Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Gangsperr er ikke et mål på treningseffekt om det er det du lurer på. Kontakt og kontakt, har er du støl der du har trent så har du i allfall trent rett muskelgruppe, men det betyr ingenting i forhold til muskelvekst/treningsutbytte.

Takk for svar :) neinei, måler ikke treningen i gangsperr, bare lurte siden har så fryyyktelig gangsperr i rumpen :p

Denne er verdt å lese: http://fitnessbloggen.no/stol-av-trening/[/quote]

takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er grensa på å ha six pack og ikke ha six pack?

Jeg har alltid ment at Six pack er 6 tydlige ruter på magen uten å stramme eller strekke seg på noen måter!

Mens jeg merker noen påstår six pack er 6 ruter når du strammer eller på en eller annen måte får frem rutene?

Hvor ligger grensa? :)

Det er vel ikke noe fasit på hva som er en sixpack, hva som er sixpack er vel ganske synsing. Mange regner ikke sixpack på ordentlig tynne folk som ordentlig sixpack, mens noen mener antydninger til cuts i mageregionen er sixpack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen skriver "havregrøt" eller lignende i anførselstegn i bloggen sin som svar på hva de spiser for å få slik rask fremgang, er det en kode for at det egentlig bruker steroider eller lignende? Jeg vil gjerne ha et forbilde som er helt naturlig, da det ikke er intr for meg å teste ut slike saker.

Da ville jeg gått for en idrettsutøver. Ja, det finnes enkelte eksempler på doping der også, men omfanget er av en helt annen dimensjon.

"Havregryn" og ikke minst uttrykket å "trene seriøst" er også noe å se opp for. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med stølhet...

Har trent nå ett år.. Søndager er bein / rumpe dager fast. Snakk om kun 3 søndager hvor jeg ikke har trent bein iløpet av dette året, men fortsatt etter HVER bidige økt er jeg grise støl på mandag - tirsag/onsag. Samme gjelder korsrygg.. Og det jeg synes er rart, er at feks biceps -triceps-bryst -øvre rygg, kan jeg telle på en hånd, hvor mange ganger jeg har vært støl i..:meh: Hva kan dette komme av? Og nei jeg jeg bytter ikke øvelser eller program ofte. I løpet av året har jeg hatt 3 programmer...

Jeg trener fullkropp, og om jeg kun trener en gang i uka, så blir jeg støl hver gang. Trener jeg to eller flere ganger i uka blir jeg ikke støl. Hvis det er likt for deg som for meg, så kanskje det hjelper å trener samme muskelgruppe to ganger i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fullkropp, og om jeg kun trener en gang i uka, så blir jeg støl hver gang. Trener jeg to eller flere ganger i uka blir jeg ikke støl. Hvis det er likt for deg som for meg, så kanskje det hjelper å trener samme muskelgruppe to ganger i uka :)

Jeg har en lett og en tung økt ( altså 2 økter)for hver muskel gruppe..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablabla, skal jeg spise det sjokolademousekakestykket som står i kjøleskapet eller ikkje? Spise eller ikke? To be or not to bee. Neida, jeg har bare spist ett eple, en salat med 4 egg i og to kyllinglår i dag, så det er ikke det. Det er PRINSIPPET :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang dette med stølhet...

Har trent nå ett år.. Søndager er bein / rumpe dager fast. Snakk om kun 3 søndager hvor jeg ikke har trent bein iløpet av dette året, men fortsatt etter HVER bidige økt er jeg grise støl på mandag - tirsag/onsag. Samme gjelder korsrygg.. Og det jeg synes er rart, er at feks biceps -triceps-bryst -øvre rygg, kan jeg telle på en hånd, hvor mange ganger jeg har vært støl i..:meh: Hva kan dette komme av? Og nei jeg jeg bytter ikke øvelser eller program ofte. I løpet av året har jeg hatt 3 programmer...

Øker du vær søndag, så kan det være grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg googlet for harde livet, men finner lite.. Er det vanlig, i det hele tatt mulig, å få frem m. serratus posterior inferior? Den skal vel ligge delvis under både trapezius og latissimus..? (Please ikke si at jeg flekser frem ekstra valker på ryggen). Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går ned i vekt, men øker i vektene på trening - mister man muskelmasse da? :rolleyes: ah, jeg er så glad for at denne tråden finnes.

Tja, kommer an på hvor nybegynner man er innenfor styrketrening. De første månedene er det hovedsaklig nevrale tilpasninger som skjer, og musklene vokser ikke så mye. I starten vil noen også kunne klare å bygge muskler på underskudd, men ikke over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, kommer an på hvor nybegynner man er innenfor styrketrening. De første månedene er det hovedsaklig nevrale tilpasninger som skjer, og musklene vokser ikke så mye. I starten vil noen også kunne klare å bygge muskler på underskudd, men ikke over lengre tid.

