Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Når man setter fullfett kokosmelk i kjøleskapet får man en tykk krem - er kaloriinnholdet per 100gram av denne veldig annerledes enn per 100gram fullfett kokosmelk? For 100gram av melken har jo mer vann --> færre kalorier per 100gram?

Kan tenke meg at næringsinnholdet er ca likt(hvertfall karb), men at fett- og proteininnholdet øker noe. Litt usikker på forholdene da:unsure: Sorry for et litt vagt svar:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther
Hva er det egentlig du spør om her? Om det magisk får mer kcal av å stå i kjøleskapet, eller dersom du skiller kokosmelken og bare tar den ene parten?

Det jeg tenker, da - når kokosmelken skiller seg, blir det jo en slags krem, og væske, rundt. Slik jeg har forstått det er væsken vann - dermed vil 100gram av kokosmelk også inneholde vann, som gjør at det blir færre kalorier per 100gram(i forhold til bare krem), fordi x-gram av disse 100 også er vann - men når det har skilt seg vil jo 100gram være mer av kremen, fordi vannet og det har skilt seg, og kremen har et høyere innhold av kcal enn det vann har?

Eller er jeg helt på bærtur? gav det overhodet noe mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Skal bruke bare kokoskremen fordi den er med i en dessertoppskrift?

Og takk, mia, men som sagt - jeg bare lurer. Som sagt, så spurte jeg ikke om det var 2/3kcal forskjell, men lurte på om det var stor forskjell. Går an å være nysgjerrig, vet dere. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal bruke bare kokoskremen fordi den er med i en dessertoppskrift?

Og takk, mia, men som sagt - jeg bare lurer. Som sagt, så spurte jeg ikke om det var 2/3kcal forskjell, men lurte på om det var stor forskjell. Går an å være nysgjerrig, vet dere. :)

Hvis man skiller ut vann så øker kaloritettheten ja, men den totale kalorimengden er identisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nok å trene styrke 4 ganger i uken for å få god fremgang? Kjører 2-splitt. Føler liksom jeg burde klare 5 økter i uka, men jeg trener mandag, tirsdag, er skikkelig sliten og tar fri onsdag, og trener torsdag og fredag, og tar fri i helgen.

Begynte å trene igjen i begynnelsen av februar etter langt opphold, så det holder gjerne med 4 økter i uka inntil videre, og heller øke til 5 etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nok å trene styrke 4 ganger i uken for å få god fremgang? Kjører 2-splitt. Føler liksom jeg burde klare 5 økter i uka, men jeg trener mandag, tirsdag, er skikkelig sliten og tar fri onsdag, og trener torsdag og fredag, og tar fri i helgen.

Begynte å trene igjen i begynnelsen av februar etter langt opphold, så det holder gjerne med 4 økter i uka inntil videre, og heller øke til 5 etter hvert?

Få program som legger opp til noe mer enn 4 økter i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få program som legger opp til noe mer enn 4 økter i uka.

Har jo program som jeg kjører ønsket antall ganger i uka, lurer bare på om jeg burde trene 4 eller 5 ganger. Jeg tar bare overkropp og bein annenhver økt, så programmet er det ikke noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tar den ene parten:) Jeg bruker den tykke kremen øverst, som er 2/3, og resterende(væsken) går ofte i vasken. Hvis jeg ikke får lysst til å bruke den i havregrøten dagen etter feks...

Fair enough. Var bare litt halvkronglete forklart, så var usikker på om jeg skjønte det riktig.

Et annet spørsmål blir dog... hvorfor gjør du det? :p

Hvorfor ikke bare røre det sammen igjen, sånn at det blir sånn som det "skal være" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke helt greia... Hvis man begynner å samle kremen fra flere bokser, så.. tja. Da kan jeg skjønne hvordan man må begynne å regne på det... Men ellers så er det jo ganske enkelt.

La oss si at en boks inneholder 500g kokosmelk, og per 100g er det 100 kcal. (tilfeldige tall). Dersom kremen og vannet skiller seg, og du tar all kremen, så er det 500 kcal. (trolig bittelitt mindre, da det trolig ikke er helt 100% cleant skille)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...