Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva mener du med sprer seg til hode? Vil tro at den ultimate faren er å få sepsis.

Vet ikke hva jeg mener jeg :p Men betennelse i visdomstann og feber og svimmelhet og at tannverken har gått til hodet :p Fikk liksom beskjed om at om jeg kjente jeg ble værre så måtte jeg ringe legevakta eller noen :huh: Så da bare lurer jeg på hva som er farlig med det :p Jeg har jo fått antibiotika nå :p:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg mener jeg :p Men betennelse i visdomstann og feber og svimmelhet og at tannverken har gått til hodet :p Fikk liksom beskjed om at om jeg kjente jeg ble værre så måtte jeg ringe legevakta eller noen :huh: Så da bare lurer jeg på hva som er farlig med det :p Jeg har jo fått antibiotika nå :p:)

Har du trukket en tann, eller er det betennelse ved roten? Uansett så vil jeg tro at faremomentet ved fleste betennelser er videre spredning, og deretter spesis. Og når symptomene forverres så er det jo noe som ikke går i riktig retning, og da bør man jo finne ut av hva det er for noe. Altså går man til legevakten for videre oppfølging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trukket en tann, eller er det betennelse ved roten? Uansett så vil jeg tro at faremomentet ved fleste betennelser er videre spredning, og deretter spesis. Og når symptomene forverres så er det jo noe som ikke går i riktig retning, og da bør man jo finne ut av hva det er for noe. Altså går man til legevakten for videre oppfølging :)

Gikk med 2 uker konstant hodepine før jeg begynte å mistenke en liten betennesle (enten fortrenger skrekken min veldig mye smerte, ellers så er det ikke ille før det er skikkelig:P) men er betennelse i en rotrest (visdomstanna ble trekt for et par år siden men ikke fått med alt).. Tannlegen sa jeg ikke kunne gå så lenge neste gang og at det kunne være farlig:P Jeg var visst heftig betent og området som var betent var på str med hans halve tommel (stor tommel i min lille kjeft ass :eek:)

Men fikk liksom ikke vite hva som var farlig med det, eller hva/hvor mye værre man skulle bli :p Men så lenge jeg er ved bevissthet er det vel ingen fare uansett :lol: Jeg vil ikke til legen :cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk med 2 uker konstant hodepine før jeg begynte å mistenke en liten betennesle (enten fortrenger skrekken min veldig mye smerte, ellers så er det ikke ille før det er skikkelig:p) men er betennelse i en rotrest (visdomstanna ble trekt for et par år siden men ikke fått med alt).. Tannlegen sa jeg ikke kunne gå så lenge neste gang og at det kunne være farlig:p Jeg var visst heftig betent og området som var betent var på str med hans halve tommel (stor tommel i min lille kjeft ass :eek:)

Men fikk liksom ikke vite hva som var farlig med det, eller hva/hvor mye værre man skulle bli :p Men så lenge jeg er ved bevissthet er det vel ingen fare uansett :lol: Jeg vil ikke til legen :cautious:

Ah, ok. Jepp, ved betennelser forårsaket av tanntrekning er overraskende ikke så uvanlige. Sepis= "blodforgiftning", altså har man bakterier eller andre mikrober.

Sepsis or Septicemia (Blood Infection) Symptoms, Causes, Treatments

Ut i fra webmd så er tallene på personer som dør rundt 20% når dette inntreffer. Dette er som sagt noe som kan "oppnås" av alle infeksjoner, så siden jeg liker deg pinglekringla vil jeg anbefale deg om å oppsøke helsepersonell tidligere i fremtiden :) Ikke vær som de "turdene" som venter når de f.eks har blodig diaré; nei.

Hvis det ikke kom godt nok frem, så kan man altså dø av sepsis. Selvsagt hender det jo en del ting før dette inntreffer(fleste tilfeller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlegen min er kvakksalver :cry: Og han skal jeg tilbake til på neste torsdag :huh: Sheisse :lol: Men nå som jeg har fått antibiotika kan jeg vel trygt bare ta en smertestillende og late som jeg ikke har vondt? NÅ er det vel ikke farlig lenger?

