Gå til innhold

Sigvar Garfors

Medlemmer
  • Innholdsteller

    487
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Sigvar Garfors vant dagen sist April 22 2012

Sigvar Garfors hadde mest likt innhold!

Om Sigvar Garfors

  • Rang
    Avansert medlem

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://www.webcoaching.no/

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Sigvar Garfors

    Signaturer i forumet - Forespørsler og forklaring

    Her trengs det en update! - Webcoach, redaktør og medeier i webcoaching.no - Osteopat, Bs.C., D.O., MNOF - Personlig trener ved Optimal Trening - Utøver i fitness/bodybuilding og styrkeløft På forhånd hjertelig takk!
  2. Vil tippe mellom 15 og 20 %, men det er vanskelig å anslå da det er store individuelle variasjoner Er veldig individuelt hvor mye folk må ned for at magerutene skal synes. Selv har jeg synlige mageruter selv om jeg er godt over 15 %. Hvor stort underskudd du må ha og hvor lang tid det kommer til å ta kommer an på hva målet ditt er. 1) Hardt og brutalt, eller 2) sakte men sikkert.
  3. Joda, du har definitivt et poeng der. Fysio-/manuellterapeuter er faktisk pliktet til å forholde seg til beste evidens, mens det er ikke de andre (kanskje kiropraktorer forresten er det også!?). Men i praksis har dette, etter min erfaring, ingenting å si. Hva man definerer som alternativt og ikke er ulikt fra land til land. I USA er f.eks. alle osteopater leger, og i Norge er kiropraktorer primærkontakter. Ikke lett å ha oversikt her. Vi er vel egentlig enig i at man bør komme seg til noen med evidensbasert praksis
  4. Feil. Både utdannelsen til osteopater, kiropraktorer og naprapater er NOKUT-akkreditert. Alle utdannelsene baserer seg på fag som sykdomslære/patologi, ortopedisk undersøkelse og behandling. I den grad det er mulig, er dette basert på vitenskap. Det handler om "best available evidence" - og det gjelder alle yrkesgruppene. Jeg har møtt nok av alternative fysio- og manuellterapeuter. Om man vil basere seg på best available evidence eller ikke, er opp til hver enkelt behandler.
  5. Feil. Alle disse yrkene har trening i undersøkelse og behandling av muskuloskeletale problemer. Hvem som er best egnet til å finne ut av/løse problemet kommer an på person, ikke yrkesgruppe. Når det er sagt, så er det vel ingen hemmelighet at de aller fleste leger fokuserer på andre ting enn muskel-/skjelettplager. Gå til en behandler som vet hva h*n driver med, samme om det er manuellterapeut, fysio, naprapat, osteopat eller kiropraktor.
  6. Kan bekrefte at vi er totalt uenige. Edit: Over og ut.
  7. HAHAHAHAHAHAHA Er han her også? Jeg døøøøøøøøør!!!!!!!!!!!!
  8. Sigvar Garfors

    Fete rutiner på gymmet

    Her om dagen trente jeg på Elixia. Thank god for at jeg ikke gjør det oftere. Anyways, det var ei jente som trente markløft med TIDENES kyfose, stanga en halvmeter utenfor kroppen, valgus på hver rep og NULL spenn i posterior chain whatsoever. Jeg gikk bort, spurte om jeg kunne få snakke med henne på tomannshånd og sa rett ut at jeg ville anbefale henne å ikke trene markløft før hun evt. skaffa seg en PT eller fikk noen med peiling til å se på teknikken hennes. Hun: "Ja, men kan ikke du bare vise meg, da?" Meg: "Du trenger en seriøs innføring i teknikk". Så slutta hun å trene markløft og sa takk for at jeg sa ifra. Alle kompisene hennes hadde nemlig sagt at teknikken så helt fin ut. Point being: når dere ser folk som nesten skader seg på trening, så er det lov til å si ifra på en hyggelig måte. Kanskje dere sparer folk for flere års smertehelvete med prolaps og crap (been there)
  9. Sigvar Garfors

    30 chins til sommeren! Noen tips? :)

