Gå til innhold

En udugelig og arrogant pt. Som gikk langt over streken! Eller?


Puselusa

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at du føler deg frustrert. Særlig når du føler at du trener mye og gjør så godt du kan.

Men det at PT'en din sa fettprosenten din er skyhøy, stemmer nok trolig. Hvis han løy og sa den var lav, ville han ha gjort en veldig dårlig jobb og noe som er etisk uansvarlig. Du betalte vel for PT timer fordi du ønsker å forandre på den situasjonen du er i. Å skylde på ham fordi du ikke liker svaret som en maskin ga deg, synes jeg er litt dårlig gjort overfor han som bare gjorde jobben sin.

Jeg er 160 cm og hadde en fett% på 35 da jeg veide ca. 70 kg. Epleform med det meste rundt magen.

Før 5:2 gikk jeg langsomt opp i vekt, på tross av mye trening og et inntak på 1200 kcal. På en måned har jeg nå gått ned flere kilo! ...Og det aller beste er at det meste av nedgangen er på magen. (jeg måler overalt)

Jeg trener like mye som før, men mest for å unne meg litt snacks iblant.

Det er ikke sikkert at det BMR tallet som ulike kalkulatorer gir deg er korrekt for DIN KROPP. Alle kalkiser er estimater basert på gjennomsnittsverdier av det den tror du vil spise, bevege deg etc.

Jeg ville holdt meg unna alt som heter hvitt mel, sukker og karbs 2-3 uker og så revurdere om det hjelper.

Du kan fortsatt spise komplekse karbs feks. gulrøtter eller kålrot. Avocado og nøtter er bra. Jeg drikker også løselige fibre som jeg kjøper i allergiseksjonen på Rema. Ca. 30 gram per dag. Hjelper mot sult, spiser mindre porsjoner og sinker blodsukkeret.

Vil råde deg til å ta research runder i Myfitness forumet. Det var det jeg gjorde som førte til gjennombrudd.

Dette er en veldig bra innføringstråd i 5:2, hvis du skulle være interessert.

https://thefastdiet.co.uk/forums/topic/the-basics-for-newbies-your-questions-answered/

Lykke til:)

Hei, takk for god råd!

Når det gjelder pt trur eg du misforsto hva eg syntes var galt. Kan godt stemme det som sto på lappen, og aldri sagt det var feil å si det til meg. Tok den for å få svar. Men det å gi meg lappen og alt han sa var fettprosenten din er skyhøy. Den er farlig. Forklarte ikkje resten av lappen og sa, men dette kan vi jobbe for å å endre. Han burde tatt seg tid til å gå gjennom det med meg. Og det eg reagerte mest på var den forutinntatte holdningen om at, du er tjukk, derfor er du i dårlig form. Han sa jo det etter timen og at eg var jo sterk, og bra bein. Og det prøvde eg å si til han før timen, men han hørte ikkje eller trudde ikkje på meg. Så eg fikk ikkje noe ut av det. Altfor lett og ikkje sliten etterpå. Der har du det eg skylder på hvaan. Vi har allerede vært gjennom det lenger oppe i tråden og kommet frem til at det mangler litt på kommunikasjonsbiten mellom meg og pt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nugatti inneholder ~500kcal pr. 100 gram, så en hel boks (250g) alene vil da dekke over halvparten av ditt daglige kcal-behov.

For min del så var det en aha-opplevelse når jeg fant ut hvor mye kalorier sånne sukkerbomber egentlig inneholder. Det er bedre å tillate seg litt innimellom, enn det er å skulle nekte seg det totalt for så å gå på gigasmeller. Det gjelder i hvert fall for meg, andre mennesker kan jo fungere annerledes.

Tror du er inne på noe lurt her. Jeg vil anbefale alle å telle kalorier, fett, prot og karb i alle fall en liten periode, bare for å få mer kunnskap om hva vi faktisk putter i oss. Har venninner som har fått helt sjokk når jeg forteller dem at fiskekaker fra butikken består av for det meste karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkesliteren: grove kornprodukter og? Byggryn, havregryn, bulgur er nei også?