Jeg trodde at det bare var begynnelsen på no jeg.. Var ikke formålet mitt å gjøre tannlegen oppgitt o_O:ROFLMAO:Får gi det til i morra eller no, se om mine daværende 3 antibiotikapiller har hjulpet noe :) Vil ikke på legevakta i kveld.. Har jo akkurat vært hos tannlegen tidligere.. Bare stress :p:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen min er kvakksalver :cry: Og han skal jeg tilbake til på neste torsdag :huh: Sheisse :lol: Men nå som jeg har fått antibiotika kan jeg vel trygt bare ta en smertestillende og late som jeg ikke har vondt? NÅ er det vel ikke farlig lenger?

Jeg trodde at det bare var begynnelsen på no jeg.. Var ikke formålet mitt å gjøre tannlegen oppgitt o_O:ROFLMAO:Får gi det til i morra eller no, se om mine daværende 3 antibiotikapiller har hjulpet noe :) Vil ikke på legevakta i kveld.. Har jo akkurat vært hos tannlegen tidligere.. Bare stress :p:blush:

Personlig så ville ikke jeg har gjort det, men jeg skal nå ikke hindre deg. Din kropp dine valg :p Vanskelig å si om det er farlig eller ufarlig uten å vite noe særlig om helseinformasjonen din, så da vil jeg heller anta det er farlig og få det avkreftet via helsepersonell i RL :) Hvorfor har du kun 3 piller igjen, og hvor lenge har du gått på det? Virker som du fikk det i dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så ville ikke jeg har gjort det, men jeg skal nå ikke hindre deg. Din kropp dine valg :p Vanskelig å si om det er farlig eller ufarlig uten å vite noe særlig om helseinformasjonen din, så da vil jeg heller anta det er farlig og få det avkreftet via helsepersonell i RL :) Hvorfor har du kun 3 piller igjen, og hvor lenge har du gått på det? Virker som du fikk det i dag ?

Mente at da har jeg tatt 3 tabletter, tar 2 i dag også 1 på morningen og håpe at allerede da begynner det å hjelpe :p Men har 30 totalt som jeg skal på i 10 dager :-) Pluss sånn munnskyllevannting :) Hva er det de i såfall gjør på legevakta? :cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som er "skummelt" med tannbetennelse som "sprer" seg til hodet? :p

Antar du snakker om en pericoronitt (visdomstann som ikke vil helt ut og får en betennelse rundt seg hvorfor det pipler gult puss som smaker ille, samt at det blir hevelse, rødhet og problemer med å gape høyt). Isåfall kan det i verste fall bli en abcess (lokalt avgrenset, mindre farlig) eller en flegmone. Sistnevnte er potensielt dødelig (11 slike dødsfall årlig i Norge, fritt etter minne så det kan være pluss minus noen få) fordi bakterier kan spre seg langs overflaten av muskelfascia og bindevev og føre til at vev rett og slett må fjernes. Infiltratet kan spre seg til hjernehinnen og være dødelig. Sepsis generelt er alltid en fare dersom disse får stå ubehandlet, som noen nevnte. Det er grader av alvorlighet her, men hvis du kan sjekke av "ja" på alle følgende markører bør du ha deg til tannlegen umiddelbart og få skrevet ut en kur på 30x660mg apocillin + 20x400mg flagyl:

1) Problemer med å gape høyere enn 1cm

2) Gulaktig puss kommer opp fra tannkjøttet rundt tannen

3) Vondt å svelge

4) Hevelse i området

5) Har utviklet seg hurtig (1-2 dager)

( 6 - feber)

Antibiotikaen bruker 3 fulle dager på å ta effekt forøvrig.

