Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther
Jeg må ta hull i ørene igjen - de har grodd igjen. Hvor gjør jeg dette i Oslo. Noen som har anbefalinger?

Pinpoint piercing er veldig flinke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Noen som har anbefalinger på hotell i Wien? Må ligge sentralt, ha god frokost, ikke være for dyrt og tilby parkering :) Gjerne treningsmuligheter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovlig? Mener du anbefalt?

Kroppen lager vitamin D av sollys, så det vil være rart å legge en begrensning på det.

Wikipedia sier om anbefalingen: Anbefalt inntak er 7,5 mikrogram (300 IE) om dagen for barn fra to år og voksne opp til seksti år. For barn opptil to år og eldre over seksti år er anbefalt inntak 10 mikrogram (400 IE) om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovlig? Mener du anbefalt?

Kroppen lager vitamin D av sollys, så det vil være rart å legge en begrensning på det.

Wikipedia sier om anbefalingen: Anbefalt inntak er 7,5 mikrogram (300 IE) om dagen for barn fra to år og voksne opp til seksti år. For barn opptil to år og eldre over seksti år er anbefalt inntak 10 mikrogram (400 IE) om dagen

Lovlig. Det er grenser for hva som er tillatt for salg i Norge.

Tror det er/var rundt 200 eller noe annet tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovlig? Mener du anbefalt?

Kroppen lager vitamin D av sollys, så det vil være rart å legge en begrensning på det.

Wikipedia sier om anbefalingen: Anbefalt inntak er 7,5 mikrogram (300 IE) om dagen for barn fra to år og voksne opp til seksti år. For barn opptil to år og eldre over seksti år er anbefalt inntak 10 mikrogram (400 IE) om dagen

Lovlig ja. Jeg har funnet tilskudd i Norge som har variert mellom 800 og 1000 IU, men funnet fra samme leverandør i utlandet og da har doseringen vært 2500 IU. Lurer derfor på hva som er maks dosering per kapsel i Norge :) Vil tro det er 1000 IU siden det er den høyeste doseringen jeg har funnet i Norge.

Vit D er max 20mcg : 800IE om dagen i kosttilskudd:

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-d

Denne siden ble sist oppdatert i 2013. Jeg mener det har kommet nye anbefalinger siden det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lyle McDonald anbefaler 2000-4000 IU om dagen. Man kan forresten trygt kjøpe vitamin D opptil 5000IU fra Bigvits.co.uk (y)

As I noted above, 30 minutes of direct sun exposure generates 10,000 IU’s of Vitamin D and that appears to be the maximum the body will synthesize. A daily intake of half that should be more than safe and is in keeping with other maximum daily recommendations of 4000 IU/day. And outside of extreme deficiencies, that level should cover most folks (that is if we assume levels drop to an insufficient 20-30 ng/mL during the winter, 5000 IU/day would be expected to raise that to 70-80 ng/mL right in the middle of the optimal range).

I’d note in closing that, as a fat soluble vitamin, Vitamin D should be taken with a fat containing meal for optimal absorption, Vitamin D is also a supplement that can be taken only weekly (i.e. 35,000 IU’s all at once or what they’d get from 5000 IU’s per day for a week) for athletes who are bad about taking pills.

Vitamin D

It’s not an exaggeration to say that concerns about Vitamin D levels are currently a ‘hot-topic’ in nutrition. And while Vitamin D can be made by the body (through exposure of the skin to sunlight), it’s turning out that Vitamin D deficiencies are absolutely epidemic, especially for people who work indoors and/or live in cold weather countries where sun exposure is minimal.

Athletes who are forced to train indoors for weather reasons are potentially at risk as well. This is true even of athletes who train outdoors part of the year as Vitamin D levels in the body fall fairly quickly when regular sun exposure is eliminated.

It also looks like maintaining adequate Vitamin D status may be a key to optimal athletic performance although direct research is lacking. Unfortunately, determining serum levels of Vitamin D intake to determine optimal levels of supplementation requires blood work. Athlete with access to testing should strive for levels of 50 ng/ml or higher. It requires 100 IU’s of Vitamin D to raise serum levels by 1 ng/ml and athletes with access to blood testing can determine their daily dose that way (e.g. to raise levels from 30ng/ml to 50 ng/ml would require 2000 IU’s per day).

Failing that, a daily supplementation level of 2000 IU’s should be safe and reasonable for most. Blood work is still preferred and this is another place where mega-dosing (greater than perhaps 10,000 IU’s per day) can be problematic. More isn’t better.

For athletes who don’t want to take yet another pill, tanning once or twice weekly provides another way to obtain Vitamin D. Don’t go nuts with it (as excessive UV skin exposure carries its own health risks) but small amounts during cold weather or periods where sun exposure is minimal are not harmful and may help.

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/antioxidant-and-vitamin-d-supplements-for-athletes-sense-or-nonsense-research-review.htm

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/supplements-part-1.html/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 4-5000 IU vinter og vår, og 2500 på høsten. Om jeg tar på sommerstid eller ikke avhenger alt etter hvor mye sol jeg får på kroppen :p Med kontorjobb og en times reise hjem fra jobb er det dessverre begrenset :rolleyes: Takk for tipset om bigvits!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...