Gå til innhold

Tvillingabort


Anbefalte innlegg

Kontroversiell debatt om dagen. Burde det være lov i Norge å fjerne et av fostrene om man venter tvillinger, kun fordi man ikke orker tanken på å være forelder til to?

http://www.vl.no/verden/norske-kvinner-gravide-med-tvillinger-aborterer-ett-av-fostrene/

http://www.nrk.no/norge/_-tvillingabort-bor-vaere-lov-1.11515688

EDIT: fra omtrent midten av side 3 sporer tråden litt av. No reason to shut the discussion. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er d mulig! Ta livet av ett foster fordi man ikke orker, nei. Mange som ikke kan få barn, og som har lyst på, så da kan man vel heller adoptere bort barnet istedenfor.

Mener du isåfall det samme om tradisjonell abort? Hva er egentlig forskjellen på å abortere et enkelt foster fordi man ikke ser seg i stand til å fostre opp et barn, fremfor å abortere ett av to fostre fordi man ikke ser seg i stand til å fostre opp to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt merkelig at man ikke kan ta abort av hvilken som helst årsak når det er tvillinger, mens ellers (før uke 12) kan man ta det om man - nettopp ikke orker å bli mor (i det hele tatt). Om noen synes det er mye mas med en unge, vil selvfølgelig mange synes det er mas med to!

Og det krever faktisk en del mer å få tvillinger enn ett barn. Det er ikke alle som har ressurser, tid og ork til det. Ja, man får permisjon med lønn, støtteordninger osv., men det dekker ikke alt.

Jeg mener at hvis man føler det blir for mye med to bør det gå an å ta abort på det ene, men mora vil selvfølgelig slite veldig med samvittigheten. Det er tøft nok å ta abort fra før av, om hun ikke skal måtte velge, eller evt. ikke få valget. Og kanskje hun vil angre senere? Vil hun fortelle barnet det senere, at det egentlig skulle vært en tvilling? Dette vil nesten garantert bli roten til mange familiediskusjoner når barnet blir eldre!

Men samtidig da, det går jo fint an å ta abort en gang, og beholde barnet en annen, senere gang (eller motsatt), og da har man på en måte valgt ett av to barn. Så jeg ser ikke helt at det skulle være ulovlig å ta abort av den ene tvillingen, det er vel kanskje mest gammelt regelverk.

Hvis kvinnen vil, klarer det osv. mener jeg det bør gå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er positiv til "tradisjonell" abort, men merker jeg er overraskende skeptisk til å ta bort et av to fostre. Vanskelig å formulere klart hvorfor, men er bare en følelse av at det blir feil og veldig selektivt, samtidig som det er tilfeldigheter som avgjør hvilket foster som får leve opp.

Det er jo naturlig nok mer krevende å oppdra tvillinger enn et barn. Likevel føler jeg avgjørelsen om å få/ikke få et barn er langt mer avgjørende for resten av livet, enn avgjørelsen om å få et barn/to barn.

Har vokst opp med tvillinger i nær slekt, og lurer på om det båndet de har mellom seg er noe tillært som miljøet har skapt, eller om det er noe som de har i seg fra starten av. Kunne den tvillingen som vokser opp følt at noe "manglet" senere i livet, kanskje?

Ville det stilt seg annerledes i mine øyne dersom det var tale om et friskt foster, og et foster med en form for utviklingshemning? Mest trolig, selv om dette ikke er politisk korrekt i det hele tatt.

Er vel en grunn til at dette er et omdiskutert tema, og kanskje også en grunn til at det foreløpig ikke er tillatt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant vinkling av Gunnar Tjomlid om paradokset om abort og menneskeverd:

http://tjomlid.com/2014/02/04/abort-og-paradokset-om-menneskeverd/

Paradokset

Da tvinger spørsmålet seg frem: Hvor er kampen fra abortmotstandere for å omdirigere store deler av våre helsebudsjetter over i å overvåke befruktede egg i mors liv? Hvor er den moralske indignasjonen over at vi ikke bruker millioner på millioner av kroner på å behandle embryoer som er skadde på ulike vis? Hvor er ropene etter å forske på hvordan vi kan sikre de befruktede eggene mot spontanaborter?

Man regner tross alt med at rundt halvparten av alle befruktede egg ender opp i en spontanabort. Rundt 10-15 prosent av alle bekreftede graviditeter avsluttes på denne måten, altså at embryoet eller fosteret støtes ut av moren innen 22. svangerskapsuke. Det betyr at rundt 50-60 000 små fullverdige menneskeliv går tapt hvert eneste år. Uten at vi løfter en finger for å forhindre det.

Dette paradokset gjelder da for folk som mener at fosteret er et fullverdig menneskeliv. Det kan være verdt å lese for de som er imot abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...