Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Har et lite skadespørsmål. Spilte baseballkamp i går. Fikk da en person som løp på meg. Og hans kne kolliderte med mitt kne. Jeg ble truffet på innsiden av kneet. Litt sånn typisk fotball skade. I går var det en del smerte. I dag er det helt helvæte.

Noen som har peiling på hva det kan være? eller noen som har vært borti noe lignende?

Kne er komplekst og det kan være mye. Alt fra bare slagskade til avrivninger.

Hold foten i ro, is ned hvis det er veldig hovent, ta tur til lege eller rett til fysio. Er det noe galt må du muligens ta MR, da er det fordel å ha vært hos legen og fått henvisning. Men det kan ta tid, MR køene er ofte lange hvis du ikke tar regninga selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kne er komplekst og det kan være mye. Alt fra bare slagskade til avrivninger.

Hold foten i ro, is ned hvis det er veldig hovent, ta tur til lege eller rett til fysio. Er det noe galt må du muligens ta MR, da er det fordel å ha vært hos legen og fått henvisning. Men det kan ta tid, MR køene er ofte lange hvis du ikke tar regninga selv.

Takker. Den er ikke hoven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg for to år siden skulle kjøpe min første bil på egenhånd, så forklarte selger at det var et lån på bilen, men prisen bilen var til salgs for ville dekke dette lånet slik at bilen gikk i null. (Jeg kjøpte bilen, og betalte direkte til banken)

Følgelig trodde jo jeg at alt var i skjønneste orden og at det var greit.

Jeg ser jo i etterkant at jeg burde gått til selger og bedt om bekreftelse på at kjøpssummen virkelig var tilstrekkelig for å løse inn heftelsen, but i had no idea,so i didnt)

Fastforward to år, hvor jeg nå prøver å selge firhjulingen. Trykket meg tilfeldigvis inn på brønnøysundsregisteret, og der står det jaggumeg fortsatt en heftelse på bilen, at det er tatt et lån med bilen som sikkerhet til 170k, i 2010(lånet som selger antakeligvis snakket om, da han tok opp lån til bilen med bilen som sikkerhet).

What do? Jeg kan jo ikke selge en bil og reklamere med at det ikke er noen heftelser på den, når det i følge brønnøysundsregisteret tydeligvis er det alikevel? Jeg har ikke fått noen henvendelser fra banken som utstedte lånet om nedbetaling av lån heller ,og jeg regner jo med at banker liker pengene sine og hadde sagt ifra hvis de hadde særlig med krav mot meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fikk du det skriftlig i kontrakten at "heftelser slettes når penger fra kjøper mottas" eller noe i den duren?

Det tror jeg ikke.

Edit; fant kontrakten, der står det faktisk at heftelser innfris av selger /selgers bank, så da burde ting egentlig være i orden, burde de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at, på fitnessbloggen og liknende steder, se sees det ned på trening for å "se bra ut naken"?

De færreste trener utelukkende fordi de vet de har godt av det.

Mange trener fordi de liker å oppnå mål, utfordre seg selv og liknende

De fleste (slik jeg forstår det), trener fordi de vil se bra ut.

Likevel sees det ned på trening som fokuserer på dette. Eksempelvis kan vi se på hvor mange ganger folk spør om hvordan de kan få 6-pack, og svaret nesten utelukkende blir "drit i det, fokuser på baseøvelsene", så lenge vi vet at dette krever ganske imponerende styrke for å få samme resultat som dedikert magekukerundttrening.

Hvorfor? Hvorfor er det tabu å ville se bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg ikke.

Edit; fant kontrakten, der står det faktisk at heftelser innfris av selger /selgers bank, så da burde ting egentlig være i orden, burde de ikke?

Da bør du vell kontakte banken det gjelder, og spør hvorfor det er ikke er oppdatert på brreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du vell kontakte banken det gjelder, og spør hvorfor det er ikke er oppdatert på brreg.

Jeg gjorde det:$ fikk beskjed om at nei, det stod ca 27k igjen på det lånet, og at de vistnok har drevet og sendt ut fakturaer til forrige eier som om ingenting var skjedd. Jeg spurte om nettopp dette, spurte banken hvor stort lånet var når jeg kjøpte bilen, men de kunne ikke fortelle meg denslags informasjon over telefonen.

Helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at, på fitnessbloggen og liknende steder, se sees det ned på trening for å "se bra ut naken"?

De færreste trener utelukkende fordi de vet de har godt av det.

Mange trener fordi de liker å oppnå mål, utfordre seg selv og liknende

De fleste (slik jeg forstår det), trener fordi de vil se bra ut.

Likevel sees det ned på trening som fokuserer på dette. Eksempelvis kan vi se på hvor mange ganger folk spør om hvordan de kan få 6-pack, og svaret nesten utelukkende blir "drit i det, fokuser på baseøvelsene", så lenge vi vet at dette krever ganske imponerende styrke for å få samme resultat som dedikert magekukerundttrening.

