Gå til innhold

En udugelig og arrogant pt. Som gikk langt over streken! Eller?


Puselusa

Anbefalte innlegg

Joda, men vet vi noe spesifikt om disse matvarene utover at proteiner og fett (som en gjerne får mye av i et "lavkarbo"-kosthold) metter langt mer enn karbohydrater?

Jevnt over, tja. Men vi har jo for eksempel studier som dette, som ser på effekt av ulike matvarer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22760560

Om man ikke skal ta utgangspunkt i gjennomsnittet, hva skal man ta utgangspunkt i? Det finnes ikke mulig å ha inngående individuelle studier av hvert eneste individ på planeten, og vi er ærlig talt ikke uhorvelig forskjellige at det er smart å anta at det som statistisk sett gjelder "folk flest" ikke gjelder en selv. :p

Om en person vil ned i vekt, så kan vi jo for eksempel ta utgangspunkt i at alle fremgangsmåter virker så lenge man følger dem, og deretter tilpasse et opplegg etter preferanser og ønsker. I stedet for å ta utgangspunktet at i gjennomsnitt ser lavkarbo ut til å fungere bedre, og derfor skal alle som vil ned i vekt spise lavkarbo.

En av de store svakhetene med epidemiologisk forskning er at man ikke kan ta høyde for individuelle forskjeller. Om to subgrupper trekker i motsatt retning vil den epidemiologiske forskningen konkludere med at det ikke er en effekt, selv om det i realiteten kan være store effekter i motsatte retninger. Dette kan for eksempel være at noen får økt risiko for å dø ved å ha et høyt fettinntak mens andre får en redusert risiko. Nå vet vi jo at i gjennomsnitt finner man svært liten sammenheng.

Om vi alle hadde vært relativt like metabolsk så hadde ikke "personalized nutrition" og "personalized medicine" vært så hotte forskningsfelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til sultfølelse, så har min slanke far alltid sagt: "Man skal gå lettere sulten fra bordet!" :)

Usikker på hva du er vant med, men som et ledd i det å legge om livsstilen må man lære seg å ikke alltid skulle være stappmett og lære seg å sette pris på å heller føle seg litt 'lettere'. Kaffe og vann kan hjelpe på sultfølelse og mer fullhetsfølelse. Det samme med grønnsaker som har lavt kaloriinnhold.

Egentlig skal man bare spise det kroppen trenger. Og når man går ned i vekt, enda litt mindre enn det.

I tillegg vil kroppen tilpasse seg og magesekken krymper. De første dagene/uken(e) er verst.

En annen ting som slo meg er at om du er opptatt av å spise GOD mat, så er dette fullt mulig selv med en sunn livsstil. Mange har den motsatte oppfatningen. Selv er jeg ikke SÅ opptatt av mat, så jeg har en tendens til å gjøre det noe kjedelig, men det er veldig mange her på forumet som har gjort det til en kunst å lage god og sunn mat som man kan spise på diett. Prøv å søke rundt litt på oppskriftsdelen av forumet for inspirasjon.

En slager er for eksempel lav-karbo proteinmuffins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få kroppen til å bruke fett som energikilde tar flere dager, og du må nok tåle litt ubehagelig den første tiden, men skal du ned i vekt så gjør knekkebrød, eller annet karbohydratrik mat til frokost det ti ganger vanskligere.

Begynner du dagen med karbohydrater, vil kroppen håndtere fett dårligere utover dagen, og i tillegg fører karbohydratene til stor svigning i blodsukker, som igjen utløser sultfølelse.

Kalorier, er kalorier, men det kan kjøres mye smartere en som så.

1. Ta en uke på skikkelig lavkarbodiet, slik at du får igang kroppen til å bruke fett som energikilde. Etterpå start dagen med lite karboydrater (frokost og lunch), så får du selv velge hvor mye du vil spise til middag og kvelds. Men jo mindre energitett mat du spiser, jo større mengde kan du spise.

