Gå til innhold

Enda en teknikksjekk knebøy


HenrikWL

Anbefalte innlegg

First, thank you sir.

Med høy stangplassering så er det helt annerledes fordi stangen ligger relativt stabilt uavhengig av albueposisjonen. Da kan albuene presses under stange for å hjelpe oppspenn i øvre rygg.

Det å ha albuene under stangen forsterker også tendensen til å holde brystet oppe. Det er veldig gunstig med høy stangplassering, men ikke nødvendigvis med lav stangplassering.

Jeg vil anbefale å prøve å holde albuene under, men sliter litt med det selv når jeg kjører høystangbøy.

It makes all sense. Kjenner at spennet blir bedre. har tidligere at albuer som peker rett bakover i bøy. I dag peker de noe bakover, men i en bestemt neddoverposisjon.

Så grunnlaget var bare å høre gevinsten med å tvinge seg til å kjøre albuene helt ned eller om vinningen går litt opp i spinningen når jeg ikke skal konkurrere.

Derimot det viktigste å ta med seg her kanskje er poenget med å holde brystet oppe. Der ser jeg garantert vinningen med å konsekvent jobbe med å ha skuldrene under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg peker på anklene er at stigningen er veldig jevn etter at leggene går litt tilbake. Hadde hofta gått rett i været hadde jeg sagt svak hamstring, men tror ikke det er tilfelle her, men stramme ankler.

Nei, hofte opp betyr svak bakside.

Ankelutslaget er et godt stykke fra maksimalt her.

Leggene går litt tilbake fordi jeg er (relativt) svak i overside lår. Hofte opp betyr i dette tilfelle svak fremside og jeg ser ikke hvordan det skal kunne være pga. svak bakside. Forklar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at hofta flyr opp og ryggen forblir nede. Hva er det som drar hofta bakover og ryggen opp? Rumpe og hams. Med mindre erector svikter så er det ikke ryggsvakhet som mange tror.

Svak posterior chain og feilaktig motorisk kontroll er årsaken.

Edit: og hva er det som ofte bidrar til dårlig motorisk kontroll? Inadekvat mobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikWL:

1. Brystet opp før løftet (ikke fram), blikket ned. Da setter du ryggraden i bedre stilling enn om du står framoverlent.

2. Litt smalere fotstilling. Prøv cirka skulderbredde mellom hælene.

3. Ryggvinkelen/framoverlening er ikke noe problem. Man skal/må lene seg framover i en lavstangbøy, det er den eneste måten stanga kan ligge over midtfoten gjennom løftet (se video nederst, ca. 1:00-1:15)

4. Vanskelig å se i videoen, men det ser ut som du kan gå litt dypere. Hvis treningsbuksa er av den ikke-fleksible typen så bytt til en bomullsbukse eller noe stretchy. En bukse/shorts som strammer i bunnen av bøyen gir kroppen signal som kan feiltolkes at musklene dine er utstrakte i bunnen av bøyen, mens egentlig er det bare buksa som strammer.

Tips: Hvis du vil se ulike vinkler av løftene dine så film fra ulik vinkel for hvert sett, ikke i løpet av et sett. 3/4 bakfra er fint, da ser man det meste. Rett fra siden kan være veldig nyttig for å se stangbanen, eller bakfra for å se om fotvinkel og om knærne går innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på videoen av Mike Tuscherererererererere lenger oppe her Kjetil1234, er han også svak i posterior chain?

Ser rumpa hans går en del bakover for å kompensere i bunnposisjon. Tyder på ubalanse i hams og quads ift hofte. Tipper stramme ankler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser rumpa hans går en del bakover for å kompensere i bunnposisjon. Tyder på ubalanse i hams og quads ift hofte. Tipper stramme ankler også.

Nå begynner jeg å lure på om du troller, eller er du faktisk seriøs? Jeg tror du har sagt til absolutt alle folk her inne at de har stramme ankler, og nå også verdensmesteren i styrkeløft. Tok deg noenlunde seriøst, men der gikk den! Kjekt å få det ut av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å lure på om du troller, eller er du faktisk seriøs? Jeg tror du har sagt til absolutt alle folk her inne at de har stramme ankler, og nå også verdensmesteren i styrkeløft. Tok deg noenlunde seriøst, men der gikk den! Kjekt å få det ut av verden.

Helt i orden Nicolai. Ha en fin påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå gjerne inn og se på Eric Lilliebridge forresten. Se på teknikken hans ift tusch. :)

Ja det har jeg gjort. Og jeg har fulgt med på andre som snakker om hva han har gjort.

Lillebrigde har brukt høy stangplassering nesten hele karrieren. Det er først de siste årene han har byttet over til lav stangplassering,

Mye trening med høy stanplassering utvikler mye styrke i fremside lår og mindre i ræv og bakside sammenlignet med lav stangplassering. Han har da høyt utviklet fremside lår.

Når han da bytter til lav stangplassering, så er det mye lettere å holde hoften fremme fordi de sterke lårene tar mye av jobben.

Mike T derimot, har nesten utelukkende trent lavstang og er veldig sterk på baksiden i forhold til fremsiden som følge av dette. Når han bøyer, flytter hoften seg litt bakover i bunn og rygg og ræv tar over mye av jobben som overside lår ville gjort hvis hoften hadde holdt seg fremme.

Jeg ser ikke hva du ville illustrere med Lillebridge/Mike T -sammenligningen din Kjetil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal alltid fyre opp diskusjoner, men du svarer aldri for deg. Du avslutter enten med "lets agree to disagree" eller en annen kvelningsform som du brukte nå. HVER gang. Haha :D

Les tråden, har argumentet for alle konkrete spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe poeng i å argumentere med noen som ikke vet hva de skal se etter. Sorry å virke arrogant men slik ser det ut for meg om du ikke ser forskjellen på Mike og Eric. God påske!

Du sammenligner to utøvere (noe som i utgangspunktet er tullete pga. forskjellig bygning, treningshistorie osv.), sier ikke hva det skal illustrere, og sier at jeg ikke ser forskjellen. Innlegget mitt om forskjellen mellom de to løfterne viser tydelig at jeg har sett en forskjell. Hvilken foriskjell er det jeg skal se? Belys meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du ser det ikke, selv om jeg sa nøyaktig hva det gjaldt. Du nekter på dette, for så å spørre igjen. Jeg gidder ikke bruke tid på å danse i ring og har heller ikke noe behov for å måle kuk med dere. Om du ikke har tillit til det jeg sier så er det altså noe jeg kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...