Hvorfor? Hvorfor er det tabu å ville se bra ut?

Personlig synes jeg FB er et stort sett behagelig sted å være.

Det finnes plenty med andre steder der man kan få råd og støtte til sin quest for thigh gap eller dedikerte treningsprogram for 16 - åringer som føler at armene henger etter og trenger minst 2 dedikerte økter i uka kun på biceps/triceps.

Selvfølgelig er ikke alt 100% her heller, men at medlemmene forsøker å informere om at det du trenger er mer mat og et ålreit grunnlag med muskler bygget med flerleddsøvelser, ikke 1200kcal og 900 timer HIIT i uka, ser jeg på som positivt.

For å ta 6-pack'en, så er vel den også primært et spørsmål om lav nok fettprosent, ikke så mye hva slags fysisk form du er i (selv om lav fettprosent og god form ofte opptrer i par)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at, på fitnessbloggen og liknende steder, se sees det ned på trening for å "se bra ut naken"?

De færreste trener utelukkende fordi de vet de har godt av det.

Mange trener fordi de liker å oppnå mål, utfordre seg selv og liknende

De fleste (slik jeg forstår det), trener fordi de vil se bra ut.

Likevel sees det ned på trening som fokuserer på dette. Eksempelvis kan vi se på hvor mange ganger folk spør om hvordan de kan få 6-pack, og svaret nesten utelukkende blir "drit i det, fokuser på baseøvelsene", så lenge vi vet at dette krever ganske imponerende styrke for å få samme resultat som dedikert magekukerundttrening.

Hvorfor? Hvorfor er det tabu å ville se bra ut?

Jeg har ikke oppfattet at det er tabu å ville se bra ut på generelt grunnlag her inne? Mer at det er lettere å fokusere på prestasjoner da det er mer målbart. Men utseende blir jo en positiv bieffekt av det, som få takker nei til.

Jeg varierer mellom rangeringen om grunnene til jeg trener, men utseende/føle seg vel i egen kropp er ALLTID på topp 3! Og det er jeg ikke flau over :) Men jeg higer ikke etter et utseende uten funksjon - thighgap f.eks - jeg vil ha rumpe, lår, armer og samtidig en kropp lett nok til at jeg orker å drasse på den!

Så tabuet er vel kanskje heller hvilket type utseende man vil ha? Det er stuereint å ha muskeldamer som forbilde men ikke Victoria Secret-modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg FB er et stort sett behagelig sted å være.

Det finnes plenty med andre steder der man kan få råd og støtte til sin quest for thigh gap eller dedikerte treningsprogram for 16 - åringer som føler at armene henger etter og trenger minst 2 dedikerte økter i uka kun på biceps/triceps.

Selvfølgelig er ikke alt 100% her heller, men at medlemmene forsøker å informere om at det du trenger er mer mat og et ålreit grunnlag med muskler bygget med flerleddsøvelser, ikke 1200kcal og 900 timer HIIT i uka, ser jeg på som positivt.

For å ta 6-pack'en, så er vel den også primært et spørsmål om lav nok fettprosent, ikke så mye hva slags fysisk form du er i (selv om lav fettprosent og god form ofte opptrer i par)...

Både ja og nei.

Eksempelbruken din blir overdreven, på den måten at man ikke kan være noe annet enn enig. Samtidig så blir overdrivelsen bare egnet til å ta vekk fra poenget.

Poenget mitt går egentlig på hvorfor dette forumet, en side som har hatt utseenderelatert trening som hovedfokus siden starten, nå aktivt gir ut lite effektive råd mtp folks ønsker, og heller pusher at de skal endre mål.

En ting er selvfølgelig spørsmål som er dust, men relativt uskyldige slike som eksempelvis hvordan få markerte magemuskler.

Da er mener jeg det må være greit å si noe annet enn at man må kjøre tung bøy og mark, og heller fortelle om relevante øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig å formulere dette. Men. Kan man ha lav fettprosent ulike steder på kroppen, men ha et sted hvor man likevel har mer fett, noe som ville tilsvart til en annen fettprosent for det området? Ble litt knotete...

Man kan samle mer fett på spesifikke områder ja, om det var det du mente? Menn har jo f.eks typisk mer fett rundt magen, mens damer gjerne samler det på hofte og lår. Er jo en av grunnene til at man måler flere steder med klype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å formulere dette. Men. Kan man ha lav fettprosent ulike steder på kroppen, men ha et sted hvor man likevel har mer fett, noe som ville tilsvart til en annen fettprosent for det området? Ble litt knotete...

Man kan samle mer fett på spesifikke områder ja, om det var det du mente? Menn har jo f.eks typisk mer fett rundt magen, mens damer gjerne samler det på hofte og lår. Er jo en av grunnene til at man måler flere steder med klype.

