Gå til innhold

Norges aviser - stadig dårligere


Anbefalte innlegg

Maybe not, men det går jo an å ha såpass kritisk sans og ansvarsfølelse at man i det minste prøver å få frem ting slik de fremstår. Media derimot er mer opptatt av sensasjonsoverskrifter og klikk enn å opplyse sine lesere.

Kilde: Enhver artikkel med ord som "forskere", "studie" eller "forskning" i inngressen.

"Forskere slår fedmealarm, monsterkalorier dreper tusenvis i en junkfood tsunami som vasker over Europa!"

Tidligere norgesmester i bordtennis stiller seg uforstående til denne junkfood epidemien og mener årsaken er at barna spiller for mye tv-spill mens de venter på middagen. Tidligere Norgesmester i bordtennis ønsker å være anonym, men får støtte av andre eminente profiler som Charter Svein, Rosablogger Rannveig og Tommy Shariff.

Andre derimot føler at det ligger mye i denne rapporten fra forskere som studerte hvorvidt 1. stillesittende barn som var nabo til McDonalds var i snitt fetere en sin kompis som var aktiv langdistanseløper og ivrig turgåer.

"Her må noe gjøres, før vi blir en gjeng fleskeberg" Sier Didrik Sollied Tangen til møkkaavisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar du av og til har meninger om hvordan dette landet styres? Om politikken, om ting som påvirker hverdagen din, om barnehagen til sønnen din har pedagogisk dekning og hvor lang barselspermisjon du får? If not, I give up, if so, media og masseaktører er en enorm del av spillet som spilles bak lukkede dører hver eneste dag, og det er ignorant å nekte å forholde seg til en av de største aktørene i politikken på kommunalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Medias rolle er ikke å manipulere, å formidle kjendisnytt og å fortelle hvordan juleværet blir. Det er kanskje en del av det, men media skal og bør være et kontrollorgan med en relevant dagsordenfunksjon. Media skal avsløre korrupsjon, kontrollere at folkets vilje blir fulgt, at prosesser foregår på demokratisk vis og at de folkevalgte oppfører seg i tråd med ansvaret de har blitt tildelt. I tillegg kommer informasjonsfunksjonen - folket må opplyses om alle berørte parters synspunkter for selv å kunne danne seg sin egen mening om saker relevante for dem selv. Om man gir opp denne funksjonen og godtar at media blir et talerør for alt det unyttige som finnes - da har man også gitt opp demokratiet. Man oppsøker ting om irriterer fordi de kan endres til det bedre.

Jeg snakker om avisene jeg, ikke media, som TS beskrev.

Ellers er jeg helt enig i det du sier, jeg påpeker bare at hvis disse avisene er så sinnsykt pain in the ass så går det an å slå på nyhetene på tvn istedet for å irritere seg over saker som hun beskriver at hun blir flau av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir like irritert hver gang folk skal generalisere en hel befolkning pga. noen aviser. Du vet vel at det ikke er en promille av Norges befolkning som styrer media, ikke sant?

Det som også irriterer meg er at du skal irritere deg over at media ikke tar opp "viktigere" saker. Hva med å lage din egen avis så poster du bare om fattigdom, krig og elendighet? Det at vi faktisk skriver om innenriks er like viktig som utenriks, og det er INGEN som tvinger deg til å lese aviser. Om du vil lese om barna i uganda så gjør du det, så holder du deg unna avsnittet om ekstremvær i Hordaland.

Du kan også slutte å lese Norske aviser helt, så kan du heller ta deg tid til å lese på utenlandske aviser.

Er du og en av de som mener at folk ikke skal klage fordi andre har det verre?

Jeg ser poengene dine, og NEI jeg mener ikke at folk ikke skal klage selv om vi bor i et rikt land, eller at ALLE i norge er jævlig bortskjemte. Jeg mener tvert imot at sorgene bør tilpasses livskvalitet, så lenge man klarer å holde et visst perspektiv på ting.

Det jeg mener er at samfunnet som helhet er sentrert rundt saker som gjøres viktigere enn de er. Det frustrerer meg ikke med innenriksnytt, men når forsidene brukes til å fortelle for XX gang om risikofaktorer for migrene eller alzheimer, ja det frustrerer meg.

Det er få som driver media, men det brukes av alle, og som det ble nevnt over her - avisene selger det vi kjøper. Så om størstedelen av befolkningen er opptatt av andre ting enn det media selger idag - hvorfor selger de det da? Jo fordi størstedelen av befolkningen faktisk bryr seg mest om det media selger. Kanskje ikke deg eller meg, men de fleste. Det gjør oss heldige at vi har muligheten til å gå i butikken og se forsider om Ernas Solbergs privatliv og ikke at hovedstaden er angrepet av bomber, og det er ingen god ting at mange mister perspektiv på våre liv i forhold til andres. Bortskjemt er et ord man kan velge å bruke om det, men det er ikke nødvendigvis en riktig betegnelse.

Jeg har sluttet å kjøpe norske aviser ja.

Jeg burde nyansert åpningsinnlegget bedre, men står for grunnidéen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at samfunnet som helhet er sentrert rundt saker som gjøres viktigere enn de er. Det frustrerer meg ikke med innenriksnytt, men når forsidene brukes til å fortelle for XX gang om risikofaktorer for migrene eller alzheimer, ja det frustrerer meg.

Hvem bestemmer hva som er viktigst? Jeg vil si det er mye viktigere for meg å få oppdatering om en ulykke lokalt hvor mange er skadet enn å få oppdateringer om terrorangrep i sør-sudan. Jeg synes det er bra at vi har oppdateringer rundt småting i landet, og at vi ikke bare fokuserer på krig og elendighet.

