grunn, nettopp pga matvaretrygghet og opplysningsplikt overfor forbrukerne, og da må en kunne ha tillit til at det som står oppgitt faktisk medfører korrekthet.

Jeg tenker ikke at man er spiseforstyrret om man bryr seg om hva man spiser, om man teller kcal eller ikke. Jeg syns det blir en forstyrrelse når det går ut over livet ditt på en negativ måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...