Gå til innhold

Overvektige får gratis parkering, Jørgen Foss.


Anbefalte innlegg

Gjest MrWednesday
Så klart er det best om du ikke klarer leve normalt, men det er fortsatt ekstra kjipt for en psykisk å måtte vite at man er så langt fra andre at man får tilrettelagt parkeringsplasser nærme butikken fordi man er annerledes.

Men jeg er uenig, for jeg tror ikke det hjelper spesielt på situasjonen å parkere 10 meter nærmere enn man egentlig ville gjort, med unntak for de som har så vondt at de ikke klarer de 10 meterne. Men om de da skal på butikken så skal de jo gå uansett, og folk vil se hvor overvektig man er inne i butikken uansett hvor mange meter unna man parkerer..

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis har med at det er kortere å gå, men at om man er veldig stor OG har problemer med å bevege seg så er det en klar fordel å ha litt større plass der man parkerer. Som vel de fleste allerede vet så er jo HC-plassene en god del større enn vanlige parkeringsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis har med at det er kortere å gå, men at om man er veldig stor OG har problemer med å bevege seg så er det en klar fordel å ha litt større plass der man parkerer. Som vel de fleste allerede vet så er jo HC-plassene en god del større enn vanlige parkeringsplasser.

Just det - og hvorfor ikke heller argumentere for større oppmerking av parkeringsplasser? Det ville til og med jeg trengt, for mange parkerer helt jævlig og det er nesten umulig å komme seg ut av bilen til og med for en spinkel person når oppmerkningen er alt for snever..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posetiv ting for folk med stor overvekt som får HC-lapp i bilvinduet, kan være lettere å komme seg inn og ut av bilen på en parkeringsplass. Har ved flere anledninger opplevd at folk har parkert så nært førersida på bilen min at jeg ikke ville kommet meg inn i bilen om jeg hadde hatt 30 kg mer å bære på(og jeg er ikke så veldig stor fra før av)... Blir mindre bulkskader på bildørene om folk blir flinkere å parkere etter de oppmålte linjene på parkeringsplassene, fordi det er dessverre slik at vi bare blir feitere i dette landet, dermed trenger vi bedre plass. Og noen trenger å kunne åpne døre helt for å komme seg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tilrettelegginger mener du det er urimelig at overvektige får Lena Ludvigsen?

Synes ingen av tilretteleggingene som er foreslått av Foss er urimelige, men synes noen av dem er unødvendige - eks plasseringen og prisen av smågodt. Flyseteordningen er jeg helt for, men jeg tror ikke det løser noen problemer å sette overvekt som grunnlag for handicapparkering. Når det egentlig ikke handler om vekt, men det i en artikkel blir framstått slik bidrar det kun til stakkarsliggjøring av overvektige og gjør hele greia verre enn den allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er det best om du ikke klarer leve normalt, men det er fortsatt ekstra kjipt for en psykisk å måtte vite at man er så langt fra andre at man får tilrettelagt parkeringsplasser nærme butikken fordi man er annerledes.

Men jeg er uenig, for jeg tror ikke det hjelper spesielt på situasjonen å parkere 10 meter nærmere enn man egentlig ville gjort, med unntak for de som har så vondt at de ikke klarer de 10 meterne. Men om de da skal på butikken så skal de jo gå uansett, og folk vil se hvor overvektig man er inne i butikken uansett hvor mange meter unna man parkerer..

1 - Ikke er det alltid bare snakk om 10 meter. Om man er bevegelsehemmet og skal parkere i Tromsø sentrum for eksempel, er man ganske fucked om man ikke har handicapparkeringbevis. Da kan man fort risikere å måtte gå gjennom hele sentrum for å finne en parkeringsplass. Ikke alltid like kult for noen som ikke klarer å bevege seg normalt.

2 - Det er ikke sikkert at personen har tenkt til å inne på butikken heller. Mange som er bevegelsehemmet har hjelpemidler til å komme seg rundt. Om du måtte bruke rullator, rullestol whatever og du skulle innom apoteket. Ville du foretrukket å kunne parkere like utenfor apoteket, eller ville du foretrukket å måtte gå gjennom en dårlig tilpasset løype på brustein og gudene vet hva for å komme til apoteket?

