Jump to content

Puselusa

Members
  • Content Count

    108
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Puselusa

  1. Eg skal ta det opp med han neste gang eg ser han. Situasjonen var den at det var siste time, vi pratet og eg sa eg ikkje ønsket flere timer. Og i desperasjon etter å selge meg flere timer, prøvde han å skremme meg til å kjøpe, og deretter prøvde han på selge basert på utseendet mitt. Åhh, tenk hvor pen du kunne vært om du ikkje var feit. Utrolig usaklig og ikkje veldig inspirerende, selv om det kanskje var det han prøvde på.
  2. Fordi de bor ikkje i oslo. Blir litt vanskelig da. Skulle ellers mer enn gjerne benyttet meg av de. Har sett på videoer, men føler ikkje det blir det samme.
  3. Takk Aurelius:-) går sakte, men sikkert nedover. Har jo gått ned 10-12 siden august, men det har stoppet litt opp den siste tiden. Men alt teller jo.
  4. Fordi bur ikkje i oslo. Hadde selvsagt gått til de istedenfor, om eg kunne.
  5. For å legge til en ting. Og det vet eg at eg sa til han første gangen ham mente eg kom til å få diabetes type 2. Eg har vært hos legen min, alt er helt fint. Tar en helsjekk en gang i året. Tatt alle tester og målt blodtrykk. Alt er som det ska vere. I tillegg siden eg har et snev av hypokondri og blir lettere hysterisk og fortvilet de gangene han pt'n har fortalt hvor dårlig det står til med meg, so har eg pratet to ganger med legen min den siste måneden, og fått høre at så lenge eg er så aktiv og og trener minst en gang i uka, så er det ikkje noen fare for helsa mi slik som det er nå. Stakkars legen min som må høre på meg:-)
  6. Eg sa jo eg skulle skrive et innlegg å fortelle hvordan det gikk. Har ikkje trent så mye de siste ukene, ca en gang i uken, og løp bygdøy mila 19 oktober. Har hatt min siste time med pt og mer udugelig pt skal man lete lenge etter. Eg etterlyste program to ganger. Fikk noen øvelser ene gangen, men ikkje noe fullkroppsprogram. Ville lære meg skikkelig teknikk på baseøvelsene, fikk beskjed om at eg burde heller ha fokus på på få ned fettprosenten og ikkje teknikk. Noe eg ikkje skjønner at skulle kunne gå an å kombinere. Sette opp ett program basert på de øvelsene eg ville lære og samtidig få en effektiv treningsøkt ut av det. I tillegg så sa noen sist at han kun gjorde jobben sin ved og fortelle meg at fettprosenten min er høy og eg var urettferdig. Vel, når ble det en del av jobben å skremme og true kundene sine til å kjøpe flere timer. Tok den tanita testen igjen. Har ikkje trent og spist bra nok i det siste. Så ned 0,1 i fettprosent og 0.5 kg fettmasse og samme i muskelmasse. Min pt gav meg en skikkelig skremselslekse for å få meg til å skjønne hvor alvorlig det er.Han sa eg sto i fare for å bli alvorlig syk. Det var kjempefint at eg følte meg frisk og i bra form, men sånn som det var nå kom eg til å få livsstilssykdommer og i verste fall dø. Og når han så hvor sjokkert eg ble så skyndta han seg å legge til : eg sier ikke at du kommer til å dø nå da.Uansett mitt tilfelle var så alvorlig og graverende at eg måtte gjøre noe med det. Løsningen var selvfølgelig å trene med han to ganger i uken. Det var eneste måten han kunne ta ansvar for meg på. Å få nok progresjon. For han ville jo kun mitt beste, og ville jo gjerne hjelpe meg. Han sa ikkje ett ord kosthold. Og eg sa til han det spiller ingen rolle hvor ofte vi trener, om eg ikkje spiser riktig. Kan trene hver dag uten å få resultater dersom eg ikkje endrer kosthold. Joda, det var jo viktig det og, det kunne han vere enig i. OM han virkelig var så bekymret for helsen min, burde han virkelig anbefalt meg å gå til legen å få sjekket helsen min. Synes det er uakseptabelt og ikkje minst uforsvarlig å komme med sånne utsagn som han gjorde. Han er ingen lege, ham har ingen kompetanse til å uttale seg om medisinske tilstand. Han vet ingenting om min bakgrunn, helsetilstand eller om eg har hatt noen spiseforstyrrelser. Det han sa kan trigge alt en person måtte slite med av problemer angående vekt. Og punchlinen hans, det er jo veldig synd da at det er slik, for du er jo ellers en veldig søt og pen jente, hyggelig og morsom òg. Så det er trist at det er sånn. Jøss, eg er pen, men vekta står i veien for det? Personligheten min er bra, men fettet mitt ødelegge dessverre for meg? Wow, akkurat da eg ikkje trudde det kunne bli verre eller mer usaklig så ble det nettopp det. Først ble eg lei meg, og etterpå nå når det går opp for meg hva han faktisk sa, så blir eg bare mer og mer forbannet. Pratet med noen venner av meg som jobber som instruktører og treningsveiledere, de mente eg burde ta det opp med ansvarlig på senteret. For han kan ikkje fortsette å snakke sånn til folk. Tenk den dagen han møter på noen som ikkje tåler det. Da kan det faktisk få alvorlige konsekvenser. Eg er litt usikker på hva eg skal gjøre. Eg synes det han sa er drøyt. Men er det alvorlig nok til å ta det opp eller overreagere eg da? Eller er dette sånn som er vanlig å si til kundene sine? Er det vanlig praksis?
