Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser på akkurat det samme, og lurte på det jeg også? Noe som åpner luftveiene?

Glemte at google fantes før jeg posta isted, men virker som om det er et "luktesalt" som gjør deg kvikkere.. Men var en del dårlige svar, så vet ikke akkurat hva det er og hvorfor de sniffer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Glemte at google fantes før jeg posta isted, men virker som om det er et "luktesalt" som gjør deg kvikkere.. Men var en del dårlige svar, så vet ikke akkurat hva det er og hvorfor de sniffer det.

Det er vell flere varianter, men er vell det vi kaller hjortetaksalt? (amoniakk av no slag) Er uansett for å skjerpe deg der og da, føler deg mer "klar" eller "på". Vanskelig og forklare så slenger med denne:

Smelling salts are often used on athletes (such as boxers) when they are knocked unconscious or semi-conscious[1] (although a number of sports governing bodies, such as the Football Association in the UK recommend against their use[7]).

They are also used in competitions (such as strong man and Ice hockey) to "wake up" competitors to perform better.[1][8]

They are also still used for people feeling faint,[9][10][11] or who have fainted, either administered by others, or self administered, with some at risk groups, such as pregnant women, sometimes advised to keep them close to hand.[12]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det med mat etter trening? Jeg har en tendens til å glemme maten hjemme, eller at jeg faktisk har med i baggen men dusjer før det blir spist. Har det noe å si for fremgangen på treningen (cardio), og i så fall, hvor mye? Ødelegger jeg mye når jeg spiser litt over 30 min etter trening, og noen ganger opptill 1,5 t.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor viktig er det med mat etter trening? Jeg har en tendens til å glemme maten hjemme, eller at jeg faktisk har med i baggen men dusjer før det blir spist. Har det noe å si for fremgangen på treningen (cardio), og i så fall, hvor mye? Ødelegger jeg mye når jeg spiser litt over 30 min etter trening, og noen ganger opptill 1,5 t.?

Det kommer an på hva og hvor lenge siden du spiste før trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke fant en vanlig spørsmål tråd spør jeg her. Noen spessiel øvelse som hjelper på og få slik kutt ved ribbein`ene? Crunches med vridning? og selfølgeligt lav fett % ?

Bud nummer én er selvfølgelig som du sier å få ned fettprosenten ;)!

Jeg går ut i fra at det er serratus anterior du sikter til:

post-2287-14440844953627_thumb.png

Serratus anterior kommer fra de 8/9 (genetisk) første ribbene dine og fester seg på skulderbladet. Funksjonen er å stabilisere skulderbladet inntil kroppen, protrahere skulderbladet (skyve skulderbladet framover og "rundt" ribbene) samt oppadrotasjon av skulderbladet.

For å trene serratus må du altså kjøre på med øvelser som protraherer og oppadroterer skulderbladet samt øvelser som setter krav til stabilitet.

Selv synes jeg den beste/enkleste øvelsen for serratus anterior er scapular push-ups:

Andre varianter kan være:

Incline shoulder raise: http://exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.html

Dumbbell incline shoulder raise: http://exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/DBInclineShoulderRaise.html

Cable twisting chest press: http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBTwistingChestPress.html

Generelt er pressøvelser good stuff for serratusen din:

Militærpress

Skulderpress m. hantler

+ div varianter av 'over hodet øvelser'

Må bare poengtere igjen at den ikke kommer til å synes noe særlig bedre med mindre du får ned fettprosenten din ytterligere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Det jeg mener er at dersom du spiser greit i dagene før og etter vil kroppen ha mer enn nok å restituere seg på. De eneste som trenger å være nøye med inntak før og etter økter er de som kjører flere treninger pr dag av en viss intensitet som er avhengig av greie glykogennivåer. Dine økter på 30-45 minutter klarer du deg helt fint under og etter med å spise som du pleier.

Greit, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spm (og nei, jeg driver ikke med lakserende midler for å gå ned i vekt, men er nysgjerrig):

Om man spiser noe man blir dårlig i magen av og det går rett igjennom - tar kroppen fortsatt opp næringen den skal, eller må man spise et måltid på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på teknikken når det kommer til baseøvelser, og skulle gjerne hatt hjelp til dette. Kan jeg spørre de som arbeider på treningssenteret om hjelp (de hjelper jo til når det kommer til maskiner), eller må jeg bestille en time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på teknikken når det kommer til baseøvelser, og skulle gjerne hatt hjelp til dette. Kan jeg spørre de som arbeider på treningssenteret om hjelp (de hjelper jo til når det kommer til maskiner), eller må jeg bestille en time?

Det er vel bare å spørre dem når du ser dem på senteret, jeg fikk hjelp da jeg spurte en som jobba der for lenge siden da jeg var nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lagt inn kosthold for en normal arbeidsdag på diett.no, og alt ser greit ut, bortsett ifra jern, som ligger veldig lavt.

er dette noe jeg burde prøve å fikse på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lagt inn kosthold for en normal arbeidsdag på diett.no, og alt ser greit ut, bortsett ifra jern, som ligger veldig lavt.

er dette noe jeg burde prøve å fikse på ?

Jente eller gutt? Generelt er jern uansett en veldig vikitg bestanddel i kroppen og absolutt noe du burde ha nok av, ja. Manglende jern kan blant annet medføre mye slapphet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spm (og nei, jeg driver ikke med lakserende midler for å gå ned i vekt, men er nysgjerrig):

Om man spiser noe man blir dårlig i magen av og det går rett igjennom - tar kroppen fortsatt opp næringen den skal, eller må man spise et måltid på nytt?

Maten går ikke bare rett ut gjennom andre enden uten at næringsstoffene har blitt tatt opp i det hele tatt ;) Lakserende midler har veldig lite slankende effekt enn hva folk tror, men mange liker den følelsen av at kroppen er tom. Det medfører jo bare at man fucker opp systemene sine til de grader :) Men nei, det er ikke nødvendig å spise mer etterpå, men spis igjen når du er sulten! Og om det er noe som skjer ofte bør du kanskje revurdere hva du spiser? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...