Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Muligens noen korrupte filer du har. Hvis problemet er veldig irriterende ville jeg installert operativsystemet (windows?) på nytt.

Evt. slette alle programmer du ikke bruker (men krever at du vet hvilke du kan slette).

Du kan også se om du mangler noen driver-oppdateringer. Kanskje du mangler noen service-packs?

Kan hende! Mannen min har også sett på det. Men antivirusen gikk akkurat ut, kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan fryser det? Prøv å forklar litt mer detaljert, så er det lettere å hjelpe

Hmm, okei, jeg har lite peil, men det som skjer er at alt stopper opp og at jeg ikke får bevegd på musa eller gjort noe annet. Sånn fryser. Vet ikke helt hvordan ellers jeg skal forklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei, jeg har lite peil, men det som skjer er at alt stopper opp og at jeg ikke får bevegd på musa eller gjort noe annet. Sånn fryser. Vet ikke helt hvordan ellers jeg skal forklare det?

Du burde definitivt bruke antivirus, ja. Om du ikke vil betale for det, kan du bruke basic versjon av Avast, som er helt grei. Jeg ville installert den og gjort en fullstendig scan. Antakelig vil den finne endel rusk som kan slettes. Samtidig ville jeg oppgradert til siste versjon av driver for skjermkortet. Dersom problemet fortsatt oppstod ville jeg gått inn i Task Manager og undersøkt alle prosessene som kjører, for å se om det er noen ukjente tvilsomme prosesser der (krever noen med litt erfaring). Ville deretter brukt Windows 'msconfig.exe' for å hindre de aktuelle prosessene (services) fra å starte. Om heller ikke dette hadde fungert, ville jeg reinstallert Windows. Eventuelt kan man forsøke å snøre et skjerf rundt skjermen, for å redusere frysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vondt i nedre del av ryggen fredag - litt usikker på hvorfor, tenkte ikke over det før jeg hadde hatt vondt litt. Fortsatt vondt, spesielt om jeg sitter mer enn 3 min om gangen.

Problemet: må skrive ferdig eksamen i morgen! Noen tips til lindring så jeg kan sitte lenge nok til å skrive ferdig? Øvelser eller noe smart. (smertestillende hjelper ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Fikk vondt i nedre del av ryggen fredag - litt usikker på hvorfor, tenkte ikke over det før jeg hadde hatt vondt litt. Fortsatt vondt, spesielt om jeg sitter mer enn 3 min om gangen.

Problemet: må skrive ferdig eksamen i morgen! Noen tips til lindring så jeg kan sitte lenge nok til å skrive ferdig? Øvelser eller noe smart. (smertestillende hjelper ikke)

Ved akutte ryggsmerter, som ikke er veldig alvorlige, skal smertestillende, anti-inflammatoriske og muskelavslappende hjelpe. Ved langvarige korsryggsmerter skal trening hjelpe, men sistnevnte er du vel ikke ute etter :)

Det kommer helt an på hva smertene kommer av - om du har et triggerpunkt kan massasje hjelpe. Har du muligheten til å sitte på noe mykt, for å se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde definitivt bruke antivirus, ja. Om du ikke vil betale for det, kan du bruke basic versjon av Avast, som er helt grei. Jeg ville installert den og gjort en fullstendig scan. Antakelig vil den finne endel rusk som kan slettes. Samtidig ville jeg oppgradert til siste versjon av driver for skjermkortet. Dersom problemet fortsatt oppstod ville jeg gått inn i Task Manager og undersøkt alle prosessene som kjører, for å se om det er noen ukjente tvilsomme prosesser der (krever noen med litt erfaring). Ville deretter brukt Windows 'msconfig.exe' for å hindre de aktuelle prosessene (services) fra å starte. Om heller ikke dette hadde fungert, ville jeg reinstallert Windows. Eventuelt kan man forsøke å snøre et skjerf rundt skjermen, for å redusere frysen.

Tusen takk for utfyllende svar! Det skal jeg definitivt sjekke opp (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er konklusjonen til mange LCHF brukere som går ned i vekt ved å endre kostholdet totalt + begynne å trene, at det er brød, ris, pasta og poteter som har gjort dem feite? Som regel har de spist godteri, brus og junkfood i store mengder, men når de skal si hva som er årsaken til vektnedgangen er det viktigste de har å formidle at de ikke spiser brød og poteter.

Har de glemt at de spiste tusenvis av tomme kalorier i form av godteri og brus? Eller ønsker de at brød og poteter er årsaken til vektoppgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved akutte ryggsmerter, som ikke er veldig alvorlige, skal smertestillende, anti-inflammatoriske og muskelavslappende hjelpe. Ved langvarige korsryggsmerter skal trening hjelpe, men sistnevnte er du vel ikke ute etter :)

Det kommer helt an på hva smertene kommer av - om du har et triggerpunkt kan massasje hjelpe. Har du muligheten til å sitte på noe mykt, for å se om det hjelper?