Og hva med før løpeturene mine? Trenger jo energi da, tips til hva eg skal spise? Blir veldig mye kål og brokkoli og blomkål for tiden.

Og et spørsmål til, er løk egentlig for mye karbohydrater i og? Så ut som det var endel da eg la det inn i en kcaloriteller.

Det er slettes ikke fy med havregryn og grove kornprodukter. Jeg sier bare at man kan redusere inntaket av karbohydrater. Du får plenty av energi via fett og proteiner. Bare prøv å spis tre egg, og en cottage cheese til frokost så kan du se hvor lenge du går før du blir sulten igjen. Noen er svært avhengige av karbohydrater og dette går utover humør og følelsen av å ha energi i kroppen. Dette må du finne ut av via din egen kropp.

Jeg mener iallefall at hvis du ønsker å gå ned i vekt uten å miste mye muskler så ville jeg kuttet mest på karbohydratene, og holdt et høyt fett og protein innhold i maten. Skulle jeg kun gått ned i vekt hadde jeg lagt meg på sofaen og slappet av. Så hadde kiloene rent av, bare jeg passet på at kcal inn var lavere enn kcal ut :) Er faktisk ikke værre enn det :-)

Det som er vanskelig er å gå ned i vekt uten å miste for mye muskler osv. Det er derfor det er så mye teorier og mas på ernæring. Finn noe som du kan leve med hver dag, og gjør små forandringer som passer deg og din livstil. Kutter du på alt vil du falle tilbake i samme grop. Små forandringer kan være: Vann istedenfor juice, Frukt istedenfor juice, Karbonadedeig istedenfor kjøttdeig, Kesam istedenfor rømme, Grovbrød fremfor loff. Osv osv. Disse små forandringene merkes nesten ikke i det daglige, men kan utgjøre en stor forskjell gjennom et helt år.

Men husk, trening er ikke must for å gå ned i vekt. Du trener kun for å oprettholde muskelmasse og kunne øke mengden kcal man kan spise hver dag. Mer trening = Mer mat, men også mer sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kafebesøk uten brownies og caffe latte må du nok fint venne deg til om du ønsker å gå ned i vekt. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette ikke er noe jeg savner når jeg går på kafe. En kaffe med litt lett eller h-melk holder rikelig for meg. Og om jeg av og til skeier ut med en brownie eller lignende, så er det ikke SÅ godt heller. Blir ofte kvalm.

Alle som legger om livsstilen sin har vært der du er nå. Det er forvirrende, mange filosofier og mye å ta innover seg. Gi det litt tid. Ikke forvent å kunne alt eller gjøre alt perfekt alt fra dag 1.

Å kutte ting som inneholder sukker er en god start. I tillegg kutt alt av flytende kalorier, selv om det er "sunne" kalorier fra juice. Dette er kalorier som gir null metthetsfølelse og kun øker ditt totale inntak. Det kan være litt det samme med knekkebrød. Har selv knekkebrød i kostholdet nå, men jeg er heller ikke på kaloriunderskudd. Spiser lett 10 knekkebrød uten å bli særlig mett av det. Men det blir fort kalorier. Spis heller noen grove brødskiver som du aller helst baker selv.

I motsetning til PT-en din, ser jeg ikke poenget i å spise rent smør da dette metter svært lite. Nøtter og avokado for eksempel gir i det minste metthetsfølelse.

Du trenger ikke om å gå på et null-karb eller lavkarbo-opplegg, men de aller fleste kan med fordel REDUSERE mengden av karbohydrater i kostholdet. Mange vil også oppleve at de er mer mette og får mindre svingninger av et kosthold som er mer dominert av protein og fett.

Etter at lavkarbo lenge har vært en motegreie er det jo nå mange som taler for et kosthold med mer karbohydrater og viser til forskning hvor det er null effekt i å kutte karbohydrater i forhold til vektnedgang. Er ikke rart om en lekmann blir forvirret.

Jeg tror du hadde hatt godt av å fått et skreddersydd opplegg fra noen som kan dette. Da har du i hvert fall et godt utgangspunkt.

Om du virkelig rydder opp i kostholdet 6 av 7 dager kan du kanskje ha en dag i uken hvor du unner deg litt ekstra, men ikke overdriv.

