Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Den med Camilla Monsen?

http://muskelklinikken.no/steenogstrom/terapeuter.html

"Camilla har en bachelor i akupunktur fra Akupunkturhøyskolen. Hun er også utdannet homeopat og bruker det aktivt sammen med akupunkturbehandlingen ettersom hun i praksis har sett at de to behandlingsformene utfyller hverandre."

Nope. Gutta i posthallen eller hva det nå heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært hos Babak på muskelklinikken og var ihvertfall veldig fornøyd :)

Babak Balouch er utdannet Bachelor Fysioterapeut fra Saxion Univeristy of Applied Sience og tidligere utdannet som “Advanced Laboratory Technician”. Han har deltatt i landslagskamper, [og har] stor interesse [for faget] og over 20 års erfaring innanfor forskjellige former for kampsport. behandling av akutte og kroniske kampsport skader og idrettsskader, preventivt trening for seriøse kampsport utøvere (denne settningen betyr ingenting). Spesialisering innanfor Redcord therapy, muskel- og leddbehandling, belastningsskader og redcord (slynge) terapi (han er så god på Redcord at han må skrive det to ganger i samme setning).

Altså, godt mulig han er dyktig, hva vet vel jeg, men jeg ville aldri i livet gitt pengene mine til noen —spesielt ikke en som skulle ta seg av helsa mi— som hverken klarer å skrive University eller Science riktig. Når halve avsnittet om han strengt tatt ikke betyr noe grunnet skrivefeil og google-translate-level setningsoppbygging... veeel, så høy kvalitet kan verken han eller klinikken holde. Ingen bedrift med en kvart dose selvrespekt ville lagt ut noe sånt på nettsidene sine.:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei, slenger ut et svært idiotisk spørsmål her, men er veldig usikker.

Den nye telefonen har en finfin skritteller som jeg bruker nå fremfor endomondo. Har de siste dagene brukt denne for å finne ut hvor landet ligger med tanke på hvor mange skritt jeg tar om dagen. Konklusjonen er at det er en del annerledes enn hva jeg trodde. Jeg ligger faktisk på rundt 14 000 skritt, noe skrittelleren mener tilsvarer rundt 600-700 kcal forbrent. Dette er snakk om "hverdagsgåing", dvs til og fra jobb, barnehage, ect, gjennom dagen.

I MFP har jeg, på underskudd, lagt til ca 400 kcal over det nettokcal-nivået jeg burde ligge på for å ta av ca en halvkilo i uka for å inkludere noe gåing og jernpumping fire ganger i uka.

Nå som jeg skal gå for vedlikehold/re-composition, med gradvis økning av inntaket, burde jeg da legge til disse kaloriene fra gåingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Uten at dette er mitt fagfelt så tenker jeg at disse triggerpunktene kanskje kan sjekkes ut?

http://www.triggerpoints.net/symptom/problems-going-down-stairs

http://www.triggerpoints.net/symptom/problems-climbing-stairs

Ellers så er det greit å avklare om kneet er hovent? Skjedde det akutt eller kom smerten tiltakende?

Takk for linkene! Ser ut som den øverste er best beskrivende.

Det er ikke hovent, er bare litt vondt f.eks om jeg sitter på beinet med bøyd kne. Er ikke fryktelig vondt, men nok til at jeg må endre sittestilling.

Og Tiwas - selvfølgelig skal jeg sjekke det opp om det ikke gir seg, men om noen har erfaring med noe jeg kan gjøre selv for å se om det blir bedre(ser selv at dette ikke kom godt nok frem i forrige innlegg) hadde det vært kult om det funket uten at jeg må betale en spesialist for å få høre det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale en skikkelig bra shaker? Jeg har kjøpt flere som lekker eller blir ødelagt etter kort tid, og de som varer klarer jeg å rote bort deler av. Derfor er jeg ute etter en som holder seg tett over tid, som helst kan vaskes i oppvaskmaskin, og som ikke koster skjorta (ettersom jeg vil kjøpe flere eks. for å ha flere deler jeg kan bruke sammen). På forhånd takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale en skikkelig bra shaker? Jeg har kjøpt flere som lekker eller blir ødelagt etter kort tid, og de som varer klarer jeg å rote bort deler av. Derfor er jeg ute etter en som holder seg tett over tid, som helst kan vaskes i oppvaskmaskin, og som ikke koster skjorta (ettersom jeg vil kjøpe flere eks. for å ha flere deler jeg kan bruke sammen). På forhånd takk for tips!