Sitter egentlig ganske mykt, og kan heller ikke sitte lenge i sofaen, men kan prøve å sitte enda mykere. Forhåpentligvis hjelper det 3-6 timer så jeg kan skrive ferdig. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ta kreatin og PWO med melk eller må det være med vann? Og kreatin tar man hver dag uavhengig av om man trener eller ikke, om jeg har forstått det rett?

Jeg tar kreatinet daglig med et glass saft. Aner ikke helt hvordan det blander seg ut med melk, du kan sikkert teste? Og det samme med PWO, min funker ikke med melk, ettersom den smaker blåbær eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er konklusjonen til mange LCHF brukere som går ned i vekt ved å endre kostholdet totalt + begynne å trene, at det er brød, ris, pasta og poteter som har gjort dem feite? Som regel har de spist godteri, brus og junkfood i store mengder, men når de skal si hva som er årsaken til vektnedgangen er det viktigste de har å formidle at de ikke spiser brød og poteter.

Har de glemt at de spiste tusenvis av tomme kalorier i form av godteri og brus? Eller ønsker de at brød og poteter er årsaken til vektoppgangen?

Åh så deilig! Helt enig med deg. "Karbohydrater er det som er FARLIG"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar kreatinet daglig med et glass saft. Aner ikke helt hvordan det blander seg ut med melk, du kan sikkert teste? Og det samme med PWO, min funker ikke med melk, ettersom den smaker blåbær eller noe...

Okei,trodde bare jeg måtte ta det med vann siden det var det som stod på boksen. Men da kan jeg jo teste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er konklusjonen til mange LCHF brukere som går ned i vekt ved å endre kostholdet totalt + begynne å trene, at det er brød, ris, pasta og poteter som har gjort dem feite? Som regel har de spist godteri, brus og junkfood i store mengder, men når de skal si hva som er årsaken til vektnedgangen er det viktigste de har å formidle at de ikke spiser brød og poteter.

Har de glemt at de spiste tusenvis av tomme kalorier i form av godteri og brus? Eller ønsker de at brød og poteter er årsaken til vektoppgangen?

Hvorfor antar alle normalvektige at feite sitter hele dagen og skyller ned godis og potetgull med sukkerbrus..? Dette er beviselig ikke tilfelle i det hele tatt. De aller fleste overvektige har gjentatte ganger gjort kjempeinnsatser med kalorirestriksjon, som fører til litt vektnedgang, slapphet og økende sultfølelse. Sånn kan man ikke leve resten av livet, så før eller siden går man tilbake til kostholdet som gjorde en overvektig i utgangspuktet.

Kutter man ut brød, ris, pasta, poteter og ferdigmat (og, ja, godteri og potetgull) tvinges man til å ha et mer bevisst forhold til mat. Erstattningsmaten er gjerne mer mettende og inneholder fort mer mikronæringsstoffer per kalori enn mye av det man spiste før omleggingen. Insulin-rant til side er det ikke forferdelig rart dette fort kan føre til et behagelig og vedlikeholdbart vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde definitivt bruke antivirus, ja. Om du ikke vil betale for det, kan du bruke basic versjon av Avast, som er helt grei. Jeg ville installert den og gjort en fullstendig scan. Antakelig vil den finne endel rusk som kan slettes. Samtidig ville jeg oppgradert til siste versjon av driver for skjermkortet. Dersom problemet fortsatt oppstod ville jeg gått inn i Task Manager og undersøkt alle prosessene som kjører, for å se om det er noen ukjente tvilsomme prosesser der (krever noen med litt erfaring). Ville deretter brukt Windows 'msconfig.exe' for å hindre de aktuelle prosessene (services) fra å starte. Om heller ikke dette hadde fungert, ville jeg reinstallert Windows. Eventuelt kan man forsøke å snøre et skjerf rundt skjermen, for å redusere frysen.

Fikk tak i det antiviruset du snakket om her! Gjorde en fullstendig scan, og alt var i skjønneste orden :) Har også slettet/avsluttet alle prosesser som kjører unødvendig og var tvilsomme, men kan ikke si at det var så mye å hente der heller. Fikk anbefalte å kjøre en defragmentering? Eller anbefalt denne: http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-8/restore-refresh-reset-pc .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen butikker som selger solformørkelsesbriller? (Ikke på nett)

@Sephania Kjøp deg sveise briller. De funker nok.

* Bruk spesialbriller for solformørkelse. Disse er visstnok utsolgt over hele landet. Et alternativ er sveisebriller eller sveiseglass (grad 12-16) som man får kjøpt på blant annet Biltema og jernvarehandler. Glasset må være fritt for riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...