Gå til innhold

Til jentene - Hva betyr det å være en mann?


Bro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er egentlig noen tjent med at en tildeler et kjønn spesifikke personlighetstrekk/egenskaper?

I likhet med at det er tøys å si at "ei ordentlig dame skal være skikkelig flink med husarbeid/kjøkkenet/barn", er det vel også det når det er snakk om at "en ordentlig mann skal kunne løfte et tre over hodet/mekke bil/fikse ting"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig noen tjent med at en tildeler et kjønn spesifikke personlighetstrekk/egenskaper?

I likhet med at det er tøys å si at "ei ordentlig dame skal være skikkelig flink med husarbeid/kjøkkenet/barn", er det vel også det når det er snakk om at "en ordentlig mann skal kunne løfte et tre over hodet/mekke bil/fikse ting"?

Dude, ikke tenk som en filosof. Gjør det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er egentlig noen tjent med at en tildeler et kjønn spesifikke personlighetstrekk/egenskaper?

I likhet med at det er tøys å si at "ei ordentlig dame skal være skikkelig flink med husarbeid/kjøkkenet/barn", er det vel også det når det er snakk om at "en ordentlig mann skal kunne løfte et tre over hodet/mekke bil/fikse ting"?

/thread.

Jeg prøvde egentlig å holde kjeft når jeg så tråden, fordi det er bare en shitmagnet deluxe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig noen tjent med at en tildeler et kjønn spesifikke personlighetstrekk/egenskaper?

Ja, det synes jeg virkelig. Kjønnene er veldig ulike fra naturens side både psykologisk og biologisk, og jeg ønsker definitivt et samfunn der menn er menn og kvinner er kvinner. Det vil ikke si at jeg støtter noe sykt kristent syn på kvinner som underdanige tjenere eller noe slikt, men. Kvinner kan omfavne femininiteten sin og samtidig være kickass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg virkelig. Kjønnene er veldig ulike fra naturens side både psykologisk og biologisk, og jeg ønsker definitivt et samfunn der menn er menn og kvinner er kvinner. Det vil ikke si at jeg støtter noe sykt kristent syn på kvinner som underdanige tjenere eller noe slikt, men. Kvinner kan omfavne femininiteten sin og samtidig være kickass.

Javel, men hva vil det si for en kvinne å omfavne feminiteten sin, eller en mann å omfavne maskuliniteten sin, uten å ty helt til stereotyper og utdaterte kjønnsrollemønstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sheesh, det er jo absolutt ikke rart at noen egenskaper forbindes med maskulinitet og andre egenskaper forbindes med femininitet. Det er lov til å ha i bakhodet at det faktisk er forskjell på kvinner og menn, noe som gjør dette til et helt legit spørsmål.

Jeg er enig i at det er forskjeller på menn og kvinner som stort sett er gjeldende. Det regnes for eksempel ofte som feminine trekk å være følsom, omsorgsfull, rolig og analyserende, og som maskuline trekk å være teknisk anlagt, mer frempå, være mindre forsiktig og ta raske avgjørelser. Typiske kvinnerollen er å ta vare på ting (barn, hus, kjøkken) og mannsrollen å fikse ting (bygger, reparerer, bruker sin fysiske styrke til diverse handlinger). Men er dette roller og typiske trekk som fremdeles er gjeldende i dag, eller glir de mer og mer inn i hverandre? Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg ikke klarer å definere hva som er en "typisk mann" uten at det blir veldig stereotypisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er forskjeller på menn og kvinner som stort sett er gjeldende. Det regnes for eksempel ofte som feminine trekk å være følsom, omsorgsfull, rolig og analyserende, og som maskuline trekk å være teknisk anlagt, mer frempå, være mindre forsiktig og ta raske avgjørelser. Typiske kvinnerollen er å ta vare på ting (barn, hus, kjøkken) og mannsrollen å fikse ting (bygger, reparerer, bruker sin fysiske styrke til diverse handlinger). Men er dette roller og typiske trekk som fremdeles er gjeldende i dag, eller glir de mer og mer inn i hverandre? Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg ikke klarer å definere hva som er en "typisk mann".

Tror det er litt av poenget mitt. Hvor skal en trekke grensene liksom?

