Gå til innhold

Noen refleksjoner på en lørdag


SlayerDad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste vet det er galt, men bolere som anotektikere velger validering fremfor helse og levealder. Evolusjonen vil fikse på dette om et par tusen år. Enn så lenge får vi bare lene oss tilbake og nyte utsikten de ofrer livet for.

Når fitness går over i spiseforstyrrelser handler det veldig sjeldent om validering lengre, men det er nok utløsende i mange situasjoner.

Bolere vil på samme måte alltid strebe etter en bedre versjon av seg selv, og det er muligens til tross for all mulig validering. Jeg vedder for at både Norton og Schwartsneger konstant kommer til å ville bli større uansett hvor mye ros de mottar. Det er like sykelig uansett, men det har jo vært slik i mange mange år - bare at behovet for å være mest mulig idealmenneske har utartet seg via andre ting enn kropp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer også den mørkere siden av fitnessbølgen stadig tydeligere frem. Det er urovekkende å lese mellom linjene på en del blogger og innlegg, der spiseforstyrrelsen nærmest skriker ut. Det er urovekkende å lese om unge gutter som i en alder av 14-16 år tar syntetisk fremstilte hormoner og annet for å bygge muskler.

Må være grense på hvor mye staten kan beskytte mennesker mot seg selv, blir for dumt å bli passet på fra vugge til grav. Individualisme er nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er eninge med tankegangen , blir veldig kroppfisert.

Men er opp til kvar enkelt , sjølv om ikkje alle forstar kva som er godt for dei (Mediapress?)

Men personleg konkurerar eg mot meg sjølv , og har aldri tenkt å stilla opp i ein så kropsfisert konkuranse.

Hadde vore morosamt og verdt med i boksingkamp, men ikkje på høgt nivå. Berre for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis enkelte føler press fra ytre påvirkninger for hvilken livstil de skal ha og hvordan de skal se ut,

synes jeg denne trenden er negativ.

Men hvis man gjennom dedikasjon og hardt arbeid legger om kosthold og trener mye for å oppnå en kropp man vil ha, seg jeg ikke mye negativt i det.

Jeg blir for så vidt skremt av unge folk som begynner med medikamenter ned i 15-16 års alderen,

for att de skal leve opp til idealer og trender i samfunnet.

Det er en farlig utvikling synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes mange roper ordet spiseforstyrrelse for ingenting. De fleste her har et avslappet forhold til mat (meg selv inkludert) og det er gjerne de som ofte reagerer.

Feks har visst mange forstyrrelse/anstrengt forhold til mat hvis de feks teller kalorier, ikke unner seg lørdagskos eller spiser mat som smaker drit men gir gains. Det synes jeg er helt feil. Mange trener mer seriøst enn de fleste og kostholdet er en viktig faktor. Man trenger ikke å være forstyrret fordi man ikke vil spise kake i selskap fordi det ikke passer inn i makroene på dietten.

Dét var mitt lille sidespor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes mange roper ordet spiseforstyrrelse for ingenting. De fleste her har et avslappet forhold til mat (meg selv inkludert) og det er gjerne de som ofte reagerer.

Feks har visst mange forstyrrelse/anstrengt forhold til mat hvis de feks teller kalorier, ikke unner seg lørdagskos eller spiser mat som smaker drit men gir gains. Det synes jeg er helt feil. Mange trener mer seriøst enn de fleste og kostholdet er en viktig faktor. Man trenger ikke å være forstyrret fordi man ikke vil spise kake i selskap fordi det ikke passer inn i makroene på dietten.

Dét var mitt lille sidespor :)

+1

Mat er først og fremst en funksjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

¨Så du sitter på løsningen Iso?

Nei det gjør jeg ikke.For å finne en løsning, må man erkjenne dette som et problem, noe jeg ikke gjør.

Jeg ser på dette som en naturlig fase. Media metter et sultent marked. Staten illegaliserer doping og gjør mennesker som ønsker å bruke det om til kriminelle. Du kan heller ikke klandre BF jentene og AF guttene. De ønsker å drive med en hobby, og det mener jeg de skal få lov til.

Dette er en fase som mest sannsynlig kommer til å gå over av seg selv. På samme måte som at folk ikke går rundt idag slik:

70s4.jpg

et8llh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes mange roper ordet spiseforstyrrelse for ingenting. De fleste her har et avslappet forhold til mat (meg selv inkludert) og det er gjerne de som ofte reagerer.