2. Lavkarbo er ikke synonymt med høyfett. Det er fette på kroppen du vil at kroppen skal spise, så å lasse på med smør og fett virker mot sin hensikt, men du kan spise langt fetere en ved en typisk lavkaloridiett. Ost og melkeprodukter er bra, fiskeolje supert.

3. Vit hva du spiser, jeg spiser så lite, jeg spiser bare sunn mat osv, er svada. En "liten" pose nøtter på, 175 g, er både sunnt og liten, men inneholder glatt over 1000 kalorier, Du kan til sammenligning spise 2,5 kg frosne grønnsaker isteden, hvilke ikke nødvendigvis er sunnere, men er langt mindre energitett.

Man må ikke nødvendigvis telle kalorier eller veie maten hver dag, men inntil man faktisk har lært hva man spiser så bør man det.

4. lag standardmåltider. De fleste spiser det samme til frokost dag inn og ut, så, sett sammen en frokost som du vet hva inneholder, og hold deg til den inntil du blir lei. Sett så sammen en ny, da har du plutselig to alternativer med kjent innhold. Gjør det samme med resten av måltidene. Skriv opp og regn ut to middagsalternativer, og hold deg til dem inntil du blir lei.

Som alternativ til brød og knekkebrød, har rimibutikkene et veldig bra lavkarbobrød, fullt av protein og fiber. Det brødet med egg, cottage cheese, og litt salat er super start på dagen.

Skal du ut med venniner, så drikk te eller svart kaffe. Bruk det som en øvelse til å bygge viljestyrke og karakter.

:)

Gode råd. Har spist mye kylling de siste ukene, begynner bli ganske lei. Pt sa eg kunne spise rødt kjøtt og? Dey strider imot alt eg har hørt. Da blir det mer Lavkarbo og derfor det går an?

Spiser nesten aldri nøtter og tørket frukt som de anbefaler som sunn snacks. Mye sukker og kalorier. Samme med avokado. So er klar over de kalori bombene. Kan eg kutte ut cottage cheese eller må det vere med? Er ikkje veldig glad i skyr, kesam og cottage cheese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til sultfølelse, så har min slanke far alltid sagt: "Man skal gå lettere sulten fra bordet!" :)

Usikker på hva du er vant med, men som et ledd i det å legge om livsstilen må man lære seg å ikke alltid skulle være stappmett og lære seg å sette pris på å heller føle seg litt 'lettere'. Kaffe og vann kan hjelpe på sultfølelse og mer fullhetsfølelse. Det samme med grønnsaker som har lavt kaloriinnhold.

Egentlig skal man bare spise det kroppen trenger. Og når man går ned i vekt, enda litt mindre enn det.

I tillegg vil kroppen tilpasse seg og magesekken krymper. De første dagene/uken(e) er verst.

En annen ting som slo meg er at om du er opptatt av å spise GOD mat, så er dette fullt mulig selv med en sunn livsstil. Mange har den motsatte oppfatningen. Selv er jeg ikke SÅ opptatt av mat, så jeg har en tendens til å gjøre det noe kjedelig, men det er veldig mange her på forumet som har gjort det til en kunst å lage god og sunn mat som man kan spise på diett. Prøv å søke rundt litt på oppskriftsdelen av forumet for inspirasjon.

En slager er for eksempel lav-karbo proteinmuffins.

Liker god mat ja. Men student og dårlig råd. Synes det er så mye forskjellig man må kjøpe til de sunne oppskriftene. Så derfor spiste eg mye nudler og knekkebrød i perioder. Billig:-)

Hmm.. Akkurat det med stappmett er greit, men ikkje mett? Ifølge en annen tråd som tok helt av og vart stengt, so burde man spise seg mett, og magesekken spilte ingen rolle hvor stor eller liten den var. Har ikkje nok kunnskap om det til å si hva som stemmer.

