Gå til innhold

Overvektige får gratis parkering, Jørgen Foss.


Anbefalte innlegg

Ja, men artikkelen er jo ikke vinklet slik. Arikkelen sier ingenting om at overvektige skal få handicapplass fordi de er overvektige. Overskriften antyder det riktignok, og er derfor en elendig overskrift, men hvis man debatterer en sak på bakgrunn av overskriften alene så bør man legge fra seg tastaturet, skru av EDB-maskinen og rygge sakte tilbake før man forårsaker uopprettelig idioti.

Forfatteren av artikkelen bruker det at Jørgen Foss alltid kjemper for rare tilrettelegginger for overvektige og hans rykte for å gå litt kraftig til verks for overvektiges rettigheter (eks billig smågodt og flysetegreiene). Siden de har et svært bilde av Foss og har denne overskriften spiller de på akkurat det for å skape debatten rundt greia når det egentlig handler om noe helt annet. Når man ser overskriften og det giga bildet av Jørgen som ''vil ha gratis parkering for overvektige'' er ikke det første man får lyst å fronte meningene sine på det som faktisk står i artikkelen, men heller det å kritisere artikkelens ytre standpunkt. Saken man bør debattere er det som ligger inni artikkelen, nemlig handicapparkering for de som trenger det (slik det er i dag) men debatten blir rundt Jørgen foss og Norges overvekt fordi de velger spille på akkurat det ved å bruke de største blikkfangene på den saken. Hele debatten ville sett annerledes ut om de hadde valgt en overskrift som uthevet handicap framfor overvekt og et bilde som viste en handicapet person over Norges overvektiges talsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forfatteren av artikkelen bruker det at Jørgen Foss alltid kjemper for rare tilrettelegginger for overvektige og hans rykte for å gå litt kraftig til verks for overvektiges rettigheter (eks billig smågodt og flysetegreiene). Siden de har et svært bilde av Foss og har denne overskriften spiller de på akkurat det for å skape debatten rundt greia når det egentlig handler om noe helt annet. Når man ser overskriften og det giga bildet av Jørgen som ''vil ha gratis parkering for overvektige'' er ikke det første man får lyst å fronte meningene sine på det som faktisk står i artikkelen, men heller det å kritisere artikkelens ytre standpunkt. Saken man bør debattere er det som ligger inni artikkelen, nemlig handicapparkering for de som trenger det (slik det er i dag) men debatten blir rundt Jørgen foss og Norges overvekt fordi de velger spille på akkurat det ved å bruke de største blikkfangene på den saken. Hele debatten ville sett annerledes ut om de hadde valgt en overskrift som uthevet handicap framfor overvekt og et bilde som viste en handicapet person over Norges overvektiges talsmann.

Jeg synes du er litt slem mot Jørgen Foss nå. Han er ikke så stor at man må ha et giga svært bilde for å få plass til han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er litt slem mot Jørgen Foss nå. Han er ikke så stor at man må ha et giga svært bilde for å få plass til han ;)

haha tufs:P Etter gb-operasjonen og knekkebrødkuren har det blusset med artikler om han.. tilfeldighet? Det må nok ha vært det at han endelig fikk plass på kameraet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha tufs:p Etter gb-operasjonen og knekkebrødkuren har det blusset med artikler om han.. tilfeldighet? Det må nok ha vært det at han endelig fikk plass på kameraet......

Sånne kommentarer som det illustrerer godt hva som er det egentlige målet/problemet med hele saken.

God gammeldags fedmehets, i beste fitnesstil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er litt uheldig ja, men den får folk til å klikke seg inn på saken. Det er det som er viktigst for aviser og nyhetsberåder, saken skal selge, og da er det viktig med en overskrift som vekker oppmerksomhet og følelser. Dette gjør de hele tiden.

