Jump to content
Puselusa

En udugelig og arrogant pt. Som gikk langt over streken! Eller?

Recommended Posts

Eg er en kvinne på 33 år, 155 cm og 75kg. Eg har kjøpt meg en pakke med pt timer og er faktisk trist og lei meg. Alltid tenkt at det skulle vere noe positivt og hjelpe meg på veien. Men eg er meir forvirret og fortvilet enn noensinne. De skal jo alltid selge ting. Og eg ville i utgangspunktet kun ha en time for å sjå om det var noe for meg. Men flinke selgeren so pt'n var, greidde han å overbevise meg om at eg måtte kjøpe en pakke på fem timer for å få fremgangen eg ville ha. Og eg sparte mye penger på det. Dumme meg, rekna ikkje på det da. Men spare hele 20,- på hver time. Jej.. Kjøpte og en fitness test. Tenkte det kunne vere oki å få vite det.

Gikk spent til min første time og testen. Ble ikkje 50 min fordi eg var litt forsinka og han rekna testen inn i timen. Syns det var litt rart han la tiden på den inn i timen ettersom den kosta 300.

Og her er litt av grunnen til at eg er så lei meg. Sto på maskinen og ut kommer det en lapp med masse tall. Og fettprosenten min er skyhøy. Den er helseskadelig. Like før diabetes type 2. Ble helt satt ut. Tenkte kanskje den var høy, men ikkje så høy. Eller håpte ikkje det. Har kanskje fornekta det. Må nok innse realiteten og hvordan det står til. Trudde jo treningen det siste året hadde hjulpet. Den hadde kanskje vore høyere uten. Eg er vel litt sur på meg sjøl, siden eg valgte feil trener, han ikkje forklarte resten av tallene. Sto mye mer der. Måtte google meg frem til det etterpå. Alt han sa den er altfor høy. Men den kan vi jobbe med å få ned. I tillegg er han kanskje litt for fordomsfull, ja eg er ikkje i den beste formen, men virker som han kun ser på meg som en fettklump med høy fettprosent. Har fortalt ham at eg har trent i ett år uten skikkelig progresjon og løper en mil på 1.09. Og har selvfølgelig blitt litt i form på den tiden. Timen var vel nesten bortkastet. Han sa jo etterpå hvor sterk eg var og hadde skikkelig styrke i beina. Og det er jo sant. Sa det til han før timen og. Men han la listen mye lavere, så eg ble egentlig ikkje sliten. Prøvde si det til han, men usikker på om han skjønte det. Hvordan få han til å gjøre som eg vil?

No pratet eg meg helt vekk ifra det opprinnelige spørsmålet mitt. Eg har egentlig mistet endel av motivasjonen min no. Det motsatte av det som var poenget. Han sier eg må kutte alt av karbohydrater, ingen flere knekkebrød, riskaker, ned i antall bananer, frukt, men eg kan spise ekte smør, skjønner ikkje det helt. Trudde fett var fy fy, når fettprosenten er så høy? Noe karbohydrater må man vel ha? Eller burde eg gå på en lchf diett? Uansett, vekk med alt av sukker. Begynte med farris for en uke siden. Kafé turer med venninner er ikkje helt det samme med ett glass isvann, mens de sitter der med latten og browniesen sin. Spørsmålet no, skjønner ikkje helt det med vedlikehold og ligge 500 i underskudd. Basalforbrenningen min er 1347, lavt eller høyt? I tillegg so er jo det altfor lavt tall i forhold til at eg kan trekke fra 500. Er det to forskjellige ting vedlikehold og basalforbrenning? Og hvordan finne eg vedlikeholdet? Har søkt på forumet og googla det, men finner ikkje ut av det. Leste litt i den andre trPostet det her kanskje i feil tråd. Skulle vært i forumet for Dumme spørsmål. Uansett så trenger eg virkelig hjelp. So om noen kan svare blir eg veldig glad. For eg skjønner ingenting.

Greier kun tenke på den høge fettprosenten min, og veit ikkje hva eg skal gjøre. Har tatt fra meg treningslysten og pågangsmotet. Ja, eg sutra no. Men måtte få der ut! :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Uff så kjedelig å lese at du føler det ikke klaffet mellom deg og pt'en din.