3 - Gratis parkering har neppe som hensikt å bekjempe fedme, eller sosial angst for den saks skyld. På samme måte som at gratis parkering for de med cerebral parese ikke fjerner sykdommen. På samme måte som om at enkelte personer med sosial angst og angst for kollektivtrafikk kan få støtte til bil. På samme måte som om at foreldre med kronisk syke barn kan få grunnstønad. Jeg syns det er helt greit at folk kan få støtte til å gjennomføre daglige gjøremål om alternativet er at de ikke får støtte og dermed gror fast i hjemmet. Uavhengig av årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ingen av tilretteleggingene som er foreslått av Foss er urimelige, men synes noen av dem er unødvendige - eks plasseringen og prisen av smågodt. Flyseteordningen er jeg helt for, men jeg tror ikke det løser noen problemer å sette overvekt som grunnlag for handicapparkering. Når det egentlig ikke handler om vekt, men det i en artikkel blir framstått slik bidrar det kun til stakkarsliggjøring av overvektige og gjør hele greia verre enn den allerede er.

Og siden sisyfosarbeid er fett: Det er fortsatt ingen som argumenterer for overvekt som grunnlag for handicapparkering. Så hvorfor ikke legge denne ballen død.

Hvordan rammer det deg sånn personlig hvor smågodtet er plassert i butikken? Hvor slikt er plassert har en 1:1 dokumentert effekt på hvor mye du kjøper. Men om du går inn i butikken med plan om å kjøpe smågodt helt rasjonelt kan du jo finne det uansett hvor det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har vi så sykt mye parkeringsplasser overalt egentlig? Biler er miljøskadelige, fører til nedsatt fysisk aktivitet, og er direkte livsfarlige. Allikevel oppforder vi folk, og til og med belønner dem for bilingen sin, ved å tilrettelegge for biler på alle mulige steder. Fy faen verden ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Just det - og hvorfor ikke heller argumentere for større oppmerking av parkeringsplasser? Det ville til og med jeg trengt, for mange parkerer helt jævlig og det er nesten umulig å komme seg ut av bilen til og med for en spinkel person når oppmerkningen er alt for snever..

Eller hva med å gjøre begge deler?

At det generelt er behov for bredere parkeringsplasser er helt klart. Biler har jo blitt en god del bredere de senere år. Mener å ha lest en plass at en mellomklassebil nå er i snitt 20 cm bredere enn for 20 år siden, mens parkeringsplassene er uforandret. Da sier det seg vel selv at det fort kan bli litt trangt (spesielt om man faktisk har noe større enn mellomklasse). Mulig en del av problemene for overvektige kunne vært løst slik, men jeg ser ingen grunn til å nekte dem som likevel har behov for mer tilrettelegging å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Ikke er det alltid bare snakk om 10 meter. Om man er bevegelsehemmet og skal parkere i Tromsø sentrum for eksempel, er man ganske fucked om man ikke har handicapparkeringbevis. Da kan man fort risikere å måtte gå gjennom hele sentrum for å finne en parkeringsplass. Ikke alltid like kult for noen som ikke klarer å bevege seg normalt.

2 - Det er ikke sikkert at personen har tenkt til å inne på butikken heller. Mange som er bevegelsehemmet har hjelpemidler til å komme seg rundt. Om du måtte bruke rullator, rullestol whatever og du skulle innom apoteket. Ville du foretrukket å kunne parkere like utenfor apoteket, eller ville du foretrukket å måtte gå gjennom en dårlig tilpasset løype på brustein og gudene vet hva for å komme til apoteket?

3 - Gratis parkering har neppe som hensikt å bekjempe fedme, eller sosial angst for den saks skyld. På samme måte som at gratis parkering for de med cerebral parese ikke fjerner sykdommen. På samme måte som om at enkelte personer med sosial angst og angst for kollektivtrafikk kan få støtte til bil. På samme måte som om at foreldre med kronisk syke barn kan få grunnstønad. Jeg syns det er helt greit at folk kan få støtte til å gjennomføre daglige gjøremål om alternativet er at de ikke får støtte og dermed gror fast i hjemmet. Uavhengig av årsak.

Men om man har rullestol har man allerede kvalifisert seg til disse plassene - som jeg sa var det det at de som KAN gå bør gå. Nå vet ikke jeg hvordan det er i Tromsø, men det fins vel kollektiv transport som stopper ved det meste?

så slipper man problemet med opptatte parkeringsplasser i tillegg til å spare miljøet. I tillegg er vel ofte de som er så skadet at de ikke kan gå trygdet og mottar støtte til å klare seg i hverdagen. Har hørt om mange som har fått type taxikort og.

