Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor er det slik at jo høyere kroppsvekt/mer fett, jo tyngre klarer man som regel å løfte?

Lurer også på dette. Har hørt noe om at intramuskulært fett forandrer vektarmene til musklene, men har ikke funnet noe solid info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe broscience om at når man legger på seg er ikke alt fett, en viss prosent (avhengig av trening, gener mm.) blir muskler.

Ellers så er det jo lettere pr. kroppsvekt å løfte tungt om man veier 100 kg enn 70. Som tung er man vant til å drasse rundt på den tunge kroppen, og man får faktisk (litt) muskler av å bære hele kroppen om den er stor, man kan jo prøve vektvest på 20 kg kontinuerlig i en mnd. (værsågod beinhinnebetennelse og kneskader!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med å løfte utstyrsfritt egentli ? Jeg trodde det betydde helt uten utstyr, men ser jo at det brukes belte osv :p

Med utstyr regner de vel med knebøydrakter og benkpressskjorter og sånn, som aktivt bidrar til at du løfter mer, men knevarmere og belter ikke gir særlig effekt i forhold.

Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, men må nok ha rosa gitt ;) Jo, vet hvor jeg skal få tak i, håper bare på at kommer over et skikkelig bra tilbud :p

Må ha rosa? Aner generelt veldig lite om hverken design eller unger.. (regner jo med at det er for en unge, da Kid Sleep var stikkord)

Men er farge så voldsomt viktig, da?

Småunger driter jo langt i det... og man har jo mer eller mindre ingen minner fra før man er 3 år gammal...

(pluss selvfølgelig at rosa var hovedsaklig guttefargen, mens blå var jentefarge, frem til midten på 1900-tallet)

Hvis du har dårlig råd, så er det da ingen holdepunkter for å betale mer bare for å få en farge som ungen driter i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha rosa? Aner generelt veldig lite om hverken design eller unger.. (regner jo med at det er for en unge, da Kid Sleep var stikkord)

Men er farge så voldsomt viktig, da?

Småunger driter jo langt i det... og man har jo mer eller mindre ingen minner fra før man er 3 år gammal...

(pluss selvfølgelig at rosa var hovedsaklig guttefargen, mens blå var jentefarge, frem til midten på 1900-tallet)

Hvis du har dårlig råd, så er det da ingen holdepunkter for å betale mer bare for å få en farge som ungen driter i?

Neinei, rosa her i huset er VELDIG viktig :happy: Min lille gutt på 4 år MÅ ha rosa, ellers er det ikke godkjent ;) I tillegg skal den brukes til lillesøster også med tiden, så da må den være rosa :) Pluss at jeg liker rosa. Rosa er kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et nytt treningsprogram for to uker siden, og han som lagde det anbefalte pauser mellom settene på 2-3min, noe som blir veldig langdrygt og kjedelig for min del... La oss si at jeg tar ti goblet squats først, av totalt tre sett, kan jeg da bruke pausa på et sett med sittende magevridning (russian twist)? Og etter det igjen begynnne med squats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et nytt treningsprogram for to uker siden, og han som lagde det anbefalte pauser mellom settene på 2-3min, noe som blir veldig langdrygt og kjedelig for min del... La oss si at jeg tar ti goblet squats først, av totalt tre sett, kan jeg da bruke pausa på et sett med sittende magevridning (russian twist)? Og etter det igjen begynnne med squats?

Du løfter sannsynligvis for lett. Ta eventuelt litt kortere pauser til du klarer å løfte tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordeler/ulemper med det?

Fordeler er at du bruker kortere tid på treninga/er mer effektiv om du har dårlig tid.

Ulempene jeg har opplevd ved supersett er at andre tar den ene stasjonen, hahah. :p

Noen store ulemper tror jeg ikke finnes med det, men det kan jeg ikke si noe om. Ville ikke personlig supersetta to store øvelser sammen, men det er kanskje bare personlig preferanse fordi jeg trenger tida til restitusjon. Hvis noen andre vil utfylle angående fordeler og ulemper - gjør gjerne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjelder det generelt? Las et sted at noen tar et sett med en øvelse først som påvirker visse muskler, og i pausa tar de et anna sett med en anna øvelse for andre muskler igjen, blir det da feil?

Det kommer helt an på hvilken mål en har. Viss det står 2-3 min pauser er det nok meningen at du skal løfte så tungt at du trenger 2-3 min pause for å løfte noenlunde det samme igjen. Viss du tar kortere pauser vil du bli nødt til å bruke mindre vekt. Dette er fint om man har dårlig tid, vil jobbe med fettforbrenning osv. Det er mange måter å sette opp program på, men når du først har et program bør du prøve å følge det så nøye som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg har da forøvrig to program, et for bein og kjerne (samt noe rygg), hvor det ikke står tid mellom settene (kan hende jeg har glemt det), og på det for overkropp står det 1-2min mellom settene. Er det forskjell på hvor lange pauser man har i mellom settene ift hva på kroppen man trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg har da forøvrig to program, et for bein og kjerne (samt noe rygg), hvor det ikke står tid mellom settene (kan hende jeg har glemt det), og på det for overkropp står det 1-2min mellom settene. Er det forskjell på hvor lange pauser man har i mellom settene ift hva på kroppen man trener?

Man tar ofte litt lengre pauser jo større muskler en trener. En tar derfor lengre pauser på bein og kortere pauser på armer f.eks. Dette kommer igjen litt an på hva tanken med programmet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg har da forøvrig to program, et for bein og kjerne (samt noe rygg), hvor det ikke står tid mellom settene (kan hende jeg har glemt det), og på det for overkropp står det 1-2min mellom settene. Er det forskjell på hvor lange pauser man har i mellom settene ift hva på kroppen man trener?

Kommer an på hvor lang tid du føler du trenger selv. Eks så trenger jeg lengre tid mellom settene på styrkedagene enn hyperdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...