Feks har visst mange forstyrrelse/anstrengt forhold til mat hvis de feks teller kalorier, ikke unner seg lørdagskos eller spiser mat som smaker drit men gir gains. Det synes jeg er helt feil. Mange trener mer seriøst enn de fleste og kostholdet er en viktig faktor. Man trenger ikke å være forstyrret fordi man ikke vil spise kake i selskap fordi det ikke passer inn i makroene på dietten.

Dét var mitt lille sidespor :)

Enig, men samtidig så er det litt småforstyrra om ei jente for eksepmel setter treninga så høyt at hun sier nei til bestemors søndagsvaffelkaker som hun inderlig har lyst på fordi det vil bremse dietten hennes mot sommerkroppen:P (ergo når hun ikke trener mot et spesifikt mål som konkurranse etc.

Når det går mot egne lyster, altså man nekter seg ting tror jeg ikke det kan ses på som sunt uansett.. Men det er veldig sant at mange ofte er litt raske på å dømme noen som spiseforstyrra:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men samtidig så er det litt småforstyrra om ei jente for eksepmel setter treninga så høyt at hun sier nei til bestemors søndagsvaffelkaker som hun inderlig har lyst på fordi det vil bremse dietten hennes mot sommerkroppen:p (ergo når hun ikke trener mot et spesifikt mål som konkurranse etc.

Når det går mot egne lyster, altså man nekter seg ting tror jeg ikke det kan ses på som sunt uansett.. Men det er veldig sant at mange ofte er litt raske på å dømme noen som spiseforstyrra:p

Det er forsåvidt greit at du syntes det er litt småforstyrra!

Men jeg er uenig i tankegangen. Hvis det er ok å unne seg bestemors søndagsvaffelkaker, er det da også ok å unnne seg bollene som en kollega har med seg, lønningspilsen med jobben, pizzakvelden med kjæresten osv..? Man er faktisk helt nødt til å gå imot sine "lyster" til tider for å nå målene man har satt seg! Om det er å stå på en scene, sommerkroppen eller en fotoshot, så er dette et mål vedkommende har satt seg! Hvem er vi til å bestemme hvilket av disse målene som er mest viktig?

Har man satt seg et mål om en viss fettprosent ect til sommmeren, så er det faktisk ikke annet enn veldig fornuftig å legge opp en plan for hvordan man skal komme i mål. I denne planen bør både ett solid treningsopplegg og kosthold være planlagt! Hvis ikke vil det være litt opp til tilfeldighetene om man når målet sitt eller ikke. Og hvis bestemors søndagsvaffelkaker ikke inngår i denne planen bør man heller ikke spise det.

Om dette er en sunn tilnærming eller ikke er en annen diskusjon, MEN dette er tross alt en fitnessforum..?

Jeg syntes du skal gå litt i deg selv her da du som regel er den som roper høyest når det dukker opp jenter på fitnessbloggen som vil ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Syklig tynn " , overvektig , "pumped body ".

Jamt over er det eit bestemt valg at ein person gjer dette , det har eg ingen ting imot.

Men eg er sikker på at fleirtallet av dei som trener har ingen anelse om kva dei holder på med eller korleis dei skal trena. Kanskje det berre er så enkelt at dei vil vera lykklige? Tenk om denne person hadde hatt "støttepersonell" (famlie/ venner) som kunne gje dei ei støttande hond, eit smil , ein klem. At dei kunne godta seg sjølv slik dei er.

Det er nokon som meinar det er ein trend som går over , men i eit demokrati som me lever i skal alle vera inkludert i samfunnet om du er stor eller liten , feit , tynn , normal.

Ein peron lengtar så etter lykke at person kan gå så langt at ein blir "galen". Eg gløymar kva som er sundt for kroppen og kva som er lurt for at ein skal bestå.

Ein vil jo berre vera ein del av gjengen . Ein at dei kule , og modige.

Det er min meining at det er alle og ingen sin feil. (Men regjering og median , og det at verdi i kroner og øre som rår hjelpar ikkje så mykkje akkurat heller).

Er trur dette er ein viktig at denne tråden kom, og at me tenkar på det og kan diskutera det.

Kanskje me kan forebygga det med konkrete tiltak. =? Og ikkje berre diskutera ?

Hjelp andre å komma igang med trening på ein sunn og kontrolert måte. Om du ser nokon som sliter på gym`en spør om dei treng hjelp og råd.

Eg har høydt om visse gym som nektar 15 åringer å trena på "maskinane".

Men eg trur me kjem vel så langt om me er eit godt medmenneske i ein ellers travel og stressande kvardag.

:D Smil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...