Jeg har ikke betalt for en eneste shaker siden 80-tallet, så mitt beste råd er å spørre om å få med en gratis shaker når du kjøper proteinpulver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som kan anbefale en skikkelig bra shaker? Jeg har kjøpt flere som lekker eller blir ødelagt etter kort tid, og de som varer klarer jeg å rote bort deler av. Derfor er jeg ute etter en som holder seg tett over tid, som helst kan vaskes i oppvaskmaskin, og som ikke koster skjorta (ettersom jeg vil kjøpe flere eks. for å ha flere deler jeg kan bruke sammen). På forhånd takk for tips!

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/smartshake-v2-800ml-gunsmoke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
I bokser med kokosmelk er det ofte kokos som er hard + mye vann oppi. Hvis jeg skal ha 50gr kokosmelk, er det da kun det hvite harde jeg skal måle? Eller er vannet i boksen også melk?

Vannet er også melk. Det skiller seg når det har stått kaldt, så du må la det stå i romtemp til det er blandet igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linkene! Ser ut som den øverste er best beskrivende.

Det er ikke hovent, er bare litt vondt f.eks om jeg sitter på beinet med bøyd kne. Er ikke fryktelig vondt, men nok til at jeg må endre sittestilling.

Og Tiwas - selvfølgelig skal jeg sjekke det opp om det ikke gir seg, men om noen har erfaring med noe jeg kan gjøre selv for å se om det blir bedre(ser selv at dette ikke kom godt nok frem i forrige innlegg) hadde det vært kult om det funket uten at jeg må betale en spesialist for å få høre det. ;)

Høres ikke ut som noe kjempe alvorlig så jeg ville sett det an. Du hadde f.eks merket om et av korsbåndene var avrevet.

Så se det an. Varer det i et par uker til så ville jeg vurdert fysio og MR. Greit å utelukke at det ikke er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther

Hva menes med momentarm/vektarm? Jeg fant definisjonen "momentarmen er den korteste avstanden mellom omdreiningsaksen i leddet og en linje midt i en sene/muskel", men skulle gjerne hatt en definisjon jeg skjønte litt mer av.

edit: er det at avstanden mellom dreiemomentet i et ledd, og midten av muskelen, påvirker kraften som kan utvikles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med momentarm/vektarm? Jeg fant definisjonen "momentarmen er den korteste avstanden mellom omdreiningsaksen i leddet og en linje midt i en sene/muskel", men skulle gjerne hatt en definisjon jeg skjønte litt mer av.

edit: er det at avstanden mellom dreiemomentet i et ledd, og midten av muskelen, påvirker kraften som kan utvikles?

Du vet redskapet et spett?

Lengden på "arm" gitt mot punktet det dreies rundt.

nick1web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med momentarm/vektarm? Jeg fant definisjonen "momentarmen er den korteste avstanden mellom omdreiningsaksen i leddet og en linje midt i en sene/muskel", men skulle gjerne hatt en definisjon jeg skjønte litt mer av.

edit: er det at avstanden mellom dreiemomentet i et ledd, og midten av muskelen, påvirker kraften som kan utvikles?

En enkel måte å se for seg vektarm er å holde en manual (eller kettlebell ;) ) foran deg helt inntil overkroppen. Der blir det veldig liten vektarm, i og med at vekten er veldig nært tyngdepunktet ditt (center of mass). Holder du manualen foran deg med strake armer blir det straks mer utfordrende å holde den oppe, nettopp pga. vektarm. Manualen er så langt unna tyngdepunktet ditt som mulig med utstrakte armer.

Det er derfor vi vil ha stanga dønn over midtfoten når vi gjør markløft, og ikke lengre fram. Selv noen få cm. vektarm framover gjør at løftet blir mye tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det ei dame som utførte kvart-bøy ved min side. Hun var fryktelig stiv og gjennomføringen hennes så svært ubehagelig ut. Hun la på en del vekter og satte på et belte relativt raskt. Kom vel opp i 50 kg til slutt. Noe jeg såvidt klarte å se på da jeg syntes hun allerede slet på 20 kg. Burde jeg ha tatt kontakt og fortalt at det ville vært lurt å varme opp til bøy med dynamisk oppvarming og stretching, for så å holde vektene lave frem til teknikken sitter som et skudd? Det virket som hun ikke selv var klar over hvor smertefull bøyen hennes så ut.... Eller skulle jeg tatt kontakt med personalet og sagt at det er en dame som gir sitt alt for å utvikle kneskader og andre skader.:wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...