Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men hva er tunge karbohydrat? Ref http://forum.fitnessbloggen.no/threads/hva-holder-deg-mett-lengst.5837/#post-210441

Jeg har hørt om tomme, men ikke tunge..? Jeg ser jo at han kommer med eksempel, men i min verden er poteter raske karbohydrat?

Tror det er det samme som man på engelsk kaller complex carbohydrates

http://nutrition.about.com/od/askyournutritionist/f/complex.htm Håper denne forklarer litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil en benpress maskin som er parallell med gulvet legge mye mer press på knærne enn en 45 graders benpress?

Hvis vi kun ser på hvilken påvirkning selve benpressapparatet har, er det bare kraften sett i forhold til setet på apparatet som har noen betydning. Husk at kraft har både størrelse og retning. Dersom et benpressapparat gir konstant kraft sett i forhold til setet gjennom hele bevegelsen, vil dette gi en annen belastning enn et benpressaparat der retningen på kraften varierer i forhold til setet i løpet av bevegelsen.

Vinkelen med gulvplanet vil altså ikke ha noen som helst innvirkning på belastningen, såfremt apparatene ellers er sammenlignbare. For øvrig kommer det helt an på hvordan de forskjellige apparatene er konstruert.

Husk dog at for et benpressapparat som dette (lenke), vil vinkelen med gulvplanet ha vesentlig påvirkning på kraftens størrelse. Hvis benpressapparatet har en vinkel med gulvplanet på 45°, vil 200 kg på benpressapparatet kun tilsvare 141.4 kg løftet rett oppover. Hvis benpressapparatet har en vinkel på 30°, vil 200 kg på benpressapparatet kun tilsvare 100 kg løftet rett oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi kun ser på hvilken påvirkning selve benpressapparatet har, er det bare kraften sett i forhold til setet på apparatet som har noen betydning. Husk at kraft har både størrelse og retning. Dersom et benpressapparat gir konstant kraft sett i forhold til setet gjennom hele bevegelsen, vil dette gi en annen belastning enn et benpressaparat der retningen på kraften varierer i forhold til setet i løpet av bevegelsen.

Vinkelen med gulvplanet vil altså ikke ha noen som helst innvirkning på belastningen, såfremt apparatene ellers er sammenlignbare. For øvrig kommer det helt an på hvordan de forskjellige apparatene er konstruert.

Husk dog at for et benpressapparat som dette (lenke), vil vinkelen med gulvplanet ha vesentlig påvirkning på kraftens størrelse. Hvis benpressapparatet har en vinkel med gulvplanet på 45°, vil 200 kg på benpressapparatet kun tilsvare 141.4 kg løftet rett oppover. Hvis benpressapparatet har en vinkel på 30°, vil 200 kg på benpressapparatet kun tilsvare 100 kg løftet rett oppover.

Hvordan regner man ut dette? Hva er formelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan regner man ut dette? Hva er formelen?

M = m * sin(a)

der M er tilsvarende vekt løftet rett oppover, m er vekt på benpressapparatet og a er vinkelen med gulvplanet. Her har jeg ikke tatt hensyn til friksjon, men friksjonen bør uansett være så liten at den vil ikke vil utgjøre nevneverdig forskjell. For benpressapparatet i lenken over ville jeg delt vekten på 1.5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er forskjellen på frontbøy og knebøy? Jeg skjønner at man på frontbøy har stanga foran kroppen, men trener de to øvelsene forskjellige muskelgrupper? Og kan man ha både knebøy og frontbøy på samme dag? Jeg skal bytte ut leg extentions, fordi jeg begynner å kjenne det litt i knærne (er oppe i nesten 100 kg i leg extentions). Er frontbøy en øvelse som kan ta over for leg extentions?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...