Gå til innhold

En udugelig og arrogant pt. Som gikk langt over streken! Eller?


Puselusa

Anbefalte innlegg

Ja, skal skjerpe meg. Jobbe mer for meg selv enn mot meg, du har jo rett. Veit det veldig godt sjølv og. Oppnår ingenting ved det. Ble reaksjon på alt. En slags sorgreaksjon, var veldig lei meg over hele timen og fettprosenten og alt.

Håper du har rett i at det tar seg opp. Vil jo ha resultater.

Akkurat når det gjelder å høre på de som heier so skal eg heller gjøre det. Aner ikkje hvorfor, men av en eller annen grunn tar eg mye lettere til meg kritikk og negative kommentarer. Har tross alt litt og vere stolt av og. Trent ganske jevnt i ett år. Og løpt en mil tre ganger iår. Noe eg aldri har gjort før eller trudde eg skulle greie. Der greidde eg faktisk å bruke den negative feedbacken fra folk til noe positivt. Skulle vise de at eg kunne gjennomføre det.

Lag deg logg her inne også så kan vi heie på deg vi også :)

Deilig å få løpt en mil da, det er faktisk ikke noe jeg kan gjøre, så det skal du være stolt av! ;) Hva er neste mål? Halvmaraton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier ikke at du skal "skjerpe deg", jeg bare anbefaler deg å være mere egoist. Egoist ved å gjøre det som hjelper deg mot dine mål, og unngå det som ødelegger for dine mål. Det gjelder for så vidt ikke bare trening, men alt i livet.

Det er hyggelig med positive tilbakemeldinger, men som du er inne på så kan negative kommentarer også motivere. Du har all grunn til å være fornøyd med du har oppnådd på et år. Jeg vet ikke om jeg klarer å løpe en mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg logg her inne også så kan vi heie på deg vi også :)

Deilig å få løpt en mil da, det er faktisk ikke noe jeg kan gjøre, så det skal du være stolt av! ;) Hva er neste mål? Halvmaraton?

Takk!:-) Ja, har tenkt på det. Men egentlig fått beskjed om at eg må kutte ut løpingen, en stund ihvertfall. Har senebetennelse / beinhinnebetennelse. Fikk høre at om eg ikkje tok det alvorlig so kan det bli kronisk. So løpekarrieren min er vel egentlig over før den starta..

Er blytungt hver gang eg har løpt. Det som driver meg videre, er min indre mantra om eg har opplevd verre ting, og overlever det her. Sting f eks går over etterhvert. Skal løpe bygdøy mila, 19 oktober og etter det blir det en pause i løpinga.

Hehe, hyggelig med skryt, men trur nok dere alle hadde greidd en mil. Har ikkje på så høy fart, da går alt bra.

Loggen min heter kakeboksen med det rare i. Eller søk på puselusa. Har en loggbok som eg har skrevet litt i. Går opp og ned med logginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser veldig likt ut.

Skummet igjennom og leste spesielt under "Biorytmedietten – observasjoner og erfaringer"( http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten ) og det viste iallefall igjen mye av det min gode doktor prater om i sitt research. Jeg spurte tidligere om det i en tråd hvorfor det har seg slik at "alle" kaster inn havregryn til frokost, for å så spise proteiner resten av dagen. Hvorfor ikke bytte ut havregrynet til kveldsmat og kose seg med fett og proteiner til frokost? Føler folk spiser veldig mye karbohydrater i treningsmiljøet i norge. Greit nok med utholdenhetstrening som langrenn, svømming og ski, men de fleste som løfter tungt spiser det samme som de som fokuserer på utholdenhetsbasert idrett da spesielt til frokost.

Føler det ligger litt i folkesjela til nordmenn å øse inn med karbohydrater til alle måltid. Brød til frokost, brød til lunch, potet til middag, brød til kvelds. Hos meg er karbo kun nødvendig til kvelds og etter/før trening, og fett og proteiner står høyere i kurs. Sorry hvis jeg sporer av tråden din her, men ville bare si at PTn din kanskje ikke er helt på vidda med å prøve å kutte karboinntaket. :)

min høyst subjektive er at et måltid uten karb er ikke et måltid, bare en rekke tilfeldige ingredienser.

mulig det funker for noen, men jeg blir sur, gretten og en fare for omgivelsene uten det jeg kaller 'ordentlig mat'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) har ikkje tid å lage eggerøre og sånt på morgenen. Kan lage til kvelden før, men blir som regel ikkje.

Ville bare slenge innom og si at det eggerøre i mikroen går brillefint. Jeg pisker to egg med to ss vann + krydder i en liten skål, og kjører full effekt på mikroen i ca 1 min og 10 sek. Tiden vil selvsagt variere fra ovn til ovn, følg med de første gangene - eggene er ferdig når de har "blåst seg opp" maksimalt (du vil skjønne hva jeg mener når du prøver). Da tar du de med en gang, lar du de stå ekstra lenge " for sikkerhets skyld" blir de tørre og ikke like gode.

