Gå til innhold

Enda en teknikksjekk knebøy


HenrikWL

Anbefalte innlegg

Hvilken tøyningsmetode bruker du for å utbedre ankelmobilitet da? Det høres ut som om du har holdt på en stund, og er derfor jeg er litt nysgjerrig.

Siden jeg ikke har leggmuskler, men stålkabler, har jeg fokusert aller mest på rulling og knaing for å løse opp her - man kan strekke en stålkabel så mye man orker men den blir ikke lengre av den grunn. ;) Jeg har allikevel drevet litt med strekkøvleser av den typen du her nevner, for jeg mistenker at selve leddkapselen også er brutalt trang. Jeg følger litt prinsippet til Kelly Starret: "mobilize in the position of restriction", hvilket betyr at jeg plasserer meg i den posisjonen jeg ønsker å være i (eller så nært opptil den som mulig) og så jobber i de retninger hvor ting er trangt og stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som skjer er at hofta flyr opp og ryggen forblir nede. Hva er det som drar hofta bakover og ryggen opp? Rumpe og hams. Med mindre erector svikter så er det ikke ryggsvakhet som mange tror.

Svak posterior chain og feilaktig motorisk kontroll er årsaken.

Edit: og hva er det som ofte bidrar til dårlig motorisk kontroll? Inadekvat mobilitet.

Med fare for å høres litt harsh ut, men tipper du har lært endel anatomi og ikke biomekanikk? Det som skjer når rumpa vandrer opp først/at man har en framoverlent rygg i knebøy er at man "legger" vekta over kneleddet. Dette gjør den ytre vektarmen til muskulaturen som går over kneleddet blir mindre, og vektarmen til muskulaturen over hofteledd og rygg blir lenger. Med andre ord, quadriceps må jobbe mindre, sete, hams og kjernemuskulatur må jobbe mer. Dette er de rene biomekaniske prinsippene, men det kan selvfølgelig også komme av motorisk kontroll og mobilitet (spesielt i ankler da trykket på foten blir feil, og man vet ikke helt hvor man skal gjøre av vekta. Det resulterer som oftest i at man faller bak eller at man lener seg frampå for å kompansere) som du sier.

Til trådstarter: Syns du har fått mange gode tips og ser ut som du har tatt de til deg. Viktig å huske på at jo mer du vinkler føttene dine utover, jo mer må knærne også ut. Dvs at jo mer du vinkler føttene, jo bedre hoftemobilitet, da hovedsakelig utrotasjon, trenger du. Jobb videre med ankelmobiliteten din, det er utrolig viktig i knebøy! En kollapset fotbue, noe som skjer når knærne faller inn som hos deg, er en ustabil fotbue. Dette forplanter seg hele veien oppover.

Det beste tipset jeg kan gi deg er å vinkle føttene nogenlunde rett fram eller veldig svakt ut. Før du starter knebøyen tenker du deg at du "skrur føttene" i gulvet. Dette vil gi deg en utrotasjon i hofte og fordele trykket mye bedre på foten din. Legger ved to gode filmer av K-Star med gode øvelser for ankelen.

Når det kommer til at du er litt framoverlent ville jeg ikke tenkt så mye på det. Du kjører en low-bar knebøy, og da er litt hensikten at man er mer framoverlent og legger vekta over kneleddet.

Jeg tror også at når du får fikset opp i ankelmobiliteten din og mestrer å stå med føttene mer rett fram, så vil du få knærne mer ut. Jeg tror da det vil gjøre at du også kommer dypere og klarer å presse mer gjennom løftet. Legg ut filmer underveis. Kontinuerlig tilbakemelding er veldig viktig for et godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres litt harsh ut, men tipper du har lært endel anatomi og ikke biomekanikk? Det som skjer når rumpa vandrer opp først/at man har en framoverlent rygg i knebøy er at man "legger" vekta over kneleddet. Dette gjør den ytre vektarmen til muskulaturen som går over kneleddet blir mindre, og vektarmen til muskulaturen over hofteledd og rygg blir lenger. Med andre ord, quadriceps må jobbe mindre, sete, hams og kjernemuskulatur må jobbe mer. Dette er de rene biomekaniske prinsippene, men det kan selvfølgelig også komme av motorisk kontroll og mobilitet (spesielt i ankler da trykket på foten blir feil, og man vet ikke helt hvor man skal gjøre av vekta. Det resulterer som oftest i at man faller bak eller at man lener seg frampå for å kompansere) som du sier.

Enig, har bomma litt her. Alltid en fordel å lære noe nytt og kaste det som er feil ;)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...