Husk at selv om det føles som du ofrer mye, så får du også noe igjen. Forhåpentligvis vil du innse at du får LANGT mer igjen enn hva du ofrer og om du holder ut de første tunge ukene, så vil du forhåpentligvis også innse at du foretrekker denne måten å leve på!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prøvde å snu om på det i dag. Altså ta fettet og proteiner om morgenen. Istedenfor knekkebrøda mine so so spiste eg 3 kyllinglår og en halv brokkoli med en saus av smør, olje og peanøttsmør . Sulten igjen med en gang eg. Hehe :-) ikkje nok proteiner da eller brokkolien som gjorde meg sulten igjen? Magen slutta ikkje romle. Og følte meg hul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikkje drukket brus, på tre uker og det går jo bra med vann, drakk en iste forrige uke, og spiste en sjokolade bit igår. Og det var kun fordi eg måtte smake på den nye daimen med mintsmak, men fy so skuffet eg vart. Trudde den skulle vere god, men var en dårlig kombo. Haha, flaks so slapp eg spise opp hele :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha:) om du leser loggen min fra i sommer og tidligere i høst så ser du det. Mye brus, chips, iste, is og enda mer is. Trente mye i vinter og våres, hadde eg bare kutta sukkeret da hadde jo bare det hjulpet.

Nettopp kutta ut brus forrige uke. Og trur kanskje ikkje du har lest hele tråden? Det der var ett eksempel fra denne uken etter eg kutta karbohydrater og fett. Før det var dey plenty av sukker, pasta og fett i alt eg spiste:)

Er du sikker på at jeg har misforstått? Slik jeg leste den posten jeg siterte så var det noe Foamroller skrev om sitt eget kosthold, og det var det jeg syntes hørtes så rart ut.

Hvis du leser det han skriver,så skriver han at han er 160 cm høy. Du skriver i din første post på denne tråden at du er 155 cm høy. Da har du enten krympet/grodd noe helt utrolig,eller så snakker han om seg selv.

Misforstår jeg?

Ellers; Det er enklere for oss å gå inn på loggboka di og lese der, om du legger den til inn under profilsiden din, da kommer det opp en link til "Loggbok" under brukernavnet ditt når du skriver innlegg,slik som det står hos meg, og flere andre på denne siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at jeg har misforstått? Slik jeg leste den posten jeg siterte så var det noe Foamroller skrev om sitt eget kosthold, og det var det jeg syntes hørtes så rart ut.

Hvis du leser det han skriver,så skriver han at han er 160 cm høy. Du skriver i din første post på denne tråden at du er 155 cm høy. Da har du enten krympet/grodd noe helt utrolig,eller så snakker han om seg selv.

Misforstår jeg?

Ellers; Det er enklere for oss å gå inn på loggboka di og lese der, om du legger den til inn under profilsiden din, da kommer det opp en link til "Loggbok" under brukernavnet ditt når du skriver innlegg,slik som det står hos meg, og flere andre på denne siden:)

Åja, sorry!! Leste feil. My bad:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So du er enig mer fett? Han sa at eg kunne spise egg og bacon, med ekte smør. Blir ikkje det mer lchf diett? Kjenner mange som har gått ned på det, men alle har gått opp igjen når de sluttet.

Bare en kjapp kommentar her, siden det virker som det er mange som tenker forferdelig kort når det kommer til akkurat dette.

Eventuell overvekt er (i de aller fleste tilfeller) et resultat av hvordan man i lang tid har spist. Går man på diett (der man enten kutter fett og bevisst teller kalorier eller kutter ned på karbohydratene og spontant inntar færre kalorier) går man ned i vekt, fordi man endrer på matvanene som har ført til overvekten.

Hva forventer du skal skje når folk "slutter"? Slutting innebærer etter all sannsynelighet å gå tilbake til matvanene som i utgangspunktet gjorde dem overvektige, så.. Selvsagt går man opp igjen. :p

Livsstilsendring er nøkkelordet. Finne matvarer og -retter en blir god og mett av og tillegge seg matvaner man kan leve med resten av livet.