Eg tilhører generasjonen som er flaska opp på Grete roede dietter, norsk ukeblad sine suppe dietter. Og til tross for 3 år med kost og ernæring på videregående so blir dette helt nytt. Vi lærte det måtte poteter og grovbrød til. Og frokost var det viktigste måltidet for det satte igang forbrenningen. Kort sagt så har alt eg lærte der endra seg ift det eg leser i diverse tråder:-)

So derfor forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker god mat ja. Men student og dårlig råd. Synes det er så mye forskjellig man må kjøpe til de sunne oppskriftene. Så derfor spiste eg mye nudler og knekkebrød i perioder. Billig:-)

Hmm.. Akkurat det med stappmett er greit, men ikkje mett? Ifølge en annen tråd som tok helt av og vart stengt, so burde man spise seg mett, og magesekken spilte ingen rolle hvor stor eller liten den var. Har ikkje nok kunnskap om det til å si hva som stemmer.

Eg tilhører generasjonen som er flaska opp på Grete roede dietter, norsk ukeblad sine suppe dietter. Og til tross for 3 år med kost og ernæring på videregående so blir dette helt nytt. Vi lærte det måtte poteter og grovbrød til. Og frokost var det viktigste måltidet for det satte igang forbrenningen. Kort sagt så har alt eg lærte der endra seg ift det eg leser i diverse tråder:-)

So derfor forvirret.

Ja, vi lærer mer om hvordan kroppen fungerer hele tiden, og innimellom viser ny kunnskap at det vi trodde vi viste, ikke var like sikkert like vel. Å leve på bare knekkebrød og nudler er neppe den beste maten å leve på om man vil presentere bra på skolen, men når ikke lommeboka kan være med, er det såklart vanskelig å spise masse digg.

Dietter er jo fremdeles big business, og de promoteres fremdeles over en lav sko av lugubre dameblader, om enn med andre navn og fremgangsmåter.

Det er påvist en sammenheng mellom at de som spiser frokost er slankere enn de som ikke gjør det, og man lurer på om det kan skyldes at de spiser mindre snacks eller hurtigmat/sjokolade /brus om formiddagen.

Nøkkelen til å gå ned i vekt, er å forbrenne mer energi enn man spiser over tid . Det finnes flere veier å gå for å nå dit, noen velger å spise mye og trene supermasse, noen spiser mindre,andre spiser som før men blir mer aktive.

Utover hvor mange kalorier man spiser, ser man og at hva man spiser betyr noe. Måltider med mye proteiner og fett metter mer og metter lengre enn måltider med mye raffinerte karbohydrater, som sjokolade og brus etc.

Jeg tror dette er en av grunnen til at lavkarbo-høyproteindietter fungerer for mange, de blir mette og spiser derfor mindre /kutter ned på småspisingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert blitt sagt før, men det er noe som alltid kan gjentas noen ganger ekstra for sikkerhets skyld - det er kostholdet som er det viktige for om du går opp eller ned i vekt. Trening er bare med på å bestemme hva du går opp eller ned fra. Med styrketrening eller HIIT (men HIIT trener stort sett bare bena) kan du beholde en del muskelmasse og dermed gå fortere ned i fettprosent.

Men...Les denne først. Så leser du denne. Uansett kan du si det slik at det er veldig vanskelig for et vanlig menneske å forbrenne mer enn 500kcal på en treningsøkt. Om man gjør det, så har man ikke behov for det.

Så et lite regnestykke:

Kaffe-variant: ca 150kcal

+Brownie: ca 500kcal

-Trening: ca 350kcal

==================

600kcal i overskudd, eller potensielt 70g fett ekstra på kroppen.