Jeg er enig i at det finnes veldig mye agurknytt i avisene, men om jeg ikke liker det så trykker jeg ikke inn for å lese det. Du vet at du kan trykke på innenriks/utenriks/sport og andre temaer når du går inn på nettavisene?

Om jeg var farlig nær personlig angrep/off topic i førsteinnlegget så beklager jeg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene. Vil. Bare. SELGE.

Har et personlig eksempel på twisted PR-sleikende journalistikk. Handler kanskje ikke om krig og terror, men det er et mildt eksempel på skjult journalistisk subjektivitet. Jeg blir nesten redd på mine egne vegne, da jeg selv har journalistplaner for fremtiden.

Det har nemlig vært en del kluss på skolen min de siste ukene. Jeg går medialinjen, og en journalist fra Bergens Tidene hadde fått en klage av en forelder (les: denne artikkelen) angående en undersøkelse en klasseveninne av meg laget om intimbarbering. Journalisten pratet med læreren vår, og tok ikke med hans forklaringer overhode. Hele saken ble seksualisert, løgnifisert og vridd om på. Hvorfor - fordi journalisten ville selge. Åpenbart.

Da aftenposten fikk ferten av denne artikkelen om den pedogale intimbarbering-læreren, ble de såklart interessert (du vet, nevn ordet "intim" så har du de på tråden pronto). De henla hele greien når de pratet med læreren vår og fant ut at saken ikke var noe som ville selge fordi, den var ikke så seksualisert som BT skulle ha det til. Vi fikk derfor aldri komme ut i media med vår side av saken. Håper BT tjente fett på det. Not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene. Vil. Bare. SELGE.

Men, hvis det er "dårlig journalistikk" som selger, så må jo det også bety at det er det folk nødvendigvis vil ha? Noe som igjen betyr at markedet for "bra journalistikk" ikke er verdt å satse på for kommersielle aktører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis det er "dårlig journalistikk" som selger, så må jo det også bety at det er det folk nødvendigvis vil ha? Noe som igjen betyr at markedet for "bra journalistikk" ikke er verdt å satse på for kommersielle aktører?

Det er nettopp derfor dagens aviser ser ut som de gjør. Gravide Tone Damli har større sjans på forsiden enn antall drapsofre i Syria. Vi lærer til og med å skrive slike typer artikler på skolen (det forklarer hele intimbarberings-artikkelen, som forsåvidt var ment til et livsttilsmagasin). Er litt i mot at vi skal dyrke på det, men det er nå sånn virkeligheten er. Litt feil å kalle det dårlig journalistikk kanskje, for det er utspekulert og en smule genialt, men også synd mtp. at det er journalisters oppgave å ta for seg det som faktisk skjer i samfunnet. Det jeg anser som god journalistikk, altså saklige nyheter, blir dessverre ofte druknet i Se & Hør-materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer med nyhetene til dags? Norges selvsentrerte aviser har intet annet å by på enn ´´forskningsartikler´´ som handler om helse, vær og utseende, mens i resten av verden er det sult og krig. Artiklene bærer preg av et løfte om lykke bare du endrer deg og dine vaner eller drar til varmere strøk, og er skrevet med stadig dårligere språk.

JEG BLIR FLAU når selv aftenposten lar sine forsider gå til spille til bagatellsaker som blåses opp til det ugjenkjennelige. JEG BLIR FLAU når vg og dagbladet for 27 gang varsler ekstremvær i Hordaland, diabetes til folket eller farlig stråling. JEG BLIR FLAU, fordi det finnes viktigere saker i verden. Vi i Norge er jævla bortskjemte, det er saken.

Norske nett aviser er for det meste helt ræv. Ser endel kritiserer ts for å generalisere og rake alle under en kam, men det er et faktum at avisene skriver om britney spears sin siste botox operasjon fordi det tydeligvis selger. Det selger såpass at det faktisk genererer nok inntekter til å leie kontorplasser og betale lønn til mange ansatte.

For min egen del (Og nå får dere bare kalle meg selvhøytidelig, ego, besserwisser og alt det der, jeg driter i det) så tenker jeg at folk som daglig leser feks vg har endel alvorlige feil og mangler.

Stort sett har vi i Norges land det så godt at vi ikke har fletta peiling på hvor godt vi faktisk har det. Konsekvensen er at folk flest driter i barn i Syria, homser i Russland og sultne afrikanske kvinner og barn så lenge de får lese tester på lebestifter og anti rynke kremer.

Å leve i et fullstendig demokrati gir rettigheter, men det gir også endel plikter. Å holde seg oppdater på elendigheten i resten av verden mener jeg er en av de pliktene vi i det norske samfunnet har, i tillegg til å prøve å få en forståelse av hvorfor ting blir som de blir.

Med informasjon kommer kunnskap. Kunnskap gir grunnlag for fornuftige avgjørelser som hindrer av vi selv havner i samme elendigheten.

Derfor er det jævla viktig å få lese de helvetes dritt nyhetene som gir oss dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for lengst gått over til nyhetsspeilet.no - rett og slett fordi de ikke skriver insane shit fordi de vil selge; de skriver det fordi de faktisk er insane (y)

Bruke 10 min av mitt liv på og lese om Justin Biebers toalettvaner < Bruke 2.5 time av mitt liv i hikstfliring pga. en massiv artikkel om at månen EGENTLIG er en kampplanet som ble skadet i kamp med det onde intergalaktiske imperiet.

Just saying; hvis du skal kaste bort tiden din - kast den bort skikkelig, ikke bare knørv den til en ball og hiv den under sofaen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...