Må en mann kunne bygge hus?

Må han kunne fiske? Jakte? Mekke bil? Flytte på kampesteiner i hagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnene er mindre ulike psykologisk og biologisk enn mange vil ha det til. I hvert fall i mindre grad enn en skulle tro ut i fra hvor ulike kjønnsrollene er i samfunnet vårt. Innad i kjønnene er det større forskjeller enn mellom kjønnene. Derfor støtter jeg at det er lite fruktbart å tildele et kjønn spesifikke personlighetstrekk eller egenskaper, siden dette vil begrense hvilke trekk eller egenskaper folk vil finne det naturligå dyrke eller utvikle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit for hva en mann er. Både jenter og gutter har egne forestillinger om hva en mann eller kvinne er. "Ekte" eller hva enn nå du vil kalle det. Jeg er uenig med deg Keegil (iaff foreløpig): det er meningsløst å forsøke å diskutere emnet fordi det ender opp som en "Mac vs PC" diskusjon, da man sjeldent klarer å holde seg objektiv når man diskuterer dette emnet. Og emnet i seg selv er av en relativ natur.

Men greit, her kommer det:

Min egen oppfatning av en "god" mann er at han er jordnær, selvsikker, udmyk, undrende, velbalansert (kan være "aggressiv" og "forsiktig" generelt.). Han har egne verdier han står for, men samtidig er åpen for "noe nytt". Forståelsesfull. Han har gjennomføringsevne i det han bestemmer seg for, og han har noe han brenner sterkt for.

Maskulinitet i mine øyne er en balanse mellom å være "myk" og "aggressiv" og det å vite når man skal være det.

Han bryr seg ikke om å være alfa, eller å unngå å være beta. Han er den han er og aksepter seg selv og andre for den de er.

Integritet er viktig, men er like mye feminin som maskulin. Du har dine verdier som du står for og du bryter ikke sammen for ingenting.

Han kan være barnslig like lett som han kan være moden og han er en person som er til å stole på.

Det handler generelt om å holde balansen, og det gjelder kvinner og. Lener man mot en av "polene" og det ender opp med å være "ikke attraktivt". Både menn og kvinner i 2014 er i en flytende tilstand, for å bruke en analogi her, og grenser for hva er maskulint og feminint er meget diffus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, men hva vil det si for en kvinne å omfavne feminiteten sin, eller en mann å omfavne maskuliniteten sin, uten å ty helt til stereotyper og utdaterte kjønnsrollemønstre?

Utgangspunktet mitt er ikke noe spesielt dypere enn at jeg blir kvalm av feminine menn og enormt tiltrukket av feminine kvinner, så dermed er det i min egeninteresse å støtte naturlige kjønnsroller. ;)

Men for å ta et eksempel, så synes jeg det er helt utilgivelig og skamfullt dersom en mann flykter for å berge seg selv dersom kjæresten hans er truet. Han burde konfrontere trusselen selv dersom oddsen er sterkt imot han, i håp om å berge henne. Men, dersom kvinnen har en anledning til å unnslippe så er det helt forståelig om hun tar den, for pga. naturlige kjønnsforskjeller blir det helt galt å forvente at kvinner skal ofre seg i slike situasjoner. Det finnes selvsagt individuelle unntak, og det er helt fint, men jeg synes det er samfunnsmessig positivt dersom vi ikke har en kultur som på død og liv skal presse menn til å være mer feminine og kvinner til å være mer maskuline.

Visdomsord fra Robert Heinlein:

Men are expendable; women and children are not. A tribe or a nation can lose a high percentage of its men and still pick up the pieces and go on ... as long as the women and children are saved. But if you fail to save the women and children, you've had it, you're done, you're through! You join Tyrannosaurus Rex, one more breed that bilged its final test.

Det er forøvrig veldig vanskelig å definere eksakt hva maskulinitet og femininitet er, men det er likevel veldig lett å forestille seg. Tenk på Marilyn Monroe kontra Rosie O'Donnell, eller på Liam Neeson kontra en hvilken som helst person fra Gay Pride.

Ferdig på jobb nå, skriver kanskje mer etter middag og trening. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...