Ellers finner du masse sunn og deilig mat hvis du søker litt rundt på nett, jeg liker godt disse bloggene:

http://lindastuhaug.blogg.no

http://www.kriweb.no

http://fitnessnora.blogg.no

Lykke til videre med livsstilsendringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du først skal gjøre det motsatte av hva PT'en anbefaler deg, så bør du heller jobbe enda hardere enn han forventer at du skal jobbe. Hvis han undervurderer deg, så vis han hva du duger til ;)

Gode råd!

Jeg husker jeg ble litt skuffet etter min egen første PT-time. Etter å ha gått gjennom de målene jeg hadde da (økt styrke for div kondisjonsidretter) sa jeg også at jeg ville lære meg baseøvelser, bl.a. knebøy etc. Men han hadde mest fokus på skadeforebygging, og mente knebøy var litt høyrisiko i starten. Fikk et program og beskjed om å "øke så mye som mulig så ofte som mulig" i øvelsene. Så det gjorde jeg til gagns. Tok ikke lang tid før jeg "fikk lov" til knebøy og mye annet tungt og morsomt. Det handler om gjensidig tillit - gi det litt tid. Vis hva du kan til neste gang, og hvor mye du har økt i de øvelsene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å kutte noe i karbohydrater, særlig fra nugatti og godteri. Men gi meg en god grunn til å kutte ut grønnsaker og bær? Ser heller ingen grunn for å ikke spise moderate mengder kornprodukter og potet/ris/pasta.

Hvis målet ditt er vektnedgang må du ofte kutte på ting. Så lenge du får nok antioksidanter og vitaminer i kostholdet ditt er det ikke nødvendig å spise mer bær og frukt. Mye kalorier i frukt og bær, hvor mye av dette er sukker. Grønnsaker er det som regel veldig liten mengde kalorier pr 100g og derfor lite karbohydrater. Mitt tips hadde vært å kutta kornprodukter, potet og pasta og heller økt inntaket av grønnsaker for føle deg mer mett om du skulle gå i underskudd. Bær og frukt kunne du tatt frem som mellommåltider og når søtsuget melder seg.

Grunnen for jeg ville kutta kornprodukter, pasta og poteter fremfor bær, frukt, grønnsaker, fett og proteiner er fordi det er denne gruppen av mat som gir veldig lite annet enn energi. Da ville jeg heller brukt mitt daglige kcal forbruk på mer nyttige matgrupper.

Merk: Jeg mener ikke å kutte alt, men å redusere inntaket av den litt enfoldige energigruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkesliteren: grove kornprodukter og? Byggryn, havregryn, bulgur er nei også?

Og hva med før løpeturene mine? Trenger jo energi da, tips til hva eg skal spise? Blir veldig mye kål og brokkoli og blomkål for tiden.

Og et spørsmål til, er løk egentlig for mye karbohydrater i og? Så ut som det var endel da eg la det inn i en kcaloriteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet ditt er vektnedgang må du ofte kutte på ting. Så lenge du får nok antioksidanter og vitaminer i kostholdet ditt er det ikke nødvendig å spise mer bær og frukt. Mye kalorier i frukt og bær, hvor mye av dette er sukker. Grønnsaker er det som regel veldig liten mengde kalorier pr 100g og derfor lite karbohydrater. Mitt tips hadde vært å kutta kornprodukter, potet og pasta og heller økt inntaket av grønnsaker for føle deg mer mett om du skulle gå i underskudd. Bær og frukt kunne du tatt frem som mellommåltider og når søtsuget melder seg.

Grunnen for jeg ville kutta kornprodukter, pasta og poteter fremfor bær, frukt, grønnsaker, fett og proteiner er fordi det er denne gruppen av mat som gir veldig lite annet enn energi. Da ville jeg heller brukt mitt daglige kcal forbruk på mer nyttige matgrupper.

Merk: Jeg mener ikke å kutte alt, men å redusere inntaket av den litt enfoldige energigruppen.

Og hvor mye er passe? Har kuttet endel, men vanskelig å vite hvor mye er "lov".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde eg kunne litt om sunt kosthold, men jo mer eg leser jo mer surr blir det i hodet.

Leste i en tråd om hva de lærte på sykepleien, pøs på med karbohydrater til diabetes pasienter. Og ifølge pt so er jo eg like før eg utvikler det. Ikkje at eg trur han er noen ernæringsekspert, men det han sa om insulin virket jo fornuftig.

Eg er vel bare litt desperat for tiden. Vil så gjerne få det til denne gangen. Greidde det ikkje på egenhånd. 10 kg på ett år er ikkje veldig bra. Og veit egentlig grunnen og. For mye søtt. Glad i brus, og særlig iste. Så vet jo det kommer til å hjelpe litt. Men kanskje ikkje nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at du føler deg frustrert. Særlig når du føler at du trener mye og gjør så godt du kan.

