Gå til innhold

Til jentene - Hva betyr det å være en mann?


Bro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville sagt at det er fordi det er naturlig at menn er mer opptatt av å definere/finne sin egen mannlige identitet enn damer er. Og fordi p/c-ratioen på forumet sikkert er 1/10.

/h for humor :p

Det er uansett et vanskelig tema fordi det er så mange variabler og alle har en egen "årsak og virkning". Jeg får i hodet av å i det hele tatt prøve å belyse alt, og det ender opp med at mine svar her blir bare et eneste stort rot.

Jeg kan forsøke å avgrense det ved å si at alle har sine meninger om hva en "god mann" er. Alle vil møtes på samme sted på noen av punktene midt i stormøyet, mens andre vil være på utsiden, hvor mange forskjellige definisjoner sirkulerer rundt, som man blir aldri enig om (og som blir påvirket av individuell bias).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

/h for humor :p

Det er uansett et vanskelig tema fordi det er så mange variabler og alle har en egen "årsak og virkning". Jeg får i hodet av å i det hele tatt prøve å belyse alt, og det ender opp med at mine svar her blir bare et eneste stort rot.

Jeg kan forsøke å avgrense det ved å si at alle har sine meninger om hva en "god mann" er. Alle vil møtes på samme sted på noen av punktene midt i stormøyet, mens andre vil være på utsiden, hvor mange forskjellige definisjoner sirkulerer rundt, som man blir aldri enig om (og som blir påvirket av individuell bias).

Vi er da ikke opptatt av hva en "god mann" er, men hva en mann er :p

Tror diskusjonen hadde vært mer spennende hvis den het noe sånt som "hva legger du i begrepet å være mann?", da vi hadde kvitta oss med muligheten til å flisespikke på definisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

/h for humor :p

Sorry, var like mye ment som ett svar til det originale spørsmålet.

Det er uansett et vanskelig tema fordi det er så mange variabler og alle har en egen "årsak og virkning". Jeg får i hodet av å i det hele tatt prøve å belyse alt, og det ender opp med at mine svar her blir bare et eneste stort rot.

Jeg kan forsøke å avgrense det ved å si at alle har sine meninger om hva en "god mann" er. Alle vil møtes på samme sted på noen av punktene midt i stormøyet, mens andre vil være på utsiden, hvor mange forskjellige definisjoner sirkulerer rundt, som man blir aldri enig om (og som blir påvirket av individuell bias).

Hele greien er jo selvfølgelig avhengig av personlige erfaringer og meninger. Men jeg tenker at litt av poenget med diskusjonen er å få andre synspunkter på hva både en mann og en god mann er, slik at du får andre synspunkter som kan påvirke dine egne refleksjoner om hva en mann er. En ting vi sikkert kan være enig om at er lite mannlig, er å la andre bestemme hvilke egenskaper du må besitte for å se på deg selv som en mann. Jeg vil derimot si det er veldig "mandig" å ta hensyn til andre synspunkter og reflektere over disse og se om de påvirker din egen definisjon.

Vi er da ikke opptatt av hva en "god mann" er, men hva en mann er :p

Tror diskusjonen hadde vært mer spennende hvis den het noe sånt som "hva legger du i begrepet å være mann?", da vi hadde kvitta oss med muligheten til å flisespikke på definisjoner.

Vi kan jo godt bli enig om å unngå og flisespikke definisjoner uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo godt bli enig om å unngå og flisespikke definisjoner uansett.

For å flisespikke; nei.

En definisjon skal være så konkret og "to the point" at den ikke skal kunne flisespikkes.

Kan den flisespikkes så den betyr noe annet er det ikke lenger en definisjon men et forslag til betydning av et ord/begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å flisespikke; nei.

En definisjon skal være så konkret og "to the point" at den ikke skal kunne flisespikkes.

Kan den flisespikkes så den betyr noe annet er det ikke lenger en definisjon men et forslag til betydning av et ord/begrep.

Semantisk sett er du ikke helt på rett kjøl her. En definisjon kan være dårlig eller lite beskrivende. F.eks. kan man si "en katt er et dyr". Ut fra definisjonen vil man, om man er litt full, fort kunne argumentere for at en hund er en katt. See my point? Det du leter etter er en semantisk korrekt definisjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeez, denne siden kan jammen bli ganske pedantisk og kverulant til tider. Selvfølgelig finnes det ikke noe fasitsvar på spørsmålet, og ja, spør du 1000 mennesker hva en mann egentlig er, så får du 1000 forskjellige svar. Man blir nok sterkt påvirket av de mannlige rollemodellene man ser når man er mindre, i tillegg til media.