    Ikke etterett, gjør det. I promise results 1. Håper du skal trene bein o.l. i tillegg, så ja, det må integreres i den andre treningen din. Om du separerer øktene er en annen sak, det må du gjerne gjøre Annenhver dag funker gjerne best, ja. Men tenk logisk, trener du pull-ups såpass ofte, så trenger du ikke 3 økter til med latsdrag, latsroing og bicepscurls. Ville passet på å slenge inn en del trening av trapezius/bakre delt. Vanskelig å uttale seg om frekvens og mengde når jeg ikke vet noe om treningserfaringen din. 2. Ja, kutt det helt ut hvis du kjører ovennevnte program 4 ganger per uke, det holder (tipper jeg, med mindre du er pull-ups-utøver på olympisk nivå). Uansett bedre å starte i det små og heller øke (f.eks. ha 3 økter per uke i starten, så øke til 4 hvis du begynner å stagnere, men det kommer an på hvor ofte du har pleid å kjøre pull-ups før). 3. Det er høyst subjektivt, men ut i fra det lille inntrykket jeg har fått av deg, så tipper jeg 6-8 uker, hvert fall om du går ned et par prosent i fettprosent samtidig. Uansett, let me know!
  10. Sigvar Garfors

    30 chins til sommeren! Noen tips? :)

    Dette er pull-ups. Om noen har skrevet chins i en artikkel her inne eller andre steder er det feil. Skal du ta maks antall reps med kroppsvekt, så bør hovedbolken av treningen din bestå av trening med kroppsvekt. Det som fungerer best for dette er høy mengde og høy frekvens. Har du både høy mengde og høy frekvens, så fungerer det rett og slett ikke å gå til failure hver trening, så ALDRI gå til failure (alltid ha 2-3 reps til inne). Jeg kan garantere deg at du vil øke antall pull-ups hvis du gjennomfører følgende program 4 ganger per uke. Program basert på en som tar ca. 18-20 pull-ups. Uke 1: 3 sett med 10 reps (120 sek pauser mellom settene). Uke 2: 4 sett med 10 reps (120 sek pauser mellom settene). Uke 3: 3 sett med 12 reps (120 sek pauser mellom settene). Uke 4: 4 sett med 12 reps (120 sek pauser mellom settene). Etter disse 4 ukene tar du en ny makstest. Når du har etablert en ny maks, starter du på ca. halvparten av repetisjonene fra makstesten i uke 1 med 3 sett (la oss si du tar 24 reps neste makstest, da starter du med 3 sett og 12 reps i uke 1 igjen osv.). Evt. kan du periodisere inn 1 uke med ekstra vekt i belte før du kjører en ny runde med høy frekvens+volum igjen. Ps. Dette er programmer jeg bruker på AF-utøvere for å øke antall reps med kv i pull-ups og dips med stor suksess. Jeg vet ingenting om din treningsstatus, så vær obs på at en brå økning i frekvens og volum kan manifestere seg i irriterte senefester og muligens med betennelser som følge - lytt til kroppen din og bruk skjønn ut i fra hvilken treningserfaring du har. Lykke til
  11. Sigvar Garfors

    Stagnasjon i program.... Trenger hjelp!

    Henger meg på Ole-Mats, 10/10 - enig. Synsing via nettforum bl.a. av random folk som ikke har noe som helst utdannelse innenfor manuell medisin = not the way to go. Kom deg til en terapeut som vet hva h*n driver med. Som Ole-Mats sier, irrelevant hvilken tittel han h*n har, kiropraktor, fysioterapeut, massør, naprapat, osteopat, manuellterapeut, muskelterapeut - ett fett, så lenge h*n er flink!
  12. Sigvar Garfors

    Online pt

    Haha, titter innom i ny og ne! Har nok med eksamener og kunder for tiden, forumtrolling får vente * Og YngvildFastForm
  13. Avocado, fiskeboller og vann i blenderen. Never again.
  14. Sigvar Garfors

    91-åring knuste verdensrekorden i benkpress

    Digger det faktum at han har ei dame som er 31 år yngre, what a stud!
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her