Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hvor har de det da? Har de i Trondheim? Tror jeg sjekka det med tannlege og å få dekka noe av det, og det var bare akutte ting som man ikke kan noe for, vet ikke om visdomstennene går under dette? (Volda er på sunnmøre forresten;P hjelper ikke på den økonomiske tannlegeskrekken at jeg er sunnmøring liksom:p)

Tunga Tannklinikk - Trondheim, Norway - Gesundheit/Medizin/Medikamente | Facebook

40% rabatt imot at noen studenter står å ser på deg.

SiT kan vel dekke noe av beløpet i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7500 var sinnsykt billig for krone OG rotfylling :). I det offentlige er minsteprisen på en rotyfylling alene 3200kr for en fortann, 4300 for en jeksel. Deretter koster stift 1500kr, boring av tann til krone 4000kr, og teknikerhonorar for krone 1000-2500kr.

Det er per tann ja. Du får mindre støtte på trygden for å ta flere tenner i samme seanse dersom det er kirurgi, så det er ikke vits i. Dessuten kan man ikke bedøve begge sider i underkjeven på 1 gang.

Dæææven, så da var jeg igrunn heldig da? XD vel, er kanskje dumt å bedøve begge sider samtidig ja, jeg tenker ikke helt klart i dagXD Men ja, de må ut, asap:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uflaks for deg at du ikke er i Trondheim. Jeg pleier å gi folk fyllinger gratis og avslag på både ditten og datten for å lokke dem tilbake til meg neste år. Da smeller jeg til med blodpris! haha! :D

Whaaat...hvor i alle dager holder du til? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uflaks for deg at du ikke er i Trondheim. Jeg pleier å gi folk fyllinger gratis og avslag på både ditten og datten for å lokke dem tilbake til meg neste år. Da smeller jeg til med blodpris! haha! :D

Skal til Trondheim i neste uke da (eller fra fredag denne uka til onsdag i neste uke) *worth a shot* XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er egentlig ikke så glad i å trekke visdomstenner.. hehe..

Er den synlig når du gaper eller fanget under tannkjøttet? Står den vippet på skrå fremover? (sjekker om det blir kirurgi eller ikke)

den er bare såvidt over tannkjøttet...liksom tuppen av tanna eller hva jeg skal kalle det. Ser igrunn ikke ut som den har kommet helt ut på en måte, vet ikke hvilken vei den står, ser ut som den er på vei ut der den skal. (men i og med at jeg er 24, burde jo hele tanna ha kommet ut, så ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colosseum på solsiden. Altså, sånn jeg pleier å gjøre det er at DERSOM du har 5-6 hull, så vil jeg ta alle på 1 gang, og da får du 1 gratis. Det lønner seg nemlig voldsomt for meg, for jeg tjener ingenting på dødtiden mellom pasientene når stolen må sprites av og utstyret byttes ut osv. Så da er det bare rimelig at en del av overskuddet tilfaller pasienten. Dessuten sparer du deg for flere oppdekkingsgebyr og man betaler uansett bare for 1 bedøvelse hver gang, selv om man får flere. De fleste synes det er en god deal. En pasient fikk 3000kr avslag på behandling til 11000 feks :). Og i dag fikk en krabat en rotfylling til 1300 som koster 3700 i det offentlige. Må gjøre det litt sånn til jeg har samlet opp 1500-2000 faste pasienter. :)

På nettsiden står det "Tannfarget fylling 3 flate fra 1 250,-"

Er det tre hull eller et hull som dekker tre flater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å fortsette tannpraten jeg, men med annen vinkling:

Min mor har en tannkjøttsykdom som gjør at tennene blir betente og løsner slik at de må trekkes. Hun får ikke dekket noen fordi hun har feil tannkjøttsykdom if. nav. Ifølge tannlegen finnes det bare en tannkjøttsykdom.

Nå må hun trekke såpass mange tenner at tennene er filt ned og det er satt på komposittfasetter, så vidt jeg kan forstå, i påvente av nye tenner. Dette koster den nette sum av 45 tusen kroner.

HVORFOR er ikke tannhelse godkjent med egenandelstak på lik linje med øvrige helsetjenester??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi tenner ikke er livsviktige. Man kan fint fungere og gjøre det meste selv uten tenner.

Det er ikke helt sant, det går veldig ut over psykisk helse og kan være sjenerende og avgrensende sosialt. Altså på lik linje med en god del andre sykdommer som behandles av lege og er dekt av folketrygden, f.eks hårfjerning som er sjenerende og sosial avgrensende for damer med pcos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt sant, det går veldig ut over psykisk helse og kan være sjenerende og avgrensende sosialt. Altså på lik linje med en god del andre sykdommer som behandles av lege og er dekt av folketrygden, f.eks hårfjerning som er sjenerende og sosial avgrensende for damer med pcos

Jeg tipper det har med beleilighet å gjøre. Det er veldig enkelt å gjøre det til et prinsipp at man dekker alt som har med leger å gjøre når det allerede er så mye behandling som er essensiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi tenner ikke er livsviktige. Man kan fint fungere og gjøre det meste selv uten tenner.

Flesteparten av tingene man går til fastlegen for er heller ikke livsviktige. Mesteparten er jo en form for ubehag i større eller mindre grad som kan eller ikke kan gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flesteparten av tingene man går til fastlegen for er heller ikke livsviktige. Mesteparten er jo en form for ubehag i større eller mindre grad som kan eller ikke kan gå over.

Men det går ut over arbeidskapasiteten. En dårlig rygg, ME, borrelia eller hva nå enn månedens trendsykdom er gjør at folk ikke kan jobbe. Det er få jobber man ikke kan gjøre uten tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det går ut over arbeidskapasiteten. En dårlig rygg, ME, borrelia eller hva nå enn månedens trendsykdom er gjør at folk ikke kan jobbe. Det er få jobber man ikke kan gjøre uten tenner.

Uten tenner? Det er jo ganske mye mer enn som så, eks. smertelindring. Dessuten er vel tenner nødvendig for normal talefunksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tenner? Det er jo ganske mye mer enn som så, eks. smertelindring. Dessuten er vel tenner nødvendig for normal talefunksjon?

Stort sett er det tennene som gjør vondt. Har man trukket alle burde man ikke ha vondt evt er det kjeven og da får man det på folketrygden. Og mam kab finp fnakke uben tebbej selv om det ikke er like pent og tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...