Kan ta ei overskrift på db.no som eksempel; Flyet styrtet. Alle er døde. Det første jeg tenker er at de endelig har funnet flyet, eller vrakdeler. Men nei. Ingen funn i det hele tatt, det er bare anntat at de er det som har skjedd siden man ikke har funnet noe som helst. Hadde det stått; Vi anntar at flyet har styrtet, vi tror aldri vi vil finne noen overlevende, så hadde nok ikke like mange trykka seg inn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne kommentarer som det illustrerer godt hva som er det egentlige målet/problemet med hele saken.

God gammeldags fedmehets, i beste fitnesstil :)

Nei vet du hva, det var et humoristisk innslag basert på kommentaren over. Jeg har ingenting imot fedme, og har i mange diskusjoner forsvart Foss. Jeg har selv flere familiemedlemmer som er overvektige og det er ikke slik at jeg mobber dem eller har noe imot dem selv om jeg selv ikke er overvektig. Jeg spøker ofte om undervekt og, uten at det er ment som hets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva, det var et humoristisk innslag basert på kommentaren over. Jeg har ingenting imot fedme, og har i mange diskusjoner forsvart Foss. Jeg har selv flere familiemedlemmer som er overvektige og det er ikke slik at jeg mobber dem eller har noe imot dem selv om jeg selv ikke er overvektig. Jeg spøker ofte om undervekt og, uten at det er ment som hets.

Kjempefestlig var det. Særlig sett i sammenheng med det faktum at den eneste grunnen til at dette i det hele tatt er en sak folk gidder å diskutere og rante over er fordi avsenderen er tjukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne kommentarer som det illustrerer godt hva som er det egentlige målet/problemet med hele saken.

God gammeldags fedmehets, i beste fitnesstil :)

Enig med deg i det mest her, men en så tydelig spøk blir det feil å moralisere over :p

(sett i sammenheng med hva Lena har skrevet tidligere, og så den posten hu siterte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det mest her, men en så tydelig spøk blir det feil å moralisere over :p

(sett i sammenheng med hva Lena har skrevet tidligere, og så den posten hu siterte)

Jeg moraliserer over akkurat hva som passer meg! :D Når tråden renner over av negative personkarakteristikker og hele internett er fullt av netthets av JF og andre overvektige på bakgrunn av at folk ikke gidder å lese mer enn en overskrift i en nyhetsartikkel, så tillater jeg meg å være litt humørløs :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefestlig var det. Særlig sett i sammenheng med alle de andre innleggene dine i tråden og det faktum at den eneste grunnen til at dette i det hele tatt er en sak folk gidder å diskutere og rante over er fordi avsenderen er tjukk.

Ikke at han er tjukk. At han fronter de overvektiges sak til hverdags og folk tenker at han må settes i sammenheng med overvekt uansett hvilken sak han støtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fair enough den :p

Har prøvd å beskytte JF mot uretmessig kritikk i hele tråden.

Virka bare som at du her gikk på spilleren og ikke ballen.

EDIT: Og den kommentaren til Lena der gjorde plutselig at jeg skjønte hvorfor man gikk på spilleren.

Serr, Lena! Det er jo faenmeg en del av jobben hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er ganske mange med fedmefordommer som ikke er klar over at de har det selv en gang.

Det er blitt så akseptert å assosiere overvektige med latskap, at det er (nesten) ingen som blunker om noen klager over "kravstore tjukkaser", men som i neste øybelikk blir fornærmet hvis man påpeker fordommene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HERREJESUS JEG HAR ALDRI KRITISERT JØRGEN FOSS I MITT LIV. Jeg har ytret meninger om at han bør bruke sin vektnedgang for å motivere de overvektige til vektnedgang de og istedet for å skulle tilrettelegge alt (og det gjelder ikke denne saken, men heller smågodt og flyplasser) - men alt i alt synes jeg han virker som en bra fyr som står opp for en stor (og nei, ikke ta meg for å være frekk på den nå - jeg mener antall) gruppe i samfunnet som trenger få sine rettigheter ivaretatt når de ofte blir sett på på feil måte av ''idealgruppen'' i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en forening som har som mål å hjelpe og lette hverdagen til alle som sliter med overvekt.