Den dietten som fungerer er den dietten du klarer å følge. Lavkarbovarianter og lavfettvarianter kommer like godt ut i lengden så lenge man faktisk følger dietten.

Bortsett fra at lavfettvariantene krever manuell kontroll på kaloriinntaket, og det er åpenbart ikke gjennomførbart å skulle tvinge seg til å innta mindre energi enn kroppen skriker at den vil ha i 40-50 år.

"Lavkarbovarianter" (veldig bredt spekter) fører til spontan reduksjon i energiinntak. Det alene må vel være et argument for at det er forsvarlig å i alle fall kutte ned på alt av godis, brus, juice, kaker, potetgull og riskaker, og kanskje finne alternativer til brød og knekkebrød så man om ikke annet kan variere litt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kjapp kommentar her, siden det virker som det er mange som tenker forferdelig kort når det kommer til akkurat dette.

Eventuell overvekt er (i de aller fleste tilfeller) et resultat av hvordan man i lang tid har spist. Går man på diett (der man enten kutter fett og bevisst teller kalorier eller kutter ned på karbohydratene og spontant inntar færre kalorier) går man ned i vekt, fordi man endrer på matvanene som har ført til overvekten.

Hva forventer du skal skje når folk "slutter"? Slutting innebærer etter all sannsynelighet å gå tilbake til matvanene som i utgangspunktet gjorde dem overvektige, så.. Selvsagt går man opp igjen. :p

Livsstilsendring er nøkkelordet. Finne matvarer og -retter en blir god og mett av og tillegge seg matvaner man kan leve med resten av livet.

Bortsett fra at lavfettvariantene krever manuell kontroll på kaloriinntaket, og det er åpenbart ikke gjennomførbart å skulle tvinge seg til å innta mindre energi enn kroppen skriker at den vil ha i 40-50 år.

"Lavkarbovarianter" (veldig bredt spekter) fører til spontan reduksjon i energiinntak. Det alene må vel være et argument for at det er forsvarlig å i alle fall kutte ned på alt av godis, brus, juice, kaker, potetgull og riskaker, og kanskje finne alternativer til brød og knekkebrød så man om ikke annet kan variere litt. :p

Så tips til noe annet enn knekkebrød? :-P noe like enkelt og greit helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det Tanita du tok?

Den er jo ordentlig dritt :p Tok den for noen år siden, med den knusende dommen at jeg hadde fettprosent på 32! Jeg var 68kg tung og 178cm høy og godt forbi nybegynnerstadiet innen styrketrening. Børge Fagerli estimerte et sted mellom 20-25 ut i fra bilder, og jeg ble målt med klype av Silje Mariela til 21% rundt den samme tiden. Så vær så snill og ikke la Tania knuse selvtilliten :cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Tanita du tok?

Den er jo ordentlig dritt :p Tok den for noen år siden, med den knusende dommen at jeg hadde fettprosent på 32! Jeg var 68kg tung og 178cm høy og godt forbi nybegynnerstadiet innen styrketrening. Børge Fagerli estimerte et sted mellom 20-25 ut i fra bilder, og jeg ble målt med klype av Silje Mariela til 21% rundt den samme tiden. Så vær så snill og ikke la Tania knuse selvtilliten :cautious:

Jepp, tanita. I ditt tilfelle kan det umulig ha vore riktig. Men eg er jo "litt " større. Så kan jo stemme i mitt tilfelle.

Uansett, takk! Det hjelper å høre at det har vore feil på andres målinger. Var hos legen for under ett år siden, tok alt av blodprøver, målte blodtrykk, blodsukkeret og eg var jo frisk da.

Skal ta en ny tanita måling om fire uker, får håpe det er litt bedre da. Har jo uansett betalt for den, so tenker eg får bare bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prøvde å snu om på det i dag. Altså ta fettet og proteiner om morgenen. Istedenfor knekkebrøda mine so so spiste eg 3 kyllinglår og en halv brokkoli med en saus av smør, olje og peanøttsmør . Sulten igjen med en gang eg. Hehe :) ikkje nok proteiner da eller brokkolien som gjorde meg sulten igjen? Magen slutta ikkje romle. Og følte meg hul.