Det fjerner ikke sykdom, nei, men det er med å opprettholde en stigmatisme akkurat i tilfelle skader ved overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Nå vet ikke jeg hvordan det er i Tromsø, men det fins vel kollektiv transport som stopper ved det meste?

Og hvor mange steder finner du et kollektivtilbud som er godt tilpasset funksjonshemmede? Ikke her i Narvik hvertfall. Ikke så jeg det sist jeg var i Tromsø heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollektivtransporten i tromsø er rævva om du er dårlig til beins.

Og taxikortet i Tromsø er på ca 540kr året(syns jeg å huske gamle slektninger har sagt), så det vil si at det vil bli brukt opp på en tur-retur fra mamma og pappa og inn til tromsø sentrum. Ikke så superfantastisk akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange steder finner du et kollektivtilbud som er godt tilpasset funksjonshemmede? Ikke her i Narvik hvertfall. Ikke så jeg det sist jeg var i Tromsø heller...

På amfi har de da rulletrapp tilpasset rullestoler ned til bussholdeplassen, (noe de også har på storsenteret til bussstoppet rett utenfor) Vil da tro de har like godt kollektivtilbud som resten av landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrWednesday
På amfi har de da rulletrapp tilpasset rullestoler ned til bussholdeplassen, (noe de også har på storsenteret til bussstoppet rett utenfor) Vil da tro de har like godt kollektivtilbud som resten av landet..

Joda, men det er dårlig med rulletrapper på bussene. Sist jeg sjekket var det et problem for folk å komme på selv bare med en godt lastet barnevogn uten å få hjelp av noen. Tviler på om det er noe enklere om man sitter i rullestol, spesielt om den er en sånn med motor...

Litt av poenget med slike tilbud er vel at folk skal bli mest mulig uavhengige og det tror jeg er lettere ved å gi dem tilgang til bil og parkeringsplasser. Tenker da på folk med nedsatt funksjonsevne generelt og ikke bare overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir da hvem som egentlig bør gi seg: de som faktisk forsto artikkelen før de begynte å diskutere og argumenterer på bakgrunn av det som står i den, eller de som innledningsvis misforsto den og forsøker å flytte målpostene for å styre diskusjonen inn på ting som IKKE står i den og dermed få litt rett likevel.

Det er en viss ironi i å innledningsvis misforstå en artikkel om overvekt og Jørgen Foss, for så å begynne å diskutere hvorfor det er problematisk at det er lagt opp til at man skal misforstå parallelt med at man iherdig argumenterer på bakgrunn av nettopp disse misforståelsene.

Det blir litt som å si "det er dumt at mediene og Jørgen Foss får folk som meg til å stigmatisere overvektige samt bagatellisere og overforenkle overvektsproblematikk – bare se hva jeg driver med her!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir da hvem som egentlig bør gi seg: de som faktisk forsto artikkelen før de begynte å diskutere og argumenterer på bakgrunn av det som står i den, eller de som innledningsvis misforsto den og forsøker å flytte målpostene for å styre diskusjonen inn på ting som IKKE står i den og dermed få litt rett likevel.

Det er en viss ironi i å innledningsvis misforstå en artikkel om overvekt og Jørgen Foss, for så å begynne å diskutere hvorfor det er problematisk at det er lagt opp til at man skal misforstå parallelt med at man iherdig argumenterer på bakgrunn av nettopp disse misforståelsene.

Det blir litt som å si "det er dumt at mediene og Jørgen Foss får folk som meg til å stigmatisere overvektige samt bagatellisere og overforenkle overvektsproblematikk – bare se hva jeg driver med her!"

truffet. Men samtidig føler jeg det funka bedre å drive diskusjonen inn på andre baner fordi jeg midt i tråden innså at jeg hadde misforstått artikkelen basert på hvordan den var framstilt, og at det i grunn ikke var noe å diskutere der i det hele tatt.

..Og med det gir jeg meg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har vi så sykt mye parkeringsplasser overalt egentlig? Biler er miljøskadelige, fører til nedsatt fysisk aktivitet, og er direkte livsfarlige. Allikevel oppforder vi folk, og til og med belønner dem for bilingen sin, ved å tilrettelegge for biler på alle mulige steder. Fy faen verden ass.

Enig!

Biler og kjøretøy fører bare til latskap. Hvis alle bare løp der de skulle så hadde vi sluppet å tilrettelegge for overvektige som etterhvert ikke lengre fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...