Så om du sliter med trening og kosthold, så få orden på kostholdet og kvitt deg med synderne der først. Folk flest (som ikke er helt fitness i hodet) forstår ikke hvor mye det skal til å ødelegge effekten av en treningstime...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, veit det er mye i kaffedrikker. Liker ko ikkje kaffe, so drukner en latte i sukker. Noe som ikkje gjør det bedre. Tidligere i sommer ble eg hekta på en type iste og frappuchinoen på Starbucks. Og spurte hva det inneholdt av kalorier, isteen var den snilleste med kun 264 kalorier. Ikkje rart det gikk ikkje ned da, drakk jo minst en om dagen. Er litt bitter over at mine venninner kan spise og drikke hva de vil uten bli tjukke. De fleste har ett ræva kosthold, bestående av grandis, Taco og mcern, mye godis og brus . I tillegg trener de aldri. Eg er sannsynligvis i mye bedre form enn de fleste av de. Og spiser sunnere og. Livet er urettferdig! :-P

Heldigvis er ikkje det så stort tap det med kafé, gjør det ikkje so ofte. Drikker som oftest vann, kanskje en brus. Men føltes veldig stusselig når de satt der med svære kakestykker og venninnen min spurte er det ingenting eg kan spandere på deg da. Og farris var det vi kom frem til. Hehe:-) Eg drikke ikkje kaffe eller te uten mye sukker og melk. So det går jo ikkje. Slutta og røyke og. So dette er virkelig karakterbygging og test av viljestyrke.

Og har skjønt det med kosthold, at det er alfa og omega. So er det de tipsene eg får av pt da, skal spise rødt kjøtt og smør? At det kan eg fint spise. Alltid hørt rødt kjøtt er usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puselusa Du er ekstremt låst i hva du tidligere har lært.. Hva med faktisk å lese igjennom alle rådene du har fått i denne tråden? Grundig. Gjerne memorere de. For du har fått mange gode tips og råd om hva du bør gjøre. Men alt i alt er det bare du som kan endre dine matvaner, ingen på internett, ingen pt, eller ingen andre vil kunne mate deg med den maten som er perfekt for akkurat deg. Prøv deg frem, og blir det feil så endrer du det litt. Dette er hva vi andre gjør for å opnnå de målene vi har satt oss.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puselusa Du er ekstremt låst i hva du tidligere har lært.. Hva med faktisk å lese igjennom alle rådene du har fått i denne tråden? Grundig. Gjerne memorere de. For du har fått mange gode tips og råd om hva du bør gjøre. Men alt i alt er det bare du som kan endre dine matvaner, ingen på internett, ingen pt, eller ingen andre vil kunne mate deg med den maten som er perfekt for akkurat deg. Prøv deg frem, og blir det feil så endrer du det litt. Dette er hva vi andre gjør for å opnnå de målene vi har satt oss.

Nei, der tar du veldig feil. Ikkje låst i det hele tatt. Grunnen til eg gjentar det eg har sagt tidligere er for eksempel når noen sier noe helt likt, og det virker ikkje som om de har lest hele tråden og sett hva eg har skrevet tidligere. Eg prøver og forklare hvor eg kommer fra. Om du oppfatter det som at eg ikkje har tatt til meg noen av rådene eller hørt på hva de har sagt, så er det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg kutte ut cottage cheese eller må det vere med? Er ikkje veldig glad i skyr, kesam og cottage cheese.

Absolutt, man behøver ikke spise noe man ikke liker, faktisk er det viktig at du gjør ting mht til egen vekt og helse fordi du vil, ikke .

Personlig så var jeg lite glad i cottage cheese før, men nå bruker jeg 50 g i en liten omelett av egg og eggehvite hver morgen, og jeg syntes det smaker akkurat det samme som om jeg skulle ha brukt f. eks norveiga.

Kesam spiste jeg aldri før, lettrømme og yoghurt plenty. Nå er det omvendt, proteinpannekaker med bær og magerkesam er som dessert å regne.:love:

Når det gjelder denne type matvarer så ha i bakhodet at det er mye protein og lite fett. Når man ikke er vant med det, så blir det fort tungt og trått. Er man vant med et bra proteinnivå derimot så ofrer man det ikke en tanke.