Å få kroppen til å bruke fett som energikilde tar flere dager, og du må nok tåle litt ubehagelig den første tiden, men skal du ned i vekt så gjør knekkebrød, eller annet karbohydratrik mat til frokost det ti ganger vanskligere.

Begynner du dagen med karbohydrater, vil kroppen håndtere fett dårligere utover dagen, og i tillegg fører karbohydratene til stor svigning i blodsukker, som igjen utløser sultfølelse.

Kalorier, er kalorier, men det kan kjøres mye smartere en som så.

1. Ta en uke på skikkelig lavkarbodiet, slik at du får igang kroppen til å bruke fett som energikilde. Etterpå start dagen med lite karboydrater (frokost og lunch), så får du selv velge hvor mye du vil spise til middag og kvelds. Men jo mindre energitett mat du spiser, jo større mengde kan du spise.

2. Lavkarbo er ikke synonymt med høyfett. Det er fette på kroppen du vil at kroppen skal spise, så å lasse på med smør og fett virker mot sin hensikt, men du kan spise langt fetere en ved en typisk lavkaloridiett. Ost og melkeprodukter er bra, fiskeolje supert.

3. Vit hva du spiser, jeg spiser så lite, jeg spiser bare sunn mat osv, er svada. En "liten" pose nøtter på, 175 g, er både sunnt og liten, men inneholder glatt over 1000 kalorier, Du kan til sammenligning spise 2,5 kg frosne grønnsaker isteden, hvilke ikke nødvendigvis er sunnere, men er langt mindre energitett.

Man må ikke nødvendigvis telle kalorier eller veie maten hver dag, men inntil man faktisk har lært hva man spiser så bør man det.

4. lag standardmåltider. De fleste spiser det samme til frokost dag inn og ut, så, sett sammen en frokost som du vet hva inneholder, og hold deg til den inntil du blir lei. Sett så sammen en ny, da har du plutselig to alternativer med kjent innhold. Gjør det samme med resten av måltidene. Skriv opp og regn ut to middagsalternativer, og hold deg til dem inntil du blir lei.

Som alternativ til brød og knekkebrød, har rimibutikkene et veldig bra lavkarbobrød, fullt av protein og fiber. Det brødet med egg, cottage cheese, og litt salat er super start på dagen.

Skal du ut med venniner, så drikk te eller svart kaffe. Bruk det som en øvelse til å bygge viljestyrke og karakter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at lavfettvariantene krever manuell kontroll på kaloriinntaket, og det er åpenbart ikke gjennomførbart å skulle tvinge seg til å innta mindre energi enn kroppen skriker at den vil ha i 40-50 år.

Så det du sier er at det åpenbart ikke lar seg gjøre å unngå overvekt i løpet av livet dersom man ikke spiser lavkarbo? ;)

"Lavkarbovarianter" (veldig bredt spekter) fører til spontan reduksjon i energiinntak. Det alene må vel være et argument for at det er forsvarlig å i alle fall kutte ned på alt av godis, brus, juice, kaker, potetgull og riskaker, og kanskje finne alternativer til brød og knekkebrød så man om ikke annet kan variere litt. :p

Hvorvidt lavfettvariantene krever manuell kontroll på kaloriinntaket er nok også svært individuelt betinget, og avhengig av hva man trives best med. Nettverksmetaanalyse nylig publisert i JAMA er anbefalt lesning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25182101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at det åpenbart ikke lar seg gjøre å unngå overvekt i løpet av livet dersom man ikke spiser lavkarbo? ;)

Så absolutt ikke. Det skal dog godt gjøres å holde vekta si der man vil ha den ved å veie og måle, og telle kalorier hele resten av livet. Særlig om noe hormonelt og/eller noe i kosten gjør at kroppen ber deg putte i deg mer mat enn du strengt tatt trenger. Evig kamp med sult det. Om kostomleggingen som har ført til et vekttap i stor grad handler om å kontrollere kaloriinntaket, så er man pent nødt til å kontrollere kaloriinntaket så lenge man ønsker å opprettholde vekttapet.