  7. Liker CC gratinert i lasagne. Det synes eg er kjempegodt. Men det meste er jo godt når det er gratinert. Høres veldig godt ut, skal prøve det. Skal kjøpe meg en bøtte med proteinpulver so fort eg har råd. Denne månedens budsjett gikk til pt timer :-) Pannekaker er jo pannekaker uansett hva de er laga av. Lagd av havregryn en gang og. Smaker jo alltid godt :-) Og de der hørtes veldig gode ut.
  8. I det hele tatt, hadde eg vært fastlåst so hadde eg ikkje prøvd å få i meg proteiner og fett tidlig på dagen. Akkurat no tester eg det og ser hvordan det går.
  9. Nei, der tar du veldig feil. Ikkje låst i det hele tatt. Grunnen til eg gjentar det eg har sagt tidligere er for eksempel når noen sier noe helt likt, og det virker ikkje som om de har lest hele tråden og sett hva eg har skrevet tidligere. Eg prøver og forklare hvor eg kommer fra. Om du oppfatter det som at eg ikkje har tatt til meg noen av rådene eller hørt på hva de har sagt, så er det feil.
  10. Ja, veit det er mye i kaffedrikker. Liker ko ikkje kaffe, so drukner en latte i sukker. Noe som ikkje gjør det bedre. Tidligere i sommer ble eg hekta på en type iste og frappuchinoen på Starbucks. Og spurte hva det inneholdt av kalorier, isteen var den snilleste med kun 264 kalorier. Ikkje rart det gikk ikkje ned da, drakk jo minst en om dagen. Er litt bitter over at mine venninner kan spise og drikke hva de vil uten bli tjukke. De fleste har ett ræva kosthold, bestående av grandis, Taco og mcern, mye godis og brus . I tillegg trener de aldri. Eg er sannsynligvis i mye bedre form enn de fleste av de. Og spiser sunnere og. Livet er urettferdig! :-P Heldigvis er ikkje det så stort tap det med kafé, gjør det ikkje so ofte. Drikker som oftest vann, kanskje en brus. Men føltes veldig stusselig når de satt der med svære kakestykker og venninnen min spurte er det ingenting eg kan spandere på deg da. Og farris var det vi kom frem til. Hehe:-) Eg drikke ikkje kaffe eller te uten mye sukker og melk. So det går jo ikkje. Slutta og røyke og. So dette er virkelig karakterbygging og test av viljestyrke. Og har skjønt det med kosthold, at det er alfa og omega. So er det de tipsene eg får av pt da, skal spise rødt kjøtt og smør? At det kan eg fint spise. Alltid hørt rødt kjøtt er usunt.
  11. Liker god mat ja. Men student og dårlig råd. Synes det er så mye forskjellig man må kjøpe til de sunne oppskriftene. Så derfor spiste eg mye nudler og knekkebrød i perioder. Billig:-) Hmm.. Akkurat det med stappmett er greit, men ikkje mett? Ifølge en annen tråd som tok helt av og vart stengt, so burde man spise seg mett, og magesekken spilte ingen rolle hvor stor eller liten den var. Har ikkje nok kunnskap om det til å si hva som stemmer. Eg tilhører generasjonen som er flaska opp på Grete roede dietter, norsk ukeblad sine suppe dietter. Og til tross for 3 år med kost og ernæring på videregående so blir dette helt nytt. Vi lærte det måtte poteter og grovbrød til. Og frokost var det viktigste måltidet for det satte igang forbrenningen. Kort sagt så har alt eg lærte der endra seg ift det eg leser i diverse tråder:-) So derfor forvirret.
