Gå til innhold

Norges aviser - stadig dårligere


Anbefalte innlegg

Hva skjer med nyhetene til dags? Norges selvsentrerte aviser har intet annet å by på enn ´´forskningsartikler´´ som handler om helse, vær og utseende, mens i resten av verden er det sult og krig. Artiklene bærer preg av et løfte om lykke bare du endrer deg og dine vaner eller drar til varmere strøk, og er skrevet med stadig dårligere språk.

JEG BLIR FLAU når selv aftenposten lar sine forsider gå til spille til bagatellsaker som blåses opp til det ugjenkjennelige. JEG BLIR FLAU når vg og dagbladet for 27 gang varsler ekstremvær i Hordaland, diabetes til folket eller farlig stråling. JEG BLIR FLAU, fordi det finnes viktigere saker i verden. Vi i Norge er jævla bortskjemte, det er saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi i Norge er jævla bortskjemte

Blir like irritert hver gang folk skal generalisere en hel befolkning pga. noen aviser. Du vet vel at det ikke er en promille av Norges befolkning som styrer media, ikke sant?

Det som også irriterer meg er at du skal irritere deg over at media ikke tar opp "viktigere" saker. Hva med å lage din egen avis så poster du bare om fattigdom, krig og elendighet? Det at vi faktisk skriver om innenriks er like viktig som utenriks, og det er INGEN som tvinger deg til å lese aviser. Om du vil lese om barna i uganda så gjør du det, så holder du deg unna avsnittet om ekstremvær i Hordaland.

Du kan også slutte å lese Norske aviser helt, så kan du heller ta deg tid til å lese på utenlandske aviser.

Er du og en av de som mener at folk ikke skal klage fordi andre har det verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels enig med TS. En nyhetsavis som poster om at JB har fått ny hund har i mine øyne mistet perspektiv. Slike saker kunne vært forbeholdt Se og Hør.

En avis trenger ikke kun skrive om elendighet, men det finnes da virkelig andre viktigere saker innenfor landets grenser enn mye av det som blir lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett sluttet å lese norske nettaviser.. det finnes ingen "nyheter" der annet enn helt uinteressant alfabet-kjendis-svada, som hvor mye klokka som Tone Damli Aaberge fikk til jul kostet (hvorfor er det nyhetsverdig, who the fuck really cares?), og innhold som nevnt i innleggene over, gjerne klipp og lim fra hist og her.

Norske nettaviser er f.eks notoriske copy-pastere fra engelske nettaviser, bl.a fra dailymail.co.uk, det som er publisert der dukker uten svært få unntak (saker av politisk karakter kopieres aldri) opp 2-3 dager senere på vg.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å være litt kritisk til hvilke aviser man leser. VG og Dagbladet, du vet hva du får. VG gjemmer seg bak sin store portal av forskjellig innhold og kan fronte saker som ikke er nyheter, men som selger. (Vektklubben, kjendisgreier osv) Du vil slippe endel av dette om du leser NRK.no, dn.no, e24.no m. fler.

Jeg er ikke enig i at vi må dekke mer av krig og sult, det ser vi hver dag? Litt mer dekning av all overvåkningen som foregår, DLD og hvor rumpekjørt vi blir av EØS avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsningen på hele problemet: ikke les norske aviser da vel. Se på nyhetene på skjermen istedet.

Åååh, this is faulty logic. Hvis man ikke liker omskjæring, skal man da bare ikke lese om det og la det skure og gå? Som borger i et samfunn har man et visst ansvar for at den fjerde statsmakt ikke er et ubrukelig organ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh, this is faulty logic. Hvis man ikke liker omskjæring, skal man da bare ikke lese om det? Som borger i et samfunn har man et visst ansvar for at den fjerde statsmakt ikke er et ubrukelig organ.

Er jeg nødt til å lese avisene for å få med meg hva som skjer i verden? Nei. Det må jeg da absolutt ikke. Jeg ser på nyhetene hver kveld og det holder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg nødt til å lese avisene for å få med meg hva som skjer i verden? Nei. Det må jeg da absolutt ikke. Jeg ser på nyhetene hver kveld og det holder for meg.

Irrelevant hva du gjør - relevant hvordan man forholder seg til et organ (her bruker jeg organ som fellesbetegnelse for masseaktører) med enorm innflytelse på statsforvaltningen og politikken. Ignoranse er sjeldent en god metode for å oppnå endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irrelevant hva du gjør - relevant hvordan man forholder seg til et organ (her bruker jeg organ som fellesbetegnelse for masseaktører) med enorm innflytelse på statsforvaltningen og politikken. Ignoranse er sjeldent en god metode for å oppnå endring.

Visst er det relevant hva jeg gjør - det er det jeg forholder meg til. Hva alle andre gjør får være opp til hver enkelt. Irriterer man seg over en ting, hvorfor oppsøke det? Jeg oppsøker ikke akkurat folk som irriterer meg, hva i hulesete er meningen med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er det relevant hva jeg gjør - det er det jeg forholder meg til. Hva alle andre gjør får være opp til hver enkelt. Irriterer man seg over en ting, hvorfor oppsøke det? Jeg oppsøker ikke akkurat folk som irriterer meg, hva i hulesete er meningen med det?

Jeg antar du av og til har meninger om hvordan dette landet styres? Om politikken, om ting som påvirker hverdagen din, om barnehagen til sønnen din har pedagogisk dekning og hvor lang barselspermisjon du får? If not, I give up, if so, media og masseaktører er en enorm del av spillet som spilles bak lukkede dører hver eneste dag, og det er ignorant å nekte å forholde seg til en av de største aktørene i politikken på kommunalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Medias rolle er ikke å manipulere, å formidle kjendisnytt og å fortelle hvordan juleværet blir. Det er kanskje en del av det, men media skal og bør være et kontrollorgan med en relevant dagsordenfunksjon. Media skal avsløre korrupsjon, kontrollere at folkets vilje blir fulgt, at prosesser foregår på demokratisk vis og at de folkevalgte oppfører seg i tråd med ansvaret de har blitt tildelt. I tillegg kommer informasjonsfunksjonen - folket må opplyses om alle berørte parters synspunkter for selv å kunne danne seg sin egen mening om saker relevante for dem selv. Om man gir opp denne funksjonen og godtar at media blir et talerør for alt det unyttige som finnes - da har man også gitt opp demokratiet. Man oppsøker ting om irriterer fordi de kan endres til det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positiv til en kritisk holdning til media. Det er mer og mer "ukebladnytt", og totalt irrelevante saker som blåses opp på forsidene. At media skal ta på seg denne rollen synes jeg er veldig synd, da det er mange andre nyhetssaker som burde fått mer omtale.

Dessverre er det slik at media styres av hva som selger, og når folk kjøper mer aviser når Tone Damli er på forsiden av VG, ja så blir det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Andrea, finnes det evige sanneheter? THAT IS THE QUESTION!

Maybe not, men det går jo an å ha såpass kritisk sans og ansvarsfølelse at man i det minste prøver å få frem ting slik de fremstår. Media derimot er mer opptatt av sensasjonsoverskrifter og klikk enn å opplyse sine lesere.

Kilde: Enhver artikkel med ord som "forskere", "studie" eller "forskning" i inngressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...