Gå til innhold

Enda en teknikksjekk knebøy


HenrikWL

Anbefalte innlegg

Nei du ser det ikke, selv om jeg sa nøyaktig hva det gjaldt. Du nekter på dette, for så å spørre igjen. Jeg gidder ikke bruke tid på å danse i ring og har heller ikke noe behov for å måle kuk med dere. Om du ikke har tillit til det jeg sier så er det altså noe jeg kan leve med.

Nei du sa det ikke i ditt originale innlegg. Det har du seinere endret uten å skrive at du har endret det, for så å beskylde meg for å ikke se det. Jeg vil helst ha meg frabedt slike teknikker og slik nedsettende tone.

Jeg ser heller ikke hva du mener nå heller.Legg gjerne ved et bilde for å underbygge påstandene dine.

Og gitt at det er rett at Eric sine hamstrings er tre ganger så stor som quadsene som du påstår, hva beviser det? Har Mike mindre hamstrings i forhold? Mener du at Mike, en mann som er berømt i styrkeløftmiljøet for å ha en av verdens sterkeste posterior chains, har en svak posterior chain som gjør at hoften han går bakover under bøy? Tolker jeg deg rett her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hofta hans går kraftig bakover, mot Eric som alt går i en bevegelse. Følg med i timen istedet for å grine, jeg har på ingen måte vært nedsettende mot deg.

Å være jævlig sterk betyr ikke at ingenting kan forbedres. Igjen, se på Eric!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofta hans går kraftig bakover, mot Eric som alt går i en bevegelse. Følg med i timen istedet for å grine, jeg har på ingen måte vært nedsettende mot deg.

Ja det vet jeg og skrev i mitt innlegg. Hva var poenget ditt? At Eric sine massive hamstring er det som gjør at han ikke kommer bakover med hoften?

Du var nedsettende nå. Vennligst slutt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofta hans går kraftig bakover, mot Eric som alt går i en bevegelse. Følg med i timen istedet for å grine, jeg har på ingen måte vært nedsettende mot deg.

Å være jævlig sterk betyr ikke at ingenting kan forbedres. Igjen, se på Eric!

Kan du vennligst slutte med å skrive "istede for å grine" eller "slutt å grin". Det er ingen som gjør det. Man argumenterer mot deg.

Men dessverre så er du ikke villig til å se nytt på noe. Istedenfor prensenterer du bare slike innlegg og konstanterer at du har rett, ingen andre.

Hvis du klarer å oppføre deg litt mer ydmykt så vil flere faktisk lytte til det du har å komme med. Det er ikke det at folk ikke synes det er interessant det du sier, men når du presenter det slik du gjør, ikke virker åpent for noe annet og du vet best så opptrer du bare usmakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet jeg og skrev i mitt innlegg. Hva var poenget ditt? At Eric sine massive hamstring er det som gjør at han ikke kommer bakover med hoften?

Du var nedsettende nå. Vennligst slutt med det.

Slutt å vær så nærtagen a please.

Ja, poenget var at det det ikke finnes betydelige ubalanser. Mange er svake i lav posisjon pga ubalanser som ofte har røtter i dårlig mobilitet, som fører til en ikke optimal motorisk kontroll.

Resultat, i dette tilfellet hofte opp og ryggen ned frem til den sterkeste posisjon er oppnådd. Så hvordan kan man sørge for at denne sterke posisjonen starter der den skal slik at man ikke kommer ut av den opprinnelige posisjonen?

Lilliebridge har god mobilitet og korrekt motorisk mønster og styrkebalanse. Et godt eksempel siden han nå er en av verdens sterkeste i knebøy.

Hvorfor er det slik at når noen retter opp i teknikken må de nesten alltid senke vekten???? Svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vennligst slutte med å skrive "istede for å grine" eller "slutt å grin". Det er ingen som gjør det. Man argumenterer mot deg.

Men dessverre så er du ikke villig til å se nytt på noe. Istedenfor prensenterer du bare slike innlegg og konstanterer at du har rett, ingen andre.

Hvis du klarer å oppføre deg litt mer ydmykt så vil flere faktisk lytte til det du har å komme med. Det er ikke det at folk ikke synes det er interessant det du sier, men når du presenter det slik du gjør, ikke virker åpent for noe annet og du vet best så opptrer du bare usmakelig.

Å nei, nå får jeg ikke sove i natt :'(

Nei, jeg svarer på konkrete spm. Og jeg sier heller at vi kan være enige om å være uenige enn å danse rundt i ring, når personen ikke vet hva han prater om. Jeg gir mitt syn på tingene og kommer det ikke konkrete tilbakemeldinger annet enn synsing, eller meninger som det ikke går av å svare noe konkret til, da gidder jeg ikke!