Jeg skal ikke si så mye om akkurat det, men om du har funnet ut at basalforbrenningen din er 1347 kcal, så høres det ikke helt korrekt ut mht høyde, alder og vekt. Det betyr heller ikke at du skal trekke 500 kcal fra dette tallet. Basalforbrenningen din er det du bruker kun for å holde maskineriet i gang uten å bevege deg eller gjøre noe som helst fysisk. Så for å regne ut hvor mye kcal du trenger og hvor mye du skal trekke fra må man vite noe om aktivitetsnivået ditt.

- Hva jobber du som?

- Hvor mange treningsøkter har du i uken?

- Hvor lenge varer hver økt?

- Hvor mye kardiotrening i uken?

At han sier du skal kutte ut alt av karbohydrater blir for meg litt tullete, men du skal ikke frykte fett. Er man overvektig kan man med fordel spise litt mer fett og litt mindre karbohydrater, men for all del ikke kutt ut noen av delene.

Og igjen, ikke overfokuser på hva dette papiret fortalte deg om fettprosent osv. Som oftest er disse maskinene forferdelig upresise, så resultatet skal man ta med en klype salt.

EDIT: Jeg fant ut at din basalforbrenning er rett under 1500 kcal, så noe høyere enn den du har fått fortalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åh, takk for svar. Det hjalp litt.

1347, var det som kom ut av maskinen.

Eg går på skule, so sitter mye. Går to-tre kilometer hver dag. Trener fra 2-5 ganger i uka. Om eg trener fem, er tre av de kardio. Det vil si løper i 20 min og 70 min styrke , to ganger i uka, og en løpetur på mølla på 45-60 min. Om det kun bli tre treninger er det to rene styrketreninger og en kardio. 2 timer styrke da, er ikkje alltid like effektiv og blir stående sludre med folk. Men kommer meg gjennom programmet mitt ihvertfall.

Fettprosenten var jo så høy at det var på grensen til å bli insulinresistent ifølge han.

Må si det hjalp virkelig å høre de maskinene er upresise. Selv om eg veit den er nok for høy. Prøvd å gjøre noe med det, men kommer ikkje videre på egenhånd. Derfor eg har skaffet meg hjelp..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt å høre eg kan spise litt karbohydrater. Dårlig tid og skal på skolen, so er det veldig greit å bare ta med noen knekkebrød. Raskt og sunt trudde eg :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, takk. Visste ikkje korleis eg skulle formulere det i ett spørsmål. So ble en oppsummering.

Kan nok ikkje bytte ettersom det er faktura fra hver pt. Men skal ihvertfall ikkje kjøpe flere. Han var jo veldig oppmuntrende og flink til å få meg gjennom timen. Problemet var vel at det ikkje var hardt nok. Som du sier det er ikkje noe poeng da. Skulle gjerne ønske det var mer teknikk, da hadde eg ihvertfall fått verktøy til å fortsette på egenhånd.

Hyggelig at du heier på meg. Bra noen andre og gjør det!:-)

Trøtt, so svar blir hulter til bulter. Det var det eg trudde basalforbrenning var. Men skal eg da spise de 1500 pluss de eg trenger til vedlikehold (-500)?

Eg lasta ned myfitnesspal, og den sa eg skulle kun spise 1200 om dagen. Eg har mistet helt oversikten og kontrollen. For mye informasjon :-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

I følge Harris Benedict formelen er din basalforbrenning 1499 kcal per døgn. Dette er som de andre sier om du lå i koma. Tar man høyde for ditt aktivitetsnivå, PAL (physical activity level), kan man gange med 1,55 som tilsvarer moderat aktivitet med trening 3-5 ganger i uka. Dette blir da 1499kcalx1,55 = 2323 kcal som i teorien skal være ditt vedlikehold, dvs du beholder vekta slik den er nå. Dersom du ønsker å redusere fettprosenten din, kan du legge deg 300-500 kcal under dette. Vil anbefale å starte med et moderat underskudd, dvs ligge på 2000 kcal i en periode, før du evt kan kutte 100-200 kcal når du stagnerer. Det er viktig at du fortsatt har energi på trening og til å bevare mest mulig muskelmasse, og at vektnedgangen skal føles overkommelig. Ta deg god tid!

Når det gjelder lavkarboforslagene til PT'n din tror jeg du kunne hatt god nytte av å enten lese deg opp litt selv eller få hjelp av noen som faktisk har ernæringsutdanning. Lavkarbo er ikke for alle, og det virker tullete og uproft av PT'n din å bestemme at det er det du SKAL gjøre. Grove knekkebrød, brød, havregryn, korn, ris, poteter, frukt og bær er rikt på fiber, vitaminer og mineraler og kalorifattig (ifht til smør og fete produkter). Kombinerer du med kjøtt og fisk, kutter ned på sausen, godteri, brus, kake og chips er det en god start. Du kan jo evt lage deg en loggbok her, eller skrive opp hva du pleier å spise ila en dag?