Vi arbeider med å få lokallag som jobber for medlemmene på forskjellige måter, som f.eks treningsmuligheter, turer, foredrag, kurser og godt samhold.

Eller på de siste sakene i media

http://www.overvektige.no/text2_14.html

Det tar helt seriøst 2 sekunder å google seg bort fra påstanden "Jørgen Foss og LFO fokuserer utelukkende på tilrettelegging og gjør ingenting for å forebygge overvekt eller motivere til vektnedgang". Så jeg forstår ikke hvorfor folk insisterer på å fremstille det sånn også når det har blitt gjentatt flere ganger i tråden at det ikke er tilfelle.

Det går an å drive med både forebygging og tilrettelegging samtidig.

To tanker i hodet. It is awesome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også to tanker i hodet samtidig, eller i praksis er det sekvensielt:

Proteinshake. Proteinshake. Proteinshake. Proteinshake. Proteinshake. Proteinshake. PUPP. Proteinshake. Proteinshake. Proteinshake. Proteinshake.

Jøss. Jeg ville nesten vært villig på å vedde penger på at Fitnessbloggen autocorrectet pupp til RUMPE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinglo Men allikevell er han jo veldig motsigende i disse tankene. Forebygging fordi målet hans er at overvektige skal slippe være skyteskiver, men tilrettelegging skyver dem lengre fra normalisering ved at de må spesialbehandles. På ungdomsskolen fikk jeg tilrettelagt for å kjøre taxi til skolen, jeg følte meg ikke mer normal av den grunn. Jeg skjemtes på grunn av det. Forskjellsbehandling er grunnen til stigmatisering, og ved tilrettelegging opphøyes bare det. Om han fokuserte mer på forebygging og heller ble frontet med det i media ville nok de fleste endret synet på han som person og faktisk lest artiklene om han uten å ta det for god fisk at det var en ny ''tullete tilrettelegging for å slippe lettvint unna problemet'' som jeg vil tro de fleste som leser og har fordommer tenker.

Det er flere artikler om Foss sine tilretteleggingsmetoder enn hans forebyggingsmetoder ute, så det er vel mest medias skyld at han er blitt framstilt slik han har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan leve normalt med en tilstand, er det fint å få det tilrettelagt selv om du kan forbedre/kurere tilstanden selv. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så tror jeg ikke at noen overvektige motiveres av å ikke komme seg ut av huset sitt og dermed tar tak i livet på den måten. Og jeg husker forrige runde på fitnessbloggen når folk klikket på grunn av at han ville innføre seteforlengere, fordi de heller ville bli drept av en 150+ kgs prosjektil i et busskræsj enn å vedkjenne seg at det kanskje var noen som trengte lenger sikkerhetsbelte enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan leve normalt med en tilstand, er det fint å få det tilrettelagt selv om du kan forbedre/kurere tilstanden selv. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så tror jeg ikke at noen overvektige motiveres av å ikke komme seg ut av huset sitt og dermed tar tak i livet på den måten. Og jeg husker forrige runde på fitnessbloggen når folk klikket på grunn av at han ville innføre seteforlengere, fordi de heller ville bli drept av en 150+ kgs prosjektil i et busskræsj enn å vedkjenne seg at det kanskje var noen som trengte lenger sikkerhetsbelte enn andre.

Så klart er det best om du ikke klarer leve normalt, men det er fortsatt ekstra kjipt for en psykisk å måtte vite at man er så langt fra andre at man får tilrettelagt parkeringsplasser nærme butikken fordi man er annerledes.

Men jeg er uenig, for jeg tror ikke det hjelper spesielt på situasjonen å parkere 10 meter nærmere enn man egentlig ville gjort, med unntak for de som har så vondt at de ikke klarer de 10 meterne. Men om de da skal på butikken så skal de jo gå uansett, og folk vil se hvor overvektig man er inne i butikken uansett hvor mange meter unna man parkerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...