Fikk uventet besøk, når jeg sto og stekte pannekaker en gang, så jeg lagde et par ekstra, med mager vaniljekesam, banan og jjordbær

Første reaksjonen var, oj så utrolig godt. Etter å ha spist halve pannekaka klarte ingen av dem å få ned en eneste bit til. Ingen ting som utløser metthetsfølelsen som litt protein overload. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker CC gratinert i lasagne. Det synes eg er kjempegodt. Men det meste er jo godt når det er gratinert.

Høres veldig godt ut, skal prøve det. Skal kjøpe meg en bøtte med proteinpulver so fort eg har råd. Denne månedens budsjett gikk til pt timer :-)

Pannekaker er jo pannekaker uansett hva de er laga av. Lagd av havregryn en gang og. Smaker jo alltid godt :-)

Og de der hørtes veldig gode ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Eg sa jo eg skulle skrive et innlegg å fortelle hvordan det gikk. Har ikkje trent så mye de siste ukene, ca en gang i uken, og løp bygdøy mila 19 oktober. Har hatt min siste time med pt og mer udugelig pt skal man lete lenge etter. Eg etterlyste program to ganger. Fikk noen øvelser ene gangen, men ikkje noe fullkroppsprogram. Ville lære meg skikkelig teknikk på baseøvelsene, fikk beskjed om at eg burde heller ha fokus på på få ned fettprosenten og ikkje teknikk. Noe eg ikkje skjønner at skulle kunne gå an å kombinere. Sette opp ett program basert på de øvelsene eg ville lære og samtidig få en effektiv treningsøkt ut av det. I tillegg så sa noen sist at han kun gjorde jobben sin ved og fortelle meg at fettprosenten min er høy og eg var urettferdig. Vel, når ble det en del av jobben å skremme og true kundene sine til å kjøpe flere timer. Tok den tanita testen igjen. Har ikkje trent og spist bra nok i det siste. Så ned 0,1 i fettprosent og 0.5 kg fettmasse og samme i muskelmasse. Min pt gav meg en skikkelig skremselslekse for å få meg til å skjønne hvor alvorlig det er.Han sa eg sto i fare for å bli alvorlig syk. Det var kjempefint at eg følte meg frisk og i bra form, men sånn som det var nå kom eg til å få livsstilssykdommer og i verste fall dø. Og når han så hvor sjokkert eg ble så skyndta han seg å legge til : eg sier ikke at du kommer til å dø nå da.Uansett mitt tilfelle var så alvorlig og graverende at eg måtte gjøre noe med det. Løsningen var selvfølgelig å trene med han to ganger i uken. Det var eneste måten han kunne ta ansvar for meg på. Å få nok progresjon. For han ville jo kun mitt beste, og ville jo gjerne hjelpe meg. Han sa ikkje ett ord kosthold. Og eg sa til han det spiller ingen rolle hvor ofte vi trener, om eg ikkje spiser riktig. Kan trene hver dag uten å få resultater dersom eg ikkje endrer kosthold. Joda, det var jo viktig det og, det kunne han vere enig i. OM han virkelig var så bekymret for helsen min, burde han virkelig anbefalt meg å gå til legen å få sjekket helsen min. Synes det er uakseptabelt og ikkje minst uforsvarlig å komme med sånne utsagn som han gjorde. Han er ingen lege, ham har ingen kompetanse til å uttale seg om medisinske tilstand. Han vet ingenting om min bakgrunn, helsetilstand eller om eg har hatt noen spiseforstyrrelser. Det han sa kan trigge alt en person måtte slite med av problemer angående vekt. Og punchlinen hans, det er jo veldig synd da at det er slik, for du er jo ellers en veldig søt og pen jente, hyggelig og morsom òg. Så det er trist at det er sånn. Jøss, eg er pen, men vekta står i veien for det? Personligheten min er bra, men fettet mitt ødelegge dessverre for meg? Wow, akkurat da eg ikkje trudde det kunne bli verre eller mer usaklig så ble det nettopp det.