Uansett virker det som du er ei sprek frøken, og du må ikke la en dårlig PT ødelegge treningsgleden din! :) Jeg ville kontaktet senteret og forsøkt å bytte PT, evt få til en samtale om hva du føler, og hva DU vil ha ut av timene sammen. Du betaler tross alt mye, og han skal være der for deg.

Håper du ble litt klokere! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Ut ifra det eg kan so har jo eg tenkt at grove produkter og havregryn osv er bra. Men han var så bastant på at eg måtte kutte karbohydrater helt. Og siden eg må gå ned i vekt (fettprosent) og tenkte han viste bedre ettersom det står han er god på vektreduksjon på siden hans.

Blir for ubehagelig å bytte siden eg skal fortsette å gå der. Skal heller si til han hva slags forventninger og krav eg har.

Har en loggbok. Bruker den av og til. For mye sukker og fett er vel problemet mitt. Den heter kakeboksen med det rare i. Fordi kostholdet mitt består av mye forskjellig :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er fasinert av ernæring i forbindelse med trening. Har lest en del artikler av en bodybuilder og doktor som heter Jacob Wilson. Han snakker om en studie han har gjort i forbindelse med det å kutte mye karbs i dietten, og erstatte dette med fett og proteiner. Så tror at det ikke er så dumt å kutte litt på karbohydratene. Han snakker spesielt om å kutte karbs til frokost for å så få første karbohydratinntaket 4-5 timer etter første måltid på dagen, typisk rundt lunchtider. Dette er for å "programmere" kroppen til å forbrenne fett fremfor karbohydrater resten av dagen.

Jada får litt litt vodoo, broscience, scientologi nykker av slike utsagn, men mannen har laget endel studier rundt dette. Kan sammenlikne det med genetiske variasjoner hos folks forbrenning. Ektomorfe personer har svært vanskelig for å legge på seg fett, nesten uansett kosthold, mens andre kanskje har et litt motsatt problem. Tanken bak dette er å få lurt kroppen til å tenke på samme måte som det genetisk er programmert hos ektomorphe personer. Synes uansett det er svært spennende tema, og kan være en ide og lese seg litt opp som andre ovenfor her sier. Dette er spesielt vinkla mot "bodybuildere", men er vell knapt noen som er mer interessert i å miste fettprosenter en den gjengen.

Google "jacob wilson metabolic flexibility" for artikler, og så kan jeg anbefale podcasten til Ben Pakulski episode 006 som er første på google søket om du vil chille med en podcast hvor de snakker om nøyaktig dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Han er jo hyggelig, grei og oppmuntrer meg. Sier eg er kjempeflink osv. Problemet er er jo at eg ikkje føler meg flink. Eg føler eg ikkje har gjort noe som helst og var ikkje sliten etterpå. Eg må bare få det tydeligere frem da. Er jo en grunn til at eg valgte han. Han kjører kundene sine beinhardt har eg sett. Han undervurdere kun meg som en fettklump. Han kommenterte jo etterpå kor sterk eg var og særlig beina mine. Siden han la merke til er det kanskje håp?

Er litt på vei opp igjen. Motivasjonen kommer nok igjen. Særlig når det nærmer seg neste løp. Må innrømme at igår var det tungt. Langt nede.Familie og venner har jo mast om vekta mi i alle år. Og eg har satt meg på bakbeina kun for å ikkje gjøre som de sier. En utrulig barnslig mekanisme i meg. Og den kom frem i går og. Siden eg ikkje skulle spise karbohydrater so proppet eg i meg det. Smoothie av skummet melk, banan, jordbær og en boks med nugatti. En diger skål med pasta, tomatpuré, ketchup og bulgur. Hehe, en teit hemmelig protest. Veit det går jo kun utover meg sjølv:-P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er fasinert av ernæring i forbindelse med trening. Har lest en del artikler av en bodybuilder og doktor som heter Jacob Wilson. Han snakker om en studie han har gjort i forbindelse med det å kutte mye karbs i dietten, og erstatte dette med fett og proteiner. Så tror at det ikke er så dumt å kutte litt på karbohydratene. Han snakker spesielt om å kutte karbs til frokost for å så få første karbohydratinntaket 4-5 timer etter første måltid på dagen, typisk rundt lunchtider. Dette er for å "programmere" kroppen til å forbrenne fett fremfor karbohydrater resten av dagen.