Hvorvidt lavfettvariantene krever manuell kontroll på kaloriinntaket er nok også svært individuelt betinget, og avhengig av hva man trives best med. Nettverksmetaanalyse nylig publisert i JAMA er anbefalt lesning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25182101

Så ikke helt hvordan den viste at spontan reduksjon i kaloriinntak er individuelt betinget på noen måte som gjør komposisjonen av makronæringsstoffer uvesentlig. Alle dietter funker for vekttap, ingen stor overraskelse der, men de som reduserer karbohydratinntaket oppnår samme effekt som noen som følger et lavfettopplegg uten å telle en eneste kalori.

Ekstern tilførsel av karbohydrat er ikke nødvendig, fett er viktig, bra fett og bra protein er ofte "pakket sammen" (se: egg eller oksekjøtt)...

...variert mat (altså ikke brødskive med plantemargarin-og-"ost" til halvparten av alle dagens måltider) er viktig...

...folk med insulinresistens, og uansett generell helse tilpasning av karbohydratinntak etter aktivitetsnivå..

Osv. osv. Gidder ikke kapre hele denne tråden med den samme diskusjonen vi har hatt ørten ganger før. Poenget mitt var at det er mange gode argumenter for å redusere karbohydratinntaket, særlig om en vil ned i vekt, ikke minst av alt det faktum at de aller, aller fleste holder seg mette mye lengre på en blanding av fett og proteiner fra gode kilder enn på samme mengde energi fra (grove) rundstykker med (lett-)ost og (fettfri) skinke. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange av disse studiene ikke har tatt med i beregningen er hvilke matvarer som utgjør de forskjellige diettene. Det er jo typisk ulike matvarer som dominerer i et lavkarbokosthold kontra et lavfettkosthold. At det er mulig å oppnå den samme spontane energirestriksjonen ved å gjøre lure matvarevalg i et lavfettkosthold ser jeg ikke på som særlig kontroversielt. Man trenger ikke å telle kalorier for å lykkes med et lav- eller moderatfettkosthold.

Poenget er uansett at det som virker i lengden er det man klarer å holde seg til, og det er jo supernice ettersom det gjør det mulig å komme frem til et kosthold som fungerer for den enkelte, i stedet for å tre gjennomsnittseffekter nedover hodet på alle og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange av disse studiene ikke har tatt med i beregningen er hvilke matvarer som utgjør de forskjellige diettene. Det er jo typisk ulike matvarer som dominerer i et lavkarbokosthold kontra et lavfettkosthold. At det er mulig å oppnå den samme spontane energirestriksjonen ved å gjøre lure matvarevalg i et lavfettkosthold ser jeg ikke på som særlig kontroversielt. Man trenger ikke å telle kalorier for å lykkes med et lav- eller moderatfettkosthold.

Joda, men vet vi noe spesifikt om disse matvarene utover at proteiner og fett (som en gjerne får mye av i et "lavkarbo"-kosthold) metter langt mer enn karbohydrater?

Man trenger kanskje ikke telle kalorier, men om en har spist etter sultfølelsen i mange år og blitt overvektig —og en får jo anta at majoriteten av f.eks. Amerikanere ikke bevisst går inn for å bli feite— er en nødt til å begrense matinntaket på et eller annet vis. Min påstand er at kroppen i stor grad regulerer matinntaket selv (ref. umuligheten ved å vedlikeholde vekta dersom den ikke gjorde det), og når (relativt) fettfattig kost har ført til overvekt når kroppen har fått styre er det innlysende at hodet må styre for å oppnå og vedlikeholde vektreduksjon med omtrentlig samme type mat.

Poenget er uansett at det som virker i lengden er det man klarer å holde seg til, og det er jo supernice ettersom det gjør det mulig å komme frem til et kosthold som fungerer for den enkelte, i stedet for å tre gjennomsnittseffekter nedover hodet på alle og enhver.

Om man ikke skal ta utgangspunkt i gjennomsnittet, hva skal man ta utgangspunkt i? Det finnes ikke mulig å ha inngående individuelle studier av hvert eneste individ på planeten, og vi er ærlig talt ikke uhorvelig forskjellige at det er smart å anta at det som statistisk sett gjelder "folk flest" ikke gjelder en selv. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...