And life goes on...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, her har det skjedd ting, gitt! :) Jeg takker så mye for alle bidrag som har kommet her.

Jeg ser at det har dukket opp en del spørsmål som kunne vært avklart av meg i det opprinnelige innlegget, så jeg tenkte å ta en liten avklaring først.

Det er lavstangbøy jeg kjører (eller prøver å kjøre). False grip, albuer bak, osv. er dermed bevisste valg jeg har tatt fordi det er slik jeg har oppfattet av lavstangbøy skal gjøres. Jeg anerkjenner også at det slappe grepet mitt skyldes manglende skuldermobilitet, så jeg jobber målrettet og bevisst med å fikse på dette.

En annen ting jeg kanskje burde ha nevnt er at jeg er fullt klar over at jeg er en stiv stokk av ei kontorrotte. Det første året av treningen min gjorde jeg ikke knebøy i det hele tatt grunnet mobilitetsproblematikk og jobbet dermed heller med den. Det er først de siste 3 månedene jeg har trent knebøy, og da begynte jeg med bare stangen og har jobbet meg jevnt og trutt opp derfra.

Når det gjelder beinstillingen, så er beistet mangehodet. For det første har jeg lange lårbein, slik at jeg må enten bøye meg veldig langt frem, la knærne krype veldig langt frem over tærne eller skyve knærne veldig bredt ut til sidene for å bevare balansen. Grunnet dårlig ankelmobilitet har jeg valgt å prøve å få til sistnevnte, og da ved å stå litt ekstra bredt. Jeg ser dog at jeg vel har nådd min mobilitets grenser der også, så løsningen ligger nok i noen ekstra runder på rulla og i diverse tøyeøvelser.

Den store vinkelen på fotbladene mine er jo da også et resultat av ankelmobilitet. Peker jeg føttene mer fremover, kommer jeg til et punkt hvor jeg enten må tippe bakover eller flekke fotbladene utover for å "gi plass" til leggbeina som er på vei forover.

Alt dette tatt i betraktning er det også verdt å nevne at jeg ikke kjenner noe smerte eller noe ubehag på noe punkt hverken under bøyen eller etterpå. Vektene tatt i betraktning er det kanskje ikke rart, men jeg er veldig bevisst i alle øvelser jeg gjør på om noe føles vondt eller galt (utover den vanlige "å herregud jeg kommer til å dø hvis jeg må ta én rep til").

Så, i oppsummering, virker det som om det er ankler først og fremst, men også skuldre som er de største forbedringspunktene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tøyningsmetode bruker du for å utbedre ankelmobilitet da? Det høres ut som om du har holdt på en stund, og er derfor jeg er litt nysgjerrig.

soleus_stretch220.jpg

Sånn generelt kan jeg anbefale en såkalt soleus stretch. Den tøyer soleus-muskelen som er en muskel i leggen, men samtidig gir den veldig god ankelmobilitet. Måten du gjør øvelsen på, er å stille fremste fot et stykke fra veggen, og lene kneet over tærne så langt det kommer. Flytt foten såpass nærme veggen at det akkurat er kontakt mellom kne og vegg. Husk at begge føttene skal være plantet godt nedi bakken. Etter 7 sekunder, løsne opp i stillingen, og gå umiddelbart ned igjen. Gjenta 4-5 ganger, og bytt deretter bein. Legg merke til hvilken fot som er minst fleksibel, og bruk denne foten som første fot du strekker til neste gang, og plant den andre mer tøyelige foten der den minst tøyelige foten stod først, slik at du fordrer til balanse i fleksibiliteten. Øvelsen skal bare gjøres når kroppen er varmet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tøyningsmetode bruker du for å utbedre ankelmobilitet da? Det høres ut som om du har holdt på en stund, og er derfor jeg er litt nysgjerrig.

Sånn generelt kan jeg anbefale en såkalt soleus stretch. Den tøyer soleus-muskelen som er en muskel i leggen, men samtidig gir den veldig god ankelmobilitet. Måten du gjør øvelsen på, er å stille fremste fot et stykke fra veggen, og lene kneet over tærne så langt det kommer. Flytt foten såpass nærme veggen at det akkurat er kontakt mellom kne og vegg. Husk at begge føttene skal være plantet godt nedi bakken. Etter 7 sekunder, løsne opp i stillingen, og gå umiddelbart ned igjen. Gjenta 4-5 ganger, og bytt deretter bein. Legg merke til hvilken fot som er minst fleksibel, og bruk denne foten som første fot du strekker til neste gang, og plant den andre mer tøyelige foten der den minst tøyelige foten stod først, slik at du fordrer til balanse i fleksibiliteten. Øvelsen skal bare gjøres når kroppen er varmet opp.

kan samme effekten åppnås med å tøye ut langs en skrå flate?

