Gå til innhold

Til jentene - Hva betyr det å være en mann?


Bro

Anbefalte innlegg

Å være mann

Høflig, hjelpsom, snill men ikke dumsnill, tenker helhetelig, tenker smart og logisk, rettferdig.

Han skal være sterk. Ikke stor og svær men tøff og modig . Jeg er kvinne og ønsker at en mann skal være litt mer mann enn meg.

Vi burde egentlig finne et annet begrept til det å være mann, for i mange tilfeller synes jeg mange kvinner kunne vært menn. Menn uten baller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å være mann og å være en bra mann er to forskjellig debatter. Hva som gjør deg til en mann, og kan du egentlig bli mann selv med kjønnsoperasjon er en mer interessant debatt i mine øyne. Regner med at det var "hva som er en bra mann"-debatten du var interessert i. En bra mann innehar vel alle kvalitetene til et godt menneske: empatisk, interessert, klok, imøtekommende og med generell respekt overfor andre mennesker. Personlig synes jeg mennesker som innehar andre kvaliteter og styrker enn meg selv er tiltrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann er en som tar minst 100 kg mer enn meg i alle løft.

Mao 240 kg mark, 215kg bøy, 165kg benk og 147,5 kg press.

PM me boyz. :cat:

Makan til kvinne! Stående applaus og en hake som må hentes opp fra gulvet. Du fåkke trene ved siden av meg ass. Det nivået der blir for rått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet mitt er ikke noe spesielt dypere enn at jeg blir kvalm av feminine menn og enormt tiltrukket av feminine kvinner, så dermed er det i min egeninteresse å støtte naturlige kjønnsroller. ;)

Men for å ta et eksempel, så synes jeg det er helt utilgivelig og skamfullt dersom en mann flykter for å berge seg selv dersom kjæresten hans er truet. Han burde konfrontere trusselen selv dersom oddsen er sterkt imot han, i håp om å berge henne. Men, dersom kvinnen har en anledning til å unnslippe så er det helt forståelig om hun tar den, for pga. naturlige kjønnsforskjeller blir det helt galt å forvente at kvinner skal ofre seg i slike situasjoner. Det finnes selvsagt individuelle unntak, og det er helt fint, men jeg synes det er samfunnsmessig positivt dersom vi ikke har en kultur som på død og liv skal presse menn til å være mer feminine og kvinner til å være mer maskuline.

Visdomsord fra Robert Heinlein:

Det er forøvrig veldig vanskelig å definere eksakt hva maskulinitet og femininitet er, men det er likevel veldig lett å forestille seg. Tenk på Marilyn Monroe kontra Rosie O'Donnell, eller på Liam Neeson kontra en hvilken som helst person fra Gay Pride.

Ferdig på jobb nå, skriver kanskje mer etter middag og trening. ;)

hei ja :)

Du jeg bare lurer litt her. Hva definerer du som en feminin mann? Ja siden du blir kvalm av de som du sier.

Syntes det er interessant siden du sier du støtter "naturlige kjønnsroller". Forstår jeg deg rett at du blir kvalm av en Mann som jobber i barnehage? Blir du kvalm av en Mann som vasker gardinene?

Å slik jeg ser det så er det ingen ting i veien for at det jeg anser som en feminin mann kan konfrontere trusselen i dette eksemplet ditt.

Å om du lurte så har vi ikke en "kultur som på død og liv skal presse menn til å være mer feminine og kvinner til å være mer maskuline".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei ja :)

Du jeg bare lurer litt her. Hva definerer du som en feminin mann? Ja siden du blir kvalm av de som du sier.

Syntes det er interessant siden du sier du støtter "naturlige kjønnsroller". Forstår jeg deg rett at du blir kvalm av en Mann som jobber i barnehage? Blir du kvalm av en Mann som vasker gardinene?

Nei slik jeg ser det så er ikke direkte relatert til yrke, men heller til personlighet og væremåte. Når jeg sier feminin mann, tenker jeg en som f.eks. er veldig veik, har lys femi stemme, beveger seg femi, har veldig tynn hud (ergo han blir veldig lett fornærmet), er følelsesmessig ubalansert, ikke takler kritikk, er veldig dramatisk, typisk veldig venstrevridd, typisk vegetar, og ikke nevenyttig i det hele tatt.

Å slik jeg ser det så er det ingen ting i veien for at det jeg anser som en feminin mann kan konfrontere trusselen i dette eksemplet ditt.

