Gå til innhold

Morsomt å se virkelige atleter løfte!


Plyo

Anbefalte innlegg

I morgen går Bislett Games av stabelen. Dette årlige friidretts-arrangementet samler flere av verdens beste utøvere. I år er mange av dem innkvartert på Hotel Opera, og bruker dagene i forkant til å trene styrke på Bjørvika. Det betyr at vi har hatt "huset fullt" av utrolig spreke mennesker, og det å se dem trene er en opplevelse for en treningsnerd som meg. Jeg fikk mulighet til å slå av en liten prat med den Uzbekistanske spydkasteren Ivan Zaytsev som ifløge sine egne ord "had an easy workout today, because I am competing tomorrow..." Ja hva er så en easy workout for en spydkaster...?

130 kg powercleans, 4 reps

110 kg hangsnatch uten lockout, 6 reps

140 kg pushpress bak nakken, 4 reps

120 kg smalebenk, 3 reps

Og han småjogget litt frem og tilbake mellom settene... Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gir meg motivasjon, de har løftet så mye på de vektene, så mange timer med stang, så uttalige mange repetisjoner og hinsides mye restutisjon og tanke bak at slike vekter for dem er EASY WORKOUT.

Legg til dobeblt antaltt sett, hiv på noen kilo og enda en øvelse så får du middels og tunge vekter.

Det er helt sinnsykt og det står så respekt i det for oss som er lidenskaplig optatt av å utforde seg selv.

Hadde vært helt enormt å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Atleter fra discus, slegge, kule, spyd, osv er råsterke og eksplosive

Se på arbeidskravene fra olympiatoppen;

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utviklingstrapper/friidrett/kast/kulestoet/arbeidskrav/page3226.html

Styrke (1RM)

Dype knebøy ( relativ styrke/kg)

≥1.8 (230 kg)

≥2.0 (250 kg)

≥2.2 (270 kg)

≥2.4 (290 kg)

Benkpress ( relativ styrke/kg)

≥1.4 (160 kg)

≥1.5 (175 kg)

≥1.6 (190 kg)

≥1.7 (210 kg)

Frivending ( relativ styrke/kg)

≥1.2 (145 kg)

≥1.3 (160 kg)

≥1.4 (170 kg)

≥1.5 (180 kg)

Rykk ( relativ styrke/kg)

≥1.0 (120 kg)

≥1.1 (120 kg)

≥1.2 (130 kg)

≥1.3 (140 kg)

hellige jesus. For en kulestøter mann.Maksløft i øvelsene gitt opp mot kroppsvekt annført i tallet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Styrke (1RM)

Dype knebøy ( relativ styrke/kg)

≥1.8 (230 kg)

≥2.0 (250 kg)

≥2.2 (270 kg)

≥2.4 (290 kg)

Benkpress ( relativ styrke/kg)

≥1.4 (160 kg)

≥1.5 (175 kg)

≥1.6 (190 kg)

≥1.7 (210 kg)

Frivending ( relativ styrke/kg)

≥1.2 (145 kg)

≥1.3 (160 kg)

≥1.4 (170 kg)

≥1.5 (180 kg)

Rykk ( relativ styrke/kg)

≥1.0 (120 kg)

≥1.1 (120 kg)

≥1.2 (130 kg)

≥1.3 (140 kg)

hellige jesus. For en kulestøter mann.Maksløft i øvelsene gitt opp mot kroppsvekt annført i tallet før.

Hvordan blir man kulestøter! Omg for noen tall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir man kulestøter! Omg for noen tall!

Haha, jeg tenkte seriøst å bli kulestøter en gang. Ikke for å kaste kule, men bare for å bli en barsk, kraftig, eksplosiv jævel som de fleste kulestøtere er.

Det er virkelig gøy å se de trene. De fleste er vel 120kg(ish) og de er fortsatt atletiske og lette på bena;

se på Werner Gunthor sin spensttrening;

En av mine favoritt idrettsdokumentarer omhandler ricky bruch, svensk discuskaster.

Benytter sjansen til å poste denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Haha, jeg tenkte seriøst å bli kulestøter en gang. Ikke for å kaste kule, men bare for å bli en barsk, kraftig, eksplosiv jævel som de fleste kulestøtere er.

Det er virkelig gøy å se de trene. De fleste er vel 120kg(ish) og de er fortsatt atletiske og lette på bena;

se på Werner Gunthor sin spensttrening;

En av mine favoritt idrettsdokumentarer omhandler ricky bruch, svensk discuskaster.

Benytter sjansen til å poste denne:

Den skal ses! Vektskivene er akkurat lik de vi har på gymmet, elsker de :)

Men også litt trist å se at de hadde slike gym og trente skikkelig i 1985, og i dag skal alt være knæsje farger, kaffemaskiner, potteplanter og gruppetimer. Men tøft å se, får en slik nostalgisk "ting var bedre før" feeling av slike dokumentarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske sterke folk. Jeg er ikke så sterk. Men jeg er den sterkeste versjonen av meg selv idag, og enda sterkere i morra, og kommer til å være en råtass når jeg er 90. Disse som er så sterke idag, blir de så gamle, gidder de å løfte noe når de ikke konkurerer i toppen lenger? Uansett, så er toppidrett alltid forbløffende, fordi det er så utenfor menneskelig normale antatte max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser klippet av Werner Günthör og ser hvor lett og spenstig han er, så skulle man ikke tro at det er en mann på 2 meter og 130 kg. Jeg husker jeg så han støte over 22 meter på Bislett en gang på 90-tallet, det var helt rått å se ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser klippet av Werner Günthör og ser hvor lett og spenstig han er, så skulle man ikke tro at det er en mann på 2 meter og 130 kg. Jeg husker jeg så han støte over 22 meter på Bislett en gang på 90-tallet, det var helt rått å se ! :)

130kg? Da er han en satans kenguru.. Må se den filmen om igjen, fy farsken for noen hopp på slutten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk kulestøter Joachim Olsen

Heldig som ikje har snappa opp kneene med den teknikken. Kneene går innover på nesten alle løftene, spesielt frontbøy. Mark løfter han med tåballen. Sterke løft tho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...