Typisk vektplate skeivt opp mot en vegg. Plassere hele foten nedi, lene seg fremover til strekk i legg kommer, og passe på at hele foten berører platen?

Har selv brukt den og et par andre med stor suksess (da i forhold til rykk)

Og skal garantert teste metoden ovenfor om den ikker den samme som jeg bruker, altid greit med variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på om jeg visualiserer øvelsen riktig. Har du et bilde å vise til? :)
Ikke for øyeblikket, og google var ikke behjelpelig.

Rett og slett samme som bildet ditt. Bare at foten da er på en flate som står vagt skrått mot veggen. Slik at tuppen på foten kommer nærmere leggen.

Når jeg tenker meg om er den prikk lik din, bare at det er enklere å lage en vinkel for oppnå strekkeffekten.

Dette blir bare rot, tar bilder og kommer til deg senere. Skal ikke kuppe tråden noe mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den store vinkelen på fotbladene mine er jo da også et resultat av ankelmobilitet. Peker jeg føttene mer fremover, kommer jeg til et punkt hvor jeg enten må tippe bakover eller flekke fotbladene utover for å "gi plass" til leggbeina som er på vei forover.

Det viktige er at lårbeina og fotbladene er på linje. En stor fotvinkel bør da føre til at knærne må langt ut. Det å presse knærne mer utover fører til en mer oppreist bunnposisjon og at hoften kommer nærmere hælene. Det krever også mer mobilitet i hoften.

Jeg mener at vinkelen på lårene dine er bra, det er bare at fotvinkelen din er litt for stor. Dette fører til at knærne "vil" innover i bunn siden du ikke klarer å presse knærne dine tilstrekkelig ut til at lårene kommer på linje med føttene. Det skjer med meg og hvis jeg setter føttene i en slik vinkel.

Du bør justere fotvinkelen slik at lår og føtter er på linje i bunn. Hvis du gjør det, vil knærne gå litt mer fremover. Det ser ikke ut for meg at det skulle kreve noe særlig mer ankelmobilitet enn du fremviser, kanskje bare noen få grader større utslag. Hadde du maksimalt ankelutslag på videoen tror du?

Hvis det er der problemet sitter, vil det hjelpe veldig mye å ta en liten vektplate eller en annen oppbygning under hælene. Det kan du fint teste neste trening om hjelper. Hvis det gjør det, så har Cazorla kommet med tøyingstips eventuelt kan vektløftersko hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at lårbeina og fotbladene er på linje. En stor fotvinkel bør da føre til at knærne må langt ut. Det å presse knærne mer utover fører til en mer oppreist bunnposisjon og at hoften kommer nærmere hælene. Det krever også mer mobilitet i hoften."

Dette er riktig, dersom ankel er nøytral. Altså som et utgangspunkt. De fleste har noe pronerte ankler, andre har supinerte. I så fall kunne man argumentere for å bringe knærne noen cm inn eller ut.

Lengre lårbein=større krav til mobilitet i ankler og hamstrings.

kan samme effekten åppnås med å tøye ut langs en skrå flate?

Typisk vektplate skeivt opp mot en vegg. Plassere hele foten nedi, lene seg fremover til strekk i legg kommer, og passe på at hele foten berører platen?

Har selv brukt den og et par andre med stor suksess (da i forhold til rykk)

Og skal garantert teste metoden ovenfor om den ikker den samme som jeg bruker, altid greit med variasjon.

Cluet er at om kneet er bøyd så strekker man soleus, om det er rett så strekker man gastronemicus. I grove trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er at om kneet er bøyd så strekker man soleus, om det er rett så strekker man gastronemicus. I grove trekk.

Vell og fint det, men svarer forsovidt ikke noe mer til det orginale spørsmålet. Cazorla er på saken så det blir ordnings når jeg får bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av de andre innleggene her vil jeg bare skyte inn at når knærne faller inn i knebøy er man IKKE svak i innside lår/adduktor, heller motsatt :) Adduktorene trekker knærne inn, mens abduktorene og gluteus-muskulaturen trekker dem ut ved å kontrahere- det er ingen muskelgruppe som presser knærne ut. Så tren heller rumpe og hamstrings enn å varme opp på nei-maskina (og tøy) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...