Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre etter vgs?


Felicie

Anbefalte innlegg

Heii :) Går siste året på vgs og bruker juleferien på å gruble over videre muligheter. Kjenner jeg er ganske skolelei og har liten peiling på hva jeg vil. Tenker det vil være greit med et "friår". Ikke nødvendigvis for å jobbe, men f.eks for å gå på folkehøgskole eller reise med type Gateway College/Go Study. Noen som har erfaringer med det?

Jeg er såklart glad i trening, men har nok ikke behov for å gå en linje eller et studie der fokuset på fitness, ernæring og trening er 24/7. Ellers er jeg interessert i mennesker fra andre kulturer, synes menneskerettigheter, politikk, barnevernsarbeid og slike ting er spennende :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bør du finne ut av selv. Internett kan ikke bestemme utdanningen din for deg. Tenk over hva slags positive egenskaper du har som person og i hvilke yrker du vil ha mulighet til å få stimulert og utviklet disse - ikke fokuser på hva slags interesse du har akkurat nå, for den kommer til å endre seg.

Nå var det ikke akkurat meningen at dere skal bestemme utdanningen min. Jeg spør bare etter deres erfaringer med evt. Gateway College, GoStudy og folkehøgskoler. Eventuelle om dere kan tipse om noen bra linjer :) Disse gir heller ingen utdanning, men bare god livserfaring og noen få studiepoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke akkurat meningen at dere skal bestemme utdanningen min. Jeg spør bare etter deres erfaringer med evt. Gateway College, GoStudy og folkehøgskoler. Eventuelle om dere kan tipse om noen bra linjer :) Disse gir heller ingen utdanning, men bare god livserfaring og noen få studiepoeng.

Mitt råd er å droppe de dyre og studielånkrevende kvasiretningene til fordel for enten arbeid eller noe du brenner for. Selv om alle fhs-folkene sikkert kommer hylende momentarily.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er å droppe de dyre og studielånkrevende kvasiretningene til fordel for enten arbeid eller noe du brenner for. Selv om alle fhs-folkene sikkert kommer hylende momentarily.

Hva om jeg brenner for å bruke masse penger på et semester i utlandet? Hehe, neida.. Men har en veldig snill mor som har spart penger til akkurat dette. Hun vil gjerne sponse min ekspedisjon i verden :) Det virker litt spennende å studere f.eks menneskerettigheter i Cape Town da. Tenk det, andre siden av jordkloden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kødder ikke når jeg sier det: hva du vil jobbe med er et spørsmål du stiller deg til den dagen du dør.

Noen har litt sterkere driv for visse yrker enn andre. Jeg valgte IT og endte opp med Bachelor i Spillprogrammering og Design. Nå føler jeg at det er verdens mest ubrukelig Bachelor. Jeg kunne godt tenkt meg noe innen helsesektoren (psykolog, feltlege eller ambulansepersonell). Sånt har en tendens til å endre seg ila livet. Jeg har gått på høyskole sammen med folk fra alle aldre (30,40,50+).

Finn ut hva DU vil, hva DU føler for, hva DU kan gjøre for verdenen. Er det noe som kommer naturlig for deg, noe du kanskje er lidenskapelig for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vurderer fhs/gostudy/gateway så husk at disse er friår-programmer. De gir deg ingen studiekompetanse eller studiepoeng, og vil være verdt tilnærmet null som "erfaring" ved jobbsøking eller søking av studier. Jeg ville heller jobbet et halvår og spart penger, også reist det neste halvåret på egenkomponert reise. Da går du ihvertfall ikke i et så altfor stort økonomisk underskudd. Personlig hadde jeg ikke villet tatt penger fra foreldrene mine for at jeg skal kunne ha det moro i et år, men det er bare meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vurderer fhs/gostudy/gateway så husk at disse er friår-programmer. De gir deg ingen studiekompetanse eller studiepoeng, og vil være verdt tilnærmet null som "erfaring" ved jobbsøking eller søking av studier. ;)

Man får 2 studiepoeng etter fullført skoleår på folkehøyskole. Det er jo feil å si at man ikke får erfaring, for det er en del skole på folkehøyskole. Når du skal søke jobb så er det ikke bare det som står på papiret som teller. Noen kan også vise til arbeid man har gjort, kurs man har deltatt på og man kan også få referanser fra fhs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får 2 studiepoeng etter fullført skoleår på folkehøyskole. Det er jo feil å si at man ikke får erfaring, for det er en del skole på folkehøyskole. Når du skal søke jobb så er det ikke bare det som står på papiret som teller. Noen kan også vise til arbeid man har gjort, kurs man har deltatt på og man kan også få referanser fra fhs.

Åja, jeg visste ikke det med 2 stdp. Beklager det!

Jeg tenker ihvertfall at det å jobbe vil resultere i både referanser, erfaring og penger. I mitt hode ser ihvertfall cven langt bedre ut med et halvt års arbeidserfaring enn med ett års fhs. Men det er selvfølgelig mulig at visse arbeidsgivere tenker det motsatte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt uenig i det du sier. Aaandreaaa. Hvorfor skal 1 år i kassa på Rimi se noe bedre ut på en CV enn et semester på Gateway College med ex. phil, ex. fac og menneskerettigheter som fag?

Ser den, og tar litt tilbake det jeg først sa. Gateway og Gostudy høres ikke så ille ut :) In my defence, da jeg var på din alder (so old) så hadde de mye dårligere tilbud med de utenlandskursgreiene! Fhs står jeg på derimot; det er og blir et rent friår imo. Sikkert gøy, men feil å tenke på det som *skole*.Forresten så googlet jeg det ang studiepoeng, og fhs gir ingen studiepoeng. De gir derimot to tilleggspoeng.

Personlig så ville jeg valgt å reise, og heller ta ex.phil etc på universitetet hjemme når studiene starter. Men det er jo selvfølgelig opptil deg, og hva du selv har mest lyst til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Sitter å tenker på det samme!

VG3 på skolen min hadde en jente fra forsvaret som hadde infomøte, og siden forsvaret har interessert meg en god stund nå så fikk jeg også være med. Nå har jeg bestemt meg for å kanskje prøve meg på befalskolen og kanskje utdanning i forsvaret. Er ikke sikker ennå, men det er i hvert fall mange fordeler.

Null studielån, får betalt (!), masse utfordringer og nye mennesker++. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt - forsvaret!

Er du usikker, er førstegangstjenesten det beste "friåret" fra skole du kan få.

Du får dekket mer enn du kunne drømme om, du får lønn, du bor, spiser og trener gratis, du får treffe utrolig mange mennesker og lærer mer og deg selv enn du noen gang skulle tro - for ikke å snakke om hvor mye du lærer om/fra andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...