Først ble eg lei meg, og etterpå nå når det går opp for meg hva han faktisk sa, så blir eg bare mer og mer forbannet. Pratet med noen venner av meg som jobber som instruktører og treningsveiledere, de mente eg burde ta det opp med ansvarlig på senteret. For han kan ikkje fortsette å snakke sånn til folk. Tenk den dagen han møter på noen som ikkje tåler det. Da kan det faktisk få alvorlige konsekvenser. Eg er litt usikker på hva eg skal gjøre. Eg synes det han sa er drøyt. Men er det alvorlig nok til å ta det opp eller overreagere eg da?

Eller er dette sånn som er vanlig å si til kundene sine? Er det vanlig praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til en ting. Og det vet eg at eg sa til han første gangen ham mente eg kom til å få diabetes type 2. Eg har vært hos legen min, alt er helt fint. Tar en helsjekk en gang i året. Tatt alle tester og målt blodtrykk. Alt er som det ska vere. I tillegg siden eg har et snev av hypokondri og blir lettere hysterisk og fortvilet de gangene han pt'n har fortalt hvor dårlig det står til med meg, so har eg pratet to ganger med legen min den siste måneden, og fått høre at så lenge eg er så aktiv og og trener minst en gang i uka, så er det ikkje noen fare for helsa mi slik som det er nå. Stakkars legen min som må høre på meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen PT; men jeg synes han fremstår på en særs usmakelig måte. Ja, man må jo som PT sikkert gjøre sitt for å selge timer og tjene penger, men den måten der syntes jeg ikke stort om.

Det er dine penger,så hvis du føler at du blir behandlet på en ufin måte og får lite valuta for dine hardt opparbeidede kroner, er det din fulle rett til å si ifra om det til både han og sjefen hans. Å ikke si ifra om kritikkverdige forhold har svært sjeldent endret på noe som helst.

Forsåvidt har han nok rett i at å leve med et dårlig kosthold og overvekt over lang tid ikke er bra for helsen,men det er noe med det kunne å henvende seg på riktig måte så klienten ikke blir fornærmet, og heller ser muligheter fremfor problemer. Det hørtes ikke heeeelt ut som om han kom i mål med siste der.

Ellers; gratulerer med 0,5kg vektreduksjon, det første steget på det som helt sikkert kommer til å bli en lang og kanonbra tur:) Jeg har troa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du føler at du blir behandlet på en ufin måte

Enig. Det du skriver over (quote) er jo også en litt interessant ting, for PT-en skal se forskjell på hvem som blir motivert av å høre "Kom deg opp, din feite jævel! Ti til så kanskje du blir kvitt manginaen!" og hvem som trenger "Jo, men nå skal du høre her. Vi setter oss med en kopp kaffe og ser litt på hvor det trykker. Dette finner vi ut av!"

Klarer man ikke å se forskjellen bør man holde seg til noe trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har venner som er treningsveiledere, hvorfor går du da til en PT? Få dem til å lære deg teknikk og de øvelsene du ønsker, og program. Bruk youtube og internett for å få svar på det de ikke kan hjelpe med. Evt kan du forhøre deg rundt og få anbefalt deg en PT som andre anbefaler. Fatter ikke hvorfor folk bare tar første PTn som er tilgjengelig på et senter, da det er mye udugelig der ute. Dog er det mange med ekstremt mye bra kunnskap, og disse finner du om du bare leter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har venner som er treningsveiledere, hvorfor går du da til en PT? Få dem til å lære deg teknikk og de øvelsene du ønsker, og program. Bruk youtube og internett for å få svar på det de ikke kan hjelpe med. Evt kan du forhøre deg rundt og få anbefalt deg en PT som andre anbefaler. Fatter ikke hvorfor folk bare tar første PTn som er tilgjengelig på et senter, da det er mye udugelig der ute. Dog er det mange med ekstremt mye bra kunnskap, og disse finner du om du bare leter.

Fordi bur ikkje i oslo. Hadde selvsagt gått til de istedenfor, om eg kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...