På legevakten kommer de ikke til å gjøre noe annet enn å gi deg mer antibiotika, trolig dalacin eller amoxicillin, siden disse har bredest spekter. Det som trolig må til etter hva du beskriver er en operasjon som heter extirp. Heldigvis for deg er slike operasjoner trygdeberettiget, så drøyt 1200kr av det blir dekket av HELFO. Ender vel opp på 900kr for å operere ut rotresten etter Colosseum-priser. Tar trolig rundt 30-40 minutter. Gjør vondt i 2-3 dager etterpå, men ingen varige mén vil jeg tro :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at da har jeg tatt 3 tabletter, tar 2 i dag også 1 på morningen og håpe at allerede da begynner det å hjelpe :p Men har 30 totalt som jeg skal på i 10 dager :) Pluss sånn munnskyllevannting :) Hva er det de i såfall gjør på legevakta? :cautious:

Jeg antar at de tar en vurdering på om de må gi deg stekere antibiotika/annen behandlingsform, men nå er ikke dette her fagfeltet mitt. Så blir mye spekulasjoner om akkurat hva som skjer her. Det munnskyllevannet er forresten helt forferdelig, jeg hatet hvert av mine brødmåltider i 1 mnd da jeg gikk på det(har selv trukket en tann). Bare for jeg er interessert, hva heter antibiotikumet ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannleger blir lært opp til å skrive ut apocillin med mindre det foreligger pencillin-allergi, da skriver vi ut dalacin/klindamycin som er et makrolid (karbohydratbasert). I den grad det fryktes en anaerob kultur skrives det ut flagyl. Tviler på at noen norskutdannet tannlege skriver ut noe annet :). Dersom det blir sepsis er det et par dager med intravenøs vancomycin, som etter sigende er et smertehelvete.

Er denne rotresten i overkjeven eller underkjeven? Overkjeven er som regel en triviell bagatell og ute på 5 minutter uten særlige smerter etterpå overhodet. Beinet i underkjeven er noe hardere, og er du eldre enn 25 år kan du regne med smerter etter behandling. Er du dessuten røyker og mann blir det vondt i godt og vel en uke. :)

Skyllemiddelet du har fått heter corsodyl(klorheksidinglukonat) og dreper gram-positive bakterier, helt standard foran og etter operasjoner, ved tannkjøttsbetennelser.

Som en kuriøsitet kan jeg nevne at dette var vanligste naturlige dødsårsak i europa på 1800-tallet, og grunnen til at man i nordnorge inntil få tiår siden trakk tennene til gutter og gav dem gebiss til konfirmasjonen i frykt for at de skulle få sepsis mens de var ute til sjøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du snakker om en pericoronitt (visdomstann som ikke vil helt ut og får en betennelse rundt seg hvorfor det pipler gult puss som smaker ille, samt at det blir hevelse, rødhet og problemer med å gape høyt). Isåfall kan det i verste fall bli en abcess (lokalt avgrenset, mindre farlig) eller en flegmone. Sistnevnte er potensielt dødelig (11 slike dødsfall årlig i Norge, fritt etter minne så det kan være pluss minus noen få) fordi bakterier kan spre seg langs overflaten av muskelfascia og bindevev og føre til at vev rett og slett må fjernes. Infiltratet kan spre seg til hjernehinnen og være dødelig. Sepsis generelt er alltid en fare dersom disse får stå ubehandlet, som noen nevnte. Det er grader av alvorlighet her, men hvis du kan sjekke av "ja" på alle følgende markører bør du ha deg til tannlegen umiddelbart og få skrevet ut en kur på 30x660mg apocillin + 20x400mg flagyl:

1) Problemer med å gape høyere enn 1cm

2) Gulaktig puss kommer opp fra tannkjøttet rundt tannen

3) Vondt å svelge

4) Hevelse i området

5) Har utviklet seg hurtig (1-2 dager)

( 6 - feber)

Antibiotikaen bruker 3 fulle dager på å ta effekt forøvrig.