Men det at PT'en din sa fettprosenten din er skyhøy, stemmer nok trolig. Hvis han løy og sa den var lav, ville han ha gjort en veldig dårlig jobb og noe som er etisk uansvarlig. Du betalte vel for PT timer fordi du ønsker å forandre på den situasjonen du er i. Å skylde på ham fordi du ikke liker svaret som en maskin ga deg, synes jeg er litt dårlig gjort overfor han som bare gjorde jobben sin.

Jeg er 160 cm og hadde en fett% på 35 da jeg veide ca. 70 kg. Epleform med det meste rundt magen.

Før 5:2 gikk jeg langsomt opp i vekt, på tross av mye trening og et inntak på 1200 kcal. På en måned har jeg nå gått ned flere kilo! ...Og det aller beste er at det meste av nedgangen er på magen. (jeg måler overalt)

Jeg trener like mye som før, men mest for å unne meg litt snacks iblant.

Det er ikke sikkert at det BMR tallet som ulike kalkulatorer gir deg er korrekt for DIN KROPP. Alle kalkiser er estimater basert på gjennomsnittsverdier av det den tror du vil spise, bevege deg etc.

Jeg ville holdt meg unna alt som heter hvitt mel, sukker og karbs 2-3 uker og så revurdere om det hjelper.

Du kan fortsatt spise komplekse karbs feks. gulrøtter eller kålrot. Avocado og nøtter er bra. Jeg drikker også løselige fibre som jeg kjøper i allergiseksjonen på Rema. Ca. 30 gram per dag. Hjelper mot sult, spiser mindre porsjoner og sinker blodsukkeret.

Vil råde deg til å ta research runder i Myfitness forumet. Det var det jeg gjorde som førte til gjennombrudd.

Dette er en veldig bra innføringstråd i 5:2, hvis du skulle være interessert.

https://thefastdiet.co.uk/forums/topic/the-basics-for-newbies-your-questions-answered/

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du føler deg frustrert. Særlig når du føler at du trener mye og gjør så godt du kan.

Men det at PT'en din sa fettprosenten din er skyhøy, stemmer nok trolig. Hvis han løy og sa den var lav, ville han ha gjort en veldig dårlig jobb og noe som er etisk uansvarlig. Du betalte vel for PT timer fordi du ønsker å forandre på den situasjonen du er i. Å skylde på ham fordi du ikke liker svaret som en maskin ga deg, synes jeg er litt dårlig gjort overfor han som bare gjorde jobben sin.

Jeg er 160 cm og hadde en fett% på 35 da jeg veide ca. 70 kg. Epleform med det meste rundt magen.

Før 5:2 gikk jeg langsomt opp i vekt, på tross av mye trening og et inntak på 1200 kcal. På en måned har jeg nå gått ned flere kilo! ...Og det aller beste er at det meste av nedgangen er på magen. (jeg måler overalt)

Jeg trener like mye som før, men mest for å unne meg litt snacks iblant.

Det er ikke sikkert at det BMR tallet som ulike kalkulatorer gir deg er korrekt for DIN KROPP. Alle kalkiser er estimater basert på gjennomsnittsverdier av det den tror du vil spise, bevege deg etc.

Jeg ville holdt meg unna alt som heter hvitt mel, sukker og karbs 2-3 uker og så revurdere om det hjelper.

Du kan fortsatt spise komplekse karbs feks. gulrøtter eller kålrot. Avocado og nøtter er bra. Jeg drikker også løselige fibre som jeg kjøper i allergiseksjonen på Rema. Ca. 30 gram per dag. Hjelper mot sult, spiser mindre porsjoner og sinker blodsukkeret.

Vil råde deg til å ta research runder i Myfitness forumet. Det var det jeg gjorde som førte til gjennombrudd.

Dette er en veldig bra innføringstråd i 5:2, hvis du skulle være interessert.

https://thefastdiet.co.uk/forums/topic/the-basics-for-newbies-your-questions-answered/

Lykke til:)

Dumt spørsmål og off topic ; men... 1200 kcal og mye trening, og opp i vekt? Whut?

Enten så overdriver du, eller så underrapporterer du inntaket, eller så så du feil på vekta, eller så er du 1meter høy og veier 30 kilo. Hvis ikke; er det ikke mulig å gå opp i vekt på så lite energi. Hvor skulle vekten kommet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål og off topic ; men... 1200 kcal og mye trening, og opp i vekt? Whut?

Enten så overdriver du, eller så underrapporterer du inntaket, eller så så du feil på vekta, eller så er du 1meter høy og veier 30 kilo. Hvis ikke; er det ikke mulig å gå opp i vekt på så lite energi. Hvor skulle vekten kommet fra?

Hahaha:-) om du leser loggen min fra i sommer og tidligere i høst så ser du det. Mye brus, chips, iste, is og enda mer is. Trente mye i vinter og våres, hadde eg bare kutta sukkeret da hadde jo bare det hjulpet.

Nettopp kutta ut brus forrige uke. Og trur kanskje ikkje du har lest hele tråden? Det der var ett eksempel fra denne uken etter eg kutta karbohydrater og fett. Før det var dey plenty av sukker, pasta og fett i alt eg spiste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...