Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilken størrelse bør jeg ha i Vibram five fingers? Sånn i tilfelle bestilling på nett. Hva bruker dere?

Jeg bruker 39 i vanlige sko, nesten alltid, og jeg har str 39 1/3 i mine adidas power perfect II (kanskje mer sammenlignbart for flere)

Jeg mener jeg har lest at man burde gå ned en størrelse - det gjorde i alle fall jeg. Bruker 40 i vanlige sko, og har five fingers i 39. Skulle nesten ikke få de på de første gangene, men de har gått ut en del, så 40 hadde blitt for stort ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fjernet en føflekk hos fastlegen min tidligere, og dette gikk selvfølgelig helt fint! Denne gangen hadde jeg flere mistenkelige føflekker, derfor ble jeg henvist videre. Da Groenhaug også har en del tenker jeg det kan være greit å få skjekket de ordentlig.

Dumt spørsmål, når du var hos hudlege, hadde du konsultasjon først og så fjernet fløflekk, eller gjorde du alt i ett? Og hvor lang tid ca tar det å fjerne en fløflekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, når du var hos hudlege, hadde du konsultasjon først og så fjernet fløflekk, eller gjorde du alt i ett? Og hvor lang tid ca tar det å fjerne en fløflekk?

De gangene jeg har fjernet føflekker så har legen bare sagt "ok, den ser jo forsåvidt frisk ut... men jeg kan godt gjøre det".

Og så er det over på rundt fem minutter.

Føflekkene sendes likevel ut for analyse, og så har jeg fått brev om at det ikke var funnet tegn til skummelheter i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har fjernet føflekker så har legen bare sagt "ok, den ser jo forsåvidt frisk ut... men jeg kan godt gjøre det".

Og så er det over på rundt fem minutter.

Føflekkene sendes likevel ut for analyse, og så har jeg fått brev om at det ikke var funnet tegn til skummelheter i dem.

Jeg har allerede vært hos lege, men legen ønsket ikke å ta den fløflekken selv. Så er litt usikker på hudlege kommer til å ta fløflekken eller ikke.

Men hvis det går raskt å ta den så er i alle fall det bra.

Hvor lang tid måtte du vente på svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom vi drikker mer vann per døgn enn Ola Nordmann, er det sikkert mange som lurer på det samme som meg.(y)

Hvordan kan man unngå å måtte stå opp om natta for å gå på do? Opplever ofte at jeg ikke får sove igjen etterpå, og ender opp med 4-5 timer søvn. Har prøvd å unngå å drikke vann 2-3 timer før jeg legger meg, men allikevel må jeg opp.:mad: Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi drikker mer vann per døgn enn Ola Nordmann, er det sikkert mange som lurer på det samme som meg.(y)

Hvordan kan man unngå å måtte stå opp om natta for å gå på do? Opplever ofte at jeg ikke får sove igjen etterpå, og ender opp med 4-5 timer søvn. Har prøvd å unngå å drikke vann 2-3 timer før jeg legger meg, men allikevel må jeg opp.:mad: Noen tips?

Spis noe salt før du legger deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi drikker mer vann per døgn enn Ola Nordmann, er det sikkert mange som lurer på det samme som meg.(y)

Hvordan kan man unngå å måtte stå opp om natta for å gå på do? Opplever ofte at jeg ikke får sove igjen etterpå, og ender opp med 4-5 timer søvn. Har prøvd å unngå å drikke vann 2-3 timer før jeg legger meg, men allikevel må jeg opp.:mad: Noen tips?

Det kan være verdt å sjekke prostata hos fastlegen. Så vidt jeg har skjønt så er nattpissing et symptom som leger bruker for å undersøke prostata. Om ikke annet så kan du i alle fall utelukke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, når du var hos hudlege, hadde du konsultasjon først og så fjernet fløflekk, eller gjorde du alt i ett? Og hvor lang tid ca tar det å fjerne en fløflekk?

Du må på konsultasjon først. Hun studerte først alle føflekkene mine med en slags lupe, og fant en det var nødvendig å fjerne. Jeg hadde 5-6 føflekker jeg trodde kunne være farlige, men den som viste seg å være skummel var faktisk ikke en av disse! Anbefaler derfor ikke å høre på Raptorial i dette tilfellet.

Dette var midt på sommeren så jeg ventet med å fjerne den til høsten. (Fordi soling og bading, ingen vits å ødelegge sommeren!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må på konsultasjon først. Hun studerte først alle føflekkene mine med en slags lupe, og fant en det var nødvendig å fjerne. Jeg hadde 5-6 føflekker jeg trodde kunne være farlige, men den som viste seg å være skummel var faktisk ikke en av disse! Anbefaler derfor ikke å høre på Raptorial i dette tilfellet.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må på konsultasjon først. Hun studerte først alle føflekkene mine med en slags lupe, og fant en det var nødvendig å fjerne. Jeg hadde 5-6 føflekker jeg trodde kunne være farlige, men den som viste seg å være skummel var faktisk ikke en av disse! Anbefaler derfor ikke å høre på Raptorial i dette tilfellet.

Dette var midt på sommeren så jeg ventet med å fjerne den til høsten. (Fordi soling og bading, ingen vits å ødelegge sommeren!)

Får håpe han sjekker alle mine også da når jeg først er der. Legen har hovedsakelig gitt konsultasjon på 1 siden hun mente de resterende ikke var farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe han sjekker alle mine også da når jeg først er der. Legen har hovedsakelig gitt konsultasjon på 1 siden hun mente de resterende ikke var farlig.

Mange hudleger er irriterte på praksisen vesen skisserer.

Det de oppforder til er å gjøre en biopsi av føflekken (altså, hele føflekken skjæres ut) samtidig som henvisning til hudlege.

Det som gjøres dersom man følger praksisen vesen skisserer så vil man først få en henvisning, og deretter utføre biopsi... Noe som er jævlig mye bortkasta tid når det er kreft vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hudleger er irriterte på praksisen vesen skisserer.

Det de oppforder til er å gjøre en biopsi av føflekken (altså, hele føflekken skjæres ut) samtidig som henvisning til hudlege.

Det som gjøres dersom man følger praksisen vesen skisserer så vil man først få en henvisning, og deretter utføre biopsi... Noe som er jævlig mye bortkasta tid når det er kreft vi snakker om.

Jeg har før fjernet 2 føflekker hos fastlege, på ulike tidspunkt. Nå var det imidlertid en hel del føflekker det var snakk om. Fra en tidligere samtale med Groenhaug husker jeg at det var mange føflekker hun også var usikker på, derfor anbefalte jeg henne å be om henvisning.

Nå vet ikke jeg om du leste svaret jeg nettopp skrev, men det var altså en helt annen føflekk jeg måtte fjerne. De 5-6 jeg ville fjerne først har jeg fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har før fjernet 2 føflekker hos fastlege, på ulike tidspunkt. Nå var det imidlertid en hel del føflekker det var snakk om. Fra en tidligere samtale med Groenhaug husker jeg at det var mange føflekker hun også var usikker på, derfor anbefalte jeg henne å be om henvisning.

Nå vet ikke jeg om du leste svaret jeg nettopp skrev, men det var altså en helt annen føflekk jeg måtte fjerne. De 5-6 jeg ville fjerne først har jeg fortsatt.

Jeg leste svaret.

Hvis det er føflekker hun er usikre på, vil fastlegen kunne se på dem og være enig/uenig. Dersom det er noe han/hun er usikker på, vil da det korrekte være å fjerne dem og samtidig sende henvisning til hudlege.

Det er ikke vanlig å sjekke hele kroppen når man er inne på kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...