På legevakten kommer de ikke til å gjøre noe annet enn å gi deg mer antibiotika, trolig dalacin eller amoxicillin, siden disse har bredest spekter. Det som trolig må til etter hva du beskriver er en operasjon som heter extirp. Heldigvis for deg er slike operasjoner trygdeberettiget, så drøyt 1200kr av det blir dekket av HELFO. Ender vel opp på 900kr for å operere ut rotresten etter Colosseum-priser. Tar trolig rundt 30-40 minutter. Gjør vondt i 2-3 dager etterpå, men ingen varige mén vil jeg tro :).

Kan jeg spørre hvor du har dette i fra?

Og hvorfor vil ikke de gram negative bakteriene blir påvirket av corsodyl? Ser ikke for helt meg affluxpumpene, eller en forandret permabilitetsbarriære klare å motvirke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvor du har dette i fra?

Og hvorfor vil ikke de gram negative bakteriene blir påvirket av corsodyl? Ser ikke for helt meg affluxpumpene, eller en forandret permabilitetsbarriære klare å motvirke dette?

Jeg har ikke referanse og kilde for hånden, hehe.. det var det vi lærte på universitetet for noen år siden. Det er noe man sier til pasientene fordi de gjerne forventer at hevelsen skal ha gått ned og blitt totalt smertefri etter første pille. Nå har det forsåvidt ikke noe med antibiotikaen å gjøre per se, men om jeg ikke husker feil så tar det 72 timer for CRP å gå tilbake til ~null etter en antibiotikakur (les: etter bakteriene er "borte"), og så har man jo fortsatt leukocytter i regio med det som skulle høre til av ødem. Det med klorhexidin står på ene flasken vi har på jobb for desinfeksjon av rotkanaler! hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke referanse og kilde for hånden, hehe.. det var det vi lærte på universitetet for noen år siden. Det er noe man sier til pasientene fordi de gjerne forventer at hevelsen skal ha gått ned og blitt totalt smertefri etter første pille. Nå har det forsåvidt ikke noe med antibiotikaen å gjøre per se, men om jeg ikke husker feil så tar det 72 timer for CRP å gå tilbake til ~null etter en antibiotikakur (les: etter bakteriene er "borte"), og så har man jo fortsatt leukocytter i regio med det som skulle høre til av ødem. Det med klorhexidin står på ene flasken vi har på jobb for desinfeksjon av rotkanaler! hehe :D

Jeg skal spørre om det, men takk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
I hvilken sammenheng sa vedkommende dette?

What Are The Core Muscles Of The Body? | LIVESTRONG.COM

Nei, det var noen som sa at en øvelse hjalp på kjernemuskulaturen eller noe sånt. Så sa hun at det ikke fantes, bare mage og rygg. Tror hun svarte på at det ikke er én bestemt muskel som heter kjernemuskel eller noe liknende, skjønte ikke helt greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var noen som sa at en øvelse hjalp på kjernemuskulaturen eller noe sånt. Så sa hun at det ikke fantes, bare mage og rygg. Tror hun svarte på at det ikke er én bestemt muskel som heter kjernemuskel eller noe liknende, skjønte ikke helt greia.

Kjernemuskelatur er ikke en muskel nei, men det er et begrep som må formuleres om man skal bruke det. Noen opperer med alle muskler untatt armer og bein som kjernemuskelatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et greit balansert kosthold, men har i dag kjøpt inn ZMA for å se om det hjelper på nattesøvnen. Det står på pakken at man skal ta 3 om dagen for best restitusjon osv. Er det sannhet? Sløs for meg som får i seg nok zink/mag ellers? :oops:

Mest sannsynlig. Litt som å ta en proteinshake til tross for at du sier du har nådd makromålene dine? :p Selvsagt så skader det jo ikke(med mindre du prøver å være på underskudd i shake tilfellet). Her antar jeg at du ikke vil ta betraktelig mer enn det som er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...