Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har verdens største sår på min tå, og etter fire dager med compeed på det ser det ikke ut til å ha grodd noe som helst. Ser faktisk større ut.

Har en hjemmelaget hypotese om at sår trenger luft for å gro raskt, am I right?

Ja, compeed er greitt å ha om en har fått gnagesår/blemme. men det er ikke noe mirakelkur mot sår.

hilsen en som har hatt et helsikkes problem med blemmer...før han begynte å kjøpe sko til gåing/ tredemølle som er 1 nr for store :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, compeed er greitt å ha om en har fått gnagesår/blemme. men det er ikke noe mirakelkur mot sår.

hilsen en som har hatt et helsikkes problem med blemmer...før han begynte å kjøpe sko til gåing/ tredemølle som er 1 nr for store :love:

Hihihihi, vel...

Det har seg nå sånn da at Velvet er veldig glad i høye hæler, så her brukes det ALDRI flate sko med mindre jeg trener...og her om dagen brukte jeg noen veeeeeldig fine sko - dessverre er det sånn at jo finere de er, jo mer ubehagelig er de, så jeg fikk en vannblemme på tåa. :whistle:

Klarer ikke sånt, så jeg stakk hull på den (les: foretok en liten kirurgisk operasjon, delte blemma i fire og fjerna all hud. Og ja, jeg ville nok gjort det igjen):whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihihi, vel...

Det har seg nå sånn da at Velvet er veldig glad i høye hæler, så her brukes det ALDRI flate sko med mindre jeg trener...og her om dagen brukte jeg noen veeeeeldig fine sko - dessverre er det sånn at jo finere de er, jo mer ubehagelig er de, så jeg fikk en vannblemme på tåa. :whistle:

Klarer ikke sånt, så jeg stakk hull på den (les: foretok en liten kirurgisk operasjon, delte blemma i fire og fjerna all hud. Og ja, jeg ville nok gjort det igjen):whistle:

gjort det samme selv, tar av huden..men helsikke som det fjør vondt å trene tredemølle..når man har 4-5 cm i diameter blemmer på hælen xD hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

jeg har PWOen neurocore, men selv når jeg tar to scoops er det ikke alltid jeg merker noe. Tar ikke før hver trening heller, fordi jeg ikke ville miste effekten ved å ta for ofte. Er det dumt å ta 3 scoops? Vil det ha noen negative følger, annet enn mye 'prikking' osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har verdens største sår på min tå, og etter fire dager med compeed på det ser det ikke ut til å ha grodd noe som helst. Ser faktisk større ut.

Har en hjemmelaget hypotese om at sår trenger luft for å gro raskt, am I right?

Trenger luft ja ;)

Misliker selv compeed, fordi jeg svetter på føttene, og da blir det bare til en klump ender foten, eller bakpå hælen.

Ninjatriks: Sportstape med dopapir/tørkepapir eller litt bomull under!

Holder ut i svette og gnissning, beskytter såret og gir luft, samtidig som det får bort væsken fra gnagsåret. Gjør også mindre vondt enn compeed, fordi man ikke har lim rett på såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvet, generelt så trenger sår ro og stabil temperatur for å gro raskest mulig, så om man fikler for mye med det tar det lenger tid. Om sårflaten væsker mye, trenger du en bandasje som absorberer overflødig væske, om såret er tørt vil en tørr bandasje være fint. Velg en som ikke fester seg til såret.

For å få fortgang i prosessen så er medisinsk honning og sink finfint (y) Sink rundt kanten.

Ellers så gjelder det bare å holde såret rent, fuktig og en jevn temperatur. Bandasjer skiftes når de er gjennomtrekt, og compeed som du har brukt byttes når de faller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvet, generelt så trenger sår ro og stabil temperatur for å gro raskest mulig, så om man fikler for mye med det tar det lenger tid. Om sårflaten væsker mye, trenger du en bandasje som absorberer overflødig væske, om såret er tørt vil en tørr bandasje være fint. Velg en som ikke fester seg til såret.

For å få fortgang i prosessen så er medisinsk honning og sink finfint (y) Sink rundt kanten.

