Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg burde ha presisert at beinløftet skulle foregå med bøyd hofte og kne, 90* i både hofte kne og ankel.

Ellers, lest denne ? http://startingstrength.com/articles/core_stability_rippetoe.pdf

Fortsatt alt for tungt for alle som trenger å gjøre øvelsen ;)

Ikke lest, men skal definitivt gjøre det. Rip er gud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft er totalt utelukket. Jeg må enten ligge med overkroppen helt strakt eller rett opp og ned, uten å få vondt i ryggen. Det er i korsryggen det er vondt, men pga lite fleksibelt setemuskulatur (?) får jeg ikke bøyd meg noe særlig.

Jeg forklarte kanskje feil. jeg får satt meg ned på huk f.eks. men overkroppen må være rett opp og ned uten at jeg skal få vondt.

Jeg får ikke tatt beinpress pga vekten som kommer på ryggen når jeg skal presse ifra med beina. Jeg kan bare sitte rett opp og ned og ligge uten å få vondt (kan aldri få nevnt det mange nok ganger :barefoot:)

Så jeg tenker jeg skal prøve leg extension, liggende lårcurl og sittende tåhev.

Jeg har lest at leg extension (om det er den maskinen jeg tror det er) og beinpress er mye bedre for ryggen om du tar det med en fot. Blir mindre press på korsryggen/ryggen på den måten. Du kan evt prøve det på lette vekter (vertfall om kiro/fysio er ok med det) og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at leg extension (om det er den maskinen jeg tror det er) og beinpress er mye bedre for ryggen om du tar det med en fot. Blir mindre press på korsryggen/ryggen på den måten. Du kan evt prøve det på lette vekter (vertfall om kiro/fysio er ok med det) og se hvordan det går.

God idé, skal teste det ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikke av flaska er aldri et alternativ med ordentlig øl :p

Tåteflaskeoppvaskskost er kanskje et alternativ... har ikke inngående kjennskap om emnet, så hadde ikke tenkt at tåteflasker hadde egen kost engang.

Barnevakterfaring ;) Er hvertfall en ting i USA, så regner med du kan finne det i Norge også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chins, pull ups, dips, utfall, militærpress meget gode øvelser som alle ikke er rene isolasjons øvelser og lar kroppen jobbe med hele muskelgrupper å støttemuskler :)

Hip-thrust, strakmark, utfall (bulgarske,baklengst,på step), nedtrekk (dersom du ikke klarer chins og pull-ups), skulderpress, brystpress (hvis du vil variere benkpress) og roing er noen øvelser som absolutt er verdt å ha med i programmet ditt. Da har du et helkroppsprogram som fungerer kjempebra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger hjelp! Leste et innlegg fra ei jente som anbefalte et proteinpulver uten karbohydrater fordi det var best på smak. Så kommer det en ernæringsfysiolog og skyter inn "En ting som det er dumt at pf ikke skriv nokka om er at det er nødvendig å drikke dettan pulveret med melk/eventuelt spise karbohydrater til pga dets lave carb innhold Protein kan ikke inntas uten karbohydrater, og det er litt for lite tilsatt i dettan pulveret, desverre Det dokker da ende opp med er æ tisse veldig dyrt"

Vi er flere i tråden som stusser på dette, og som mener det er helt feil at kroppen ikke kan ta opp protein uten å innta karbohydrater samtidig... Har vi feil eller er denne ernæringsfysiologen utdatert? Er det noen som kan hoste opp vannfaste kilder på at dette ikke stemmer? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp! Leste et innlegg fra ei jente som anbefalte et proteinpulver uten karbohydrater fordi det var best på smak. Så kommer det en ernæringsfysiolog og skyter inn "En ting som det er dumt at pf ikke skriv nokka om er at det er nødvendig å drikke dettan pulveret med melk/eventuelt spise karbohydrater til pga dets lave carb innhold Protein kan ikke inntas uten karbohydrater, og det er litt for lite tilsatt i dettan pulveret, desverre Det dokker da ende opp med er æ tisse veldig dyrt"

Vi er flere i tråden som stusser på dette, og som mener det er helt feil at kroppen ikke kan ta opp protein uten å innta karbohydrater samtidig... Har vi feil eller er denne ernæringsfysiologen utdatert? Er det noen som kan hoste opp vannfaste kilder på at dette ikke stemmer? :huh:

Dette virker veldig rart, da når du spiser proteiner kan det stimulere insulinproduksjonen som da vil føre til at proteinene blir transportert inn i muskelcellene. Kroppen klarer i tillegg å gjøre om proteiner til glukose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker veldig rart, da når du spiser proteiner kan det stimulere insulinproduksjonen som da vil føre til at proteinene blir transportert inn i muskelcellene. Kroppen klarer i tillegg å gjøre om proteiner til glukose.