Og i tillegg så vil jo en % være avhengig av andre ting som kroppen består av, har man mye muskelmasse i bena vil jo fettprosenten bli lavere, for fettet totalt utgjør en mindre del. Men det stemmer også at man samler fett litt ulikt, noen vil jo også ha det til at dårlig livsstil samler mer fett rundt magen (ølmage), men der er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.

Eksempelbruken din blir overdreven, på den måten at man ikke kan være noe annet enn enig. Samtidig så blir overdrivelsen bare egnet til å ta vekk fra poenget.

Poenget mitt går egentlig på hvorfor dette forumet, en side som har hatt utseenderelatert trening som hovedfokus siden starten, nå aktivt gir ut lite effektive råd mtp folks ønsker, og heller pusher at de skal endre mål.

En ting er selvfølgelig spørsmål som er dust, men relativt uskyldige slike som eksempelvis hvordan få markerte magemuskler.

Da er mener jeg det må være greit å si noe annet enn at man må kjøre tung bøy og mark, og heller fortelle om relevante øvelser.

Beklager, jeg var faktisk 100% sikker på om det var et genuint spørsmål, så gikk til default internettoppførsel; semi-saklighet.

Som du skriver i det originale innlegget er folk opptatt av å se bra ut. Dette kommer innenfra, men blir naturligvis forsterket av media og et økt fokus på samfunnsmessige fordeler ved bedre helse og/eller trening (et i utgangspunktet nøytralt-positivt utgangspunkt som blir forsterket, forandret, og forvridd et utall ganger på veien fra original forskning til Ola/Kari Nordmanns hode).

Jeg er ikke uenig i utsagnet at FB har hatt "utseenderelatert trening" som fokus tidligere, men vil gjerne at du utdyper hva du mener med "nå aktivt gir ut lite effektive råd" slik at vi kan ha en konstruktiv diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg var faktisk 100% sikker på om det var et genuint spørsmål, så gikk til default internettoppførsel; semi-saklighet.

Som du skriver i det originale innlegget er folk opptatt av å se bra ut. Dette kommer innenfra, men blir naturligvis forsterket av media og et økt fokus på samfunnsmessige fordeler ved bedre helse og/eller trening (et i utgangspunktet nøytralt-positivt utgangspunkt som blir forsterket, forandret, og forvridd et utall ganger på veien fra original forskning til Ola/Kari Nordmanns hode).

Jeg er ikke uenig i utsagnet at FB har hatt "utseenderelatert trening" som fokus tidligere, men vil gjerne at du utdyper hva du mener med "nå aktivt gir ut lite effektive råd" slik at vi kan ha en konstruktiv diskusjon :)

Sant. Jeg burde kanskje vært mer spesifik, men jeg hadde ikke veldig lyst til å skulle komme med konkrete eksempler på muskelgrupper som folk spør om da jeg mente at det ville ta vekk fra det litt mer generelle poenget mitt.

FB har hatt diverse faser hvor fokuset har ligget annerledes. Men tidlig lå hovedfokuset på "sånn dropper du å bli feit", "slik blir du stor og sterk" og "fem perfekte øvelser for rumpa". Så gikk det over i en fase som lå mer på livsstil, og "dette sier forskning om x", før det blei "fitnesskonkurransebølgen har nådd Norge! Ikke skriv om noe annet!" før det gikk over i veldig mye styrkeløftrelatert, og nå den blandingen av ting vi har nå.

Mitt poeng, egentlig. Er at på forumet så gis det ut råd som nesten alltid går i denne banen; "Nei, gi beng i det. Tren tung styrke, "x" vil bli plenty belastet av "baseløft y" og du vil få sommerkroppen i løpet av no-time".

Og, ja. Jeg har gitt ut det rådet ofte sjæl. Men faktum er at vi veldig ofte gir råd som ikke er maks effektive. Å bygge opp en sterk base, vil være svææææært gunstig, og det vil gjøre resten av treninga mer effektiv. Men dersom en ungpjokk ønsket å bygge massive biceps, så hadde man ikke sagt "fortsett med basetreningen, og ta tunge pull-ups. Biceps blir nok belastet av det".

Dette ser du og med gutter som vil ha vaskebrettet, og jenter som vil ha dat-ass. Riktignok er det mer aksept å anbefale hip-thrust eller liknende, men poenget står sånn halvveis likevel.

Mener ikke egentlig å skulle starte noen stor diskusjon. Derfor dette havnet i "dumme spørsmål" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har skrevet noen artikler om hvordan man blir deilig på lenge.... (n)

Får kaste meg rundt med en "gønz 'n' bunz"-artikkel til folket :lol:

Hva med litt curlz for da gurlz-stoff for de single gutta?

Eller cutz for da slutz-artikkel for oss tynnfeite (ikke det at jeg har behov for det, familiefar som jeg er)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...