Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aha nyttig! Kommer nok vel over grensen tenker jeg. Koster 930 kr for 1,5 mnd av forbruket, og jeg skal bruke det i cirka 5 måneder. I tillegg kommer utgifter for månedlige legebesøk for kontroll. Danke. :)

Medisinen må være på blå resept hvis du skal få det dekket, bare så du er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha nyttig! Kommer nok vel over grensen tenker jeg. Koster 930 kr for 1,5 mnd av forbruket, og jeg skal bruke det i cirka 5 måneder. I tillegg kommer utgifter for månedlige legebesøk for kontroll. Danke. :)

Isotretinoin var i alle fall tidligere mulig å få dekket gjennom den såkalte bidragsordningen (folketrygdloven 5.22, gjelder legemidler på hvit resept).I så fall får du dekket 90% av det som overstiger ca 1700kr. Spar på kvitteringene fra apoteket. Se skjema:

https://helfo.no/Lists/Skjema/Attachments/92/Kvitteringsskjema%20for%20utgifter%20til%20legemidler-næringsmidler%20kjøpt%20på%20resept-05-22.15-bokmål.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3 i flytende form - skal jeg oppbevare i kjøleskapet mitt? Riktig? :p

Vet ikke om det er viktig, men det gjør hvertfall heller godt enn ondt :) Fett harskner i kontakt med luft, men prosessen går raskere desto høyere temperaturen er, så derfor er det greit å oppbevare kaldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkmark

- hvor mye skal det avlaste i bunn (og hvordan måles det?)

- strikk festes enkelt eller dobbelt?

- oppe i racket eller ca midt på?

Har sett litt forskjellig i diverse filmer, kan kan for alt i verden ikke finne en standard oppskrift for dette. Forsøkt med lilla strikk festet høyt oppe enkelt og to 10kgs-skiver på hver side før det nådde bakken, vil det da si at det avlaster 40kg i bunn?

Avokado ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Jeg lurer på hvordan pollenallergi påvirker styrketrening (utover dårlig pust)? Jeg har ikke nevneverdige problemer med rennende nese og/eller kløende øyne, men merker at jeg har dårligere pust for tiden (må trekke dypt etter pust mange ganger per dag, selv når jeg sitter i ro på kontoret eller hjemme i sofaen). Jeg innbiller meg at dette påvirker yteevnen på trening i en viss grad, men er det noe hold i det? Og bør man være forsiktig med de tyngste løftene i allergisesongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg lurer på hvordan pollenallergi påvirker styrketrening (utover dårlig pust)? Jeg har ikke nevneverdige problemer med rennende nese og/eller kløende øyne, men merker at jeg har dårligere pust for tiden (må trekke dypt etter pust mange ganger per dag, selv når jeg sitter i ro på kontoret eller hjemme i sofaen). Jeg innbiller meg at dette påvirker yteevnen på trening i en viss grad, men er det noe hold i det? Og bør man være forsiktig med de tyngste løftene i allergisesongen?

Det er vanlig med nedsatt allmenntilstand ved pollenallergi og det er klart det kan påvirke yteevnen ved styrke- og kondisjonstrening. Selv merker jeg det mest ved kondisjonstrening, er jeg på spinning kan jeg kjenne at musklene ikke er i nærheten av slitne, mens lungene virkelig sliter. På styrketrening yter jeg ok (øker fortsatt vekter), men kan bli noe mer sliten etterpå enn ellers. Så mitt tips er å se an dagsformen og tren som vanlig. (Har du derimot tilleggsplager som f.eks astma eller andre allergier burde du forhøre deg med legen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkmark

Avokado ..?

Nå er ikke jeg noen ekspert på strikkmark heller, men har kjørt øvelsen i snart 9 måneder på ordre fra coach Walgermo :p

Hvor mye det skal avlaste i bunn kommer vel litt an på hva formålet med øvelsen er, for det er vel i utgangspunktet en øvelse rettet mot dem som trener med utstyr... Jeg som har løftet utstyrsfritt mens jeg har kjørt øvelsen har satt strikkene opp sånn at strikken slipper og ikke gir meg mer hjelp fra ca. 5-10 cm under knærne, sånn at det blir litt som mark fra kloss... Da har jeg kjørt med doble lilla strikk, som jeg tror gir ca 20-30 kg i bunn (aner ikke hvordan man gjør noen accurate måling på hvor mye de hjelper, tror det avhenger litt av hvor mye strikken strekkes osv :roflmao: Kanskje noen andre styrkeløftere vet?)

Det pleier å stå angitt i programmet om strikkene skal legges dobbelt eller ei.

Når jeg har kjørt med doble har jeg festet de litt under "midt på" i racket.

Tviler på at jeg var til hjelp, men du må sikkert bare prøve deg litt frem (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Trenger løftehansker og magnesiumkarbonat, men har egentlig ikke penger. Skal jeg bestille eller ikke?

(Har mye å si for treningen fremover egentlig...) :p

Dropp løftehansker og kjør på med magnesium!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp løftehansker og kjør på med magnesium!

Løftehansker er fordi i seated cable row så er "håndtakene" så utrolig vonde å holde i at jeg ikke klarer å holde på de når det blir tungt nok, så det er enkelt og greit smerte som begrenser meg. Det hjelper vell ikke magnesium så mye på? :bored:

Edit: Bestillte magnesium, så ser jeg om det hjelper før jeg eventuelt kjøper hansker. Magnesium trengte jeg uansett til markløft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger man biceps øvelser i programmet egentlig? Har mark, pullups, nedtrekk, facepulls og horisontal roing "i stedet". Er det noe poeng?

Jeg kjører biceps på bryst dag (Ingen andre biceps øvelser den dagen, dermed får jeg maks framgang med biceps) og triceps på rygg/leg day (Ingen triceps den dagen, dermed får jeg maks framgang med biceps) om du ikke vil gjøre det så er det jo strengt tatt ikke nødvendig om du tar nedtrekk, facepulls og roing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man biceps øvelser i programmet egentlig? Har mark, pullups, nedtrekk, facepulls og horisontal roing "i stedet". Er det noe poeng?

De færreste har et behov for å trene isolasjon biceps/triceps. Hvis du ikke henger etter eller har stort ønsker om å trene det så bør de øvelsene du har holde.

Du kan jo eventuelt kjøre noe chins enten i tillegg, eller istedenfor pull ups. Tar mer på biceps ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste har et behov for å trene isolasjon biceps/triceps. Hvis du ikke henger etter eller har stort ønsker om å trene det så bør de øvelsene du har holde.

Du kan jo eventuelt kjøre noe chins enten i tillegg, eller istedenfor pull ups. Tar mer på biceps ;)

Tenkt litt på å kjøre chins i stedet ja. Men er også keen på å bygge ryggen mer med pull ups. Hater egentlig å kjøre biceps øvelser. Føler det er så bro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...