  12. Gode råd. Har spist mye kylling de siste ukene, begynner bli ganske lei. Pt sa eg kunne spise rødt kjøtt og? Dey strider imot alt eg har hørt. Da blir det mer Lavkarbo og derfor det går an? Spiser nesten aldri nøtter og tørket frukt som de anbefaler som sunn snacks. Mye sukker og kalorier. Samme med avokado. So er klar over de kalori bombene. Kan eg kutte ut cottage cheese eller må det vere med? Er ikkje veldig glad i skyr, kesam og cottage cheese.
  13. Jepp, tanita. I ditt tilfelle kan det umulig ha vore riktig. Men eg er jo "litt " større. Så kan jo stemme i mitt tilfelle. Uansett, takk! Det hjelper å høre at det har vore feil på andres målinger. Var hos legen for under ett år siden, tok alt av blodprøver, målte blodtrykk, blodsukkeret og eg var jo frisk da. Skal ta en ny tanita måling om fire uker, får håpe det er litt bedre da. Har jo uansett betalt for den, so tenker eg får bare bruke det.
  14. Så tips til noe annet enn knekkebrød? :-P noe like enkelt og greit helst.
  15. Har ikkje drukket brus, på tre uker og det går jo bra med vann, drakk en iste forrige uke, og spiste en sjokolade bit igår. Og det var kun fordi eg måtte smake på den nye daimen med mintsmak, men fy so skuffet eg vart. Trudde den skulle vere god, men var en dårlig kombo. Haha, flaks so slapp eg spise opp hele :-D
  16. Så prøvde å snu om på det i dag. Altså ta fettet og proteiner om morgenen. Istedenfor knekkebrøda mine so so spiste eg 3 kyllinglår og en halv brokkoli med en saus av smør, olje og peanøttsmør . Sulten igjen med en gang eg. Hehe :-) ikkje nok proteiner da eller brokkolien som gjorde meg sulten igjen? Magen slutta ikkje romle. Og følte meg hul.
  17. Tidligere kunne folk lese den. Aner ikkje hva eg har gjort og hvordan eg får åpnet den igjen :$
  18. Hei, takk for god råd! Når det gjelder pt trur eg du misforsto hva eg syntes var galt. Kan godt stemme det som sto på lappen, og aldri sagt det var feil å si det til meg. Tok den for å få svar. Men det å gi meg lappen og alt han sa var fettprosenten din er skyhøy. Den er farlig. Forklarte ikkje resten av lappen og sa, men dette kan vi jobbe for å å endre. Han burde tatt seg tid til å gå gjennom det med meg. Og det eg reagerte mest på var den forutinntatte holdningen om at, du er tjukk, derfor er du i dårlig form. Han sa jo det etter timen og at eg var jo sterk, og bra bein. Og det prøvde eg å si til han før timen, men han hørte ikkje eller trudde ikkje på meg. Så eg fikk ikkje noe ut av det. Altfor lett og ikkje sliten etterpå. Der har du det eg skylder på hvaan. Vi har allerede vært gjennom det lenger oppe i tråden og kommet frem til at det mangler litt på kommunikasjonsbiten mellom meg og pt.
  19. Oj, det visste eg ikkje at een var. Skal prøve å endre det. Takk for beskjed :-)
  20. Hahaha:-) om du leser loggen min fra i sommer og tidligere i høst så ser du det. Mye brus, chips, iste, is og enda mer is. Trente mye i vinter og våres, hadde eg bare kutta sukkeret da hadde jo bare det hjulpet. Nettopp kutta ut brus forrige uke. Og trur kanskje ikkje du har lest hele tråden? Det der var ett eksempel fra denne uken etter eg kutta karbohydrater og fett. Før det var dey plenty av sukker, pasta og fett i alt eg spiste:-)
  21. Trudde eg kunne litt om sunt kosthold, men jo mer eg leser jo mer surr blir det i hodet. Leste i en tråd om hva de lærte på sykepleien, pøs på med karbohydrater til diabetes pasienter. Og ifølge pt so er jo eg like før eg utvikler det. Ikkje at eg trur han er noen ernæringsekspert, men det han sa om insulin virket jo fornuftig. Eg er vel bare litt desperat for tiden. Vil så gjerne få det til denne gangen. Greidde det ikkje på egenhånd. 10 kg på ett år er ikkje veldig bra. Og veit egentlig grunnen og. For mye søtt. Glad i brus, og særlig iste. Så vet jo det kommer til å hjelpe litt. Men kanskje ikkje nok?
×
×
  • Create New...