Hm.. ok. Er veldig ny innenfor styrketrening, har hatt veldig god fremgang og øker nesten hver trening selv om jeg ligger i underskudd og går ned i vekt. Får nyte det så lenge det varer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål! (Føler meg litt dum som spør om dette)

Jeg tok en kroppsanalyse på Elixia denne uken, og fikk bl.a. vite at hvileforbrenningen min var 1600 kcal (noe rundt der). Fikk vite at jeg trengte disse kcal for å holde kroppen igang osv.

Mitt spørsmål er da: hvor mange kcal kan jeg spise hvis jeg vil ned i vekt? :blush: hehehee..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål! (Føler meg litt dum som spør om dette)

Jeg tok en kroppsanalyse på Elixia denne uken, og fikk bl.a. vite at hvileforbrenningen min var 1600 kcal (noe rundt der). Fikk vite at jeg trengte disse kcal for å holde kroppen igang osv.

Mitt spørsmål er da: hvor mange kcal kan jeg spise hvis jeg vil ned i vekt? :blush: hehehee..

Om det er BMR du har fått målt, er dette det antall kalorier som kroppen trenger for å i det hele tatt holde deg i livet. Kroppen din vil bruke 1600 kcal på 24 timer dersom du ligger helt i ro og ikke gjør annet enn å se i taket... Siden de fleste gjør mer enn dette i løpet av en dag, vil man forbrenne en del mer gjennom en vanlig dag. Akkurat hvor mye mer du forbrenner, avhenger av aktivitetsnivå. Det er i grunn dette tallet du vil vite, da det er dette tallet du trekker kalorier i fra for å finne ut hvilket nivå du skal legge deg på ved vektnedgang.

Om du søker etter "kalorikalkulator" her på Fitnessbloggen kommer det opp en kalkulator som gir deg et estimat på hvor mye du forbrenner i løpet av en ordinær dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Kalkulatoren sa 2779 kcal. Så det er det jeg skal gå ut i fra?

For eksempel hvis jeg ligger på et underskudd på 1000 kcal, da ender jeg på ca 1779. Hvis jeg trener i tillegg den dagen skal jeg spise mer da, eller er det bare en "bonus"? Eller er det regnet med i kalkulatoren?

Hahah, føler meg kjempedum :blush: Men må bare få en klarhet i dette ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Kalkulatoren sa 2779 kcal. Så det er det jeg skal gå ut i fra?

For eksempel hvis jeg ligger på et underskudd på 1000 kcal, da ender jeg på ca 1779. Hvis jeg trener i tillegg den dagen skal jeg spise mer da, eller er det bare en "bonus"? Eller er det regnet med i kalkulatoren?

Hahah, føler meg kjempedum :blush: Men må bare få en klarhet i dette ..

Da skal vel treningen være en del av de kaloriene som er ført opp slik at du ikke spiser mer når du trener. Men.. det finnes jo mange måter å legge opp kaloriunderskuddet på. Noen velger å spise mer på treningsdager slik at kaloriunderskuddet ikke blir for stort disse dagene. Om du fikk opp 2800 kcal, kan du starte med å legge deg på 2000 på treningsfrie dager og eventuelt litt mer på treningsdager. Det er ikke nødvendig å lage for stort underskudd med engang. Du kan heller redusere kaloriene etter hvert som vekten begynner å stagnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fullkropp, og om jeg kun trener en gang i uka, så blir jeg støl hver gang. Trener jeg to eller flere ganger i uka blir jeg ikke støl. Hvis det er likt for deg som for meg, så kanskje det hjelper å trener samme muskelgruppe to ganger i uka :)

Jeg har bare holdt på i et par måneder, men er heldigvis over det stølhetsstadiet. Men ikke i ryggen! Det er så rart, har blitt relativt sterk på f eks hantelroing og rygghev, føles nesten som jeg er for sterk for mitt eget beste mens jeg trener :p som at jeg klarer å løfte mer enn jeg egentlig burde. Særlig roingen blir jeg veldig støl av enda, selv om jeg har gjort det 2-3 ganger i uken i to måneder (og nesten doblet vekten).

Synes også det er rart. Tror ryggen min tror at den er sterkere enn den egentlig er :rolleyes: Ikke så rart som hos deg, da. DU er nok dødssyk.

Edit HÆ. Nei. Feilsitering. DU er neppe dødssyk. CaraMella er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...