Jada får litt litt vodoo, broscience, scientologi nykker av slike utsagn, men mannen har laget endel studier rundt dette. Kan sammenlikne det med genetiske variasjoner hos folks forbrenning. Ektomorfe personer har svært vanskelig for å legge på seg fett, nesten uansett kosthold, mens andre kanskje har et litt motsatt problem. Tanken bak dette er å få lurt kroppen til å tenke på samme måte som det genetisk er programmert hos ektomorphe personer. Synes uansett det er svært spennende tema, og kan være en ide og lese seg litt opp som andre ovenfor her sier. Dette er spesielt vinkla mot "bodybuildere", men er vell knapt noen som er mer interessert i å miste fettprosenter en den gjengen.

Google "jacob wilson metabolic flexibility" for artikler, og så kan jeg anbefale podcasten til Ben Pakulski episode 006 som er første på google søket om du vil chille med en podcast hvor de snakker om nøyaktig dette.

Er vel dette biorytmedietten er basert på :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Skal sjekke det ut.

Er nok lurt å kutte karbohydrater litt ja. Var vel mer det totalforbudet eg fikk som ikkje gikk helt hjem.

Ifølge den testen, tørr ikkje å si det, so viste det en fettprosent langt over det normale. Og det var der fokuset var. Hvordan få det ned. Han forklarte ikkje resten for meg. Så han vart litt satt ut han og. Hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ut ifra det eg kan so har jo eg tenkt at grove produkter og havregryn osv er bra. Men han var så bastant på at eg måtte kutte karbohydrater helt. Og siden eg må gå ned i vekt (fettprosent) og tenkte han viste bedre ettersom det står han er god på vektreduksjon på siden hans.

Blir for ubehagelig å bytte siden eg skal fortsette å gå der. Skal heller si til han hva slags forventninger og krav eg har.

Har en loggbok. Bruker den av og til. For mye sukker og fett er vel problemet mitt. Den heter kakeboksen med det rare i. Fordi kostholdet mitt består av mye forskjellig :)

Tror kanskje historien din bunner ut i en misforståelse med PT`en..

Min teori på vektnedgang er hovedsaklig en omprogrammering av hjernen, slik at godteri og "high fat, high karb" matvarer ikke blir spiselig. Personlig hjalp det VELDIG at jeg fant ut jeg ikke tåler egg, for det er egg i det meste :(

Du får heller legge en slagplan for neste PT time, skrive ned målsettingene dine, hvordan du tror du vil oppnå disse og hva du forventer PT`en skal hjelpe deg med, så blir det nok myyyye mer produktivt det du får ut av timene med han :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Er vel dette biorytmedietten er basert på :)

Ja det ser veldig likt ut.

Skummet igjennom og leste spesielt under "Biorytmedietten – observasjoner og erfaringer"( http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten ) og det viste iallefall igjen mye av det min gode doktor prater om i sitt research. Jeg spurte tidligere om det i en tråd hvorfor det har seg slik at "alle" kaster inn havregryn til frokost, for å så spise proteiner resten av dagen. Hvorfor ikke bytte ut havregrynet til kveldsmat og kose seg med fett og proteiner til frokost? Føler folk spiser veldig mye karbohydrater i treningsmiljøet i norge. Greit nok med utholdenhetstrening som langrenn, svømming og ski, men de fleste som løfter tungt spiser det samme som de som fokuserer på utholdenhetsbasert idrett da spesielt til frokost.

Føler det ligger litt i folkesjela til nordmenn å øse inn med karbohydrater til alle måltid. Brød til frokost, brød til lunch, potet til middag, brød til kvelds. Hos meg er karbo kun nødvendig til kvelds og etter/før trening, og fett og proteiner står høyere i kurs. Sorry hvis jeg sporer av tråden din her, men ville bare si at PTn din kanskje ikke er helt på vidda med å prøve å kutte karboinntaket. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er greit å kutte noe i karbohydrater, særlig fra nugatti og godteri. Men gi meg en god grunn til å kutte ut grønnsaker og bær? Ser heller ingen grunn for å ikke spise moderate mengder kornprodukter og potet/ris/pasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smoothie av skummet melk, banan, jordbær og en boks med nugatti.

Nugatti inneholder ~500kcal pr. 100 gram, så en hel boks (250g) alene vil da dekke over halvparten av ditt daglige kcal-behov.