Ellers så gjelder det bare å holde såret rent, fuktig og en jevn temperatur. Bandasjer skiftes når de er gjennomtrekt, og compeed som du har brukt byttes når de faller av.

da er eg litt mer forberedt neste gang eg får et sår/ blemme på foten :) alltid kjørt på med compeed...ikke alldit det har funket så bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går jeg ikke ned noe, jeg har logga mat og drikke i en mnd...har ligget på et ganske stort underskudd (500-1000 kcal underskudd hver dag), har ikke spist i overskudd på lørdagene heller. Likevel ligger vekta på akkurat det samme som den gjorde før jeg begynte. Har skjønt at man må være tålmodig og sånn, men etter 4 uker så burde man jo ha gått ned liiitt iallefall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går jeg ikke ned noe, jeg har logga mat og drikke i en mnd...har ligget på et ganske stort underskudd (500-1000 kcal underskudd hver dag), har ikke spist i overskudd på lørdagene heller. Likevel ligger vekta på akkurat det samme som den gjorde før jeg begynte. Har skjønt at man må være tålmodig og sånn, men etter 4 uker så burde man jo ha gått ned liiitt iallefall?

Må si at jeg syntes det var drøyt underskudd med 1000 kcal!

Teller du kcal generelt eller makroer?

Er natrium inntaket ditt jevnt?

Sover du nok?

Er du stressa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg syntes det var drøyt underskudd med 1000 kcal!

Teller du kcal generelt eller makroer?

Er natrium inntaket ditt jevnt?

Har en app som hjelper meg å telle, den teller både makroer og kcal generelt. Vet ikke helt med natrium-inntaket. Har en del å ta av, men for det meste ligger jeg på 500 i underskudd, enkelte dager har jeg ikke hatt matlyst så da ble underskuddet litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en app som hjelper meg å telle, den teller både makroer og kcal generelt. Vet ikke helt med natrium-inntaket. Har en del å ta av, men for det meste ligger jeg på 500 i underskudd, enkelte dager har jeg ikke hatt matlyst så da ble underskuddet litt mer.

Endret litt på svaret mitt forresten. Se om kanskje noe av det er aktuelt?

Vil ikke anbefale å spise såpass lite selv om du ikke har matlyst.

Hvis natrium inntaket ditt varierer veldig mye kan du holde på mer vann, som igjen viser seg på vekten. Veier du deg forresten på samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret litt på svaret mitt forresten. Se om kanskje noe av det er aktuelt?

Vil ikke anbefale å spise såpass lite selv om du ikke har matlyst.

Hvis natrium inntaket ditt varierer veldig mye kan du holde på mer vann, som igjen viser seg på vekten. Veier du deg forresten på samme tid?

Hmm, må se på natriuminntaket:) Føler meg ikke stressa iallefall, og har fått bra døgnrytme i det siste (sover bedre pga bedre/sunnere mat vil jeg tro) Takker for svar ^^ er bare litt frustrerende når man føler man "gjør alt riktig", og så skjer det ingenting da heller:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, må se på natriuminntaket:) Føler meg ikke stressa iallefall, og har fått bra døgnrytme i det siste (sover bedre pga bedre/sunnere mat vil jeg tro) Takker for svar ^^ er bare litt frustrerende når man føler man "gjør alt riktig", og så skjer det ingenting da heller:p

Så bra da! Bare hyggelig, håper det hjelper og at det skjer noe snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en app som hjelper meg å telle, den teller både makroer og kcal generelt. Vet ikke helt med natrium-inntaket. Har en del å ta av, men for det meste ligger jeg på 500 i underskudd, enkelte dager har jeg ikke hatt matlyst så da ble underskuddet litt mer.

Hvor lite kcals er det snakk om at du spiser? Trener du mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvet, generelt så trenger sår ro og stabil temperatur for å gro raskest mulig, så om man fikler for mye med det tar det lenger tid. Om sårflaten væsker mye, trenger du en bandasje som absorberer overflødig væske, om såret er tørt vil en tørr bandasje være fint. Velg en som ikke fester seg til såret.

For å få fortgang i prosessen så er medisinsk honning og sink finfint (y) Sink rundt kanten.

Ellers så gjelder det bare å holde såret rent, fuktig og en jevn temperatur. Bandasjer skiftes når de er gjennomtrekt, og compeed som du har brukt byttes når de faller av.

Tok bare av compeeden i går (stinket forøvrig DØD inni plasterdingsehylsa jeg hadde laga for å få den rundt tåa) og sov barfot i natt. I går kveld = åpent, svært sår, i dag = grodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...