Jeg syns det er ett ganske interessant spørsmål, og har faktisk reflektert ganske mye over det selv. Jeg tror egentlig menn tenker mer over det selv, enn det kvinner gjør. Jeg tenker at det handler mer om visse personlige egenskaper, enn å ha skjegg, vinne slåsskamper, løfte tunge vekter og mekke bil (håper ihvertfall det, siden jeg ikke gjør noen av delene). Anyway, her er tankene jeg har gjort opp om noen egenskaper jeg mener man bør ha for å være mann (noen av de går under kategoriene "being a decent human being" også):

  • Sårbarhet - Ikke type grine hele tiden. Men en mann skammer seg ikke over sine svake sider. Han har ikke noe i mot å bli ledd av, eller tabbe seg ut. Han vet at mennesker ikke er perfekt, og at han er menneskelig. Han er åpen.
  • Ærlighet - En mann er ærlig mot seg selv og mot andre. Han lyger ikke for å slippe unna, han står opp for sine meninger og sine tabber.
  • Initiativ og lederskap - En mann kan ta ledelsen når det er behov for det. Han tar ofte initiativet i samtaler, sårbarhet, sex, beslutninger, etc.
  • Mål og ambisjoner - Dette trenger ikke å være karriere og bli rik. Men en mann har ting han vil oppnå i livet, og han jobber for å oppnå dem. Det KAN være karriere, det kan være trening, det kan være selv-forbedring, stifte familie, eller noe helt annet.
  • "Varme" - For meg er en mann en varm person. Han tar vare på folk rundt seg, han deler glede og løfter folk rundt seg opp.
  • Konfrontasjoner - En mann er ikke redd for konfrontasjoner. Selvfølgelig hopper du ikke i slagsmål med 4 kiser på byen fordi noen sa at fotballaget ditt suger, men du står opp for deg selv, de rundt deg, og er ikke redd for å si din mening.
  • Tar vare på seg selv - En mann tar vare på seg selv. Både fysisk og psykisk. Han gjør det som trengs for å være i grei fysisk form, han er renslig, osv.
  • Lever etter sine verdier - En mann er klar over sine egne verdier, og lever livet sitt etter disse.
  • Prioriterer seg selv - En mann tar ansvar for å skape det livet han selv vil ha.

Da er jeg og flere andre kvinner jeg kjenner ganske så ålreite menn..:happy: Kjenner derimot også mange andre menn som jeg oppfatter og ser på som "mann", men som definitivt ikke scorer og innehar alle disse egenskapene;)

Jeg er veldig enig med deg, det finnes igrunnen ikke noe fasitsvar på hva en mann er. En kan fysisk være en mann uten at man nødvendigvis føler seg som en mann. Jeg ville f.eks kanskje kunne ha sett på en person som en mann, mens personen selv ikke ser på seg selv/føler seg som en mann. Er han da mann? På samme måte som en fysisk kan være en kvinne, men ikke føle seg som en. Hva skal en da ta hensyn til og definere begrepet mann/kvinne etter?

Ser vel også dette noen ganger ganske tidlig også, med såkalte "guttejenter" og "jentegutter". Tøffe, røffe og aktive småjenter som liker å leke/gjøre det gutter bruker blir ofte omtalt som en guttejente. Altså oppfører seg/går litt mot normen, og det som blir "forventet" av verden og miljøet rundt en. Vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål er åpenbart ikke så enkle å svare på. Jeg ser virkelig frem til utviklingen i trådene "Hva er 2+2?", hvor vi kan bemerke hvordan dette er meningsløst å diskutere fordi det ikke finnes noe fasitsvar og diskutere hvordan det er fryktelig stigmatiserende å utelate tallet 1 fra diskusjonen; "Hvem var førstemann på månen?", hvor vi kan trekke inn at tiden egentlig bare er en illusjon og at alle som har reist til månen og som kommer til å reise dit i fremtiden egentlig har vært der samtidig; og ikke minst "Hvordan smaker bananer?", hvor vi kan snakke om hvordan skillet mellom bananer og agurker egentlig er ganske diffust og at det er meningsløst å definere det ene uten å definere det andre.

:troll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen spørsmål er åpenbart ikke så enkle å svare på. Jeg ser virkelig frem til utviklingen i trådene "Hva er 2+2?", hvor vi kan bemerke hvordan dette er meningsløst å diskutere fordi det ikke finnes noe fasitsvar og diskutere hvordan det er fryktelig stigmatiserende å utelate tallet 1 fra diskusjonen; "Hvem var førstemann på månen?", hvor vi kan trekke inn at tiden egentlig bare er en illusjon og at alle som har reist til månen og som kommer til å reise dit i fremtiden egentlig har vært der samtidig; og ikke minst "Hvordan smaker bananer?", hvor vi kan snakke om hvordan skillet mellom bananer og agurker egentlig er ganske diffust og at det er meningsløst å definere det ene uten å definere det andre.

:troll:

Du har et poeng;)

Men det går nok også, om ikke like mye, på måten spørsmålene blir stilt på; "Hva er en mann?" og "Hva betyr det å være en mann?" er ganske to forskjellige spørsmål, som kan tolkes på og defineres(dersom en absolutt skal definere) på ulike måter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng;)

Men det går nok også, om ikke like mye, på måten spørsmålene blir stilt på; "Hva er en mann?" og "Hva betyr det å være en mann?" er ganske to forskjellige spørsmål, som kan tolkes på og defineres(dersom en absolutt skal definere) på ulike måter;)

Strengt tatt betyr det vel å ha kommet seg gjennom puberteten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...