Gå til innhold

Oppskrifter med feil - ikke rart jeg blir feit? :-0


MsMjau

Anbefalte innlegg

Nå var det ikke det innlegget jeg refererte til, men generelt. Når man faller av stolen pga +- 50-80 kcal ekstra i en matvare pr 100g, så blir det for min del litt vel "hysterisk"... :)

Jeg vet det. Men jeg refererte til det.

Tror ikke det er slik at man "faller av stolen" for de fleste, om man gjør det er det jo selvfølgelig ikke bra. Men det er jo sykt irriterende å bli feilinformert.

Jeg syns det er feil å si/antyde at man er spiseforstyrra om man byr seg om næringsinnholdet i mat og er opptatt av merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier ikke at man er det, men jeg mener at slike ting kan føre til at man etterhvert kan utvikle en form for spiseforstyrrelse. Enten i form av man man begynner å unngå for mye, eller at man til slutt sitter å kalkulerer hver eneste matvare for å dobbelsjekke om merkingen en riktig osv.

Det tror jeg også. :) Jeg reagerte bare på måten du sa det på. Men da er vi enige da, haha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke det innlegget jeg refererte til, men generelt. Når man faller av stolen pga +- 50-80 kcal ekstra i en matvare pr 100g, så blir det for min del litt vel "hysterisk"... :)

Var en tråd her for et par dager siden angående kalorier i elgkjøtt.

Når man føler man MÅ analysere og telle alt, så burde det begynne ringe en liten bjelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ganske vesentlig forskjell på å føle at man MÅ analysere og telle alt, og det å kunne stole på at næringsoversikten stemmer.

Hvis kritikk av produsenter får varsellys til å gå av hos andre, så bør man se etter kortslutninger i systemet.

Refererte til overskrifta i tråden her jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refererte til overskrifta i tråden her jeg da :)

.... og dette fører meg til en forklaring på den overskriften; det er ikke rart det er lett å bomme og spise mer enn man planlegger når der er så mye feil i informasjonen man får. I mitt tilfelle ville det kanskje vært at jeg tok f.eks. 3 kopper med denne kaffen en lørdags morgen og trodde at jeg fremdeles var 500 kcal i underskudd den dagen men så viste det seg at det var bare 200 og dermed en mye større sjanse for at jeg ikke ville være i underskudd i det hele tatt siden jeg kanskje hadde spist noen speltlomper med feil, yoghurten var kanskje ikke helt like kalorifattig som jeg trodde - og jammen gjaldt ikke det chipsen også. Boom - overskudd av kalorier.

Nei, jeg teller ikke fanatisk. Jeg teller innimellom med en app (som i seg selv er en kilde til feil siden det er brukeravhengig at informasjonen der er korrekt), og bruker sunn fornuft ellers. Det fungerer bra det, så lenge jeg ikke går helt av skaftet når sjokolade/chips-skålen kommer på bordet. Men det er synd at jeg ikke kan stole på informasjonen som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...