Ja det er det vi også henviser til. Og da sier hun dette: Det er nok desverre slil kroppen fungerer Når du spiser kjøtt osv er det noe annet fordi du nesten aldri spiser det aleine, og kjøtt som oftes inneholder karb Her er proteinpulver utsatt fordi det er produsert. Om du les dæ opp ser du at de fleste er tilsatt nok karb, men dettan er desverre ikle det Og du tisser ut/nyrene filtrerer protein som inmtas uten nok karb. Æ sir jo ikke at det er mye karbohydrata som skal til, en som går på lavkarbo vil neppe greie å kutte såpass ned på karb at det vil være et problem om det ikke vare over veldog lang tid Om dokker ikke trur mæ, kan dokker jo bare søke opp inntak av protein på nett eller snakke med andre som er utdanna i faget Dette proteonpulveret ble spesielt lagt fram av min egen ernæringslærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det vi også henviser til. Og da sier hun dette: Det er nok desverre slil kroppen fungerer Når du spiser kjøtt osv er det noe annet fordi du nesten aldri spiser det aleine, og kjøtt som oftes inneholder karb Her er proteinpulver utsatt fordi det er produsert. Om du les dæ opp ser du at de fleste er tilsatt nok karb, men dettan er desverre ikle det Og du tisser ut/nyrene filtrerer protein som inmtas uten nok karb. Æ sir jo ikke at det er mye karbohydrata som skal til, en som går på lavkarbo vil neppe greie å kutte såpass ned på karb at det vil være et problem om det ikke vare over veldog lang tid Om dokker ikke trur mæ, kan dokker jo bare søke opp inntak av protein på nett eller snakke med andre som er utdanna i faget Dette proteonpulveret ble spesielt lagt fram av min egen ernæringslærer.

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan hun kan mene kjøtt inneholder karbohydrater ? Rent kjøtt inneholder ikke karbohydrater. Problemet her i Norge er at ernæringsfysiologer generelt ikke har like meninger lenger. Uansett, hvilket proteinpulver er det snakk om? Har du lyst til å sende meg en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å finne frem til fine ting her, men så ble det et kaos av ribosomer, m-RNA osv. Fant en artikkel som da, hvor det var økt proteinsyntese hos eldre med som fikk 20g whey proteiner daglig.

Edit: Proteiner spaltes i fordøyelseskanalen (starter i munnhules osv), absorberes i tynntarmen som aminosyrer. Disse blir transportert til leveren og der dannes det kroppsegne proteiner. Ikke skyt meg om jeg tar feil, kan hende jeg har misforstått Menneskekroppenboka. Resten av aminosyrene blir sendt rundt i kretsløpet til celler og annet vev og blir brukt til proteinsyntesen. Nå skjønte jeg ikke mye av proteinsyntesen, det ble for mye bokstaver til at hjernen min tok i mot informasjonen, men har skjønt det sånn at man trenger mRNA for å transportere aminosyrer inn i cellene. RNA "er et skjelett" av karbohydrat - og fosfatmolekyler. Tror det er dette som er bakgrunnen til hvorfor vi skal trenge karbohydrater for å få brukt proteinene.

Helt sikker er jeg ikke, for jeg skjønner ca 2% av det jeg har lest så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan hun kan mene kjøtt inneholder karbohydrater ? Rent kjøtt inneholder ikke karbohydrater. Problemet her i Norge er at ernæringsfysiologer generelt ikke har like meninger lenger. Uansett, hvilket proteinpulver er det snakk om? Har du lyst til å sende meg en link?

Ja sant..... http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/fit-smart-protein-900-g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...