Ikke den type feminine mann jeg nettopp beskrev, tror jeg. Det ville jeg iallfall likt å se. :)

Å om du lurte så har vi ikke en "kultur som på død og liv skal presse menn til å være mer feminine og kvinner til å være mer maskuline".

Nei, men det er elementer av det, og det finnes mange som støtter slikt. Mange mennesker har en virkelighetsfjern ideologi som sier at blant annet kjønn kun er en sosial konstruksjon. Dette er vel et ganske vanlig syn blant norske sosiologer, noe Harald Eias 'Hjernevask' demonstrerte ganske tydelig. Liker ikke at slike mennesker skal påvirke kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhvers oppfatning er jo rent subjektivt. En real man for meg er ambisiøs nok til å ville noe og reflektert nok til å vite når han har nådd de viktigste målene, er selvsikker uten å være kjepphøy, omtenksom men ikke dumsnill, har et sett verdier å leve etter og kan være impulsiv for å gjøre livet litt mer innholdsrikt. Gir av seg selv i et forhold og når han blir far prøver han å være et godt forbilde for barna sine.

Sånn ellers kan han være både kjekk, sterk og alt det der men det hjelper lite for meg om han ikke er mann ellers (etter min subjektive mening åffkårs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mann er når du er født uten livmor ,pupper og med tissefant. Jeg kan ikke se hvordan man kan være mer mann da...seff hvis man opererer seg og alt dette og blir mann...ja da er man også mann selv om man VAR kvinne...mener jeg da.

Nei da er man kvinne pumpet full av testosteron, med brystreduksjon og påsydd penis og testikler. Man kan velge å kalle henne en mann ut av høflighet, men det endrer ikke det faktum at hun er en kvinne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeez, denne siden kan jammen bli ganske pedantisk og kverulant til tider. Selvfølgelig finnes det ikke noe fasitsvar på spørsmålet, og ja, spør du 1000 mennesker hva en mann egentlig er, så får du 1000 forskjellige svar. Man blir nok sterkt påvirket av de mannlige rollemodellene man ser når man er mindre, i tillegg til media.

Jeg syns det er ett ganske interessant spørsmål, og har faktisk reflektert ganske mye over det selv. Jeg tror egentlig menn tenker mer over det selv, enn det kvinner gjør. Jeg tenker at det handler mer om visse personlige egenskaper, enn å ha skjegg, vinne slåsskamper, løfte tunge vekter og mekke bil (håper ihvertfall det, siden jeg ikke gjør noen av delene). Anyway, her er tankene jeg har gjort opp om noen egenskaper jeg mener man bør ha for å være mann (noen av de går under kategoriene "being a decent human being" også):

  • Sårbarhet - Ikke type grine hele tiden. Men en mann skammer seg ikke over sine svake sider. Han har ikke noe i mot å bli ledd av, eller tabbe seg ut. Han vet at mennesker ikke er perfekt, og at han er menneskelig. Han er åpen.
  • Ærlighet - En mann er ærlig mot seg selv og mot andre. Han lyger ikke for å slippe unna, han står opp for sine meninger og sine tabber.
  • Initiativ og lederskap - En mann kan ta ledelsen når det er behov for det. Han tar ofte initiativet i samtaler, sårbarhet, sex, beslutninger, etc.
  • Mål og ambisjoner - Dette trenger ikke å være karriere og bli rik. Men en mann har ting han vil oppnå i livet, og han jobber for å oppnå dem. Det KAN være karriere, det kan være trening, det kan være selv-forbedring, stifte familie, eller noe helt annet.
  • "Varme" - For meg er en mann en varm person. Han tar vare på folk rundt seg, han deler glede og løfter folk rundt seg opp.
  • Konfrontasjoner - En mann er ikke redd for konfrontasjoner. Selvfølgelig hopper du ikke i slagsmål med 4 kiser på byen fordi noen sa at fotballaget ditt suger, men du står opp for deg selv, de rundt deg, og er ikke redd for å si din mening.
  • Tar vare på seg selv - En mann tar vare på seg selv. Både fysisk og psykisk. Han gjør det som trengs for å være i grei fysisk form, han er renslig, osv.
  • Lever etter sine verdier - En mann er klar over sine egne verdier, og lever livet sitt etter disse.
  • Prioriterer seg selv - En mann tar ansvar for å skape det livet han selv vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...