For min del så var det en aha-opplevelse når jeg fant ut hvor mye kalorier sånne sukkerbomber egentlig inneholder. Det er bedre å tillate seg litt innimellom, enn det er å skulle nekte seg det totalt for så å gå på gigasmeller. Det gjelder i hvert fall for meg, andre mennesker kan jo fungere annerledes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, kanskje misforståelser. Trur kanskje han ikkje helt hørte på meg, eller trudde på det eg sa til han om formen min. Og kor lenge eg har trent. Sa til han før timen, at eg trengte noen til å dytte meg. Og jobbe enda hardere. Men som sagt han undervurderte meg, selv om eg sa til han hva slags form eg var i. Skal virkelig banke det inn i hodet hans neste gang. Om han ikkje vil høre på meg so skal han. Tenker og at et treningsprogram er vel innenfor?

Kutte i karbs går helt greit, liker ikkje brød og poteter egentlig. Men fikk beskjed om å holde meg helt unna alt. Ingen knekkis til frokost, har ikkje tid å lage eggerøre og sånt på morgenen. Kan lage til kvelden før, men blir som regel ikkje. Hva skal eg erstatte det med?

So du er enig mer fett? Han sa at eg kunne spise egg og bacon, med ekte smør. Blir ikkje det mer lchf diett? Kjenner mange som har gått ned på det, men alle har gått opp igjen når de sluttet.

For å holde det enkelt, kan eg holde meg til det som ho over skrev? Lavt fett, lavt karb, og spise moderate mengder grove kornsorter osv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nugatti inneholder ~500kcal pr. 100 gram, så en hel boks (250g) alene vil da dekke over halvparten av ditt daglige kcal-behov.

For min del så var det en aha-opplevelse når jeg fant ut hvor mye kalorier sånne sukkerbomber egentlig inneholder. Det er bedre å tillate seg litt innimellom, enn det er å skulle nekte seg det totalt for så å gå på gigasmeller. Det gjelder i hvert fall for meg, andre mennesker kan jo fungere annerledes.

538 faktisk :-) og 300g i en boks

For meg var det som sagt en dum og stille protest mot at eg ikkje kunne spise noe av det. Kutte ned på bananer og. Liker jo egentlig ikkje nugatti so godt. Det kan stå der i evigheter. Har faktisk hatt den i 6 måneder uten å åpne den. Svakheten min er brus og chips. Har ikkje drukket brus på en uke no. Slutta og røyke og. So får se hvordan det går. Hehe:-D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Hvis du reagerer med gjøre det motsatte av hva andre mener om hvordan du bør spise/trene, som en slags protest, så sørg for at det er noe som ikke går ut over hva du selv ønsker å oppnå.

Du sier at det var en dum og stille protest, og jeg er helt enig med deg. Desverre er det sånne protester som til syvende og sist ødelegger for deg hvis de forekommer ofte nok (hvis vektnedgang er et mål da).

Hvis du først skal gjøre det motsatte av hva PT'en anbefaler deg, så bør du heller jobbe enda hardere enn han forventer at du skal jobbe. Hvis han undervurderer deg, så vis han hva du duger til ;)

Sannsynligvis var første time en time hvor PT'en forsøker å finne ut av i hvilken form du er (ikke press deg alt du kan time). Det blir sannsynligvis endel høyere intensitet etterhvert. Allikevel er jeg helt enig i at det virker rart å betale for en hel PT time når mye av tiden går til en Inbody analyse som du betaler utenom.

Lykke til videre og drit i hva alle mener (som ikke har noe positivt å bidra med). Kun du og dine mål betyr noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, skal skjerpe meg. Jobbe mer for meg selv enn mot meg, du har jo rett. Veit det veldig godt sjølv og. Oppnår ingenting ved det. Ble reaksjon på alt. En slags sorgreaksjon, var veldig lei meg over hele timen og fettprosenten og alt.

Håper du har rett i at det tar seg opp. Vil jo ha resultater.

Akkurat når det gjelder å høre på de som heier so skal eg heller gjøre det. Aner ikkje hvorfor, men av en eller annen grunn tar eg mye lettere til meg kritikk og negative kommentarer. Har tross alt litt og vere stolt av og. Trent ganske jevnt i ett år. Og løpt en mil tre ganger iår. Noe eg aldri har gjort før eller trudde eg skulle greie. Der greidde eg faktisk å bruke den negative feedbacken fra folk til noe positivt. Skulle vise de at eg kunne gjennomføre det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...